Voor wie hierin is geinteresseerd, ik heb wat testjes gedaan om te kijken of zo'n goedkoop Chinees diesel heteluchtkacheltje van 2KW geschikt is voor warm water voorziening aan boord.
Ik wil het gebruiken om douche water op te warmen wanneer geankerd, maar daar gaat het nu niet om. Je zou het kunnen gebruiken voor alle warm water behoefte.
Aan boord heb ik een Planar kacheltje, in mijn campertje een Chinees. Ze ontlopen elkaar niet veel qua prestatie. Het testen was het gemakkelijkst met het kacheltje in de camper.
Daarvoor heb ik een tijdelijke opstelling gemaakt van een kleine koperen buis heat-exchanger met vinnen die ik tegen de warme lucht uitgang van de kachel kan zetten.
De heat exchanger had ik al, maar ze zijn ook bij Aliexpress te koop zoals op de capture (voor een tientje). Verder een circulatie-pompje, een 10-liter container en een paar slangen.
Het water wordt constant door heat exchanger en opslag container gecirculeerd totdat de gewenste temperatuur is bereikt. Dan stopt een thermostaat het circulatiepompje.
Het kacheltje blaast met gemak door de vinnen van de warmtewisselaar. Deze kan zonder meer permanent voor de hete lucht uitlaat worden geinstalleerd. Temperatuur verlaging van de hete lucht door warmte afname door de warmtewisselaar is niet groot en is natuurlijk vrijwel nul wanneer het circulatie pompje uit staat.
Voor de test heb ik een AVR micro-processor gebruikt met 2 temperatuur sensors en een flow-sensor. De output bestaat uit NMEA XDR zinnen. Dit had ik al eens voor wat anders gemaakt, zo doende. Output gelogd met data logger.
Temp1 is de temperatuur in de opslag container, Temp2 wordt gemeten in de uitvoerslang van de heat exchanger. Het verschil tussen Temp1 en Temp2 is dus de temperatuur toename na een enkele cycle door het warmtewisselaartje.
Frequentie van de NMEA zinnen is (ong.) 1 per minuut.
De onderstreepte velden in de eerste regel van het log voorbeeld stellen achtereenvolgens TEMP1, TEMP2 en flow (lpm) voor.
01:06:56.42 $ERXDR,C,
15,C,T1,C,
16,C,T2,T, 0,R,R1,R,
5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*49
01:07:57.50 $ERXDR,C, 16,C,T1,C, 17,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*4B
01:08:58.63 $ERXDR,C, 16,C,T1,C, 18,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.5,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*47
01:09:59.71 $ERXDR,C, 17,C,T1,C, 19,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*44
01:11:00.84 $ERXDR,C, 18,C,T1,C, 20,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.5,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*42
01:12:01.92 $ERXDR,C, 19,C,T1,C, 20,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*40
.......
.......
01:38:30.69 $ERXDR,C, 35,C,T1,C, 36,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.7,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*48
01:39:31.82 $ERXDR,C, 36,C,T1,C, 37,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.7,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*4A
01:40:32.90 $ERXDR,C, 37,C,T1,C, 38,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.7,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*44
01:41:34.03 $ERXDR,C, 38,C,T1,C, 39,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*4B
01:42:35.11 $ERXDR,C, 38,C,T1,C, 40,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*45
01:43:36.24 $ERXDR,C,
39,C,T1,C,
40,C,T2,T, 0,R,R1,R,
5.7,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*45
........
........
02:26:22.69 $ERXDR,C, 56,C,T1,C, 58,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*44
02:27:23.77 $ERXDR,C, 57,C,T1,C, 58,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*45
02:28:24.90 $ERXDR,C, 57,C,T1,C, 58,C,T2,T, 0,R,R1,R, 5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*45
02:29:25.98 $ERXDR,C,
57,C,T1,C,
59,C,T2,T, 0,R,R1,R,
5.6,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*44
De ambient temperatuur was ong. 14 graden. Het kacheltje stond op driekwart vermogen.
Het loggen begon toen het kacheltje nog stond op te warmen. Verder is de opslagcontainer niet geisoleerd, zodat wel wat warmte verloren is gegaan aan de omgeving.
Zoals in het log is te zien, is het temperatuurverschil tussen warmtewisselaar in en uit steeds ong 1 graad en per minuut neemt de temperatuur van de 10-liter container met ong 1 graad toe. Na een goed half uur was douchewater temperatuur van 40C bereikt, na nog eens 50 minuten was 60 graden bereikt. Naar mate de temperatuur stijgt worden de verliezen groter.
Al met al dacht ik een goed resultaat en een goedkope manier om een zeer compact systeempje te maken voor warm water voorziening aan boord met verbruikskosten die van een kopje diesel voor het kacheltje.
Sommetje:
Container inhoud 10 liter, SH van water is 4186/kg. Toename van temperatuur naar douche warmte is 40-15=25C over 37 minuten
-> Opgenomen energie = 10x25x4186=1046500 Joules
-> Vermogen: 1046500/37x60= 471W
Er zullen natuurlijk mensen zijn die het idee onmiddellijk willen torpederen met als argument dat je in de zomer de kachel aan moet zetten om water op te warmen. Ja dat laatste is zo, maar je zou evt. iets kunnen verzinnen om de warme lucht naar buiten af te voeren wanneer je het niet te warm wilt krijgen. Bovendien zou de tijd om bijv. tot 60C te verwarmen veel korter zijn bij hogere uitgangstemperatuur en hogere ambient temperatuur waardoor minder verliezen. Twee van deze mini-heat exchangers achter elkaar zou ook de warmte onttrekking aan de hete lucht vergroten en de tijd verder substantieel verkorten. Een geisoleerde opslag container zal ook helpen.
Mijn bedoeling is om dit alleen te gebruiken voor douchen in voor en na seizoen als het koud is, zoals nu hier in Auckland 10C s'avonds en het kacheltje toch aan gaat. In hoog zomer zwemmen en wassen we in zee met een koude douche na.
Walt