Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Uit de hand gelopen opknapbeurt

Uit de hand gelopen opknapbeurt 24 mrt 2020 10:45 #1138362

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Vandaag na lange tijd de machinekamer ingedoken om daar de boel in orde te maken nu ik er nog makkelijk bij kan. Blijkt dat het watergekoelde uitlaatspruitstuk (RVS) aan het druppelen is geweest, mooi over de nieuwe motor steunen heen die er dus niet meer zo mooi uitzien :(

Nu ben ik bang dat als ik de buitenkant van het spruitstuk her en der dicht las er nog steeds de kans is dat deze binnen ook verroest is en dan mogelijk op termijn de motor beschadigt.

Een nieuwe bestellen is echter vreselijk duur en hier en daar lees ik dat ze ook niet altijd lang meegaan.

Idee: het spruitstuk bypassen en het vaarwater systeem rechtstreeks op de riser (uitlaat bocht, na het spruitstuk) zetten. Het spruitstuk zelf inwikkelen met isolatiekoord. De machinekamer is vrij groot en kan wel wat warmte hebben denk ik. Het betreft een Perkins 6 cylinder (6354), zonder turbo.

Wel/niet doen? Of gewoon de portomonnee trekken?
(als het een nieuwe wordt ga ik er sowieso een aftap kraantje en aanzluiting voor de tuinslang opzetten zodat het systeem gespoeld kan worden trouwens, bijft het langer goed denk ik....)

edit foto toegevoegd, wellicht snij ik em morgen open en eens kijken of eea niet te lassen valt. Het lijkt vrij zwaar uitgevoerd.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2020 12:22 door costijn. Reden: foto bijgevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 24 mrt 2020 14:19 #1138445

koenijn schreef :
Nu zit ik wel te denken dat misschien de aluminiumfolie op de isolatie aan de binnenkant niet zo’n goed idee is. Waarom? Nou als dat geen klimaatfolie is betekent dat mogelijk vocht tussen de romp en folie vast komt te zitten.
Mits goed om gemonteerd reguleert klimaatfolie het vocht door intrekkend vocht te weren en te ademen zodat damp er wel uit kan, mocht dit op de een of andere manier ingetrokken zijn.


Of zit verhaal ook geldt voor isoleren van boten weet ik niet, maar het is iig een goede zaak om de isolatie heel goed tegen de romp aan te laten sluiten om condens geen kans te geven. Een holte met lucht en je hebt mogelijk weer condens.

Hoeft niet (die holte). Je moet alleen elke opening uitsluiten. Dus als je isolatie aanbrengt, de naden afplakken met aluminium tape en zorgen dat er echt nergens een "lek" zit waar warmte doorheen kan. Bij isolatie van het plafond is dat extra kritisch, omdat je vrijwel altijd wel ergens een koude-lek hebt van buiten. Maar de scheepsromp heeft dat niet, dus is afdichten van elke mogelijkheid dat warme lucht tussen de isolatie door kan essentieel.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 24 mrt 2020 23:06 #1138629

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
costijn schreef :
Vandaag na lange tijd de machinekamer ingedoken om daar de boel in orde te maken nu ik er nog makkelijk bij kan. Blijkt dat het watergekoelde uitlaatspruitstuk (RVS) aan het druppelen is geweest, mooi over de nieuwe motor steunen heen die er dus niet meer zo mooi uitzien :(

Nu ben ik bang dat als ik de buitenkant van het spruitstuk her en der dicht las er nog steeds de kans is dat deze binnen ook verroest is en dan mogelijk op termijn de motor beschadigt.

Een nieuwe bestellen is echter vreselijk duur en hier en daar lees ik dat ze ook niet altijd lang meegaan.

Idee: het spruitstuk bypassen en het vaarwater systeem rechtstreeks op de riser (uitlaat bocht, na het spruitstuk) zetten. Het spruitstuk zelf inwikkelen met isolatiekoord. De machinekamer is vrij groot en kan wel wat warmte hebben denk ik. Het betreft een Perkins 6 cylinder (6354), zonder turbo.

Wel/niet doen? Of gewoon de portomonnee trekken?

Is het niet mogelijk om er een indirect koelsysteem van te maken, met een warmtewisselaar? Dan kun je de koeling van het spruitstuk vullen met een niet-agressieve koelvloeistof, en zal de corrosie sterk verminderen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 25 mrt 2020 07:50 #1138661

Wat een bewondering heb ik voor jullie klusavonturen, ik ga dit draadje volgen. Keep up the good work!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 25 mrt 2020 08:45 #1138672

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
@plusfast, hee das geen gek idee ik zal er eens over nadenken! Kan eventueel het koelvloeistof systeem omleiden door het spruitstuk heen...weet alleen niet of dat dan te warm wordt om de motor goed te koelen...
@AndreAzuree bedankt voor je motiverende post!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 09 apr 2020 22:04 #1145161

costijn schreef :
Vandaag na lange tijd de machinekamer ingedoken om daar de boel in orde te maken nu ik er nog makkelijk bij kan. Blijkt dat het watergekoelde uitlaatspruitstuk (RVS) aan het druppelen is geweest, mooi over de nieuwe motor steunen heen die er dus niet meer zo mooi uitzien :(

Nu ben ik bang dat als ik de buitenkant van het spruitstuk her en der dicht las er nog steeds de kans is dat deze binnen ook verroest is en dan mogelijk op termijn de motor beschadigt.

Een nieuwe bestellen is echter vreselijk duur en hier en daar lees ik dat ze ook niet altijd lang meegaan.

Idee: het spruitstuk bypassen en het vaarwater systeem rechtstreeks op de riser (uitlaat bocht, na het spruitstuk) zetten. Het spruitstuk zelf inwikkelen met isolatiekoord. De machinekamer is vrij groot en kan wel wat warmte hebben denk ik. Het betreft een Perkins 6 cylinder (6354), zonder turbo.

Wel/niet doen? Of gewoon de portomonnee trekken?
(als het een nieuwe wordt ga ik er sowieso een aftap kraantje en aanzluiting voor de tuinslang opzetten zodat het systeem gespoeld kan worden trouwens, bijft het langer goed denk ik....)

edit foto toegevoegd, wellicht snij ik em morgen open en eens kijken of eea niet te lassen valt. Het lijkt vrij zwaar uitgevoerd.

Als je het buitendeel dichtlast en je zet perslucht op de aansluitingen of waterdruk 40 bar of zo en het komt niet via de uitlaat aansluitingen dan is het toch oké denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 10 apr 2020 06:00 #1145187

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
40 bar :ohmy:

Ik denk dat 2 of 3 bar ook wel voldoende is... Met 40 bar gaat er waarschijnlijk ergens iets stuk met een heel harde knal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 10 apr 2020 06:56 #1145205

HotSnail schreef :
40 bar :ohmy:

Ik denk dat 2 of 3 bar ook wel voldoende is... Met 40 bar gaat er waarschijnlijk ergens iets stuk met een heel harde knal...

Met 40 Bar krijg je wel een mooie bolle koelmantel :dry:
Maar misschien kent Thijsnoort het verschil tussen PSI en BAR niet :lol:
Problemen met eenheden komen immers wel vaker voor op dit forum :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 apr 2020 12:29 #1148818

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
@Thijsnoort, goed idee, ongeveer dat gedaan (al was het met wat minder druk).
Eerst de buitenschaal eraf geslepen toen zag het er zo uit:


roest viel mee (was meer oppervlakkig) maar er zat wel veel drek in het natte gedeelte. Alles mooi schoon gemaakt met zuur en zag er weer goed uit.
De binnenkant met perslucht getest, gelukkig maar wat er zaten wat kleine gaatjes in de lassen her en der wat later voor behoorlijke problemen met de motor zou kunnen zorgen.

4mm rvs laten buigen voor de buitenschaal en die is er nu opgelast. Buitenant ook weer getest met perslucht. Was weer lekker bellen blazen, ook in de oude lasjes. Vandmiddag even de schuursponsschijf op de slijptol gezet en lekker bling nu. Vandeweek weer installeren, nu met behoorlijke aftap kraan!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 apr 2020 14:36 #1148868

Netjes!!!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 apr 2020 21:31 #1151004

Yellow Boat schreef :
HotSnail schreef :
40 bar :ohmy:

Ik denk dat 2 of 3 bar ook wel voldoende is... Met 40 bar gaat er waarschijnlijk ergens iets stuk met een heel harde knal...

Met 40 Bar krijg je wel een mooie bolle koelmantel :dry:
Maar misschien kent Thijsnoort het verschil tussen PSI en BAR niet :lol:
Problemen met eenheden komen immers wel vaker voor op dit forum :whistle:
Ad

Beste Ad, ik ken zeker het verschil tussen Bar en Psi.
Voor mij zijn afpersdrukken van dik over de 40 Bar niet bijzonder en zeker zo'n dikke klont ijzer moet daar tegen kunnen naar mijn idee.

@Costijn; Netjes hoor!
Laatst bewerkt: 23 apr 2020 21:34 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 02:22 #1151631

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Door het lekken van het uitlaatspruitstuk zat er aardig wat roest op de motor. De opvoerpomp was ook behoorlijk aangetast dus ook vervangen. Vrouwlief is een week flink in de weer geweest met ontvetter, schuurpapier, tandenbortsels, ranex, basische zeep en een lik verf in de meest onmogelijke posities, check dit:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 02:36 #1151632

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Verder een nieuwe stuurstand (voor binnen) gemaakt van 12mm multiplex waarin (en op) de schakelpanelen en instrumenten voor de motor gemonteerd kunnen worden.


Ook begonnen met de plafonds, het begint nu langzaam weer op een boot interieur te lijken ipv een bouwproject!







Nu willen we led spotjes monteren en vraag ik me af wat de beste manier is om bekabeling door te lussen. Via dit forum kwam ik op de Wago connectors (goede tip!). Het voordeel hiervan is dat (lees ik) dat de draden door een veertje vastgeklemd worden en dus niet lostrillen zoals bij bijvoorbeeld kroonsteentjes. Corrosie maak ik met niet zo druk over, ze zijn makkelijk te vervangen en de nieuwe kabel is vertint.

Leg je de wago connectors gewoon los in het plafond of gebruik je toch nog een soort behuizing of lasdoos zoals thuis? Iemand hier mischien een mooie oplossing? De gaten voor de ledjes zijn namelijk niet heel groot en het zou mooi zijn om er makkelijk bij te kunnen zonder het plafond te demonteren.
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 02:38 door costijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 07:11 #1151657

Thijsnoort schreef :
Yellow Boat schreef :
HotSnail schreef :
40 bar :ohmy:

Ik denk dat 2 of 3 bar ook wel voldoende is... Met 40 bar gaat er waarschijnlijk ergens iets stuk met een heel harde knal...

Met 40 Bar krijg je wel een mooie bolle koelmantel :dry:
Maar misschien kent Thijsnoort het verschil tussen PSI en BAR niet :lol:
Problemen met eenheden komen immers wel vaker voor op dit forum :whistle:
Ad

Beste Ad, ik ken zeker het verschil tussen Bar en Psi.
Voor mij zijn afpersdrukken van dik over de 40 Bar niet bijzonder en zeker zo'n dikke klont ijzer moet daar tegen kunnen naar mijn idee.

@Costijn; Netjes hoor!

Je denkt toch niet werkelijk dat ik die evrschillen niet ken hè? Dan zou ik me diep schamen.
Alleen heb ik zoiets nog nooit met 40 Bar zien afpersen en ik ben bij heel wat afperstests voor stoomwezen keuringen aanwezig geweest.
En zoiets met 40 bar afpersen is gewoon nogal overdone en ook totaal onnodig. Bovendien vanwege de rechthoekige constructie echt niet aan te bevelen. dat doe je alleen bij ronde vormen.
En bij iets dergelijks bij een lage druk afpersen onder water zie je veel eerder heel kleine micro scheurtjes of gaatjes dan met vloeistof .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 09:01 #1151691

costijn schreef :

Nu willen we led spotjes monteren en vraag ik me af wat de beste manier is om bekabeling door te lussen. Via dit forum kwam ik op de Wago connectors (goede tip!). Het voordeel hiervan is dat (lees ik) dat de draden door een veertje vastgeklemd worden en dus niet lostrillen zoals bij bijvoorbeeld kroonsteentjes. Corrosie maak ik met niet zo druk over, ze zijn makkelijk te vervangen en de nieuwe kabel is vertint.

Leg je de wago connectors gewoon los in het plafond of gebruik je toch nog een soort behuizing of lasdoos zoals thuis? Iemand hier mischien een mooie oplossing? De gaten voor de ledjes zijn namelijk niet heel groot en het zou mooi zijn om er makkelijk bij te kunnen zonder het plafond te demonteren.

Los op het plafond met voldoende draad om ze gemakkelijk door de gaten van je spots te halen. Je zou er een stukje schuim omheen kunnen doen om te voorkomen dat ze op de plafondplaat trillen als je op de motor vaart.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 09:01 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 09:41 #1151703

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ah dat is wel een goed idee, mocht er dan een draadje losraken zit deze alsnog in het schuim en maakt het geen sluiting ergens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 09:49 #1151708

Afpersen met gas is levensgevaarlijk op hogere drukken. Meer dan een half bar is echt link. Ken iemand die een oog en zijn gehoor aan één kant moet missen omdat hij éven de luchtdrukspuit op een tankje had gezet. Er is in nederland een gieterij waar een brok staal zo groot als een laptop diep in de buitenmuur ingedrongen zit. Dat hebben ze laten zitten als waarschuwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 11:20 #1151727

Eens. En als er echt afgeperst moet worden bij bv certificeren van druktoestellen, gebruikt men water...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 13:14 #1151747

costijn schreef :
Door het lekken van het uitlaatspruitstuk zat er aardig wat roest op de motor. De opvoerpomp was ook behoorlijk aangetast dus ook vervangen. Vrouwlief is een week flink in de weer geweest met ontvetter, schuurpapier, tandenbortsels, ranex, basische zeep en een lik verf in de meest onmogelijke posities, check dit:


Hoe denken jullie over partnerruil? :whistle:

Plaatje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 13:18 #1151748

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
B) ze is erg gevleid haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 apr 2020 14:36 #1151777

Mooi kleurtje
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 27 apr 2020 00:05 #1151993

costijn schreef :
Door het lekken van het uitlaatspruitstuk zat er aardig wat roest op de motor. De opvoerpomp was ook behoorlijk aangetast dus ook vervangen. Vrouwlief is een week flink in de weer geweest met ontvetter, schuurpapier, tandenbortsels, ranex, basische zeep en een lik verf in de meest onmogelijke posities, check dit:


Complimenten aan mevrouw Costijn!
Mooi werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 28 apr 2020 21:24 #1152877

costijn schreef :
Door het lekken van het uitlaatspruitstuk zat er aardig wat roest op de motor. De opvoerpomp was ook behoorlijk aangetast dus ook vervangen. Vrouwlief is een week flink in de weer geweest met ontvetter, schuurpapier, tandenbortsels, ranex, basische zeep en een lik verf in de meest onmogelijke posities, check dit:


Netjes! Staat hier ook nog op de planning voor afgelopen komende winter.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl