Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Romp schilderen

Romp schilderen 07 okt 2019 19:51 #1090756

romp is gladder dan een 63 jarige Jaap die zelfs met 3000 niet meer te polijsten is :silly:
en hoe vaak sta je zo naast je romp te kijken dan op de kant.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 07 okt 2019 20:03 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 07 okt 2019 20:02 #1090763

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
helmsman 38 schreef :
romp is gladder dan een 63 jarige Jaap die zelfs met 3000 niet meer te polijsten is :silly:
en hoe vaak sta je zo naast je romp te kijken als op de kant.

Zo kan ie wel weer, dit gebakje komt trouwens uit de swingende jaren 70, dat waren ook tijden!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 07 okt 2019 20:44 #1090781

helmsman 38 schreef :
hoe vaak sta je zo naast je romp te kijken dan op de kant.

Zo’n 150x in elk geval ;) Maar idd, ik zou hier ook niets meer aan doen. Als ik veel geld uitgegeven had aan huur loods, primers, plamuur etc en vele uren in de voorbereiding had gestoken dan wel; voor Jaap was dit een geaccepteerd risico begrijp ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 07 okt 2019 20:53 #1090784

Vind het polijsten van DD nogal tegenvallen. Tot 2000 schuren daarna polijsten. Paar mallen gedaan op die manier. Had er meer van verwacht. Je kunt die energie beter in een goede voorbereiding steken met nog beter resultaat. Moet er ff echt niet aan denken om zo een hele boot te moeten polijsten. Dan beter op een ander moment nog eens met 400 schuren en een nieuwe laklaag opzetten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 07 okt 2019 20:59 #1090788

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Even een vraagje voor de kenners.
Mijn 30plus jaar oude Dufour 2800 heeft wel een nieuwe laag verf nodig.
Dof, vereeld, striemen, allerhande duwtjes wel terug geplamuurd maar nog niet geschilderd.
Verkrijten doet die ook.
Dit jaar bijf ik in het water liggen, misschien dat ik volgend voorjaar er even uitga om de tuin te snoeien. En dat ik dan deze klus wil aanpakken.

En nu de vraag: hoeveel van de toplaag moet ik verwijderen om geen last te hebben van verder verkrijten onder de nieuwe verf ?
Hoe kan ik zien dat ik genoeg heb weggeschuurd ?
Welke korrel om te beginnen, en tot welke korrel verder schuren ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 09:30 #1090895

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Noballast schreef :
Vind het polijsten van DD nogal tegenvallen. Tot 2000 schuren daarna polijsten. Paar mallen gedaan op die manier. Had er meer van verwacht. Je kunt die energie beter in een goede voorbereiding steken met nog beter resultaat. Moet er ff echt niet aan denken om zo een hele boot te moeten polijsten. Dan beter op een ander moment nog eens met 400 schuren en een nieuwe laklaag opzetten.
Als ik zie hoe strqk mijn boot is geschilderd, dan is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat nog te gaan polijsten. Zelfs van dichtbij krijg je nog de indruk dat het is gespoten. Maar goed, in eerdere posts is er kritiek geuit op de werkwijze uit mijn filmpje, dus de man zal wel iets niet geod hebben gedaan....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 09:55 #1090908

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
Tony2920 schreef :
Even een vraagje voor de kenners.
Mijn 30plus jaar oude Dufour 2800 heeft wel een nieuwe laag verf nodig.
Dof, vereeld, striemen, allerhande duwtjes wel terug geplamuurd maar nog niet geschilderd.
Verkrijten doet die ook.
Dit jaar bijf ik in het water liggen, misschien dat ik volgend voorjaar er even uitga om de tuin te snoeien. En dat ik dan deze klus wil aanpakken.

En nu de vraag: hoeveel van de toplaag moet ik verwijderen om geen last te hebben van verder verkrijten onder de nieuwe verf ?
Hoe kan ik zien dat ik genoeg heb weggeschuurd ?
Welke korrel om te beginnen, en tot welke korrel verder schuren ?

Er staan hier op het forum een aantal verslagen/projecten waar het in detail in uitgelegd is. Je kunt ook alles terugvinden in de productwijzers van de IJssel!
(Ik vind het zelf opzoeken altijd veel leerzamer dan via-via horen, maar dat is uiteraard persoonlijk)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 10:54 #1090932

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Idd, ik heb eigenlijk de meeste info van website van De IJssel gehaald.
Als je je daaraan houdt ben je al een eind op weg.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 11:08 #1090936

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
Noballast schreef :
Zeehaen schreef :
holtere schreef :
Is die nu mooier dan van tevoren...voor het schilderen?

En als je hem mooi wilt houden en zo min mogelijk wilt schilderen, zet hem dan na een paar maanden in de Collinite Fleetwax, een harde was die ook voor vrachtwagens wordt gebruikt. Dat geeft een superdiepe glans (alsof de verf nog nat is) en beschermt je laklaag tegen vergelen en verkrijten.

Mijn boot is donkergrijs en ziet er na 5 jaar nog uit als nieuw. (dit jaar had ik overigens geen gelegenheid gehad om de romp in de was te zetten, maar het water ‘parelt’ er nu na dik 1,5 jaar nog net zo mooi vanaf als vlak na het opzetten!)

(en nee, ik heb geen aandelen in dat merk, ik ben slechts een tevreden gebruiker...)

Hoe krijg je dat spul er weer af ?

zoals je dat met oude verflagen altijd moet doen: ontvetten met ammonia of st Marc....
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 12:48 #1090961

Nu we tóch iets generieker bezig zijn, en de experts (hopelijk) nog meelezen: Ik wil komend voorjaar mijn romp opnieuw in de lak zetten. Na schuren, plamuren (repeat), primer, DD-lak dacht ik erover om ee laatste laag heldere, uv vaste epoxy te smeren, als harde, dampdichte beschermlaag.

Ik overweeg epoxy omdat het dampdicht is- in de winter trek ik een zeiltje over de boot, en waar dat te strak tegen de romp aanzit trekt het blaasjes...

Het gegeven dat ik hier heel weinig (zeg maar: Niets) over kan vinden doet vermoeden dat het niet zo'n goed idee is, hopelijk weet iemand waarom niet?

Dank!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 13:03 #1090963

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
DD-lak is van zichzelf als hard zat en voldoende UV bestendig, dus daar is het niet voor nodig.
Bovendien hoeft je romp boven water echt niet dampdicht te zijn!

Als je dan toch een extra beschermlaag erop wilt zetten kan je er een laag blanke DD-lak (evt met extra UV filter) overheen zetten.
Je hoort ook af en toe voorbij komen dat ze dan de laatste laag kleurvlak met 50% blank mengen en daarna nog een volledig blanke laag...

Maar persoonlijk zou ik het bij 3-4 lagen reguliere DD-lak houden.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 13:17 #1090964

Hi Johnnie,

Dank voor je antwoord. Ja, DD is hard en UV vast, maar ik stal mn boortje op de wal in de winter, en niet in een loods. Dus met een dekzeil, en die veroorzaakt blaasjes in mn huidige, ouwe laklaag. Dat wil ik dus voorkomen.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 08 okt 2019 13:18 #1090965

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
Maarten-IW31 schreef :
Nu we tóch iets generieker bezig zijn, en de experts (hopelijk) nog meelezen: Ik wil komend voorjaar mijn romp opnieuw in de lak zetten. Na schuren, plamuren (repeat), primer, DD-lak dacht ik erover om ee laatste laag heldere, uv vaste epoxy te smeren, als harde, dampdichte beschermlaag.
Zeker niet doen.:
1. De vloei van DD lak is erg goed en veel mooier dan de gemiddelde epoxy. Je gaat dus op een (als het goed is) rete strak resultaat iets smeren dat zeer waarschijnlijk minder strak wordt. Je verpest de DD lak.

2. UV bestendige epoxy is niet 100% UV bestendig. Waarschijnlijk gaat het in de loop der tijd mat worden, vergelen of verkrijten is mijn ervaring. Ik lak mijn epoxy dingen dan ook af met (al dan niet transparante) DD lak. Ook bij UV bestendige lakken.

Als je epoxy wilt toevoegen voor dampdichtheid: doe dat voor de lagen DD lak.
Als je je DD lak wil voorzien van beschermlagen of nog meer glans: doe dat met transparante DD lak
Laatst bewerkt: 08 okt 2019 13:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 30 aug 2022 19:39 #1419418

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Aangezien al de foto's verdwenen waren het eerste bericht van dit topic maar even opnieuw geplaatst.


Na 1 maal polijsten in 2014 en 1 maal matteren en polijsten, zie topic weer-doffe-gelcoat-advies.
was de romp wederom dof geworden.



Het verschil, waar het glimt zat de waterlijn sticker.




Wat nu, zo laten vond ik geen optie. Opnieuw matteren-polijsten had ik weinig zin in daar het resultaat maar van korte duur blijkt te zijn.
Naar mijn idee is na het polijsten het "dof" worden alleen maar sneller gegaan.

Dus had ik besloten om de romp te (laten) spuiten/schilderen.
Nu zijn er verschillende opties;
1. de romp (laten) spuiten.
2. de romp (laten) schilderen

Na her en der informatie te hebben ingewonnen kwam ik tot de conclusie dat laten doen te kostbaar zou worden.
Het laten spuiten zou rond de 12000 tot 15000,- Euro moeten gaan kosten.
Het laten schilderen rond de 8000,- Euro.
Dat gaat ruim boven het budget wat ik in m'n hoofd had.

Dat werd dus zelf doen.
In eerste instantie de mogelijkheden onderzocht om de romp te spuiten. Maar het vinden van een spuitcabine valt niet mee en de huur kost al gauw zo'n 75,- euro per uur. Spuiten viel af.

Zelf schilderen zou het worden met Double Coat van De IJssel.
Volgende stap een schilders loods vinden, het liefst bij mij in de buurt. Ik woon in Gouda en de boot ligt in Friesland. Op en neer pendelen naar Friesland cq. overnachten zou teveel reistijd (files) en kosten met zich brengen.
Na enig speurwerk op het forum kwam ik deze jachtwerf Van den Berg tegen in Zuidland.
De jachtwerf opgebeld en langs geweest om de schilderhal te bekijken en alles door te spreken.
Grote voordeel hier;

Relatief korte, 45 min, reistijd.
Huur van de schilders loods is per dag en alleszins redelijk geprijsd.
Alle producten van De IJssel zijn daar van de plank voorradig of de volgende dag aanwezig evenals schuurpapier, ontvetter, afplakband, kwasten, rollers etc.
Schuurmachine (Festool) is ook te huur per dag.
Je kan er van 7.00 uur tot 22.00 uur terecht.
De zeer gemoedelijke sfeer, het is er erg prettig werken.

Dinsdag 11 juni was het zover, de boot ging uit het water.



Boot afgespoten en romp schoongemaakt met International Super Cleaner.

Forumlid Roan en m'n broer aan het werk...




De schuurlijst was her en der niet meer in de beste staat dus die ging er ook af, daar komt een nieuwe voor in de plaats. Dit heeft ook als voordeel dat er minder afgeplakt moest worden.

De volgende dag de schuurlijst en de bestickering verwijderd en de romp afgenomen met De IJssel ontvetter.
Daarna de de romp geschuurd met korrel 320.



De gaatjes van de oude schuurlijst en andere kleine beschadigingen geplamuurd met IJmofix.



Deze plekken wederom geschuurd met korrel 320.
De romp weer ontvet met De IJssel ontvetter en alle ramen ed. afgeplakt met Goldband van 3M.

In eerste instantie was ik van plan om als eerste laag een base coat primer te gebruiken. Maar de gelcoat was nog in goede conditie, er was geen craquelé aanwezig en de gelcoat was niet poreus.
Dus gelijk begonnen met DD lak (Ral 5011).
Nu had ik al eens meer met DD lak gewerkt, zo'n 15 jaar geleden... heb ik mijn toenmalige open zeilboot ook opgeknapt/geschilderd. (Ik had toen nog geen weet van ZF dus dat topic bestaat niet ;) )

Voor het schilderen weer afgenomen met ontvetter van De IJssel en kleefdoek.
De vloer goed nat gemaakt.
Het opbrengen het ik met een brede roller gedaan, eerst horizontaal aanbrengen en dan verticaal narollen en afblijven.
Wat vooral belangrijk is om na elk geschilderd "vak" terug te kijken tegen het licht om te zien of alles goed geraakt is....
De eerste laag vertoonde wat hiaten wat dat betreft :blush:

Na de eerste laag.



Ondanks kleefdoek en de natte vloer zijn er toch wel stofjes zichtbaar.
Na 36 uur drogen bij een gemiddelde temp. van 22 gr. de romp wederom geschuurd nu met korrel 600.
Om de temp te "monitoren" had ik een temp. sensor aangeschaft.

Na de tweede laag.



Dit keer 48 uur laten drogen bij een gemiddelde temp van 24 graden.
Nu geschuurd met korrel 800, afgenomen met ontvetter en kleefdoek.
Inmiddels is het zaterdag 22 juni het is die dag al aardig warm 28+ graden buiten maar binnen rond de 24 graden, nog net niet te warm om te schilderen.
De derde laag aangebracht. Deze laag bestaat uit 66% DD lak Ral 5011 en 33% DD Lak transparant.
Dit om een diepere glans te verkrijgen.
Overigens heb ik de lak alle drie de keren in 1 batch aangemaakt.
De daaropvolgende dagen (4) is het zeer warm en kan de lak mooi door harden.

Na de derde laag.



Onder de waterlijn harde antifouling aangebracht, 5 liter Epifanes off white gemengd met 1 liter zwart.

De nieuwe schuurlijst heb ik bij Stootlijst.nl besteld en zelf gemonteerd.
Deze lijsten worden voorgeboord geleverd met schroeven en hout proppen.
De RVS lijst heb ik hergebruikt van de oude schuurlijst.

De schuurlijst van Iroko.



De schuurlijst gemonteerd. De houtproppen zijn erin getikt voorzien van Bison watervaste houtlijm.
De proppen zijn daarna met een scherpe beitel op maat gemaakt en licht opgeschuurd.



De nieuwe striping, waterlijnen en belettering heb ik bij LBdesign.nl besteld en aan laten brengen.
Zelf de waterlijn aanbrengen en de naamsticker Solution vertrouwde ik mezelf niet toe, het hoeft maar iets scheef te zitten... :dry:
Bovendien kon ik nu precies vertellen hoe ik het wou hebben...
Voorheen waren de waterlijn en belettering in zilvergrijs, ik vind wit toch mooier. De waterlijn was een brede streep maar is nu opgedeeld in 2 delen.
De naam Solution is lettertype Ink Free, dit was voorheen mistral maar vond dit nieuwe lettertype toch iets mooier.
De naam Beneteau en Oceanis 40 zijn het orginele beneteau lettertype.

Het eind resultaat;















Ik ben er heel tevreden mee :)
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 30 aug 2022 20:42 #1419448

En terecht, zou ik zeggen! Dat ziet er super uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schilderen 02 sept 2022 22:33 #1420226

wauw wat mooi. Daar hebben jullie flink jullie best op gedaan, complimenten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl