groom schreef :
Dat kun jij wel onzin vinden, maar verzekeringsmaatschappijen denken daar anders over.
Stel één slanglem is dolgedraaid (tuurlijk moet je hem dan vervangen) dan heb je altijd nog een backup. Kost natuurlijk geen drol.
Jij mag het een vorm van overdreven zekerheid vinden maar de verzekering is het daar zeker niet altijd mee eens.
De redenatie: "wanneer de slangklem een probleem oplevert draai ik gewoon de afsluiter dicht".. Kan natuurlijk niet in alle gevallen. bv bij noodzaak van koelwater voor de motor.
Dat weet wat, hè, die verzekeringsmaatschappijen?
Zijn er polisvoorwaarden die dubbele slangenklemmen letterlijk verplicht stellen of schadevergoeding uitsluiten als er geen dubbele slangenklemmen zijn aangebracht? Die van mijn verzekering in ieder geval niet.
Een dolgedraaide slangenklem? Ik heb alle slangenklemmen in mijn boot er zelf opgezet en er is er niet één dolgedraaid. En als je ze er zelf opzet en je draait er één dol, dan doe je iets verkeerd.
Die koelwaterinlaat: een goed bevestigde slangenklem gaat niet los. Een slang moet om te beginnen passen op de slangtule, zodanig dat er wat kracht nodig is om hem erop te krijgen. Als dat het geval is, dat is ie al bijna waterdicht zonder slangenklem. Als je de slangenklem vervolgens zó aandraait dat de slang er met de hand niet meer af trekken is, is ie absoluut waterdicht. Hoe zou die slangenklem ooit nog los moeten raken? trillingen? Met de slang als intermediair om die trillingen over te brengen? Met een slangenklem die van zichzelf een soort veerspanning heeft en daardoor naar mijn idee redelijk zelfborgend is?
Je slangen, die verouderen en verharden wel. Die moet je op tijd vervangen.
Dubbele slangenklemmen zijn iets voor lichtelijk dwangneurotische schippers en verzekeringmaatschappijen die elkaar napraten.