Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Uit de hand gelopen opknapbeurt

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 11:33 #980161

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Wellicht ter lering en vermaak wat foto's en opmerkingen over de opknapbeurt van ons toekomstige onderkomen; Elvira, een stalen Motiva 42a . Vrouwlief en ik wonen in Cairns (Australië) en hebben Elvira vorig jaar in Tasmanie aangeschaft waar ze +- 10 jaar aan een ankerboei lag. Foto's: op de helling in Tasmanie, bijna klaar voor vertrek.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 sept 2018 11:36 door costijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 11:36 #980162

Ja deze foto werpt een mooie blik op jullie onderkomen! Of is het die hut vooraan? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 11:37 #980164

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
haha k'zat te klooien met invoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 11:43 #980167

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Na een prachtige tocht zijn we begin dit jaar in Cairns aangekomen en begonnen aan wat cosmetisch onderhoud, totdat ik met een hamer een gat onder de waterlijn sloeg en het klussen wat serieuzere vormen ging aannemen. Plankje met kit erop en een paar dagen later het water uit.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 11:53 #980170

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
De roest onderin de ankerbak was het topje van de ijsberg, uiteindelijk was de vochtige rockwool isolatie ook wat verdacht en hebben we "de boel toch maar ff leegetrokken" om overal goed bij te kunnen. Motor aan de kant en toen was het echt kassa, enorme hoop bagger die vakkundig was weggewerkt met dikke lagen epoxy.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 12:00 #980171

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Het vlak achter en rondom de kiel was erg slecht en is uiteindelijk door een professionele lasser vervangen. ErikdeJong raadde ook aan om de boel daar te verstevigen dmv een extra spant. De boel is nu weer mooi stevig en ze staat weer op eigen kiel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 12:03 #980172

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Ik heb hem na de 2e foto maar even weggeklikt.....
Moedig mens... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 12:31 #980177

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ja, je moet wel he, je blijft steeds dingen tegenkomen en achteraf gezien is het een hele berg! Uiteindelijk het onderwaterschip kaal gehaald met een 8 schijfs perago (dmv goedkoop adaptortje op een polijstmachine), roest verwijdert met zuur en daarna dik in de epoxy: wattyl pr250 primer met dtm985 als high build. Boven de waterlijn teruggeschuurd met korrel 40 op dezelfde polijstmachine. Aflak met wattyl poly-u400, geen roest meer te vinden nu!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 13:14 #980190

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Inderdaad wie A zegt....
Evengoed is de laatste foto weer een plaatje B)
Knap werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 19 sept 2018 13:35 #980195

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Mooi en vooral knap stukje werk hoor !! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 sept 2018 06:36 #981164

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Vandeweek heeft vrouwlief de stuur inrichting grondig aangepakt en dat is nu klaar om weer terug te zetten. Ik herinnerde me dat de 'bocht' op het uitlaat spruitstuk in het verleden lekte, dit was opgelost met wat siliconentape. Zag nu dat de las poreus was, geprobeerd dicht te bakken maar werd een zooitje, zie foto. Bleek dat de rest van de lasnaad ook lekte. Het is sowieso vrij dunne rvs buis en ga daarom denk ik een nieuwe maken. Kan men gewoon twee stukken pijp in elkaar schuiven en onder een hoek van pakweg 45 graden op de flens lassen, met de water aansluiting een stuk van de flens af of moet de water aansluiting op een horizontaal verloop zitten zodat het stukje buis naar de flens toe koeling ontvangt?
De huidige vorm lijkt me vrij link, mocht de binnen buis het hebben begeven dan dan was de motor vol gelopen via de uitlaat. Wat denken jullie?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 sept 2018 06:53 #981169

Die huidige vorm is inderdaad bloedlink en fout uitgevoerd.Typisch door iemand die er weinig van begrepen heeft. :angry:
Op zich mag de wateraansluiting wel daar zitten maar dan moet de kant van de flens dicht zijn en de binnenpijp(zwarte lijn) t/m/ het schuine stuk doorlopen en daar pas open zijn.
Zie plaatje.
De hele bocht wordt zo ook gekoeld t/m de flens maar het water komt pas verderop in het aflopende deel bij de uitlaatgassen en loopt dan af naar de demper/waterslot.Zo is het eerste stuk dus in feite dubbelwandig. Zie ook tweede plaatje van Vetus hoe e.e.a. hoort te zitten .
En denk ook om een beluchter in de waterleiding vóór de invoer in de uitlaatbocht.
Als je op google afbeeldingen zoekt naar "watergekoelde uitlaatbocht"eventueel samen met een motormerk kun je genoieg plaatjes vinden hoe het hoort.
Ad

Laatst bewerkt: 23 sept 2018 06:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 sept 2018 07:00 #981171

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
top dankje. De binnenpijp zit wel ongeveer volgens jouw zwarte lijn, is alleen vrij dun. Dus de waterinvoer verder naar het eind van de zwarte lijn (onder in de foto) is dus geen probleem? Enkel een heet stuk uitlaat waarschijnlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 sept 2018 07:01 #981172

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ah zie nu de schematische tekening pas, super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 sept 2018 07:54 #981195

costijn schreef :
top dankje. De binnenpijp zit wel ongeveer volgens jouw zwarte lijn, is alleen vrij dun. Dus de waterinvoer verder naar het eind van de zwarte lijn (onder in de foto) is dus geen probleem? Enkel een heet stuk uitlaat waarschijnlijk.

Nee hoor , als het dubbelwandige stuk tot aan de flens reikt wordt de hele pijp gekoeld. Bij eigenlijk zou de binnenpijp eerst tegen de flens moeten worden gelast en pas daarna de buitenpijp. Om de pijp te koelen is het echt niet nodig water te injecteren. Dat dient alleen om de uitalatgassen te koelen. Dat gaat nl. niet alleen met een dubbelwandige pijp omdat de warmteoverdracht van zo'n gekoelde pijp naar het uitlaatgas daarvoro veel te gering is. Met water in het gas koelt het gas doordat het water met het gas gemengd wordt.
Ad
Zo dus:
Laatst bewerkt: 23 sept 2018 07:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 23 sept 2018 21:12 #981471

Mooi om te zien hoe grondig je het aanpakt Costijn. Al dat werk ben je heel snel vergeten, maar het plezier wat je er van gaat hebben zal nog lang voortduren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 26 sept 2018 11:25 #982367

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Erikdejong schreef :
Mooi om te zien hoe grondig je het aanpakt Costijn. Al dat werk ben je heel snel vergeten, maar het plezier wat je er van gaat hebben zal nog lang voortduren.

Helemaal waar! Als het eenmaal naar je zin is kijk je er telkens weer van op hoe blij je daar van kan worden :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 16 okt 2018 10:51 #988345

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Bedankt, inderdaad het duurde even maar de blijheid begint toe te nemen :)
We drijven weer!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 16 okt 2018 11:12 #988349

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Veel gebeurd afgelopen weken:
-Beugels gemaakt voor de warmtewisselaar gemaakt en verplaatst zodat we makkelijk de machinekamer inkunnen.
-Een bevriende bankwerker heeft nieuwe lagers voor het roer gedraaid, met een krik het roer er weer in gedrukt.
-De uitlaatbocht van dikker rvs gemaakt en laten aflassen , zit nu weer netjes zonder lekkage.
-Schroef vol met bijenwas gesmolten, goedkoper en niet zo giftig als 'propspeed' dat je hier overal ziet, ben benieuwd hoe het houdt. De komende tijd liggen we toch veel stil dus aangroei valt hopelijk mee op de schroef.
-Stuurhuis uitklaar gehaald (tot 2 keer toe de kogellagers eruit laten vallen grr maar zit nu weer netjes en hopelijk lekvrij met nieuwe keerringen. Ook nieuwe kettingen op de stuurinrichting.
-Nieuwe afsluiters en doorvoeren van True Design gemonteerd.
-Motor weer op'n plek en nieuwe motorsteunen (dure grap zeg).
-Nieuwe 10cm polycarbonaat ramen in de romp, de oude aluminium frames waren allemaal rot (laten doen)

Motor aangesloten en starten lopen! en het nieuwe rmta seal lekt niet dus das ook lekker. Het was nog even spannend of het zou passen op de schroef as koker maar dat ging soepel.

Op naar het interieur..dat wordt nog lekker puzzelen
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 17 jan 2019 11:41 #1013357

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Na een lange pauze (die we wel nodig hadden ;) ) is het kantoorwerk weer op orde en gaan we verder aan de binnenkant. Het plan is om 12mm houten planken te verlijmen op 12mm multiplex (voor de vloer). Nu lijkt het me handig om het multiplex eerst te sealen en evt te schilderen. Dit kan echter ook een nadelige invloed hebben op de lijm verbinding met de planken. Wat denken jullie?
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 11:43 door costijn. Reden: onderwerp (vloer) toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 17 jan 2019 12:52 #1013376

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Waarom zou dat nadelig zijn dan?
Sealen met epoxy en verlijmen met epoxy.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 17 jan 2019 12:54 #1013377

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6991
Welke lijm je ook gebruikt: hout op hout werkt het best bij lijmverbindingen. M.a.w. geen verf of andere tussenlagen. Wordt de vloer niet een beetje dik met die 24 mm? 18 mm totaal is dik genoeg n.m.m. Je moet er zeker ook nog een paar luiken in maken. Mijn advies zou zijn: multiplex aan de onderzijde 2x in de epoxy en de massieve vloerdelen er op lijmen met constructie lijm. Kun je de vloerdelen krijgen met messing en groef? Geeft een beter verband en mooiere naden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 17 jan 2019 18:21 #1013483

Ha Costijn! Ongelovelijk wat een respect heb ik voor jullie! Bak werk verricht! Ik zou als je gaat verlijmen hout op hout doen en de lijm over de hele plaat dun verdelen met een plamuurmes dan sluit je hem volledig op, doen hier in de bouw welleens schilderwerk op schilderwerk maar geeft minder goede verbinding.


Succes met de intimmering van het schip!

Groeten uit Friesland skutje Ut en Thus Gerlof!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 17 jan 2019 23:48 #1013549

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Bedankt voor jullie reacties.
@Vinnie, lijmen met epoxy is ook idee idd, al wordt dat (in mijn geval) vaak een beetje een zooitje.
@Jerry, idd messing en groef, 24 mm is wel wat dik maar er zitten aardige overspanningen in overdwars, met dunner multiplex (9mm is de volgende stap hier) ben ik bang voor een verende vloer (doordat de naden in de lengte lopen, en zou er graag al op willen kunnen werken voordat de planken erop komen).

@Gerlof jowjow! bedankt man, dat is ook een goed idee. Zat net nog te denken aan het Skutsje, zo relaxt lekker leeg van binnen, dan zouden we nu al bijna klaar zijn! Geen gedoe met isolatie, elektronica en al dat extra houtwerk, en altijd goed zicht op het staal. Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uit de hand gelopen opknapbeurt 05 aug 2019 13:11 #1069248

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Sinds begin Juli zijn we weer volop aan de gang geweest. Dit keer het dek aangepakt. We kwamen helaas toch nog wat gaten tegen maar nu zijn we zo goed als waterdicht!
De beugel over het compas was door de kuip vloer geroest en lekte binnen, de beugel was sowieso een raar ding en zat erg in de weg. Dikwandige pijp gepolijst, laten buigen en flensje aan gelast, zit nu weer mooi stevig. De kuip verder ook ontroest en opnieuw geschilderd en nieuwe ramen er in gezet (schuiframen zodat we niet telkens onze enkels openhalen)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl