Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Omschakelen van Origo naar elektrisch koken

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 21:31 #1085993

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Buiten het rekenwerk even een andere opmerking.
De meesten hebben al de helft van een generator aan boord.
De hulpmotor. Die is bij een dieselmotor meestal al uitgevoerd met een alternator, maar die is veel te zwak voor het betere bak en kookwerk.
Een mogelijke oplossing zou dus kunnen zijn, een aanpassing aan je diesel om een zwaardere alternator te kunnen gebruiken om gedurende die, relatief korte, periode dat je kookt extra energie te hebben.
Zal in de meeste havens niet op prijs gesteld worden, maar daar heb je meestal walstroom.
Tijdens het koken krijgen dan ook je accu's nog een extra dosis energie.
En in de winter kun je je boiler opwarmen, en misschien zelfs een deel gebruiken om de cabine warm te stoken. ( warmtekrachtkoppeling / koelwater gebruiken om interieur op te warmen. )

Helaas zijn voorzieningen stroom te draaien bij de meeste (kleine) dieselmotoren niet dik gezaaid.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 21:33 #1085994

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Sunday schreef :
53blz leesvoer: "Design of a Battery-Powered Induction stove"
pdfs.semanticscholar.org/0c2c/...1717e6f95fe956d4.pdf

Mooi ! Ik ga even lezen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 21:37 #1085995

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :

Nuttige info. Wat vervolgens de grote vraag is hoe lang staat zo'n ding gemiddeld per dag aan als je elke dag je maaltijd en koffie, thee enz er mee maakt.
Verder denk ik dat er nog een besparing gemaakt kan worden door heet water uit onze boiler te gebruiken. Die door restwarmte van de motor word verwarmt. De eerste vraag om beantwoorden zal toch zijn wat is het gemiddeld gebruik in kWh.

allereerst , wij gebruiken de 2000W stand eigenlijk nooit , een beetje tussen de 700W en 1500W , snel opwarmen en dan het vermogen naar beneden werkt prima. koken gaat sneller dan op gas , eea is gewoon veel sneller warm.

maar hoelang staat hij aan ? jeetje .. ik schat zo'n 20-30 minuten per dag voor een complete maaltijd , water koken voor thee en koffie is in 'no time' gedaan , dat is echt verbazingwekkend, een minuut of 3 ?

dus mijn schatting is 0.65kWh voor een dagelijkse maaltijd , water koken 0.13kWh per dag ? = 0.8kWh ? en daar zijn de inverter verliezen in meegenomen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 21:38 #1085996

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Tony2920 schreef :
Buiten het rekenwerk even een andere opmerking.
De meesten hebben al de helft van een generator aan boord.
De hulpmotor. Die is bij een dieselmotor meestal al uitgevoerd met een alternator, maar die is veel te zwak voor het betere bak en kookwerk.
Een mogelijke oplossing zou dus kunnen zijn, een aanpassing aan je diesel om een zwaardere alternator te kunnen gebruiken om gedurende die, relatief korte, periode dat je kookt extra energie te hebben.
Zal in de meeste havens niet op prijs gesteld worden, maar daar heb je meestal walstroom.
Tijdens het koken krijgen dan ook je accu's nog een extra dosis energie.
En in de winter kun je je boiler opwarmen, en misschien zelfs een deel gebruiken om de cabine warm te stoken. ( warmtekrachtkoppeling / koelwater gebruiken om interieur op te warmen. )

Helaas zijn voorzieningen stroom te draaien bij de meeste (kleine) dieselmotoren niet dik gezaaid.

In mijn beleving is een standaard benzine generatorsetje veel goedkoper en stuken betrouwbaarder. Een alternator is dat bij mij niet gebleken te zijn. Van zo'n benzine ding zijn er gebruikerservaringen dat hij tussen de 8000 en 9000 hr levenduur heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 21:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 21:41 #1085997

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
ReneK schreef :

maar hoelang staat hij aan ? jeetje .. ik schat zo'n 20-30 minuten per dag voor een complete maaltijd , water koken voor thee en koffie is in 'no time' gedaan , dat is echt verbazingwekkend, een minuut of 3 ?

dus mijn schatting is 0.65kWh voor een dagelijkse maaltijd , water koken 0.13kWh per dag ? = 0.8kWh ? en daar zijn de inverter verliezen in meegenomen

Kijk dit is hele nuttige gebruikers info. Komt dicht in de buurt van mijn ingeschatte 0,5 kWh/dag. In die zin dat het niet off the scale is. Wij zijn met twee personen. Misschien maakt dat ook wat uit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 21:51 #1085999

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Tony2920 schreef :
Helaas zijn voorzieningen stroom te draaien bij de meeste (kleine) dieselmotoren niet dik gezaaid.

maar het kan wel :) hier een 300A 12volt gelijkstroom , tsja .. hoe noem je zo'n ding ?

Electrodyne E300-12 , half uurtje draaien en je 300Ah LFP bank is weer tsjokvol


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 22:14 #1086001

Op mijn sleepboot gebruikte ik een goedkope dubbele inductieplaat van de lidl.
In principe op de sinus-omvormer (2 kW) vanuit 24V/230Ah. Alleen bij piekbelasting (allebei de pitten op hoog vermogen) ging even de generator aan, maar zodra het kon ging 't weer op de omvormer.
Omdat ik een hekel had aan het lawaai van de generatorset, werd ik er handig in om het zonder hem te stellen. Bijvoorbeeld: eerst een pan water aan de kook brengen voor de piepers of pasta, en die warm houden in een stel dikke kussens. Zodra die pan van het "vuur" is, kunnen de andere op de plaat.

Het totale energieverbruik valt enorm mee: het is even snel aanbraden of aan de kook brengen, en dan kan de zaak terug op een lage stand. Ik heb 't nooit gemeten, maar vermoedelijk is het ruim beneden 1 kWh per dag.
Ik was erg tevreden over het systeem ondanks mijn aanvankelijke twijfel.


Let wel op: er zijn inductieplaten die weigeren te werken als ze niet exact 50 Hz binnenkrijgen. Een collega had een duur inductiefornuis geïnstalleerd dat weigerde te werken op de generatorset die zwabberde tussen 49 en 51 Hz. Mijn goedkope lidl-plaat had er geen moeite mee.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 22 sept 2019 22:19 #1086002

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Berghout-2 schreef :
Het totale energieverbruik valt enorm mee: het is even snel aanbraden of aan de kook brengen, en dan kan de zaak terug op een lage stand. Ik heb 't nooit gemeten, maar vermoedelijk is het ruim beneden 1 kWh per dag.
Ik was erg tevreden over het systeem ondanks mijn aanvankelijke twijfel.


Let wel op: er zijn inductieplaten die weigeren te werken als ze niet exact 50 Hz binnenkrijgen. Een collega had een duur inductiefornuis geïnstalleerd dat weigerde te werken op de generatorset die zwabberde tussen 49 en 51 Hz. Mijn goedkope lidl-plaat had er geen moeite mee.
Wim.

Dank ! Tweede praktijk ervaring die de haalbaarheid van mijn plan onderschrijft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 05:39 #1086009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
3Noreen schreef :


In mijn beleving is een standaard benzine generatorsetje veel goedkoper en stuken betrouwbaarder. Een alternator is dat bij mij niet gebleken te zijn. Van zo'n benzine ding zijn er gebruikerservaringen dat hij tussen de 8000 en 9000 hr levenduur heeft.

gaat dat over een vast ingebouwde generator of een Honda EU10 of EU20?
In dat laatste geval: hoe start je dat met zwaar weer? En waar laat je hem?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 06:17 #1086017

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
Je rekent wel erg gemakkelijk met een gemiddelde. Maar hoe vaak ga je in de praktijk uiteten?

Voor een redelijke maaltijd ben je 1 á 1.5 kWh nodig schat ik. Plus nog koffie, thee dan kom je op 1.5 á 2 kWh per dag. En buiten koken gebruik je ook nog wat stroom, heb je dus voor ruim één hooguit 2 dagen stroom in je accu's

Zou je dus ook zeg 2kWh per dag moeten opwekken. 600 á 700 Wp aan zonnepanelen?

Als ik nu gemiddeld ± 250 ml bio-ethanol gebruik per dag is dat bruto 1,25kWh/dag. Het is me niet helemaal duidelijk hoe dat bij inductie koken 2kWh of zelfs 3kWh gaat worden. In mijn idee, alsmede ingegeven door informatie op het web, zou inductie koken efficiënter zijn dan een open vlam. Hoe kom je aan jou getallen ?
Natte vinger :) Maar dat gemiddelde van jouw is denk ik inclusief de dagen niet koken aanboord maar aan de wal eten. En mijn schatting is ook inclusief je andere stroomgebruikers.
Maar ik heb een 4pits gasfornuis staan, dus zou goed kunnen dat je al improviserend met 1 pit wel een stukje zuiniger kan.

PS zou je een soort van 'pannen jasjes' kunnen maken. De pannen een isolatie laagje aan de buitenkant geven zodat je minder warmte verlies hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 06:45 #1086024

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :


In mijn beleving is een standaard benzine generatorsetje veel goedkoper en stuken betrouwbaarder. Een alternator is dat bij mij niet gebleken te zijn. Van zo'n benzine ding zijn er gebruikerservaringen dat hij tussen de 8000 en 9000 hr levenduur heeft.

gaat dat over een vast ingebouwde generator of een Honda EU10 of EU20?
In dat laatste geval: hoe start je dat met zwaar weer? En waar laat je hem?

Ons vaargebied is rondom de Noordzee. In het algemeen varen we stukken tot ±400 mijl. Dat is 48hr. Met een 3,6kWh accu en 420Wp zonnepanelen moet dat toch wel lukken zonder hulp van een generator.
De Honda mag tijdens een overtocht wel in een float wonen. De generator is bedoelt als backup en hopelijk niet vaak nodig.
Daarbij we hebben nu een 10i. Ooit aangeschaft onderweg toen onze alternator het weer eens af liet weten. Die Honda was op dat moment ter plekke de enige optie om binnen 24hr verder te kunnen. We hadden toen nog geen zonnepanelen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 06:50 #1086025

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
rooiedirk schreef :
Maar ik heb een 4pits gasfornuis staan, dus zou goed kunnen dat je al improviserend met 1 pit wel een stukje zuiniger kan.

Dat's natuurlijk heel wat anders dan ons twee pits Origo. Eén van de charmes van een paar maanden aan boord wonen is voor ons juist dat een heel stuk simpeler kan dan thuis met alle "comfort".
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 06:50 #1086026

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :


In mijn beleving is een standaard benzine generatorsetje veel goedkoper en stuken betrouwbaarder. Een alternator is dat bij mij niet gebleken te zijn. Van zo'n benzine ding zijn er gebruikerservaringen dat hij tussen de 8000 en 9000 hr levenduur heeft.

gaat dat over een vast ingebouwde generator of een Honda EU10 of EU20?
In dat laatste geval: hoe start je dat met zwaar weer? En waar laat je hem?

nou ... ik heb net mijn 5KVA diesel generator weggegeven , defect levert geen stroom meer en na diverse keren gerepareerd (oa nieuw wikkelen van stator en rotor) heeft hij weer de geest gegeven maar de motor (mitsubishi 2 cyl diesel loopt prima, en overschrijd het mijn eigen regel van 'repareren tot 30% van de nieuw waarde en anders weg'


dus een honda eu22i besteld bij svb.de , die op de plek komt van de oude generator
hoe start je hem ? met een start trek koord
uitlaat verlengen zodat hij via de uitlaat slang van de oude diesel gen set naar buiten gaat, vast maken waar de oude diesel gen set stond

een honda eu22i kost 1200 euro , een diesel genset reparatie meer , dus ik was het meer dan zat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 07:53 #1086049

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
de YA van peter hoefnagels (duurzaam jacht) vaart c02 neutraal en kookt op inductieplaten en een waterkoker.
maar maakt gebruik van zo een ouderwetse gaarkist , waar je dus de aardappelen en groente in zet als het kookt om af te garen en geen last van kookdamp in je kajuit meer

best grappig want dan hoeft het maar 1 seconde te koken, en ook geen omkijken na want de pan zit dan veilig in een boxje.




Zo vaart ie de wereld rond
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 sept 2019 07:56 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 07:58 #1086051

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
peter1 schreef :
de YA van peter hoefnagels (duurzaam jacht) vaart c02 neutraal en kookt op inductieplaten en een waterkoker.
maar maakt gebruik van zo een ouderwetse gaarkist , waar je dus de aardappelen en groente in zet als het kookt om af te garen en geen last van kookdamp in je kajuit meer

best grappig want dan hoeft het maar 1 seconde te koken, en ook geen omkijken na want de pan zit dan veilig in een boxje.

Zo vaart ie de wereld rond

Wij dachten aan een theemuts.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 08:21 #1086060

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
peter1 schreef :
de YA van peter hoefnagels (duurzaam jacht) vaart c02 neutraal en kookt op inductieplaten en een waterkoker.
En een magnetron. De meest energie-efficiënte manier van (elektrisch) koken. Maar alleen zo'n ding bevredigd nu ook niet echt mijn culinaire wensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 09:04 #1086084

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :


In mijn beleving is een standaard benzine generatorsetje veel goedkoper en stuken betrouwbaarder. Een alternator is dat bij mij niet gebleken te zijn. Van zo'n benzine ding zijn er gebruikerservaringen dat hij tussen de 8000 en 9000 hr levenduur heeft.

gaat dat over een vast ingebouwde generator of een Honda EU10 of EU20?
In dat laatste geval: hoe start je dat met zwaar weer? En waar laat je hem?

nou ... ik heb net mijn 5KVA diesel generator weggegeven , defect levert geen stroom meer en na diverse keren gerepareerd (oa nieuw wikkelen van stator en rotor) heeft hij weer de geest gegeven maar de motor (mitsubishi 2 cyl diesel loopt prima, en overschrijd het mijn eigen regel van 'repareren tot 30% van de nieuw waarde en anders weg'


dus een honda eu22i besteld bij svb.de , die op de plek komt van de oude generator
hoe start je hem ? met een start trek koord
uitlaat verlengen zodat hij via de uitlaat slang van de oude diesel gen set naar buiten gaat, vast maken waar de oude diesel gen set stond

een honda eu22i kost 1200 euro , een diesel genset reparatie meer , dus ik was het meer dan zat

zet je die honda gewoon binnen? zat er zelf ook over te denken maar zit nog een beetje op de wip qua veiligheid met benzine binnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 09:27 #1086095

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
TS wil kennelijk naar een mono energetisch systeem... Alles elektrisch. dan ben je ook gevoeliger voor eventuele storingen die dan ook het hele systeem negatief beïnvloeden.
Bij uitval van het elektrisch systeem kun je op alcohol in elk geval nog steeds koken. Voor redundancy is een dubbel energie systeem interessanter. Je kunt hieraan ook met een 2e elektrisch systeem van een gelijk vermogen aan voldoen, maar een dubbel elektrisch systeem zodat je altijd elektrisch kunt koken... Kanon en mug?
Met het koken op 230VAC converteer je jezelf 'een slag in de rondte' en ik vraag me af of hier veel winst in zit ten opzichte van koken op een directe warmte toevoer vanuit alcohol of diesel. Het koken op een aggregaat lijkt me nog veel slechter in rendement, net als het koken op een 'stroom draaiende' motor.

Ik zie de 'hooikist methode' als een veel interessanter model, daarbij komt dat 'slow cooking' nu erg hip is en je veel recepten daarvoor kunt krijgen. Voor een 'snelle hap' is het niet geschikt.

Voor elektrisch koken is de 24V installatie meer geschikt dan een 12V installatie. De koperverliezen bij 24V zijn geringer of je nu van DC naar 230VAC converteerd, of dat je direct naar warmte omzet.

Voor de 'kortgolvige' enthousiasten is er dit:



In de haven op 230V, onderweg op 24V (er is ook een 12V uitvoering). Dit is echter geen oplossing voor de 'elektro-smog' gevoelige zeiler of opstappers. Alhoewel een stalen schip... zou voldoende afscherming kunnen zijn. Het vermogen is beperkt iets van 110W voor 12V en 220W voor 24V. Aangevuld met de 'theemuts' zou het heel goed kunnen functioneren.
Voor de kortgolvige zelfbouw enthousiast is er dit:



Dat is ook nog iets voor elektroschippers die een aparte 'kook aansluiting' van 36V op hun 48V accubank kunnen maken (kan alleen bij individuele celladers, bij balancer/limiters ga je vermogen verstoken in je laadsysteem).
Er wordt 20A gevraagd en bij 24V is dat 480W opgenomen vermogen. Je moet dan de inductiespoel wel aanpassen en er een mooi kastje omheen bouwen (RVS Aisi 316 of Aisi 304 die soorten zijn dia magnetisch) en in de spoel een laboratorium beker met een stalen plaatje zetten. De Inductiestroom wekt dan in dat plaatje in het water de warmte op en er is geen effectievere warmte overdracht dan dat. Bij meer dan 400W in een beker water bereik je al snel kokend water en kun je weer verder met de hooikist of je zet er thee mee. Als je er aardappels mee wilt koken moet je niet vergeten de stalen ring eruit te halen voordat je ze in je mond stopt, anders breken je tanden af!
Gebruik je een beker van Aisi 440 of Aisi 420 (dat is ferromagnetisch) dan wordt die beker opgewarmd en hoef je geen stalen ring in die beker te gebruiken, maar de warmte overdracht is dan minder effectief. Je moet er dan wel bij blijven als je kookt anders worden ferromagnetische materialen roodgloeiend (je kunt er staal mee smelten). Er zijn ook thermostreerbare uitvoeringen en die schakelen de inductiestroom uit als een bepaalde temperatuur wordt bereikt.

Elektrisch koken aan boord? Dat kan echt wel!
Groeten, Peper.
Bijlagen:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 23 sept 2019 09:33 door Peper. Reden: ander format afrbeeldingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 09:34 #1086101

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
ik heb thuis ook geen magnetron, droogt alles uit, mijn oven is perfect en houd vocht in het gerecht en dus culinair verantwoord.

zo ene hooikist kan je maken van een koelbox met daarin de pan in een deken of ander isolerend materiaal
gewikkeld, kan je thuis eerst testen of het je bevalt.



Philip schreef :
peter1 schreef :
de YA van peter hoefnagels (duurzaam jacht) vaart c02 neutraal en kookt op inductieplaten en een waterkoker.
En een magnetron. De meest energie-efficiënte manier van (elektrisch) koken. Maar alleen zo'n ding bevredigd nu ook niet echt mijn culinaire wensen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 sept 2019 09:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 10:31 #1086126

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Even weer terug naar het draadje wat een project beschrijft. Filosofische uitweidingen kunnen leuk zijn maar daar zijn andere plekken voor op ZF.

De eerste stap om beter inzicht te krijgen hoeveel energie nodig is. Een kookplaat en energie meet stekker georganiseerd.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 23 sept 2019 17:58 #1086312

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
costijn schreef :
zet je die honda gewoon binnen? zat er zelf ook over te denken maar zit nog een beetje op de wip qua veiligheid met benzine binnen

nou ja , gewoon binnen , hij komt in een de bakskist waar de diesel generator stond , maar idd 'binnen' en niet buiten in de openlucht , maar in die ruimte kun je staan en daar verdwijn je in

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 24 sept 2019 20:28 #1086792

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
gaat dat over een vast ingebouwde generator of een Honda EU10 of EU20?
In dat laatste geval: hoe start je dat met zwaar weer? En waar laat je hem?

Boy heeft zoiets op de Mini 650 als "range extender" prima generator! Ik denk veel slimmer dan de diesel te gebruiken om stroom te draaien die diesels schijnen daar erg van te slijten zonde, daar is die te duur voor. Die generator trek je met het touwtje zo aan eitje en is 1000 watt en geen "bouw generator" zoals de goedkopere van LIDL (Die zijn niet geschikt voor electronica apparatuur alleen voor bouw toepassingen ik denk dat je de accu er wel mee kan laden maar die moeten gescheiden zijn van electronica!).
Hij kan binnen maar met draaien ook in de kuip. Loopt ie op aspen ruikt ie niet heel erg en heel lawaaierig is ie ook niet je slaapt er wel doorheen als het moet. Bij een stationaire toepassing denk ik dat je wenst hem in te bouwen in een bakskist met de uitlaat naar buiten en gefixeerd op zijn plek. Dat is ook wel beter want bij de aanloop naar IJmuiden kregen we een hele dikke golf stond het Hondaatje ineens op zijn kop. Snel rechtop gezet en weer gestart maar natuurlijk beetje van de olie boven de zuiger dus het Hondaatje werd ineens een enorme roetmop :silly: na een paar minuten was dat ook weer over, was alleen wel raadzaam de carterolie even te checken na dat avontuurtje.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 20:33 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 24 sept 2019 21:54 #1086831

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Mijn streven is natuurlijk niet al te vaak afhankelijk te zijn van het Hondaatje. Het moet niet om de dag worden dat ik stroom moet draaien. Het streven is om dat slechts 1 keer per week voor twee uur te hoeven.(±1,5kWh)
Voorlopige bevindingen met het aangeschafte inductie kookplaatje is dat het bevestigd dat voor ons gebruik van twee personen je uit komt op 0,7-0,9kWh per dag.
Verder dat een geplande uitbreiding van de zonnepanelen met 140Wp zeer krap is om het toegenomen verbruik op te vangen. Zal eerder, om een bruikbare praktijk te geven, het dubbele moeten zijn. "Huis" panelen geven zomers in NL ongeveer 5,2Wh/dag per geïnstalleerd Wp. Aan boord haal je mogelijk maar de helft. Het huidige arsenaal aan panelen is voldoende voor het gebruik zonder koken. Maar heeft weinig overcapaciteit. Maar is dus wel voldoende om zonder generator 3 zomermaanden door te komen.
Daarnaast moet ik ook nog eens nadenken over de statistische spreiding van dagen met hoge zon opbrengst en dagen met weinig gebruik. Tenminste zo lees ik het argument van Rooiedirk. De accucapaciteit is waarschijnlijk ontoereikend om dat op te vangen.
Heeft iemand een idee over de statistische spreiding van mooie zon dagen ? Het is vast niet een standaarddeviatie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 sept 2019 06:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 25 sept 2019 06:14 #1086853

3Noreen schreef :
Mijn sterven is natuurlijk niet.....
Nee, dat lijkt me ook wat overdreven..
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omschakelen van Origo naar elektrisch koken 25 sept 2019 06:15 #1086854

Leuk draadje, ik heb straks 15kWh aan accu's aan boord, dus die elektrisch optie heb ik straks ook...
Ik volg het met belangstelling.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl