Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: skarl die tender love and care nodig heeft

skarl die tender love and care nodig heeft 13 aug 2019 21:44 #1072238

Afgelopen zaterdag een skarl 685 gekocht die wat zorg nodig heeft.
Voorlopig staat hij op de wsv geparkeerd tot ik wat meer kennis over dit bootje heb vergaard.
Het standaard lijstje van hoe lang en hoe hoog heb ik maar heel veel verder kom ik niet.
Is er mogelijk iemand die meer weet van dit bootje?
Alle informatie is welkom.
Tot nog toe het lijstje met te doen:

1, Romp schuren en weer glad maken en schilderen( er zijn kleine stukjes uit de gelcoat gebarsten)en kleine
reparatie aan bakboordzijde uitvoeren waar hij ooit een paaltje oid geraakt heeft
2, Antifouling aanbrengen, mogelijk coppercoat oid afhankelijk va wat kan en mag.
3, indien mogelijk zelflosers aanbrengen od in ieder geval een lenspomp in de kuil vd de kiel.
4, Indien mogelijk een andere mast scoren, deze heeft waarschijnlijk door zin verblijf op zout water wat
corrosie waar ik niet helemaal gerust op ben. (mischien ben ik te bang)

Even voor diegenen die nu beginnen te roepen "begin er niet aan komt nooit meer goed en zonde van je tijd en geld" laat maar ik doe het toch.
Alle andere reacties welkom ook eventuele kritiek op wat ik aan het doen ben of van plan ben.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen helaas was het de afgelopen twee dagen zo slecht weer dat foto's maken echt geen zin had.
Bootje lijkt heel erg redelijk compleet ik mis allen de deksels van de kuip. Mocht iemand die nog hebben liggen samen met een andere mast dan hoor ik dat graag.
Laatst bewerkt: 13 aug 2019 21:45 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 22 aug 2019 18:45 #1075908

Zoals beloofd nog wat foto's.
De plekjes waar ik het in het vorige postje over gehad heb, het lijkt wel alsof er kleine schilfers uit een laag gecoat breken.
Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
En het plugje in de kielkuil daar ben ik inmiddels met de camera in geweest.
Aan dat plugje zit niets, je komt in de volledige open ruimte uit onder de kuip.
Vreemde is wel dat het lijkt alsof er een soort van tussenvloertje in zit, daar moet ik nog eens beter naar kijken. In ieder geval is het daar binnen schoon en redelijk droog, er groeien geen paddestoelen iig en daar ben ik blij mee.
Iemand enig idee wat die schilfers zijn en hoe ik dat het beste kan aanpakken?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 22 aug 2019 21:23 #1075984

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Leuk project Thijs!
Daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben.

Verder niet zo aantrekken, wat anderen ervan vinden.
Gewoon ervoor gaan, leren, en heel veel plezier ervan hebben.
Maar dat ben je al aan het doen geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 23 aug 2019 20:51 #1076267

Sonador schreef :
Leuk project Thijs!
Daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben.

Verder niet zo aantrekken, wat anderen ervan vinden.
Gewoon ervoor gaan, leren, en heel veel plezier ervan hebben.
Maar dat ben je al aan het doen geloof ik.

Dank je wel, dat ben ik zeker van plan.
Met het vorige project " monarch" al heel veel geleerd.
Nu tijd voor wat anders en deze leek mij leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 30 aug 2019 13:39 #1078592

  • ribel
  • ribel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Leuk project! Mijn ouders hebben 1 van de allereerste Skarl 685's in bezit en weten er (vrij) veel vanaf, mocht je er vragen over hebben stuur maar een persoonlijk bericht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 04 sept 2019 14:26 #1080039

Iemand enig idee hoe dik de plaat van het zwaard oorspronkelijk geweest is?
Zoals hij nu is denk ik 8mm maar dat zou misschien ook wel 10 geweest kunnen zijn.
De roestduivel is behoorlijk aan het werk geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 13 sept 2019 22:34 #1083328

ribel schreef :
Leuk project! Mijn ouders hebben 1 van de allereerste Skarl 685's in bezit en weten er (vrij) veel vanaf, mocht je er vragen over hebben stuur maar een persoonlijk bericht!

Pb al enige tijd geleden gestuurd. Helaas nog niets gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 08 aug 2020 22:56 #1193337

Update;

Ribel, nooit wat van gehoord.

Inmiddels een klein jaar verder waarin er weer een hele hoop gebeurd is wat enige vertraging heeft veroorzaakt.
Sinds een week weer aan de gang en de havenmeester er van kunnen overtuigen dat omdraaien echt handiger is.
En zowaar is het vandaag gelukt de 685 ligt op de kop op een paar autobanden en wat klossen hout.
Nu was ik de hele week al bezig en heb dus al een flinke start kunnen maken.
Het meeste teerachtige spul is er inmiddels wel af en de rest gaan w met wat benzine en schuurpapier verwijderen.
De schurft probeer ik er zoveel als mogelijk tot op het glasvezel weg te schuren, het is toch al kapot en weg is beter dan kapot. Er is ook nog een soort van barst vorming in de gelcoat alsof de houtworm er aan heeft zitten vreten zo grillig en verspreid is het. Dit schuur ik niet tot het glazvezel want dan is straks alles eraf en dat is wel erg veel werk.
Het vreemde is dat op de schurftplekken de gelcoat echt heel erg dik is in de richting van 4 a 5 mm en op ander plekken is het slecht een paar tienden als ik daar met de machine in de buurt kom ben ik er al doorheen.
Het idee is nu om te schuren totdat in ieder geval alle schurft plekken weg zijn en de rest echt schoon is. Daarna een epoxyplamuur op de plekken waar de gelcoat weg is en alle andere plekken waar dat nodig mocht zijn, zal wel een soort van stukadoren worden.
Vervolgens een en ander glad schuren en dan in de epoxyprimer x5 en dan de antifouling erop ,dan netjes de waterlijn erop en het bovenwater stuk in kleur schilderen.
De kiel heeft inmiddels een nieuw klapzwaard gekregen die ook al op maat is en voorzien van een mooie ronde kant en een iets schuine achterkant. deze gaat natuurlijk ook in de epoxy en antifouling.
Alle houtwerk binnen en buiten is al netjes en er is ook een originele set zeilen.
Wel zou ik als iemand die heeft de genaker en de spi die er bij te koop waren graag hebben samen me de spiboom natuurlijk.

Tot zover de update.als ik er aan toekom zal ik morgen wat foto's maken.
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 22:57 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 10:34 #1193429

Wees niet bang de gelcoat weg te schuren.. mat en epoxy maakt het glad en sterk.. dan heb je ook echt weer een basis op op verder te werken.
Succes met dit project en veel zeilplezier daarna!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 15:06 #1193488







Zoals beloofd een paar foto’s.
Het idee is om de slechte plekken zoals op de foto weg te schuren tot op het laminaat.
Daarna plamuren zodat de kuilen er uit zijn en dan een aantal lagen epoxyprimer erop.
Als dat droog en glad is de antifouling erop.
Daarna het bovenwaterdeel in de hbcoat en dan schilderen met een kleurtje.
Glasweefsel lijkt mij niet echt noodzaak. Mocht daarvoor een hele goede reden zijn om dat wel te doen dan hoor ik het graag.
Tot zover de stand van zaken tot vanmorgen.
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 15:07 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 16:13 #1193501

Eerst een laagje impregneer epoxy op de kaalgeschuurde plekken? Geeft goede hechting en afsluiting... dan epoxyplamuur..
Houd er rekening mee dat epoxyplamuur eenmaal uitgehard moeilijk schuurbaar is... niet te veel dus...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 17:29 #1193514

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gaat makkelijk met dit weer is het in 5 uur weer schuurbaar die epoxy terwijl het normaal een dag moet drogen. :sick:

Succes!
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 17:43 #1193517

Is impregneer epoxycoating hetzelfde als primer? Vast niet. Primer heb ik zat.
Ander moet ik een beetje halen.

Tja dat weer en snel drogen, of je daar nu heel gelukkig van wordt weet ik zo niet.
Je moet dan ook heel hard werken om het er allemaal op te krijgen voordat de potlife voorbij is.
Sowieso gaat het in de vroege avond gebeuren anders staat de zon er vol op.
Enige is dat de romp dan nog best heel erg warm is. Misschien wel eerst koelen met water en dan een uurtje wachten tot hij uitgedampt is B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 20:20 #1193578

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Is geen primer gewoon even een blik impregneer epoxy kopen.
Je hebt ook nog injecteer epoxy die word veel voor hout als eerste laag bij het opbouwen van een systeem gebruikt (gaat er nog dieper in dan impregneer).
Ik denk dat die impregneer voor jou beter is omdat die het polyester mooi dampdicht afsluit en er goed aan hecht! Maar ik heb een houten boot dus kan je niet het beste advies geven voor een polyester schuit.
Niet de boot koelen met water krijg je juist water onder die epoxy en dat moet niet. Dan beter zorgen dat je hem vroeg in de ochtend erin rolt als het nog zo koel mogelijk is maar de damp wel goed weg getrokken is.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 20:23 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 09 aug 2020 21:45 #1193618

Een blik impregneer dus. Geen idee hoe vroeg ik al op het haven terrein terecht kan, maar het is een idee om zodra het een uurtje licht is aan te brengen. Dan zal de dauw al wel weg zijn als er al dauw is nu.
Ik zal de havenmeester eens vragen hoe laat de poort opengaat.
Bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 10 aug 2020 07:33 #1193653

Als je er ook nog wat microballoons bij besteld kun je er ook meteen plamuur van maken. Een gewone universele epoxy hars met trage harder voldoet hiervoor prima. Het kaalgekomen laminaat met een weggooikwastje voorzien van de epoxy coating, paar uurtjes wachten tot dit is aangestijfd (pikkerig) af afwerken met een pindakaas dikke mix van epoxy met microballoons. Waar nodig het plamuurwerk nog eens bij plamuren. Mooiste als de micro wel hard is maar nog niet uitgehard. Met een scherpe krabber moduleren en nogmaals plamuren. Met deze temperaturen kan dat allemaal binnen 1 dag.

Geschikte epoxy.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 10 aug 2020 14:47 #1193788

Aha, dat soort hars heb ik nog wel een kilootje van staan dus dat komt goed. Ik heb nog een portie plamuur staan wat geschikt is voor op boten dat wou ik eerst maar eens gebruiken. Als ik daar aan tekort kom wat ik niet hoop kan ik altijd nog aan de pindakaas, een emmertje microballoons heb ik nog staan.
Ik heb nog wel een paar gaten waar bouten doorheen gezeten hebben die ga ik dichten met hars met een vulmiddel.
Zelf was ik van plan om dat met katoenvezel te doen maar misschien zijn microballoons beter.
In ieder geval zal ik de gaten waar ik bij kan zowel binnen als buiten even met de verzinkboor bewerken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 10 aug 2020 15:19 #1193797

Katoenvezel is een high density filler vooral geschikt voor het verlijmen van hout.
Microballoons is een low density filler vooral geschikt voor plamuur, fillets en niet structurele lijmverbindingen.
Of jouw plamuur compatible is met de epoxy is nog maar de vraag. Met micro loopje wat dat betreft geen risico.
Probeer zo min mogelijk te schuren en zoveel mogelijk binnen de uithardingstijd van de epoxy te werken. Scheelt veel tijd, werk en jeuk. Vooral bij dit weer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 10 aug 2020 19:50 #1193908

Het is ook een twee componenten epoxyplamuur. Dus of dat elkaar bijt zou ik niet weten. Hoe kom ik daar achter? Het zou een beetje jammer zijn als dat niet samen gaat. Ik heb het gekocht met dit als doel.
Nu is het natuurlijk wel zo dat het nog erger zou zijn als het spul er weer af komt dus dat risico loop ik liever niet.
Laatst bewerkt: 10 aug 2020 19:51 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 11 aug 2020 17:55 #1194265

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Epoxy plamuur kan ook bij epoxy.
Dat moet kunnen dus lijkt mij.
Is het geen epoxy plamuur dan zelf epoxy plamuur maken van wat gemengde epoxy + die microbaloons.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 11 aug 2020 17:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 11 aug 2020 21:36 #1194329

Nou dat is dus wat ik zelf ook dacht alleen niet helemaal zeker van was.
Maar laat ik er maar vanuit gaan dat appels appels zijn en het elkaar niet bijt.
Nu eerst gaan zien wat het weer doet, het ziet er nogal grillig uit.
Wat doet luchtvochtigheid tov epoxy?

Inmiddels wel alle schurft plekken eraf geschuurd. Wat opvalt is dat de schurft plekken allemaal op plaatsen zit waar de gelcoat echt dik is. Op sommige plekken meer dan 3mm tegen 4 aan en op de plaatsen waar er helemaal niets aan de hand is dus ook geen craquelé is het minder dan 2 dik zo lijkt het.
Dit is natuurlijk bepaald aan de hand van de laag die eraf geschuurd is middels een lineaal en vulblokjes dus heel erg nauwkeurig is dat ook niet omdat de omliggende laag ook geschuurd is.
Heel veel maakt het eigenlijk ook niet uit, alle echt rare plekken zij eraf en nu weer opbouwen.

Ik heb nog met het idee gespeeld om er als op een valk zelflozers in te maken maar dat is mij nu toch te gek. Ook al omdat ik eigenlijk niet weet waar ze dan zouden moeten komen en hoe.
Laatst bewerkt: 11 aug 2020 21:37 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 11 aug 2020 22:45 #1194334

Thijsnoort schreef :
Het is ook een twee componenten epoxyplamuur. Dus of dat elkaar bijt zou ik niet weten. Hoe kom ik daar achter? Het zou een beetje jammer zijn als dat niet samen gaat. Ik heb het gekocht met dit als doel.
Nu is het natuurlijk wel zo dat het nog erger zou zijn als het spul er weer af komt dus dat risico loop ik liever niet.

Nee dat bijt elkaar niet, mits je de verwerkingsvoorschriften volgt. Wat ik bedoel is dat je zoveel mogelijk “nat in nat” zou willen werken of tenminste binnen de uithardingstijd van de epoxy. In dat geval zou ik geen verschillende produkten door elkaar verwerken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 12 aug 2020 04:52 #1194344

Ik ben bang dat het nat in nat werken toch geen optie is voorlopig, simpel omdat ik niet genoeg tijd aan één gesloten aan de boot kan werken.
Dus en omdat ik toch verder wil zal ik tussen door een keer extra moeten schuren en ontvetten.
Heeft het zin om de plekken af te dekken met folie?

De vraag blijft hoeveel invloed eventuele vochtigere weersomstandigheden hebben op de epoxy.
Natuurlijk snap ik dat regen een ramp zou zijn als de epoxy nog nat is, het is meer dat nu het zo warm is de relatieve luchtvochtigheid heel hoog is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 12 aug 2020 06:13 #1194350

Peelply (scheurweefsel) gebruiken om af te dekken. Hoef je daarna niet te schuren of de amine-blush te verwijderen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

skarl die tender love and care nodig heeft 12 aug 2020 07:50 #1194366

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Ik heb mijn epoxyklusje voorlopig uitgesteld tot het niet meer zo heet is. De grafiek die ik door de jaren heen maakte van de gewone epoxy van Polyservice geeft bij 25 gr C een verwerkingstijd aan van maar 30minuten. Dertig gr C heb ik nog nooit gehad in mijn garage: nu wel :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl