Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: SABB GAG DIESEL 14 HP

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 18:14 #1101629

Hier wat foto's van een Sabb GAG die opgeknapt wordt.
Motor gekocht voor 60,-- en vervolgens gaan strippen.
Water in de motor en bak, drie kilo roest verwijderd.
Olie was dik en koffie, na veel spoelen weer aardig schoon.
Loopt inmiddels weer en laatste klusjes worden er aan gedaan.
Simpel leuk dieselmotortje waar je goed aan kan knutselen
Laatst bewerkt: 16 nov 2019 18:52 door Sabbdiesel14HP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 18:17 #1101630

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29126
Móói werk!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 19:13 #1101642

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Poeh, ziet er erg fraai uit. Daar gaat iemand weer heel blij mee zijn (misschien jij zelf wel)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 19:17 #1101643

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dat soort spul loopt heel mooi.
Erg mooi opgeknapt!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 20:42 #1101667

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
leuk voor in een kolibri 560
heb je ineens 14 pk

10 uurtjes IJmuiden lowestoft als er geen wind staat

maar wel heel leuk zo een motortje.

freek1970 schreef :
Dat soort spul loopt heel mooi.
Erg mooi opgeknapt!

Freek
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 nov 2019 20:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 20:48 #1101669

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
leuk voor in een kolibri 560
heb je ineens 14 pk

10 uurtjes IJmuiden lowestoft

Word die kolibri meer een soort sleepbootje dan zeilboot. :sick:
Vraag mij af of je 10 knopen haalt dat denk ik niet klapt die hele kolibri uit elkaar van het gestamp. Wel kun je een andere boot met pech mee slepen.
Maar ik zit er niet zo op te wachten een soort ANWB of KNRM te zijn :laugh:
Beetje drijven voor de wind aan de wind is er niet meer bij met die schroef in het water.
Dit is een leuke motor om bijv. in een sloepje o.i.d. te monteren kun je zomerdag heerlijk er mee weg.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 16 nov 2019 20:50 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 16 nov 2019 21:20 #1101676

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Goh, museale waarde B)
Mooi werk hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 17 nov 2019 10:45 #1101793

dat was ook het plan Freek, alleen de volgorde is wat vreemd, ik koop eerst een motor en dan een sloep :laugh:
Van origine hoort er een reddingssloep bij denk aan Harding. De motor is luchtgekoeld dus kon hij voor hij in het water kwam al gestart worden.
Wel een motor met geluid, maar met gebruik van een goede isolatie kast scheelt dat veel. en de uitlaat kan ook onderwater.
Het tuf tuf geluid maakt het wel leuk, een lange slag diesel lijkt op een stoomboot :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 17 nov 2019 11:16 #1101806

Laten de milieu jongens en meisjes het maar niet merken dat je zon ding hebt, want dan ben je gelijk een eco terrorist. ( ervaring :whistle: ) Ik heb in mijn bootje een ggr van 22 pk staan 1972. Ik vind het een fantastisch geluid een twee cilinder. Met een heavy duty transmissie. En een gesloten koel systeem. Als het draaid heb je leven door heel de boot :lol: Het systeem staat direct op de fundatie. Zonder dempers. Maar op iets meer dan half gas loopt het rond de 8km per uur. Max 12/13 km per uur. Met een driebladschroef van 18" :whistle:

Ik wens je veel plezier met deze motor ze klinken als een muziekdoos vind ik persoonlijk.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 17 nov 2019 19:50 #1101900

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
De NKRF
Nederlandse Kolibrie Redding Freek



freek1970 schreef :
leuk voor in een kolibri 560
heb je ineens 14 pk

10 uurtjes IJmuiden lowestoft

Word die kolibri meer een soort sleepbootje dan zeilboot. :sick:
Vraag mij af of je 10 knopen haalt dat denk ik niet klapt die hele kolibri uit elkaar van het gestamp. Wel kun je een andere boot met pech mee slepen.
Maar ik zit er niet zo op te wachten een soort ANWB of KNRM te zijn :laugh:
Beetje drijven voor de wind aan de wind is er niet meer bij met die schroef in het water.
Dit is een leuke motor om bijv. in een sloepje o.i.d. te monteren kun je zomerdag heerlijk er mee weg.

Freek
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 19:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 17 nov 2019 19:59 #1101904

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29126
Freetime1970 schreef :
Laten de milieu jongens en meisjes het maar niet merken dat je zon ding hebt, want dan ben je gelijk een eco terrorist. ( ervaring :whistle: ) Ik heb in mijn bootje een ggr van 22 pk staan 1972. Ik vind het een fantastisch geluid een twee cilinder. Met een heavy duty transmissie. En een gesloten koel systeem. Als het draaid heb je leven door heel de boot :lol: Het systeem staat direct op de fundatie. Zonder dempers. Maar op iets meer dan half gas loopt het rond de 8km per uur. Max 12/13 km per uur. Met een driebladschroef van 18" :whistle:

Ik wens je veel plezier met deze motor ze klinken als een muziekdoos vind ik persoonlijk.

Grt. Mark

Een werkspoor Diesel motor uit 1957 heeft minder NOX en CO2 uitstoot dan de modernste CCR3 motor. Officieel gemeten door TNO
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 08 dec 2019 16:44 #1107344

Keerkoppeling is uit elkaar gehaald en alle lagers en keringen vervangen. Dit was goed te doen.
Nu stuk stiller en alles loopt weer soepel en droog.
Zit te twijfelen om de krukaslagers nog te vervangen, ze zijn niet versleten (geen speling) maar nog wel wat hoorbaar.
Zal eerst is 20W50 gaan proberen ipv 5W40



Aangezien deze motor luchtgekoeld is en meer onder water dan boven water heeft gestaan, ook maar even de lucht uitlaat vervangen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 08 dec 2019 17:00 door Sabbdiesel14HP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 08 dec 2019 16:49 #1107348

Ziet er zo op de foto's goed uit, mooi hoor. :P
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SABB GAG DIESEL 14 HP 08 dec 2019 16:51 #1107349

WADnWIND schreef :
Freetime1970 schreef :
Laten de milieu jongens en meisjes het maar niet merken dat je zon ding hebt, want dan ben je gelijk een eco terrorist. ( ervaring :whistle: ) Ik heb in mijn bootje een ggr van 22 pk staan 1972. Ik vind het een fantastisch geluid een twee cilinder. Met een heavy duty transmissie. En een gesloten koel systeem. Als het draaid heb je leven door heel de boot :lol: Het systeem staat direct op de fundatie. Zonder dempers. Maar op iets meer dan half gas loopt het rond de 8km per uur. Max 12/13 km per uur. Met een driebladschroef van 18" :whistle:

Ik wens je veel plezier met deze motor ze klinken als een muziekdoos vind ik persoonlijk.

Grt. Mark

Een werkspoor Diesel motor uit 1957 heeft minder NOX en CO2 uitstoot dan de modernste CCR3 motor. Officieel gemeten door TNO

Een dergelijke oud model motor nieuw bouwen kost teveel ten opzichte van de moderne motoren, maar kwa milieu zou het nog zo gek niet zijn dan.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl