Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: klassiek stalen S-Spant uit 1962

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 16:05 #1008186

  • Steng
  • Steng's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hoi!
Veel meegelezen en nuttige dingen geleerd hier op dit forum, dus ik dacht dat het nu wel tijd was om ons project hier te delen. :)

Dit is de Symphony (nu nog, de naam wordt nog verandert bij het schilderen van de romp)
Gebouwd bij de werd Burmester in Bremen in 1962. Veel meer weet ik niet, als iemand een idee heeft over deze werf of dit schip, please share!

We hebben haar in oktober gekocht en nadat ons werk eh, zeilseizoen op de Oostzee over was en de schepen weer winterklaar in Nederland lagen, zijn we begonnen met dit project;met het doel er de komende tijd een zeewaardige zeilboot van te maken om er uiteindelijk heel ver weg mee te zeilen.
De klusjes die we in de hal gaan doen zijn: het dek op nieuw rubberen, alle gelakte delen kaalhalen en opnieuw lakken en natuurlijk de romp checken en opnieuw in de lak/antifouling zetten. :) er is nog een veel grotere kluslijst, maar eerst gaan we er voor zorgen dat het binnen droogblijft als het buiten regent.











Achterlijker dan dwars.
Laatst bewerkt: 25 dec 2018 16:06 door Steng.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 16:09 #1008187

Welkom! Mooi schip! Het ziet eruit alsof het een kluswinter gaat worden, veel succes en foto's zijn altijd leuk om mee te kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 16:34 #1008190

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
Gefeliciteerd, ziet er mooi uit, maar er zal nog wel wat gedaan moeten worden. Hou ons op de hoogte en veel succes en vooral plezier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 16:51 #1008194

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Waarom zijn ze toch van die prachtige lijnen afgestapt... zucht... met al die hoekige plastic bakken tegenwoordig....

Heel veel plezier en volharding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 18:45 #1008212

Ilex,
ben het helemaal eens met jouw opmerking betreffende de klassieke zeilschepen. In dit geval een ontwerp van scheepswerf Burmester uit Bremen. Vermoedelijk een ontwerp van voor de tweede wereldoorlog toen deze werf ook al zeiljachten bouwde in Bremen. Waarom tegenwoordig geen jachten meer gebouwd worden met zulke prachtige lijnen is mij niet bekend. Het zou wel eens met de kostprijs van de vervaardiging te maken kunnen hebben maar wellicht heeft "onze scheepsbouwer van dienst Erik de Jong "in het verre Alaska een betere verklaring hiervoor.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 19:11 #1008217

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Mooi schip!
Veel succes met het klussen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 25 dec 2018 21:31 #1008225

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mijn eerste indruk: Mooi schip goed voor een rondje aarbol na een grondige refit mits het staal goed uiteraard ;).

Lex schreef
Het zou wel eens met de kostprijs van de vervaardiging te maken kunnen hebben maar wellicht heeft "onze scheepsbouwer van dienst Erik de Jong "in het verre Alaska een betere verklaring hiervoor.

Off topic wat mij betreft splitst men dit af naar een andere draad... Niet te beroerd de bal af te trappen :) Als de hel (storm) losbreekt blijft zo'n zware bak als deze S spant (heavy displacement yacht) wel gemoedelijker dan die moderne brede bakken (light displacement yacht). De andere kant is dat de laatste sneller kunnen en om de depressies heen kunnen zeilen (dat werkt ook zie transat 650, Imoca 65 enz). Ik laat e.e.a. graag aanvullen door Erik de Jong :laugh:

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 dec 2018 21:34 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 12:47 #1010315

  • Steng
  • Steng's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt voor de reacties!
Inmiddels twee weken verder en tussen de kerstdiners en oud en nieuw feestjes zo veel mogelijk proberen te doen.
Ik heb altijd al fascinerend goed klussen kunnen onderschatten en dit dek is er zeker eentje van ;)
De stuurboordhelft van het dek was ging echt prima! Hier leek het alsof er ooit een goede kit was gebruikt die wel oud was geworden en aan vervanging toe was, maar nog steeds elastisch en niet hard en uitgedroogd, in tegenstelling tot de rest van het dek en het dak van de opbouw. Waar we dachten een paar dagen mee bezig te zijn, veranderde in drie weken van gevloek, zere knieen en handen en een lichtelijk "wie zijn hobby was dit ook alweer?!"- gevoel. Aan de bakboordskant van het dek is ooit niet de moeite genomen om de oude kit met geduld en een mes uit te snijden maar hebben ze het machinaal er uitgesneden, hierdoor de naden enorm breed gemaakt en daarna kit erin teruggelegd die enorm hard is geworden, en is gebarsten waardoor het dek zo lek als een zeef is geworden.
Maar.. hoofd op nul en doorwerken wordt beloond en momenteel zijn we alle naden aan het uitschuren om de laatste beetjes kit er uit te halen.








Ik had nooit gedacht dat ik zo blij kon worden van schone, uitgeschuurde deknaden :lol:





Na wat rondgekeken te hebben is het plan om het dek te gaan kitten met Tec7. Ons werd verteld dat een man die vrijwilliger was op de Willem Barentsz werf een paar maanden bezig is geweest met verschillende soorten kitten testen voor de replica, en deze is het beste uit de test gekomen. Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd naar de schuurbaarheid van de kit. :)
Achterlijker dan dwars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 15:08 #1010354

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Als de kit lek was als een zeef, ben ik vooral benieuwd naar de staat van het dek onder de plankjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 15:11 #1010356

Je verricht een heldendaad. Goed werk!

Die Tec7 ken ik niet. Volgens de omschrijving is het een hybride kit. Dit soort kitten werkt prettig, maar de UV-bestendigheid op de lange termijn (en daar ga je voor, neem ik aan) laat wat te wensen over.
Het viel mij ook op dat er in de technische informatie met geen woord over de UV-bestendigheid geschreven wordt. Dat maakt mij licht argwanend. Of heb ik het over het hoofd gezien?

Ik gebruik altijd Sika, de 221 of de 291 (die laatste vloeit meer), natuurlijk met primer. Dat blijft heeeeeel lang goed.

Werkse,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 15:23 #1010360

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Over de Burmester werf weet Wikipedia het een en ander:

de.m.wikipedia.org/wiki/Burmester_Werft

Zelf moest ik direct denken aan de Burmester mallen, die ik lang geleden zelf gebruikte als bouwkundig tekenaar:

www.bol.com/nl/p/burmester-mal...ig/9200000071252618/

Het zou me niks verbazen als er enig verband was tussen de naamgever van de werf en deze mallen, waarmee de prachtigste rondingen te tekenen waren.

Naschrift: helaas is de laatste veronderstelling wishful thinking. De Burmester mallen zijn vernoemd naar Ludwig Burmester.
en.m.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Burmester
Wellicht een voorvader van Ernst, die de werf oprichtte, maar evengoed misschien van een hele andere tak.
Laatst bewerkt: 06 jan 2019 16:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 16:28 #1010371

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het ligt er een beetje aan wat je met het schip wilt gaan doen. Blijf je in NW Europa dan is Sika zeker een goede kit maar ga je naar zuid Europa of Carib informeer dan naar een kit die goed UV bestendig is. Met Sika wordt het daar een plakzooi.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 16:41 #1010375

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik heb goede ervaring met deze kit de Sika 290 DC pro: www.werkenmetmerken.nl/docs/Sikaflex_290dc_pro.pdf

Wel alleen in NL.

Goed bezig, erg fraaie boot!
Fijne plek ook waar je hem kan opknappen, veel liefhebbers daar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 06 jan 2019 19:18 #1010422

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dat gaat mooi. Veel succes en pak de juiste kit.
Voor het Carieb en dergelijke UV oorden is dat ongetwijfeld een dure vrees ik maar daar zeilt die boot wel makkelijk heen weet niet wat je plan is.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 07 jan 2019 09:31 #1010559

Berghout-2 schreef :
Je verricht een heldendaad. Goed werk!

Die Tec7 ken ik niet. Volgens de omschrijving is het een hybride kit. Dit soort kitten werkt prettig, maar de UV-bestendigheid op de lange termijn (en daar ga je voor, neem ik aan) laat wat te wensen over.

Wim.

Tec7 is MS Polymer . MS polymer is inderdaad bij lichte kleuren en tranparante versie meestal matig tot slecht UV bestendig maar de donkere kleuren zijn wel goed UV bestendig.
Overigens staat er op de website echt wel wat over de UV bestendigheid hoor , althans bij dit type: www.tec7.be/en/products/rock of deze: www.tec7.be/en/products/tec7
Maar er zijn zeer veel types Tec 7 ( www.tec7.be/en/products ) dus ik zou gewoon de fabrikant vragen welke voor teakdeknaden het beste is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 07 jan 2019 12:47 #1010631

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
svalk schreef :
Het ligt er een beetje aan wat je met het schip wilt gaan doen. Blijf je in NW Europa dan is Sika zeker een goede kit maar ga je naar zuid Europa of Carib informeer dan naar een kit die goed UV bestendig is. Met Sika wordt het daar een plakzooi.
?
Normaal gesproken worden 'onze' (super)jachten met Sika gekit. Die varen bijna uitsluitend in de Med of Carieb rond.
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 12:48 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 07 jan 2019 18:45 #1010714

  • Steng
  • Steng's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ilex schreef :
Als de kit lek was als een zeef, ben ik vooral benieuwd naar de staat van het dek onder de plankjes...

Ook "lek" ;) Het hout onder het dek is niet in een enorm slechte conditie, maar om er bij te kunnen moet je het plafond bestaande uit houten latjes en de isolatie er uit slopen, plus een deel van de betimmering. Sommige stalen spantjes waar het dek op rust zijn ook compleet doorgerot en moeten vervangen worden. Dit staat allemaal op de to-do list, maar first things first.


Yellow Boat schreef :

Tec7 is MS Polymer . MS polymer is inderdaad bij lichte kleuren en tranparante versie meestal matig tot slecht UV bestendig maar de donkere kleuren zijn wel goed UV bestendig.
Overigens staat er op de website echt wel wat over de UV bestendigheid hoor , althans bij dit type: www.tec7.be/en/products/rock of deze: www.tec7.be/en/products/tec7
Maar er zijn zeer veel types Tec 7 ( www.tec7.be/en/products ) dus ik zou gewoon de fabrikant vragen welke voor teakdeknaden het beste is.
Ad

Het is de gewone alles lijmen kit, deze schijnt goed bestand te zijn tegen zout water, uvlicht enz.
Om de schuurbaarheid te testen hebben we een paar naden die al helemaal schoon waren gekit vanmiddag.

Maar nu kom ik op het volgende: Is het echt nodig in alle lagen tape te leggen? en waarom?
Achterlijker dan dwars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 07 jan 2019 19:40 #1010727

Tape op de bodem wel doen = kleine moeite. Je maakt daarmee een 2 vlaks hechting ipv een 3 vlaks hechting. Neem een elastiekje en lijm dat aan de puntjes vast = 2 vlaks hechting. Het elastiekje is nog steeds elastisch. Lijm het nu ook in de lengte vast = 3 vlaks. Dan blijft er van de elasticiteit weinig over en scheurt uiteindelijk.

Tape onderin de voeg voorkomt hechting van het derde vlak.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 09 jan 2019 16:47 #1011326

  • Steng
  • Steng's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Noballast schreef :
Tape op de bodem wel doen = kleine moeite. Je maakt daarmee een 2 vlaks hechting ipv een 3 vlaks hechting. Neem een elastiekje en lijm dat aan de puntjes vast = 2 vlaks hechting. Het elastiekje is nog steeds elastisch. Lijm het nu ook in de lengte vast = 3 vlaks. Dan blijft er van de elasticiteit weinig over en scheurt uiteindelijk.

Tape onderin de voeg voorkomt hechting van het derde vlak.

Duidelijke uitleg, thanks! Wel doen dus :)
Achterlijker dan dwars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 09 jan 2019 17:34 #1011345

Sonador schreef :
Ik heb goede ervaring met deze kit de Sika 290 DC pro: www.werkenmetmerken.nl/docs/Sikaflex_290dc_pro.pdf

Wel alleen in NL.

Goed bezig, erg fraaie boot!
Fijne plek ook waar je hem kan opknappen, veel liefhebbers daar.

De DC kit is prima!! Wel met primer en goed rekening houden met verwerking temperatuur. Ik zou bij dit soort oppervlatkes een electrische kitspuit nemen..
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 21 jan 2019 17:04 #1014783

  • Steng
  • Steng's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Een update!
Het snijd-, krab-, en schuurfeest van het dek was vorige week maandag eindelijk tijd om te kitten.
We hebben bij Boels een elektrische kitspuit gehuurd (wel zo makkelijk ;) ) En in 2 dagen het hele schip gekit. We hebben veel meer kit gebruikt als dat we dachten nodig te hebben, en op de foto zie je ook wel waarom :laugh: Zonde was het echter niet, deze manier van kitten en dan met een breed plamuurmes alles goed in de naden drukken. Het werkte voor ons heel prettig en zorgt er ook voor dat alle naden goed vol zitten.







Terwijl de kit aan het uitharden is (dat doet het overgrote deel nog steeds, met deze temperaturen :unsure: ) zijn we begonnen aan het onderwaterschip. We hebben een ultrasone diktemeter geleend en de hele romp afgeklopt, en toen op de verdachte plekjes gemeten. Hoe nauwkeurig dat is, is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen maar aangezien we de boot gekocht hebben zonder veel betrouwbare informatie over het onderwaterschip waren we vooral benieuwd naar de grove staat. En die is echt prima! Het dunste gemeten plekje is 1.9 mm, en daar blijft ze nog wel een paar jaar op drijven. Het plan is toch om nog geen gekke dingen te doen binnenkort, en volgend jaar/over 2 jaar het hele onderwaterschip kaal te halen, nog een keer nauwkeurig te meten en dan alles te vervangen wat in onze ogen te dun is. Stapje voor stapje. :)





Wat nog wel opmerkelijk was, waren de bijna osmose-achtige plekjes op de romp. Deze bultjes kon je openkrabben en dan kwam er vocht uit, maar als je het helemaal open krabde was het staal nog in prima staat. Het lijkt me dat het komt door de manier waarop de verf eropgezet is (te weinig laagdikte, verf die niet goed bij elkaar past, oid) Ook dit vind ik momenteel niet zo'n probleem, de bultjes zijn opengekrabt, schoongemaakt en goed in de primer gezet, als er meer bijkomen zien we dat wel als we weer uit het water gaan (dan gaat toch alles er af)






En dan als laatste iets waar ik zelf enorm blij van werd:





De opbouw was genoeg uitgehard dus we zijn begonnen met krabben en schuren :silly:
Achterlijker dan dwars.
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 17:08 door Steng.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 21 jan 2019 19:42 #1014856

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Nice!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klassiek stalen S-Spant uit 1962 22 jan 2019 06:48 #1014940

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
wow dat dek, mooi werk!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl