Gisteren de hele boot goed nagekeken, geplozen en doekjes, talkpoeder en zo gecheckt. Gewapend met een sterke zaklantaarn en geholpen door de zon buiten van achter naar voren dit beeld:
- Beetje inwatering via de lieren en de daar gemonteerde blokken. Door het plafond los te halen duidelijk vocht. Sommige boutjes zonder kit en zelfs maar een ring. Hier druppelt weliswaar minimaal water door maar aan beide kanten, dus het tikt toch aan. Raakt uiteindelijk tot aan de bakboord hondenkooi waar een beetje vocht zit en er loopt iets in de bilge maar eea is minimaal.
- 1/3 van de genuarails is te zien van onder en 2/3 via de bakskist te voelen. (De endoscoop van Aliexpress is onderweg, sowieso wel handig voor klusjes in huis)
Onder de rails oude kit, verkruimeld waar je voelt en alles vochtig. Ook ruimte in de boutjes. Dit probleem nu was wel bekend, mede door scheuren in het laminaat is dit een plek die echt aangepakt moet worden. Uiteindelijk draagt dit bij aan het aanwezige vocht in de boot,
-Stuurboord, halverwege de kajuit zit een kastje met de onderkant tot op de bank. Hier toch weer vocht, maar alleen op de bodem. Dankzij talk en doekjes zag ik de bron!
Dit komt via de puttingen binnen, de 2e van stuurboord!
Ik kan er eentje (de 3e van stuurboord) bereiken maar voor de rest moeten de kastjes van de wand. Ook uitgevogeld hoe dat moet en dat is redelijk simpel.
De putting aan stuur- en bakboord (3 aan b.boord/3st.boord) is een blokje hout met een RVS plaat er aan, door het dek heen Dat blokje is ingelamineerd in polyester. het heeft 40 jaar gehouden en zeilen ging toch ook nog onlangs.
Maar vanaf nu geen meter meer!
Toch even een gaatje geboord in de putting die ik zien kan (de rest is dus achter de kastjes te vinden) en slecht nieuws; houtrot, nat en zompig.
De rest van de boot is wel droog en ik ben al met al wel tevreden zo omdat ik alle lekken nu a) heb gevonden en b) wel een oplossing weet.
Dat behelst het volgende:
Genuarails: Het laminaat repareren en terug monteren waarbij ik met butyltape wil werken. De schroefgaten ga ik verzinken en taps maken. De kop van de schroef ook in de butyl, de moer en de ring ook. Ik ben enthousiast geraakt door
marinehowto.com/bed-it-tape/
Lieren en klemmen:
Van elk 2 aan beide kanten: Loshalen en eventueel het laminaat repareren maar ws niet nodig. Deze gaan er weer netjes op maar dan weer met butyl en 3M4200 kit.
Nieuwe wandputtingen maken aan stuur- en bakboord, ook als er nog goede zijn:
Oud spul compleet verwijderen (de foto is van een andere Hurley maar is ter illustratie), schuren, ontvetten etc.
Nieuw RVS beslag van 316L RVS en een paar tienden mm overmaat qua lengte en dikte op hardhout blok schroeven.
Dit blok met RVS beslag in de epoxy zetten en verlijmen op de romp, op de plek van de oude putting.
Waar het RVS beslag het dek doorgevoerd wordt neem ik sneldrogende 3M5200 kit.
Dit verlijmd en dicht af.
Dit geheel ga ik dan weer compleet inlamineren met glasweefsel.
Bovendeks goed afkitten en een afdekplaatje er op met 2 kleine RVS schroefjes die het afdekplaatje op zijn plek houden, als pakking van dit plaatje butyl.
Vragen die ik dus heb zijn:
- Ik weet niet welk hardhout ik moet nemen, ik denk zelf meranti
- Ik ben van plan het blokje 25% langer te maken en 10% breder om zo meer hechtingsoppervlak aan de romp te krijgen en meer druk tegen de onderkant van het dek.
- Inlamineren epoxy en UHD glasweefsel, zodat ik goede treksterkte krijg.
- Bovendeks afdichten: RvS beslag en het gat kitten met 3M4200, afdekplaatje er op met eronder butyl en de naadjes netjes afsnijden.
Wat rekenwerk:
3 puttingen aan elke kant hebben dan aan elke kant een hechtingsoppervlak van het hout op de romp van circa 20cm x 8cm = 480cm2 aan elke kant (de voor- en achterstag niet meegerekend).
Dit is ingelamineerd met epoxy en UHD waardoor de effectieve oppervlakte zo rond de 600cm2 zal komen.
De vraag is, met name wat betreft de wandputtingen; is dit sterk genoeg en is dit een goed plan?
Hebben jullie tips etc?
Helaas kan ik niet eerder de werf op dan eind maart maar ik kan het voorwerk nu al doen natuurlijk, en 70% is denkkracht, planning, tips & trucs!