Een update!
Het snijd-, krab-, en schuurfeest van het dek was vorige week maandag eindelijk tijd om te kitten.
We hebben bij Boels een elektrische kitspuit gehuurd (wel zo makkelijk
) En in 2 dagen het hele schip gekit. We hebben veel meer kit gebruikt als dat we dachten nodig te hebben, en op de foto zie je ook wel waarom
Zonde was het echter niet, deze manier van kitten en dan met een breed plamuurmes alles goed in de naden drukken. Het werkte voor ons heel prettig en zorgt er ook voor dat alle naden goed vol zitten.
Terwijl de kit aan het uitharden is (dat doet het overgrote deel nog steeds, met deze temperaturen
) zijn we begonnen aan het onderwaterschip. We hebben een ultrasone diktemeter geleend en de hele romp afgeklopt, en toen op de verdachte plekjes gemeten. Hoe nauwkeurig dat is, is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen maar aangezien we de boot gekocht hebben zonder veel betrouwbare informatie over het onderwaterschip waren we vooral benieuwd naar de grove staat. En die is echt prima! Het dunste gemeten plekje is 1.9 mm, en daar blijft ze nog wel een paar jaar op drijven. Het plan is toch om nog geen gekke dingen te doen binnenkort, en volgend jaar/over 2 jaar het hele onderwaterschip kaal te halen, nog een keer nauwkeurig te meten en dan alles te vervangen wat in onze ogen te dun is. Stapje voor stapje.
Wat nog wel opmerkelijk was, waren de bijna osmose-achtige plekjes op de romp. Deze bultjes kon je openkrabben en dan kwam er vocht uit, maar als je het helemaal open krabde was het staal nog in prima staat. Het lijkt me dat het komt door de manier waarop de verf eropgezet is (te weinig laagdikte, verf die niet goed bij elkaar past, oid) Ook dit vind ik momenteel niet zo'n probleem, de bultjes zijn opengekrabt, schoongemaakt en goed in de primer gezet, als er meer bijkomen zien we dat wel als we weer uit het water gaan (dan gaat toch alles er af)
En dan als laatste iets waar ik zelf enorm blij van werd:
De opbouw was genoeg uitgehard dus we zijn begonnen met krabben en schuren