Sinds een jaartje of drie ben ik de trotst eigenaar van een Jeanneau Brin de Folie....een mooie 30 voeter uit 1979. Een oudje voor de meeste van jullie, voor mij de eerste kennismaking met het zeilen. en dan begin je niet met een boot van € 100.000 maar met eentje van €5.000 om te beginnen.
Was alles rozengeur en maneschijn, echt niet, maar voor dit geldt wist ik dat ik wel wat zaken tegen zou komen. Maar al met al, een net bootje die met een beetje liefde en veel inzet wel plezier zou geven.
Na twee jaar viel ons wel op dat er lekkage bleef in de boot en dat mastvoet aan de buitenkant steeds meer scheuren vertoonde. Onderzoek op internet wees in de richting van ....verrot hout onder de mast. Deze boot heeft geen steun die doorloopt tot aan de kiel maar de mast steunt op het dak. Onder het dak loopt een spant...en dat is vreemd.....deze spant wordt ondersteund door een metalen pijp ....aha....hier is iemand dus al creatief geweest. Verklaart wel direct waarom de WC deur niet sluit zoals hij moet sluiten.
Afgelopen winter aan de slag gegaan. Binnenkant volledig kaal gemaakt, en bovenal de mastvoet open geslepen. En toen werd duidelijk waarom we water hadden binnen...De houten plank, of eigenlijk losse latjes waren meer pap dan het nog wat weg had van hout. Volledig verrot dus. en omdat het dak een soort sandwich is, polyester, hout, polyester, er is een aardige laag aan pulp uitgehaald. Niet alleen direct onder de mastvoet, maar ook aan de zijkanten hiervan.
Na alles goed te hebben laten drogen de open geslepen mastvoet gevuld met epoxy met glasfiber vulmiddel/snippers. Je staat er van te kijken hoeveel je van dit spul dan in je dak ziet lopen. In de epoxy heb ik een hardhouten blok gelegd. Ook deze was van te voren al ingesmeerd met epoxy en de gaten voor de mast had ik ook al geboord en gevuld met epoxy. Alles keurig laten uitharden en daarna de boel keurig afgewerkt met veel schuren en plamuren.
Alles zit er nu weer in. binnenkant is keurig aan kant met nieuw beklede kussen, nieuw likje verf en een mooi gelakt vloer. Nieuwe plotter met AIS en een stuurautomaat om alles af te maken.....incl. nieuwe kabels in de mast want je bent toch bezig....ikke helemaal klaar voor het nieuwe seizoen.
Maar je raad het al....jammer maar helaas. En misschien kan iemand hier een goed advies geven....
Toen de boot het water in ging en de mast er weer op werd mij geadviseerd om de stagen te vervangen. Geen goedkoop grapje, maar veiligheid boven alles. Nu staat de mast er een maandje of 2 op en nu moet ik mijn stagen steeds verder aanspannen. Omdat de stagen zijn gemonteerd en gesteld door het reparatiebedrijf in de haven hebben zij als eerste gekeken. Zeer netjes van ze. Alleen ze willen nu kijken naar mijn dak omdat ze het vermoeden hebben dat mijn dak inzakt. ...Maar net onder de mastvoet is alles net vernieuwd.....
Ik vermoed dat mijn mastvoet nu prima is maar dat mijn spant aan het doorzakken is. En dat de paal die de vorige eigenaar er onder had gezet ook steeds verder weg aan het zakken is....al rust hij op de kiel en kan dus niet meer verder zakken.
Kan het zijn dat gedurende de winter het dak iets omhoog gekomen is, teruggeveerd of zo, en dat na het plaatsen van de mast de boel langzaam weer naar beneden wordt gedrukt.
Maar wie of wie kan mij adviseren hoe dit op te lossen. En bovenal....heeft het zin....
Het behoeft geen uitleg dat ik de afgelopen winter veel tijd en geld heb uitgetrokken om de boot netjes te krijgen. Hem nu laten vaarwel zeggen zou ik wel heeeel erg zonde vinden.
Dank op voorhand voor eventuele support.