Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: RVS diesel & watertank inbouwen

RVS diesel & watertank inbouwen 28 aug 2019 22:19 #1078087

  • Arno074
  • Arno074's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo ,

wij hebben onlangs een 40 foot stalen zeiljacht gekocht . Aan boord zit een 50 liter diesel tank en een 200 liter watertank . Ik wil deze hoeveelheden vergroten naar respectievelijk 250 liter diesel en 450 liter water ivm langer verblijf aan boord.
Daar ik zelf TIG lasser RVS ben kan ik dit alles op maat maken . daar ik niet opnieuw het wiel wil uitvinden zoek ik mensen die dit reeds eerder gedaan / gebouwd / geprobeerd hebben .

Qua aansluitingen , samenstellen aan boord etc.etc. andere optie is kant en klare plastic tanks . Ik hoor graag uw ervaring , tips & trucs etc.

Bij voorbaat dank ,

Arno
Van de Stadt caribean 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS diesel & watertank inbouwen 29 aug 2019 00:27 #1078094

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik zeg: doen! RVS is heel geschikt hier voor.
Watertank zo maken dat je hem helemaal leeg kan krijgen. Dan kan je eventueel een keer een vervuilde tank goed leeg krijgen. En natuurlijk een eventueel reinigingsmiddel goed weer weg krijgen. Als het kan; maak het zo dat je een soort dagtank hebt. Dan kan je voor kortere periodes sneller en beter volledig verversen zonder veel water weg te gooien.

Dieseltank net zo: behoud het kleine tankje, zodat je vaker ververst wanneer dat goed kan. Verder maak de tank zo dat je echt uit het onderste punt aanzuigt. Je zuigt dan eventueel mee binnen gekregen water gelijk af. Dat helpt enorm tegen de beruchte dieselbacterie. Dat betekent uiteraard wel dat je goed bereikbare waterafscheiders moet hebben, die je regelmatig moet controleren. Maar ook dat is goed zeemanschap en eigenlijk altijd goed om te doen.

Verdeel beide tanks liefst over de laagst mogelijke plek in je boot en liefst beide over zowel bb als sb voor een goede gewichtsverdeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS diesel & watertank inbouwen 29 aug 2019 03:05 #1078095

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Wij hebben ook dieseltank vervangen (120 ltr verdeeld over 2 tanks met afsluiters).

- Kijk goed hoe je diesel tank slang loopt en voorkom haakse bochten.
- ontluchting van de tank groot genoeg, zorg dat er geen water terug kan vloeien via de ontluchting
- zorg dat de aansluitingen voor slangen geribbeld zijn zodat je het luchtdicht erop kan zetten met slangklemmen. Het bleek niet super eenvoudig te zijn om dieselslangen en de "tuutjes" op elkaar af te stemmen, daar zou ik zeker even de tijd voor nemen om dat goed uit te zoeken. 250 liter door een dunne slang duurt wel even :laugh:
- Alle andere dieselverbruikers dan de motor, aanzuig iets hoger zodat die eerst afslaan en daarna je motor als je geen diesel meer hebt. Aanzuigbuizen ietsje buigen.
- grote mangaten voor schoonmaken / inspectie. Eventueel in 1 mangat je tankmeter zodat je die makkelijk los kan maken en eruit kan halen.
- misschien een aftap ondering als je daar plaats voor hebt?
- slingerschotten erin en dat afstemmen op je mangaten, of andersom natuurlijk.

Suggestie voor een dagtank is wel een goede maar een extra handeling tijdens het varen, je moet goed opletten dat je die dagtank wel vult. Ligt eraan hoeveel je vaart denk ik of dat wenselijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS diesel & watertank inbouwen 29 aug 2019 06:15 #1078110

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Tip 1:
Gebruik voldoende backing gas bij het lassen in de tank.
Veel tanks gaan lekken omdat dat achterweg gelaten wordt.
Tip 2
Zorg dat je een verzamelputje hebt in je dieseltank zodat je met een kraantje zinkende bestanddelen (Water) kunt aftappen.
Tip drie:
Zorg voor goede inspectieluiken zodat je er later in kunt.
Tip 4:
Zet je watertanks buiten het seizoen droog weg. Dat scheelt veel schimmel en schoonmaak ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS diesel & watertank inbouwen 29 aug 2019 06:24 #1078114

Zoals Koko zegt. Dit systeem had ik op mijn vorige boot en ben ik op dit moment ook aan het inbouwen op mijn nieuwe boot. Alleen bb tank is geen 120 ltr maar 80 ltr geworden, identiek aan die aan SB. Tanks liggen enigszins op afschot. Met CE (afsluiter verplicht) in PE laten maken. Slangen zijn 38mm.

Af en toe ff wat aftappen en eventuele narigheid is dan nog voor het groffilter verwijderd. En we hebben in het buitenland wel eens enorme rotzooi getankt.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 06:26 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS diesel & watertank inbouwen 29 aug 2019 06:47 #1078118

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6748
Mangaten zijn bijna altijd te klein als je ze nodig bent. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl