Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: 55ft Samson C-Baron Electrische schema's

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 00:11 #995024

  • Zambezi
  • Zambezi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hallo allemaal
Ik ben in het bezit van een 55ft. Samson C-Baron.
Nu willig beginnen met een compleet nieuwe elektrische installatie.
Bestaande uit 24v dc noordspanning met 12v dc aftakking, en een 230v ac systeem.
Heeft iemand bestaande installatie tekeningen die mij wat verder kunnen helpen?
Die ik als voorbeeld kan gebruiken.
Wat ik weet nog even niet waar ik moet beginnen.

230v ac Walspanning en 3 kva 230v generator.
12v dc 120ah AGM accu voor motor circuit.
24v dc 440ah AGM deepcycle Huishoud accu's met een (Victron Multi 24/70/50 reeds aanwezig)
Met een 24/12 dc dc converter voor navigatie toestellen (nog aan te schaffen).
24v dc 120ah AGM voor ankerlier (Acculader Victron Skylla TG 24/30 reeds aanwezig)

Alvast bedankt voor alle hulp.
Het leven van een Zeegeuner valt wel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 06:13 #995033

www.bol.com/nl/p/elektriciteit...rd/1001004007494485/

Als je niet weet waar je moet beginnen kun je misschien beter hier mee beginnen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 06:34 #995034

Ik heb een boot van vergelijkbare afmetingen en heb ook het electrische systeem zelf aangelegd/ingebouwd. Ik heb er echter spijt van dat ik ooit aan 24V begonnen ben, echt zonde van het geld als je het mij vraagt. De voordelen zouden zijn dat je dunnere kabels kunt gebruiken, maar het kosten voordeel daarvan weegt echt niet op tegen de duurdere componenten van een 24V systeem. Als ik de boot weer zou bouwen zou ik zeker geen 24V systeem meer toepassen.

Ik heb overigens een set tekeningen gemaakt van mijn systeem, die mag je best hebben als je wilt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 09:02 #995067

  • Zambezi
  • Zambezi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ja idd een goed boek ;)
Het leven van een Zeegeuner valt wel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 09:11 #995071

  • Zambezi
  • Zambezi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Bedankt voor de info ;)
Ik wil een 24v huisbatterij omdat ik er meer energie in kan opslaan en sneller/ beter kan laden.
Dit ingeval van solar, wind en ander laders.
Of ben ik abuis?
En btw ik heb al een Victron 24/3000/50 Multi voor de huisbank, en een 24/30/4 Skylla lader voor de ankerlier accu's want deze is ook 24v.
Dien ik alleen voor de 12v een paar 24/12 dc-dc converters aan te schaffen, bv. de Victron Orion Dc/Dc
Maar ik ben sterk geïnteresseerd in je schema's, misschien kan ik er een deel van gebruiken ;)
Het leven van een Zeegeuner valt wel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 12:03 #995109

Zambezi schreef :
Bedankt voor de info ;)
Ik wil een 24v huisbatterij omdat ik er meer energie in kan opslaan en sneller/ beter kan laden.
Dit ingeval van solar, wind en ander laders.
Of ben ik abuis?
En btw ik heb al een Victron 24/3000/50 Multi voor de huisbank, en een 24/30/4 Skylla lader voor de ankerlier accu's want deze is ook 24v.
Dien ik alleen voor de 12v een paar 24/12 dc-dc converters aan te schaffen, bv. de Victron Orion Dc/Dc
Maar ik ben sterk geïnteresseerd in je schema's, misschien kan ik er een deel van gebruiken ;)

Ja, je bent abuis. Ga eerst dat boek maar lezen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 12:37 #995114

  • Zambezi
  • Zambezi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Waarom vaart heel de binnenvaart dan met 24v ipv 12v?
Het leven van een Zeegeuner valt wel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 12:43 #995117

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Waarschijnlijk vanwege de veel langere kabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 13:04 #995124

En de veel hogere stroomsterktes als ze 12 Volt zouden gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 17:25 #995193

  • Zambezi
  • Zambezi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ja idd :)
Is het niet zo als je wat zware verbruikers hebt dat je makkelijker weg komt met 24v naar je omvormer te sturen dan 12v. Basis elektro (Wet van Ohm)
Of zie ik dat fout?
Het leven van een Zeegeuner valt wel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 18:05 #995208

Dat klopt, een dubbel zo hoge spanning geeft een half zo grote stroom sterkte. Maar je bent abuis over het feit dat je sneller of efficiënter kan laden met een 24V systeem, dat maakt geen verschil met een 12V systeem.
Beroepsvaart doet meet met 24V omdat de apparatuur voor die schepen met de juiste keurmerken vooral veel op 24V beschikbaar zijn en de kabelruns heel erg veel langer zijn. Voor onze bootjes vind je maar heel weinig apparatuur die op 24V kan zonder een omvormertje nodig te hebben. Ik heb indertijd gekozen voor een 24V systeem op mijn boot omdat "iedereen dat zo deed" en ik er niet voldoende kennis van had om eigenwijs te zijn op dat vlak. Die DC/DC omvormertjes zijn sluipverbruikers van energie en is weer een extra schakel in een systeem wat gevoeligheid, storingen en andere narigheid kan veroorzaken. Het is ook weer een onderdeel wat je in reserve moet gaan houden want als de DC/DC converter kapot gaat doet geen van je apparatuur het niet meer. Ik heb er dus drie parallel ingebouwd zitten met alle drie voldoende vermogen om het hele netwerk over te nemen als het moet. Dit zijn allemaal weer gecompliceerde dingen die je niet wilt op een zeegaande boot.

Onze boten zijn zo klein dat de kabellengten zo kort zijn dat de voordelen van een 24V systeem mij nog steeds onduidelijk zijn. De nadelen zijn dat een hoop van de apparaten, regelaars en andere dingen aanzienlijk duurder zijn dan hun 12V broertjes en zusjes. Het voordeel van enkele koperen kabels die wat dunner kunnen worden is dan ook alweer snel te niet gedaan.

Echter lijkt dit voor jou niet van toepassing, je hebt de laders en dergelijke al en dat is een heel erg kostbaar deel van je systeem. Je zit er nu dus aan vast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 18:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 18:14 #995211

  • Zambezi
  • Zambezi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je Erik voor deze heldere uitleg, hier kan ik iets mee.
En idd hoe meer toeters en bellen hoe meer er kapot kan gaan.
En ja ik zit er nu wel aan vast.
Het leven van een Zeegeuner valt wel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 09 nov 2018 18:30 #995214

Dan de volgende stap die je moet zetten is het maken van een tekening waar de diverse apparaten moeten komen en hoeveel energie die apparaten nodig hebben. Vergeet ook niet om te bedenken welke apparaten tegelijkertijd aan mogen/moeten staan en wat dus de totale belasting op je netwerk is.

Daarna moet je gaan bedenken welke lengten aan kabels je nodig hebt om die energie te verdelen over de apparaten en bronnen en welke spanningsval acceptabel is voor het betreffende apparaat. Meestal spreek je over een 3% val of een 1% val voor gevoelige apparatuur als acceptabele bovengrens. Met die drie waarden kun je dan berekenen wat voor kabeldiktes je nodig hebt.

Daarna bedenken waar je moet zekeren en hoe zwaar die zekeringen moeten zijn.

Houd er vooral rekening mee dat je bij voorkeur geen DC, AC en signaalkabels in dezelfde kabelgoot stopt. Meestal gaat het goed, maar het kan voor vervelende storingen op gevoelige apparaten zorgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 18:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

55ft Samson C-Baron Electrische schema's 13 nov 2018 06:54 #996272

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Je zit natuurlijk nergens aan vast. Ik hoor je alleen over laders en omvormers, niet over apparatuur die er uiteindelijk aan komt te hangen. Heb je die al, op 24volt?

Als je apparatuur nog moet gaan kopen kan je nogmaals rekenen.

Wat mij wel opvalt is dat meer en meer apparatuur een spanningsbereik hebben van 8 a 9 volt tot wel 35 volt. Daar kan je dus wel goed mee uit de voeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl