Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Refit Waarschip 570

Refit Waarschip 570 24 okt 2018 21:30 #990926

Beste Marnik,
Ik zou niet te snel hele platen vervangen. Als de buitenste fineer los ligt, schuur dan de beschadigde laag weg met de grove flex. Waarschepen hebben oversterkte. Een laag eraf is geen punt. En als je binnen en buiten in de epoxy zet, voeg je sterkte toe, wordt de huid dampdicht en zouden ook oude schroeven minder tot niet meer moeten werken. Schoon houtschuurstof bewaren: met epoxy mengen en je hebt een schitterende plamuur voor lokale defecten.
Ik werk langzaam. Hang er ‘s winters 24 uur per dag een ouderwetse 40 Watt gloeilamp in. Hoe langer de boot droogt, nu die binnenstaat, hoe beter het is voor de epoxy erop gaat.
Groet, Hans Schilder
Foto 1 met wit geverfde opbouw
Foto 2 nadat de flex erover heen ging, gevolgd door epoxy
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 05:46 #990946

4x4offroad schreef :
Hang er ‘s winters 24 uur per dag een ouderwetse 40 Watt gloeilamp in. Hoe langer de boot droogt, nu die binnenstaat, hoe beter het is voor de epoxy erop gaat.

Mooi project!
Kan je er niet een (electrische) luchtdroger in zetten? Dan Droogt het veel sneller dan met een gloeilamp. Desnoods eentje lenen of huren. Dan is ‘ie binnen een paar weken kurkdroog waarschijnlijk. Wel even goed luchtdicht maken van tevoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 08:33 #990980

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Ik heb altijd begrepen dat je hout ( behalve bij nieuwbouw) NIET aan twee kanten moet inpakken.

Zoek eens op doodskleed
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 25 okt 2018 08:38 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 09:03 #990987

Anjo schreef :
Ik heb altijd begrepen dat je hout ( behalve bij nieuwbouw) NIET aan twee kanten moet inpakken.

Zoek eens op doodskleed

Doodskleed = vocht er in en nooit meer eruit
Epoxy beide zijden = geen vocht er in dus hoeft er ook niets uit. Voorwaarde houtvochtigheid < 12% werkt het best met multiplex en niet te dik massief.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 10:40 #991019

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Tweezijdig inpakken met epoxy is normaal bij Woodcore bouwwijze. Het hout moet wel heel erg droog zijn voor je het ook aan de binnenkant van de boot inpakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 10:50 #991023

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Alleen aan de buitenkant lukt ook prima met een Waarschip hoor. Ze rotten van binnen weg. Net als de meeste houten schepen trouwens. Van boven dicht houden is dus belangrijk. Vooral alle gaatjes in het dek goed afsluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 14:27 #991067

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
De plekken waar schijnbaar alleen de buitenste laag fineer slecht is, zou ik toch met meer aandacht bekijken...
Bij mijn projectje leidde dit steevast tot uitzagen en nieuw inpassen... :S

Veel plezier verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 14:52 #991073

Anjo schreef :
Ik heb altijd begrepen dat je hout ( behalve bij nieuwbouw) NIET aan twee kanten moet inpakken.

Zoek eens op doodskleed

Waarscheepjes zijn van plakhout. Laagje fineer, laagje lijm, laagje fineer, laagje lijm, etc. Ze zijn dus van lijm en van hout, niet van hout punt. Als hout tussen twee dichte lagen het einde betekende, dan zouden alle plakhouten scheepjes dus in een jaar tijd weg zijn. Die van mij is bijna 40 jaar oud en ik heb er nog drie die ruim 50 jaar oud zijn...
Voor de schroeven kun je eens kijken op een site die ik lang geleden gemaakt heb: steeft.home.xs4all.nl/inhoud/schroeven.htm
Haal al die stomme schroeven er gewoon uit met een gatenboor en vervang ze door dikke doken. Niks geen nieuwe schroeven er in, want dat leidt weer tot ellende.
En als je de boot hier en daar wilt versterken, dan gewoon lekker met glas, kevlar of carbon van binnen met epoxy plakken. En ook lekker epoxy aan de buitenkant. Krijg je een beetje een bootje van alibihout, maar wel een die niet meer rot en bovendien lekker sterk ik.

vr grt

Steef
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 16:43 #991110

steef ton schreef :
en vervang ze door dikke doken.
vr grt

Steef

Ik neem aan dat je deuvels bedoelt? Die zijn van hout. Doken meestal van staal om (bijv. natuur)steen aan elkaar te verbinden .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 17:21 #991131

en hechthout is watervast multiplex, geen plakhout. Kolibrie's zijn van plakhout.
maar een flinke klus waar je hele winter wel zoet mee bent! succes.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 17:42 #991134

Yellow Boat schreef :
steef ton schreef :
en vervang ze door dikke doken.
vr grt

Steef

Ik neem aan dat je deuvels bedoelt? Die zijn van hout. Doken meestal van staal om (bijv. natuur)steen aan elkaar te verbinden .
Ad

weet ik niet. Iemand vertelde me eens dat die dikke dingen, zonder richels, doken genoemd worden. De man beweerde timmerman te zijn, dus nam aan dat het zo heette. Houten staafjes dus, zoals je ook in de animatie kunt zien.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 17:46 #991137

helmsman 38 schreef :
en hechthout is watervast multiplex, geen plakhout. Kolibrie's zijn van plakhout.
maar een flinke klus waar je hele winter wel zoet mee bent! succes.
Ja, alweer, what's in a name, he. Als het een bootje is, heet het plakhout. Als het platen zijn heet het multiplex, al of niet watervast.
Ik hoop dat de essentie van het verhaal wel door is gekomen. Dit spul kun je prima in glas, carbon of weet ik veel wat plakken met epoxy. Zou het ook doen, want maakt het bootje een stuk minder onderhoudsgevoelig. Mijn scheepje een jaar of 15 geleden gedaan, vrijwel zonder onderhoud en ziet er nog steeds prima uit en is dat ook. Door ongevalletje wat uit de bodem moeten zagen en kan dus nu het gedane werk goed beoordelen. (komt allemaal weer goed, hoor)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 20:36 #991193

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Doken of deuvels...
Voor wat het waard is:
- deuvels ken ik als ronde houten staafjes waarmee oa. kastdelen aan elkaar worden gezet.
- doken ken ik, naast de metalen waar Ad naar verwijst, als dikkere houten tappen, eerder hoekig van vorm, waarmee oa. het gebinte van oude houten schuren wordt vastgezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 25 okt 2018 22:49 #991216

Goede waarschuwing én een oud misverstand. Dat geldt voor polyester. Polyester is een doodskleed. Epoxy is een transformatie tot woodcore. Daarmee krijg je een nieuwe boot, beter dan de oorspronkelijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 26 okt 2018 07:07 #991239

Ilex schreef :
Doken of deuvels...
Voor wat het waard is:
- deuvels ken ik als ronde houten staafjes waarmee oa. kastdelen aan elkaar worden gezet.
- doken ken ik, naast de metalen waar Ad naar verwijst, als dikkere houten tappen, eerder hoekig van vorm, waarmee oa. het gebinte van oude houten schuren wordt vastgezet.

Ja , alleen waren die wel erg groot in diameter voor een waarscheepje en werden niet gelijmd en dat zou ik in het geval van de Waarschip toch maar wel doen.
En precies daarom zitten er in deuvels van die groeven nl om te voorkomen dat de lijm achter de deuvel zich op kan hopen waardoor die niet meer verder kan. Geldt natuurlijk alleen als de deuvel niet door en door gaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 26 okt 2018 15:45 #991352

Als je met epoxylijm werkt, kun je er ook voor zorgen dat de staafjes (zal ik ze nu maar noemen, anders blijven we daar over doorpraten) ruim in het gat zitten en dat je genoeg epoxylijm gebruikt. Heb nu een aantal van mijn gelijmde staafjes kunnen bekijken. Ze zitten er allemaal prima in.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 26 okt 2018 17:57 #991376

Een luchtdroger is zeker sneller (ventilatorkacheltje, fan, haardroger, hetelucht verfstripper). Gebruik ik voor een epoxyspoedklus als het net geregend heeft. Voor een bootrefit kies ik voor langzaam drogen. Als dat te snel zou gaan, is het oppervlak al gauw kurkdroog, en de binnenkant van een houtpaneel is nog vochtig. Dat geeft grote schuifspanning tussen de lagen met kans op delaminatie en scheurtjes in de oppervlakte. 40 Watt lampje in de boot, dag en nacht, rustig aan en ondertussen kun je wel kaal schuren of iets





uitzagen en vervangen.
Hans Schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 26 okt 2018 18:05 #991379

Is dat een 730 waar je aan bezig bent?
Uhm, nee, denk dat ik het al zie. Ook een 570?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 26 okt 2018 18:08 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 27 okt 2018 12:11 #991513

kijk, dook, deuvel, staafje of een ander woord dat je leuk vind. 15 jaar geleden er in gelijmd. De epoxy zit zelfs op de plaats waar het uiterste puntje van de schroef heeft gezeten.



Heb er een paar opgeschuurd, om te kijken of daar niks gebeurd was na de grote klap. Die zien er zo uit (ook na 15 jaar)


Niks mee gebeurd. Zien er als nieuw uit.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 27 okt 2018 12:28 #991519

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik krijg hier verbazend weinig opmerkingen dat de refit meer geld gaat kosten dan de boot uiteindelijk waard zal zijn. Ik weet wel dat ik er een degelijke boot voor terug krijg en beschouw de refit als een hobby. Die kosten altijd te veel. ;)

Die renoveer je voor jezelf.
Ik heb hetzelfde met mijn kolibri gedaan van mijn avatar alleen die was er wel iets beter aan toe dan dit waarschip. Als je met epoxy gaat ik was voor alle materiaal en daar zaten ook een paar kleine platen hout bij ik denk voor 100 euro hout, en voor 300 euro coppercoat totaal ongeveer 1700 euro kwijt.
Je bent dan 300 - 400 uur werk kwijt hebt dan een frisse houten boot die vers in de verf zit.

Verder wat al gezegd is niet zulke dekplaten die verder nog goed zijn maar waar alleen net een laagje af mist vervangen dit plamuur je gewoon strak met epoxyplamuur en je ziet er verder niks meer van. Houtstof mengen met epoxy is niet zo geschikt als dunne afwerklaag van epoxyplamuur wel zeer geschikt om grotere gaten mee te vullen en te lijmen.
Mooi project, veel succes.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 29 okt 2018 18:44 #992238

Hallo allemaal

Ik heb gisteren nog eens namen met mijn vriendin aan de boot kunnen werken. We hebben de zijkant van de kajuit aan de andere kant ook weg gehaald.



Dit gin wat minder vlot dan verwacht. Dit omdat er op de oorspronkelijke zijkant een dikkere plank was gelamineerd. De oude plank zat nog met schroeven vast en de nieuwe die er op gelamineerd zat natuurlijk ook. Maar aan die oude schroeven kwam ik natuurlijk niet meer. Met wat zaag en breekwerk is het wel gelukt om de plank weg te halen zonder goede delen van de boot te beschadigen.

Rechts zie je het donkere oude stuk hout en links het deel dat er ooit is opgeplakt.



Ik was sowieso al van plan om schroeven te vervangen door doken, deuvels of staafjes. ;)

Bedankt trouwens steef ton voor de site met geweldige animaties!

Voor ik de garage permanent ga verwarmen om de boot droger te krijgen of om later in dit project verf en epoxy goed te laten drogen moet ik eerst nog wat isoleren en de gaten waar het nu door binnen waait dicht maken. Anders heeft dat allemaal niet veel zin.

Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik de binnenkant nog wel volledig in epoxy wil zetten. Er zijn een aantal plaatsen waar ik heel moeilijk bij ga kunnen. Ik denk wel dat ik sowieso de plaatsen waar water kan blijven staan in epoxy zet. De boot zal straks toch waterdicht zijn en als ik regelmatig ga zeilen kan ik ook zorgen dat nergens lang water blijft staan. Dus water aan de binnenkant zal niet zo een probleem zijn.
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 29 okt 2018 18:55 #992239

Hey Marnik,
ik zie dat de kiel er onder uit is? Dan is het wellicht ook een goed idee de plek waar de kiel aan de romp zit goed te bekijken en eventueel te verstevigen (aantal laagjes glas op kielbalkje plakken). Hetzelfde geldt voor de balkjes aan de binnenzijde. Een vriend van mij had een twee jaar terug een stevige grondberoering (net als ik afgelopen zomer :blush: ) en de achterste balkjes braken daarbij, een kleine lekkage veroorzakend.
In plaats van kit tussen kiel en romp kun je straks stevig rubber tussen de kiel den de romp plakken. Beter en zekerder waterdicht en de kiel is dan in de toekomst altijd makkelijk weer te verwijderen, als dat nog ooit nodig mocht zijn.
Verder: laat je niet gek maken (ook niet door mij :woohoo: ). Die w570's zijn geweldige bootjes en de renovering is absoluut de moeite waard!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 30 okt 2018 22:47 #992636

Mijn 570 blijkt na 40 jaar bijna rotvrij: luchthapper op het luik, 2 paddestoelen op het dak, een derde bij de spiegel en twee openingen in de ankerbak (afsluitbaar met inspectiedeksels bij ruwe golven, maar dat was nooit nodig)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 01 nov 2018 20:03 #993015

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Succes maar.
Het is nu min of meer een bouwpakket!
Maar met zorgvuldig opbouwen zijn goede resultaten bereikt!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 04 feb 2019 07:08 #1018904

Hey,
Ik heb afgelopen jaar een waarschip 570 gekocht. Hier hebben we van de zomer veel mee kunnen zeilen. Het is nu winter en we zijn dus met onderhoud bezig. We hebben alleen een rot plekje gevonden. Boven op de stoodrand aan bakboord. Hoe kunnen wij dit het best verwijderen?

Met vriendelijke groet,

Hidde van Vloten
Ik heb afgelopen jaar een waarschip 570 gekocht en ben nu bezig met het onderhoud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl