Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 07:10 #965601

Schroef verloren op de Oosterschelde, dinsdag 31-8-2018

Een dag voordat we weer retour IJmuiden zouden gaan zeilden we met onze Mön 331 een paar slagen vanuit Roompot Marina in de richting van Neeltje Jans. Toen er 2,5 meter water stond schakelden we over op de motor, een Yanmar 3 cylinder met 34PK. 't Is getijde water en er stonden golven dus dat leek ons een goede beslissing. Motor net voorzien van nieuwe startmotor sloeg direct aan maar gaf in z'n achteruit een lichte 'klik'. Vervolgens bleek er voor- of achteruit geen voortstuwing meer te zijn. Terug naar de haven waar een bij een koele duik bleek dat de schroef weg was, de saildrive zag er wat kaal uit. Gisteren bij Jachtservice Mulder in Zierikzee het schip op het droge om schroef te vervangen, de mannen van Mulder hadden het snel geregeld. Helaas was niet alleen de schroef weg maar ook het laatste stuk van de schroefas van de Yanmar SD20 waar de imbusbout in wordt gedraaid. Hierdoor zou de hele as moeten worden vervangen maar helaas was die niet meer leverbaar. Enige optie lijkt nu om er een hele nieuwe saildrive op te zetten, iets van een SD50 ofzo. Dat loop inclusief arbeid en hijsen naar een mille of 5-6.Nu komt maandag de schadeexpert van de verzekeraar dus we gaan maar even afwachten. Vraag blijft wel of je, al of niet deels vergoed, een gloednieuwe saildrive op een Yanmar van 20 jaar oud (34PK, circa 1000 draaiuren) moet gaan zetten. Of zijn er nog andere opties? Op Maui zag ik een zeilboot half onder water liggen als kunstmatig rif, dat zou mogelijk leuk zijn voor flora en fauna in de Oosterschelde maar is wel heel rigoreus. Ziet iemand nog andere mogelijkheden? We horen het graag, bij voorbaat dank voor jullie reacties. Vr.groet, Martijn de Jonge
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Laatst bewerkt: 04 aug 2018 07:14 door Martijn57. Reden: spelfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 07:37 #965615

Theoretisch zou je het gat in de as kunnen uitboren tot de binnen diameter van de schroefasmoer , er raad in tappen met de maat van de schroefasmoer en er dan een bus in zetten met binnen en buitendraad waarbij de buitendraad de schroefasmoermaat is en de binnendraad de maat van de borgbout.
Een beetje goede draaier zou zoiets eigelnlijk wel moeten kunenn maken.
Heb je soms een workshop manual van ie saildrive din dan zou ik er een plaatje van kunnen maken hoe ik me dat voorstel.
Anders pak ik wel een plaatje van de as van ee VP saildrive. Die as is vrijwel hetzelfde .
Ad
Zo stel ik met dat voor. Dat rode is wat er uitgeboord moet worden.
Laatst bewerkt: 04 aug 2018 07:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 07:55 #965625

Dank voor je reactie Ad, ik voeg de tekening bij dit bericht. Overigens schijnt het vrij ongebruikelijk te zijn dat dit asgedeelte op dit punt afbreekt. Groet, Martijn.
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 08:26 #965643

Nou , dat moet wel op "mijn" manier te repareren zijn dacht ik zo.
Lastigste zou wel eens het boren en schroefdraad tappen in de as kunnen zijn want het zal wel een gehard soort rvs zijn.
Maar daar moet een goede machinefabriek wel raad mee weten.
Een bootmotoren hersteller kan zoiets naturulijk niet.

Zo'n breuk is inderdaa wel heel vreemd ook al omdat er eigenlijk alleen kracht op komt bij acteruit varen.
Mogelijk is de naaf van de toegepaste schroef iets te kort waardoor de volle kracht van de moer op de overgang van het dunne deel naar de splineas komt. De schreofasmoer moet tegen de schroef dragen en niet tegen de as zelf. De schroef kan dan elke keer als je schakelt tegen de moer klappen.
Hier kun je ( met wat uitvergroten ) wel zien hoe dat bij mijn klapschroef zit.Als je goed kijkt zie je een kiertje achter de moer t.o.v. de spline.
Met een gewonen schroef zal dat niet anders zijn.
Mogelijk een vulring oner de schroef leggen zodat deze wat verder richting moer komt? Misschein hoort dat wel zo en is die ooit vergeten?
Ad
Laatst bewerkt: 04 aug 2018 08:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 13:50 #965736

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Martijn,
Ik zie nog schroefdraad zitten in de vertande as.
Welke maat is dit M6 of M8?
En hoe diep loopt het schroefdraad in de as?
Het is me niet geheel duidelijk hoeveel er nu afgebroken is, maar zoals ik er naar kijk moet het ontbrekende stukje in ieder geval te draaien zijn.
De vertande as vlak draaien en het gedraaide busje met een bout klemmen of aan de as lassen.
Lijkt mij nog NIET een geval saildrive weggooien.
Kost wel tijd om het uit elkaar te halen en op te knappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 14:11 #965739

Dank voor alle opbouwende reacties! Ik verkeer(de) zelf in stille hoop dat er wel ergens 2e hands onderdelen zouden zijn te krijgen om er in te monteren, maar dat lijkt niet het geval. De genoemde methodes, o.a. uitboren, leek mij ook een optie maar dat was voor de werf geen optie. Mogelijk zijn er specialistische bedrijfjes die dit wel zouden kunnen? We wachtenvoorlopig de expertise van het verzekeringsbedrijf af komende maandag, wel klote om je boot op het droge achter te moeten laten.

Overigens vind ik na 3 seizoenen dat er aan een saildrive toch ook wel nadelen zitten. Die van ons zit vlak achter de kiel en ver van het roer waardoor je achteruit varend nauwelijks stuur hebt. Ik heb met boten met schroefas gevaren waarbij dat veel makkelijker ging. Maar mogelijk ligt het ook aan de wat frivole rondingen van onze Deense motorsailor.

Groeten, Martijn de Jonge.
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 14:18 #965740

Met het aan de as lassen zou ik erg oppassen. Te toleranties van die as zijn erg klein vanwege de spline verbinding maar vooral ook om de sealringen goed te laten afdichten en vanwege de lagers en de conische tandwieloverbrenging die verderop in het saildrivehuis zitten.
Kijk maar eens op deze tekeningen die ik in google afbeeldingen vond en uit de service manual komt.
Er staan nog wel meer tekeningen van de SD20 op google afbeeldingen.
Ik zou sowieso proberen aan een service manual te komen. Die zijn er wel anneel voor zover ik kon vinden heelaas niet gratis.
Heb je ook nodig omdat je de gehele as moet demonteren en de lagers en tandwiel eraf te halen om hem te kunnen bewerken .
Overigens v.w.b. de diepte van die borgbout van de asmoer. Als die pak weg 1 of 2 maal de diameter diep zit is dat al meer dan genoeg. Je hoort hem sowieso met locktite te borgen .Pas op , geen locktite voor permanente verbindingen gebruiken maar die voor verbindingen die weer los moeten kunnen!
Ad

Laatst bewerkt: 04 aug 2018 14:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 14:31 #965746

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Martijn,
Heb je ook een foto van de as 180 gedraaid.
Is het stukje wat niet is afgebroken op de as glad aan de buitenzijde?
Dan zou het alleen een centreer randje zijn wat is afgebroken.
Het lijkt of er een te kort boutje was gemonteerd wat maar één of twee gangen diep in het schroefdraad heeft gezeten.
Een tig lasje mag geen probleem zijn voor de as.
Succes maandag.
Laatst bewerkt: 04 aug 2018 14:32 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 14:46 #965748

Bram6 schreef :
Martijn,
Heb je ook een foto van de as 180 gedraaid.
Is het stukje wat niet is afgebroken op de as glad aan de buitenzijde?
Dan zou het alleen een centreer randje zijn wat is afgebroken.
Het lijkt of er een te kort boutje was gemonteerd wat maar één of twee gangen diep in het schroefdraad heeft gezeten.
Een tig lasje mag geen probleem zijn voor de as.
Succes maandag.

De schroefasmoer waar de schroef mee vast zit draait op de schroefdraa op dat afgebroken stuk.Op een splineas kun je nu eenmaal geen moer draaien zoals op een "klassieke"schroefas.
Antwoord lijkt me duidelijk.
Vandaar mijn eerste voorstel voor reparatie.
Je zult daarvoor dus na lassen de schroefdraa weer moeten snijden maar vooral ook een afronding tussen schroefdraad en splineas moeten aanbrengen om kerfwerking te voorkomen.
Kijk maar een op de foto van de Volvo Penta saildrive hieronder, die van de SD20 zal dat niet anders zijn.
Bovenien moet dat stuk er natuurlijk perfect recht tegenaan zitten anders draai je de moer scheef tegen de schroefnaaf aan.
In feite gaat dat alleen als je de buitenkant overmaat maakt en later op een draaibank afwerkt en de schroefraaad draait.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 15:40 #965755

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Hier schijnen ze hem op voorraad te hebben

www.yachtzubehoer24.eu/epages/...roducts/196420-04514
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 16:38 #965767

Wel duur hoor , voor de 120S saildrives van VP is de officiele prijs "maar" €709.
Misschien is de officiele Yanmar prijs ook wel een stuk lager. :whistle:
Ad
ps, zocht net naar een goedkoper en kwam dit tegen: www.cruisersforum.com/forums/f...fracture-125209.html
Je bent dus kennelijk niet de enige.
Terwijl ik er bij anere merken saildrives nog niet eerder over gehoord heb. Wie wel?
In dat draadje staat ook de meest waarschijnlijke oorzaak die Yanmar later heeft gewijzigd. Ze weten er dus van :evil:
Gelukkig zit er in de VP saildrive in ieder geval niet zo'n gaatje.
Ad
Laatst bewerkt: 04 aug 2018 16:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 18:05 #965783

Veel dank, dit zou een zeer goede optie kunnen blijken te zijn als hij inderdaad nog op voorraad is (wat duidelijk het geval lijkt te zijn). Ik ga dit direct doormailen aan de werf.

Vriendelijke groeten, Martijn de Jonge
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 18:49 #965793

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Ik vrees dat je een monteur met iets te zware knuisten hebt getroffen. Ik heb zelf zo'n SD20 die inmiddels al 30 jaar oud is en zonder sputteren er 2300 draaiuren op heeft zitten. Deels met een klapschroef, de laatste jaren met een vaste schroef. Wel regelmatig de keerringen vervangen, en een sleeve geplaatst toen het loopoppervlak ter plaatse van de keerringen ingelopen bleek.

Het aanhaalmoment van de moer waarmee je op het van draad voorziene uiteinde (het bij jouw afgebroken deel) de klapschroef of vaste schroef vastzet, mag absoluut niet boven de grenswaarde liggen die Yanmar aangeeft.

De grenswaarden vind je in onderstaande spec. Indien nodig heb ik alle specificaties, hand- en onderdeel handboeken voor je.

Je zou kunnen proberen een tweedehands of defecte SD20 te scoren, ik heb ze op marktplaats wel voorbij zien komen.

succes,

CeesS


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 19:03 #965794

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Op het forum dat Ad aanhaalt, staat ook vermeld dat te zwaar aanhalen de meest plausibele oorzaak van breuk is :

Re: Yanmar SD20 prop shaft stub fracture
Its no help to you now, but it would seem to me that the cause of the failure was that the nut had been torqued up too high at some point in its history and that led to a fatigue failure. Its human nature to feel that torquing it up will make it more seure but the spline takes the prop torque and the nut only takes thrust in reverse. The split pin stops the nut coming off, not the nut torque. Saildrives are precision engineering and need a torque wrench otherwise you will get stripped threads etc


Mijn oorspronkelijke vak is het ontwerpen van machines en machineonderdelen, naar mijn mening verdient de schroefasconstructie van de SD20 geen schoonheidsprijs, maar het is onzin te beweren dat een constructiefout de oorzaak van de breuk zou zijn. Waarschijnlijker is een montagefout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 19:21 #965796

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Ik heb dit voorjaar dezelfde schade gehad bij een SD20, maar gelukkig op de kant, zodat ik de schroef niet kwijt was. De schroefdraad brak af bij montage van de schroef en dat was vóórdat ik kracht begon te zetten.

De schroefas is gewoon leverbaar via de importeur. Die levert echter niet aan particulieren en verwees me naar een dealer. Modus Marine in Lelystad heeft het voor me geregeld. De as was niet in voorraad bij de importeur, wat een paar weken levertijd betekent.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 20:41 #965809

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Yellow Boat schreef :
Theoretisch zou je het gat in de as kunnen uitboren tot de binnen diameter van de schroefasmoer , er raad in tappen met de maat van de schroefasmoer en er dan een bus in zetten met binnen en buitendraad waarbij de buitendraad de schroefasmoermaat is en de binnendraad de maat van de borgbout.
Een beetje goede draaier zou zoiets eigelnlijk wel moeten kunenn maken.
Heb je soms een workshop manual van ie saildrive din dan zou ik er een plaatje van kunnen maken hoe ik me dat voorstel.
Anders pak ik wel een plaatje van de as van ee VP saildrive. Die as is vrijwel hetzelfde .
Ad
Zo stel ik met dat voor. Dat rode is wat er uitgeboord moet worden.

Het probleem met dit voorstel is, dat de prop met de diameter en draad van de oorspronkelijke stomp (M16), niet geborgd is in de as. Je kan dan wel een gat boren en draad tappen van de borgbout (M8), je kunt de prop nog steeds zo uit de schroefas draaien.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 04:36 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 20:47 #965814

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
CeesS schreef :
Het probleem met dit voorstel is, dat de prop met de diameter en draad van de oorspronkelijke stomp (M16), niet geborgd is in de as. Je kan dan wel een gat boren en draad tappen van de borgbout (M8), je kunt de prop nog steeds zo uit de schroefas draaien.

Met Loctite 638 komt dit nooit meer los, al zou je het willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 21:37 #965825

Bram6 schreef :
CeesS schreef :
Het probleem met dit voorstel is, dat de prop met de diameter en draad van de oorspronkelijke stomp (M16), niet geborgd is in de as. Je kan dan wel een gat boren en draad tappen van de borgbout (M8), je kunt de prop nog steeds zo uit de schroefas draaien.

Met Loctite 638 komt dit nooit meer los, al zou je het willen.

Ik zou ook eerst voor deze optie gaan om eerlijk te zijn , als ik die prijzen zo zie , zou ik eerst een bij een goede draaierij gaan kijken .

Volgens mij fixt een vakman dat in een paar uur.

Of de verzekering er ook zo over denkt is natuurlijk de vraag, afwachten dus

Succes !
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 04 aug 2018 22:45 #965832

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ziet de Saildrive er zo uit ? Dan is het een product van ZF. Daar maak je mogelijk meer kans op een onderdeel dan mogelijk bij Yanmar. Bovendien kan dezelfde as ook op meerdere modeellen gebruikt zijn.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 05:09 #965838

Wederom dank voor alle adequate reacties en dat nog wel binnen zo'n korte tijd! Het lijkt dus duidelijk te worden dat de bewuste schroefas voor de SD20 wel degelijk gewoon leverbaar is in zowel Nederland als Duitsland. Ik ga daar morgen meteen met Yanmar en de werf over bellen, tegelijk zal dit meespelen in het overleg met het schade-expertise bureau wat morgen de zaak gaat inspecteren.

Meest logische lijkt op dit moment de schroefas en schroef te vervangen, deze onderdelen brengen globaal een € 1900 op de teller, inclusief BTW. Dan zijn in één keer ook alle keerringen vernieuwd en de saildrive-olie ververst. Daar komt nog montage en hijsen bij waarna je als het allemaal past en lukt met € 2500 een eind zou moeten komen. Dat ligt aanmerkelijk lager dan de vervanging van de gehele saildrive door een nieuwe SD50, ook de verzekering zal hier een mening over hebben. Voor de rest lijkt het aandraaimoment cruciaal, zoveel is duidelijk. Ik houd jullie op de hoogte.

Vriendelijke groeten, Martijn de Jonge
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 05:10 #965839

Dank voor je reactie, deze afbeelding lijkt een ander model te betreffen. Bijgevoegd een plaatje van de bewuste SD20.
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 07:00 #965850

  • monteny
  • monteny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Je zou even contact op kunnen nemen met Vulka i Veenendaal vragen naar Johan hij kan misschien het onderdeel wel namaken

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 07:17 #965853

Bram6 schreef :
CeesS schreef :
Het probleem met dit voorstel is, dat de prop met de diameter en draad van de oorspronkelijke stomp (M16), niet geborgd is in de as. Je kan dan wel een gat boren en draad tappen van de borgbout (M8), je kunt de prop nog steeds zo uit de schroefas draaien.

Met Loctite 638 komt dit nooit meer los, al zou je het willen.

Als je dat nog niet vertrouwd kun je het ook heel goed ontvetten , dun insmeren met vloeimiddel voor zilversoldeer, laten drogen en dan zilversoldeer tussen de schroefdraad laten lopen.Moet je de boel wel eerst verhitten tot ca. 600 graden maar dan is de verbinding vrijwel even sterk als gelast. En je heb eeen goede brander nodig.
Bijv. een fietsframe wordt ook vaak met zilversoldeer in elkaar gesoldeerd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 07:25 #965856

Martijn57 schreef :
Dank voor je reactie, deze afbeelding lijkt een ander model te betreffen. Bijgevoegd een plaatje van de bewuste SD20.

Lijkt me toch echt hetzelfde , alleen zit bij er bij jou een andere anode op. Bij jou de originele , bij die "andere"een deelbare die je kunt vervangen met de schroef eroip en die aan de bovenkant niet zo mooi aansluit omdat dat bij een deelbare niet goed kan.

Overigens ziet de plaatsing en vorm van de anode en ook de rest er precies zo uit als op een VP saildrive van jhet type 120S of later.
Komen kennelijk allebei bij ZF vandaan ( van de VP wist ik dat al)
Kijk maar: www.zf.com/corporate/en_de/pro...ine_sail_drive.shtml
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 07:55 #965870

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bram, ik zie drie koelwatergaatje waarvan de onderste groter vs vijf gaatjes waarvan de onderste kleiner. Dat is niet hetzelfde.. qua vorm lijkt het wel verdacht veel inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl