Beste forumleden,
Even een heel verhaal met vragen over inwatering. Eerst de context en dank voor uw geduld en hulp!!!
De intro:
Bij de inspecties voor aanschaf (2 x, beide dagen natte dagen) het ik aangetroffen:
- lichte osmose op de kiel, na uithijzen, ws 4 jaar niet uit het water geweest (en hij gaat pas april 2020 er uit!!!)
- kleine vochtschade hondenkooi dus beetje vocht op het kussen bakboord
-Geen vochtkringen in de kussens
- klein beetje delaminatie kastje kooi stuurboord maar verder alles droog daar, ook het hout en het polyester onder een stukje loszittend vinylbehang.
- bilges droog, absoluut geen schimmel, geen nare geur, vocht in de kajuit gelijk aan buitenlucht.
- zowel st/bakboord forse stress cracks in de genuarails, stervormige gelcoatscheur bboord in het gangboord en rondom een aantal skepters ook wat inscheuringen
- div oppervlakkige gelcoat beschadigingen, soms wat gelcoat weg met name bij de kajuitingang
- Op het dek weinig gaten waardoor water kan; geen blokken, alleen kikkers, op elke hoek eentje en eentje bij het ankerluik. Bij de kuip twee lieren en twee klemmen, niet gekit. Dus alles hijzen etc via het dek, bij de mast,
-Rondom skepterspotten en aan elke kant 3 verstagingen die het dek in gaan, goed gekit en zonder ¨verheffing¨ of trekscheuren in het dek, behalve aan stuurboord de voorste ietsiepietsie een scheurtje
- op de motorbun kikkers, skepters en een vlaggenhouder.
- bakskisten feitelijk droog, wel wat vocht door regen, open/dicht etc
- mastvoet zit met 4 bouten vast op het dakje, daaronder gesteunt door een RVS balk. Onderdeks lijkt dicht want kurkdroog, geen indeukingen dakje en geen vocht onder dat plafond
- het vluchtluik absoluut dicht
- de boot is weinig gevaren in slecht weer en vooral op een meer, niet ¨op de proef¨ gesteld
De boot heb ik 2 x geïnspecteerd en 1 x proefgevaren dus gekocht en kortom, de bekende euvels voor een 40 jarige gebruikte boot.
Ok, dus ik overgestoken!
Uren zeilen, lekker schuin tot op het berghout, soms met buiswater over de gangboorden, buien regen en opspattend vocht, tja december...
Ik heb op het laaste omdat ik het wel zat was twee uur recht tegen de golven in gevaren op de motor zo dat de neus wel gelijk was af en toe met de waterlijn en het water over het dek liep.
Oeps, maar wat schuiner gevaren, wat zigzaggen, dat ging goed en na een uur werd het water vlakker,
(dat was sneller dan rakken zeilen, de boot houdt zich super, wat een genot is dan een S-spant!)
Het probleem:
Ik heb bij aankomst flink natte kussen st/bboord, met natte wanden op de overgang van de banken waar de kussen op liggen. In die banken opbergruimtes, eentje met een plasje water, de rest droog.
De daar bovengelegen kastjes zijn kurkdroog en in de diverse bergruimtes geen of heel weinig vocht.
Ook het plafond is kurkdroog en rondom de ramen; droog.
met het in en uitgaan van de kajuit is veel vocht meegenomen, ook is er wat regenwater meegekomen.
In de bilge logischerwijze ong 1/2 liter water, dit is weggepompt.
Maar het water en de flink natte kussen aan de stuurboord/bakboordzijde had ik niet verwacht!
Nu staat alles in huis te drogen, er staat even een kacheltje van 500w op halve kracht een paar dagen in met een ventilatiesleufje open en dan maar even kijken.
Ik vermoed:
-inwatering langs de wanden, onder het vinylbehang door tot op de kussens, dit via de gelcoatscheuren en / of skepterpotten.
-mogelijk inwatering via het berghout, dit lijkt goed gekit en de bouten zijn opnieuw gezet met kit maar het hout is zompig. Of er rubberringen als carroseriering is gebruikt kan ik nu niet zien
-inwatering tgv het gebruik (in en uit met natte kleding, regen, vocht etc)
Mijn plan is en was:
- Osmose aanpakken; op de kant, alles kaal halen tot op de gelcoat, de osmoseplekjes uitfrezen (het betreft max de afmeting van een dubbeltje)
- Terwijl de boel daar droogt: De genuarails verwijderen en de gelcoat repareren, de skepterpotten loshalen, gelcoat repareren.
- De lieren en vallen van de kuip afhalen
- echte beschadigingen plamuren en lakken
-> alles na reparatie weer voorzien van een nieuwe laklaag op gangboord en voordek.
-> alles terugplaatsen met goede kit (3M 5200 en sikaflex?)
-> gedurende het proces alles blijven ventileren, de buitenkant dek ik af met een plastic tent zodat door het venturi en het broeikas effect de buitenboel ook snel droogt. De boot komt met de boeg naar het zuiden dus de zon verdeeld over beide boorden.
- Osmose plekjes zijn nu wel droog (daar verschillen de meningen wel over) dan epoxyplamuren en dan 4 lagen epifanes HB Coat, primer en A.F.
Hier trek ik ong 6 weken voor uit vanaf april.
Dan zeilen, en in november op de wal voor winterstalling, verder ¨drogen¨ en evaluatie van de aanpak.
Uitkomst:
Een 95% droge boot, 100% lukt ws nooit ondanks dat op het onderwaterschip en bovendeks eea is aangepakt.
Vraag:
is dit te optimistisch?
wat is de juiste aanpak voor het bovendek
wie heeft er ervaring met deze problemen met de Hurley 700, hoe zit de genuarails vast; door en door of niet?
100% droog zal het nooit worden, het is en blijft een boot en een oudje ook...