Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Restaureren Beneteau first class 8

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 13:58 #966738

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Ik ben voor een project op school een Beneteau first class 8 aan het restaureren. Ik heb weinig ervaring met reparaties e.d. maar probeer zoveel mogelijk te leren doorheen de 2 jaartjes dat ik heb.



Nu ben ik op een probleem gestoten...

Er is een vriend die me helpt met de restauratie die me aangeraden had om de licht-beschadigde, aluminium schuurlijst/ voetlijst te demonteren en er een nieuwe op te zetten. Ik heb zonder er bij na te denken zijn raad opgevolgd maar ben nu tot de conclusie gekomen dat dat helemaal geen goed idee was.

Nu moet ik een oplossing zien te vinden.

Een idee waar ik ben opgekomen is om gewoon een voetlijst te monteren in hout en de romp-dek verbinding op te vullen met een of andere gel-coat of iets dergelijks.
Is dit mogelijk of moet ik effectief terug een gelijkaardige schuurlijst monteren of is er nog een andere mogelijkheid?

Ik heb er enkele foto's bijgevoegd om een idee te geven over wat ik het heb.


(Sorry dat de foto gedraaid is kreeg dit niet direct gedraaid)


Dit is toen de schuurlijst er nog op zat.


Hier is het profiel zichtbaar van de schuurlijst


Dit is hoe het er nu uitziet.

Er zit daar ook een soort van rubberachtige lijm (het roze) waar ik niet mee weet wat te doen.


Alvast bedankt voor reactie!
Laatst bewerkt: 08 aug 2018 14:00 door Riltn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 14:38 #966750

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Waarom was het geen goed idee, ergo wat is het probleem nu de schuurlijst eraf is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 14:42 #966751

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Leuke boot!

Ik denk dat de bouten van de voetrail ook constructief zijn; ze houden dek en romp mechanisch bij elkaar, naast de lijm/kit die ertussen zit. Tenzij de dekrompverbinding aan elkaar gelamineerd is, maar dat verwacht ik niet. Ik zou de betreffende bouten dus niet zomaar weglaten. Is de oude rail kapot gegaan bij het verwijderen?

Het roze spul zal een soort kit zijn. Om dat te verwijderen moet je afsteken en afschuren. Ik heb voor dat soort dingen een kitmes op een Fein Multimaster gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 14:44 #966753

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
1 heb je al een nieuwe aluminium schuurlijst gekocht? en
2 waarom kun je die er niet gewoon op zetten?
3 de roze kitresten verwijderen door schrapen met een verfkrabber of beitel tot op het polyester.
4 met gelcoat kun je geen naden dichten; neem daarvoor Sikaflex of een ander product dat daar voor bedoeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 15:23 #966761

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Aan Beauty,
Dat je onder die kit rechtstreeks op ,wat ik vermoed, de glasvezel zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 15:25 #966762

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Rinus,
Ja de oude is beschadigd geraakt, maar alvast bedankt voor de tips
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 15:28 #966766

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Jerry,
Nog geen nieuwe gekocht aangezien ik niet weet wat ik het best doe. Ik zou er gewoon een kunnen plaatsen maar dan moet ik er eerst voor zorgen dat de naad, dek-romp, opgevuld geraakt aangezien ik geen schuurlijsten vine met dat profiel.
Wel al bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 15:50 #966773

Dat is natuurlijk wel een serieus dingetje als zoals Rinus aangeeft de boutverbinding tevens de romp/dek verbinding vormt.

Mijn advies zou zijn om alles onder de oude rail goed schoon te maken, beschadigingen bijwerken met ingedikte epoxy en de naad waar nodig (of helemaal opnieuw nu je er zo mooi bij kunt), opvullen met kit.

Een kopie van de oude schuurlijst terug krijgen kan wel eens problematisch worden. Als dat niet lukt dan lukt het zeker in twee delen. Op de bovenzijde een nieuwe aluminium voetrail waarmee je tevens de boutverbinding hersteld en op het vrijboord een aparte stootlijst van aluminium met kunststof profiel of een houten lijst. Iets overlappend op de voetlijst. Alles waterdicht monteren met een butyl tape.

Het is zichtwerk en bepalend voor een goed uiterlijk. Gebruik goed passend gereedschap en probeer de schroef/bout koppen netjes te houden (niet beschadigen). Een eventuele houten rand netjes afdoppen met de draad van de doppen allemaal in de lengterichting.

Leuk project :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 15:52 #966774

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Dankjewel Noballast, ik zal dat eens proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 16:30 #966779

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Kun je niet het beschadigde stuk er tussenuit laten en vervangen door een profiel dat er op lijkt? Er zijn veel,soorten T-prrofielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 08 aug 2018 19:42 #966841

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Mooi project. De oude roze kit zal er helemaal af moeten, dat is schrapen, schuren en ontvetten. Ook de kit in de dek-rompverbinding zou ik er zo goed mogelijk uitsteken en opnieuw afkitten met Sikaflex. Zo'n voetrail is best duur, dus als je kans ziet om de oude te fatsoeneren is dat zeker de moeite waard. Wellicht kan je een stukje van dit type profiel vinden en dat er door een alu-lasser tussen laten zetten in plaats van de beschadigde delen. De voetrail zou ik inderdaad monteren met Butyltape, dat verwerkt heel prettig en dicht ook op de lange duur erg goed af. Zorg dat de boutgaten een afgeschuind kantje hebben (met de verzinkboor / soevereinboor) en dat de butyl goed rondom elk boutgat zit.

Een alternatief is dat je de hele romp-dekverbinding eerst vast lamineert met glasband en epoxy. Dat levert een hele sterke en waterdichte verbinding op, maar is wel een stuk meer werk. Ik kan mij voorstellen dat dit in jullie geval niet direct je eerste keuze zou zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 09 aug 2018 14:09 #967029

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Plaatje van zoals de constructie bij jou wss ook is.

groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 09 aug 2018 14:27 #967037

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
- Het dek komt uit een mal, dus waarschijnlijk zit er ook onder de roze kit eerst gelcoat en dan laminaat (=glasvezel en hars).
- Het is waarschijnlijk dat het spul tussen dek en romp een harde lijmsoort is, geen kit. Als er lekkage is rond de dekrompverbinding, dan komt het waarschijnlijk door de boutgaten en niet door de harde lijm. Dus van de zijkant uitsteken heeft alleen zin als je denkt dat dat lek is. Wil je daar voor de zekerheid een nieuwe afdichting maken, dan suggereer ik een freesje, waarmee je de eerste paar millimeter van de harde lijm kunt infrezen, voldoende om een kitnaad rondom te leggen. Of misschien nog beter: voor het terugzetten van de rail zowel aan de zijkant als aan de bovenkant een streep butylkit zetten. Wat dat betreft zeker eens met de antwoorden hierboven!
- Optisch mooiste oplossing is het terugzetten van dezelfde of een soortgelijke voetrail. Dan heb je een mooie afsluiting voor de bouten van je dek-rompverbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 09 aug 2018 14:54 #967044

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Koop dit boek: www.polyservice.nl/hulpstoffen...nststoffen-9001.html

Hier staat heeel veeeel nuttige informatie waar je heeel veeel van kan leren over polyester, epoxy, gelcoat enzovoort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 11 aug 2018 17:21 #967700

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Veel succes met reoveren/restaureren.
Het is een snelle en trailerbare boot.
Zelf niet gehad wel verhalen gehoord erover van Eli van den Broek die er tot ongeveer twee jaar terug een had.
Een aandachtspunt is het balsahout tussen het polyester van het dek (buiten/binnenschaal) dat wil wel verrotten, gebeurt dat dan krijg je een erg lastige reparatie. Een open deur maar het is dus is het zaak alles goed met voldoende kit terug te plaatsen zodat daar geen water kan komen.
Bij Eli was er op een gegeven moment ook een probleem met de lagering van de hefkiel dit heeft hij toen met hulp vervangen.
Wat die voetlijst betreft zou ik gaan snuffelen om nieuwe die er zo veel mogelijk op lijkt, omdat de oude beschadigd is en het terugplaatsen dus niet tot een bevredigend eindresultaat zal leiden, ik denk dat je die met zoeken zal vinden. Probleem kan wel de gaten zijn (dat de nieuwe voetlijst die op andere afstanden heeft dan de bestaande). Indien dat het geval is krijg je daarmee nogal een uitdaging bij die boot denk ik. Mooiste is dus voetrail met gaten op zelfde afstand of voetrail zonder gaten/zelf boren geen idee of die laatste in de handel is. In elk geval met voldoende kit terug plaatsen zodat er geen water bij je balsa kan komen!
Succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 04 nov 2018 10:52 #993666

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Iemand een idee waarvoor die zwarte buisjes dienen?
Ik denk dat het zelflozers zijn maar als het dat zou zijn heb ik geen idee hoe deze aangesloten zouden moeten worden aan een buizen-systeem.

Alvast bedankt!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 04 nov 2018 11:52 #993678

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Lijkt mij voor een dieptemeter en log
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 04 nov 2018 11:55 #993681

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Aha en hoe zou dat in zijn werk gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 04 nov 2018 19:40 #993862

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Daar zouden dan transducers in moeten.

Heb je meetklokjes aan boord gevonden? Merk? Type?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 05 nov 2018 09:51 #994011

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
over de voetrail:
Als je daar zelf gaten in gaat boren heb je geen geanodiseerde toplaag
meer waardoor corrosie gaat vormen.
Zou jammer zijn.

Ik neem aan dat er in de buurt wel opties zijn om iets te laten her-anodiseren voordat het wordt geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 05 nov 2018 17:08 #994140

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Nee nog geen meetklokjes.

Btw worden transducers en meetklokjes apart gekocht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 05 nov 2018 18:28 #994180

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Voordat je gaat kijken naar een nieuwe schuurlijst, kan je ook overwegen om de oude lijst, naar een metaalbewerker te brengen om de schades eruit te halen, en daarna zou je het kunnen laten poedercoaten of anodiseren.

Een goede vakman kan veel schades herstellen!

Is denk ik een makkelijkere en goedkopere optie dan proberen iets nieuws te vinden.

Hartstikke leuk project!

In je openingspost geef je aan dat je dit voor school doet?
Kan/wil je ook uitleggen hoe het project tot stand is gekomen, en wat jullie ermee gaan doen?
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 18:29 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 05 nov 2018 18:36 #994184

  • Riltn
  • Riltn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Alvast bedankt voor je reactie.

Bij ons op school hebben we de laatste 2 jaar dat we een project moeten hebben (een soort eindwerk). Dit kan van alles omvatten zoals een auto restaureren/ maken, een onderwerp uitdiepen en hierover een werk schrijven zoals het christendom of bepaalde wetenschappelijke zaken,...
Aangezien ik van zeilen hou had ik gekozen om een zeilboot te restaureren en aangezien ik dacht dat een klein zeilbootje te simpel zou zijn heb ik gekozen voor dit sportkieljachtje.

Met dit project gebeurt er na het school niets mee behalve dat ik en mijn gezin hier nog veel van zullen genieten (hopelijk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 06 nov 2018 11:05 #994358

  • Moutarde
  • Moutarde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Beneteau's uit de jaren '80 zijn veelal gebouwd met producten van Goiot. Deze Franse evenknie van Lewmar, van voornamelijk luiken en stuurstanden, maakt ook 'toe rials' (voetlijsten). Ik dacht dat Allpa in Nederland de leverancier is voor Goiot producten. Wellicht kan je daar je licht opsteken als het op vervanging aankomt.
Heeft een Beneteau Idylle 1050 | Doet graag dingen zelf | Handeld naar eer en geweten | Weet ook niet alles | Maakt soms fouten en hoopt er wijzer van te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Beneteau first class 8 06 nov 2018 12:52 #994384

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Riltn schreef :
worden transducers en meetklokjes apart gekocht?
Jazeker, maar je hebt in alle gevallen zowel een transducer als een klokje nodig. Los van elkaar heb je er niets aan. Ze worden los verkocht omdat zowel het klokje als de transducer kapot kunnen gaan. Maar ze worden dus ook vaak als setje aangeboden zodat je niet hoeft te zoeken naar welk klokje met welke transducer samengaat.

De buisjes op jouw foto lijken mij ook de behuizing van de transducers. Waarschijnlijk heeft er toch ooit een diepte- en een snelheidsmeter op gezeten. Loosgaten zijn het zeker niet, die zitten altijd onder of in de buurt van de kuipvloer.

De enige andere functie die ik zou kunnen bedenken is de in- en uitlaat van een onderwatertoilet. Maar dan zou ik er toch ook afsluiters op verwachten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl