Goedendag allemaal!
Een paar jaar geleden heb ik als jonge zeiler een grappig bootje voor een leuk prijsje kunnen overnemen op Ameland. Een flying junior! Ik was op dat moment opzoek naar een bootje waar ik lekker op zee op mooie zomerdagen kan ronddobberen, dus zag ik toen een mooie kans om er 1 te scoren. Ik heb nooit precies geweten welk type flying junior het was, dus ik hoop straks van iemand te horen die er meer van af weet. Ik vind dat deze het meest op de alpa lijkt, maar ik heb er zelf niet al te veel verstand van. De boot is volledig van gelamineerde fineer en Bruynzeel hechthout geconstrueerd uit het jaar 1962. Meer gegevens van de boot heb ik helaas niet. Toen ik de boot voor het eerst kreeg, moest er wel een hoop gebeuren en ik had geen eerdere ervaringen mee. Toch een leuke uitdaging dacht ik zo.
-nieuwe lak aan de romp
-epoxysysteem en lak in de kuip
-klaproer maken van akoume
-alle schoten en lijnen vervangen
-inspectieluik maken
Hieronder kunt u een aantal foto's bezichtigen waarbij u in een hele korte blik mijn restauratieproces kunt zien. Natuurlijk kan het wat uitgebreider, maar ik had er van te voren nooit over nagedacht om het in een forum te gaan zetten.
Allereers ben ik ben dus begonnen met de romp en het dek te schuren totdat alles kaal kwam te liggen.
Dek gelaminiseerd met epoxysysteem
Vervolgens werd er op de romp proffessionele IJssel coating aangebracht. Bordeux rood, mooi klassiek.
Een hele lange tijd later toch besloten om een slijtvaste waterlijn aan te brengen tegen het schuren van het zand. Persoonlijk vind ik dit wel mooi, maar meer noodzakelijk voor op het strand en het traileren. Dus alles tot op het hout afgeschuurd en op epoxybasis een heavydutycoating aangebracht. Eronder wel goed geinpregneerd met verdunde epoxy voor diepe hechting. Op de snijranden is de boot behandeld met glasweefsel voor extra slijtvastheid.
varen maar!