Dank jullie voor jullie reacties, erg leuk om te lezen.
Na het onderwaterschip was het tijd voor het dek. Het multiplex onderdek was op veel plekken zo rot en als nat karton geworden. Het dek was gemaakt van dikke krom gezaagde teakplanken. Mijn eerste idee was om de planken los te halen, het onderdek te vervangen en daarna de oude opgeknapte teakplanken weer terug te zetten. De planken waren zowel geschroefd als gelijmd en die lijm was zo sterk dat de planken braken. Helaas en eeuwig zonde van die mooie planken. Ik heb alles eruit gezaagd, gebeiteld en gehamerd totdat ik een kaal frame overhield. Grote delen van het teak heb ik nog lang bewaard om later trimlijsten van te maken maar ze waren helaas te krom.
Eerst buiten onder een zeil begonnen.
Daarna kon de boot gelukkig snel onder een afdak staan. Dat werkt toch een stuk prettiger.
Slechte stukken eruit geslepen
Om goed een nieuw dek te kunnen construeren moest het opbouwtje eraf.
Het opbouwtje zit rondom vast gebout tegen een opstaande flens aan de spanten. In de hoeken zitten profielen die sterkte geven aan de opbouw. Tijdens het demonteren leek het er sterk op dat de opbouw op de boot gebouwd is en niet als losstaande unit. Het was dus afwachten of de boel heel zou blijven zodra het van de boot getild werd. Gelukkig viel het allemaal mee toen met een kraan het opbouwtje opgetild werd.
De conditie van het staal viel gelukkig redelijk me. Toch was 4mm staal hier en daar gereduceerd tot noppes.
De slechte plekken zijn eruit geslepen en vervangen door nieuw.
Ik heb heel lang rondgelopen met het idee het dek te vervangen door een houten dek ingepakt met weefsel. Hout had mijn voorkeur omdat het makkelijker te bewerken is voor mij en het zou een goede oplossing zijn met het weefsel eromheen. Punt bleef dan wel de kwetsbare dek-romp verbinding en de aansluiting van het kajuitje op het dek. Op die plek was ook de meeste schade ontstaan door inwatering. Met een stalen dek bestond dit probleem maar met staal zou ik veel meer afhankelijk zijn van anderen en apparatuur waar ik zelf geen toegang tot had.
Na wat wikken en wegen werd ik door anderen overgehaald voor een stalen dek. Een goede lasser was het bereid het dek waterdicht te lassen als ik al het voorwerk maar deed. En zo geschiedde het. Een vrachtwagen kwam 10m2 3mm plaatstaal leveren. Een nieuwe plasmasnijder werd even ‘getest’ door alles uit te snijden. Alle nieuwe delen in het dek werden gelast en de lasser lastte de buitenste lasnaden die echt 100% waterdicht moesten zijn.
In de oude dekconstructie was de dek-romp verbinding een brede metalen flens waar het houten dek op gebout was. Deze flens was 4mm dik. Onder de flens liepen de spanten onder het dek door. Langs het opbouwtje zat weer een flens. Een hoek waar het dek wederom gebout was op het horizontale deel en de opbouw op het verticale deel.
Hierbij ontstond dus een ruimte van 4mm tussen het dek en de spanten die was opgevuld met een strip hout.
Die 4 mm is eerst opgevuld met 4mm plat stafstaal, daar is later het dek weer op gelast. Het extra gewicht is geen punt, al had ik waarschijnlijk andere beslissingen genomen als dat wel zo zou zijn. Uiteindelijk denk ik dat het nieuwe dek iets zwaarder is dan het dikke met teak uitgevoerde houten dek.