Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lekkage pas aangeschafte Hurley 700

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 24 dec 2019 19:05 #1112161

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Beste forumleden,

Even een heel verhaal met vragen over inwatering. Eerst de context en dank voor uw geduld en hulp!!!

De intro:

Bij de inspecties voor aanschaf (2 x, beide dagen natte dagen) het ik aangetroffen:
- lichte osmose op de kiel, na uithijzen, ws 4 jaar niet uit het water geweest (en hij gaat pas april 2020 er uit!!!)
- kleine vochtschade hondenkooi dus beetje vocht op het kussen bakboord
-Geen vochtkringen in de kussens
- klein beetje delaminatie kastje kooi stuurboord maar verder alles droog daar, ook het hout en het polyester onder een stukje loszittend vinylbehang.
- bilges droog, absoluut geen schimmel, geen nare geur, vocht in de kajuit gelijk aan buitenlucht.
- zowel st/bakboord forse stress cracks in de genuarails, stervormige gelcoatscheur bboord in het gangboord en rondom een aantal skepters ook wat inscheuringen
- div oppervlakkige gelcoat beschadigingen, soms wat gelcoat weg met name bij de kajuitingang
- Op het dek weinig gaten waardoor water kan; geen blokken, alleen kikkers, op elke hoek eentje en eentje bij het ankerluik. Bij de kuip twee lieren en twee klemmen, niet gekit. Dus alles hijzen etc via het dek, bij de mast,
-Rondom skepterspotten en aan elke kant 3 verstagingen die het dek in gaan, goed gekit en zonder ¨verheffing¨ of trekscheuren in het dek, behalve aan stuurboord de voorste ietsiepietsie een scheurtje
- op de motorbun kikkers, skepters en een vlaggenhouder.
- bakskisten feitelijk droog, wel wat vocht door regen, open/dicht etc
- mastvoet zit met 4 bouten vast op het dakje, daaronder gesteunt door een RVS balk. Onderdeks lijkt dicht want kurkdroog, geen indeukingen dakje en geen vocht onder dat plafond
- het vluchtluik absoluut dicht
- de boot is weinig gevaren in slecht weer en vooral op een meer, niet ¨op de proef¨ gesteld

De boot heb ik 2 x geïnspecteerd en 1 x proefgevaren dus gekocht en kortom, de bekende euvels voor een 40 jarige gebruikte boot.

Ok, dus ik overgestoken!
Uren zeilen, lekker schuin tot op het berghout, soms met buiswater over de gangboorden, buien regen en opspattend vocht, tja december...
Ik heb op het laaste omdat ik het wel zat was twee uur recht tegen de golven in gevaren op de motor zo dat de neus wel gelijk was af en toe met de waterlijn en het water over het dek liep.
Oeps, maar wat schuiner gevaren, wat zigzaggen, dat ging goed en na een uur werd het water vlakker,
(dat was sneller dan rakken zeilen, de boot houdt zich super, wat een genot is dan een S-spant!)

Het probleem:
Ik heb bij aankomst flink natte kussen st/bboord, met natte wanden op de overgang van de banken waar de kussen op liggen. In die banken opbergruimtes, eentje met een plasje water, de rest droog.

De daar bovengelegen kastjes zijn kurkdroog en in de diverse bergruimtes geen of heel weinig vocht.
Ook het plafond is kurkdroog en rondom de ramen; droog.

met het in en uitgaan van de kajuit is veel vocht meegenomen, ook is er wat regenwater meegekomen.
In de bilge logischerwijze ong 1/2 liter water, dit is weggepompt.

Maar het water en de flink natte kussen aan de stuurboord/bakboordzijde had ik niet verwacht!
Nu staat alles in huis te drogen, er staat even een kacheltje van 500w op halve kracht een paar dagen in met een ventilatiesleufje open en dan maar even kijken.

Ik vermoed:
-inwatering langs de wanden, onder het vinylbehang door tot op de kussens, dit via de gelcoatscheuren en / of skepterpotten.
-mogelijk inwatering via het berghout, dit lijkt goed gekit en de bouten zijn opnieuw gezet met kit maar het hout is zompig. Of er rubberringen als carroseriering is gebruikt kan ik nu niet zien
-inwatering tgv het gebruik (in en uit met natte kleding, regen, vocht etc)

Mijn plan is en was:
- Osmose aanpakken; op de kant, alles kaal halen tot op de gelcoat, de osmoseplekjes uitfrezen (het betreft max de afmeting van een dubbeltje)
- Terwijl de boel daar droogt: De genuarails verwijderen en de gelcoat repareren, de skepterpotten loshalen, gelcoat repareren.
- De lieren en vallen van de kuip afhalen
- echte beschadigingen plamuren en lakken
-> alles na reparatie weer voorzien van een nieuwe laklaag op gangboord en voordek.
-> alles terugplaatsen met goede kit (3M 5200 en sikaflex?)
-> gedurende het proces alles blijven ventileren, de buitenkant dek ik af met een plastic tent zodat door het venturi en het broeikas effect de buitenboel ook snel droogt. De boot komt met de boeg naar het zuiden dus de zon verdeeld over beide boorden.

- Osmose plekjes zijn nu wel droog (daar verschillen de meningen wel over) dan epoxyplamuren en dan 4 lagen epifanes HB Coat, primer en A.F.

Hier trek ik ong 6 weken voor uit vanaf april.
Dan zeilen, en in november op de wal voor winterstalling, verder ¨drogen¨ en evaluatie van de aanpak.

Uitkomst:
Een 95% droge boot, 100% lukt ws nooit ondanks dat op het onderwaterschip en bovendeks eea is aangepakt.

Vraag:
is dit te optimistisch?
wat is de juiste aanpak voor het bovendek
wie heeft er ervaring met deze problemen met de Hurley 700, hoe zit de genuarails vast; door en door of niet?

100% droog zal het nooit worden, het is en blijft een boot en een oudje ook...
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 dec 2019 19:11 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 24 dec 2019 20:04 #1112169

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Leuk!
Zo een Hurley 700 is een leuk zeewaardig ding. Lekker hangen tegen de schuine kajuit ook.
Mijn eerste idee is de tuinslang er eens op te zetten om te achterhalen waar die lekkage weg komt. De ramen?
Daarna plan van aanpak dat te verhelpen.
Als mogelijk eerder beginnen dan April. In maart vaak ook prima klusweer en dan eerder zeilen!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 24 dec 2019 21:10 #1112190

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Op plekken waar het kan lekken proppen keukenpapier plaatsen.
desnoods alles wat eventueel kan lekken.

alles wordt je verteld door de propjes, bedenken waar de lekkage vandaan komt is niet altijd kloppend

Veel plezier met je boot, lijkt mij een leuke boot.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 dec 2019 21:46 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 24 dec 2019 22:11 #1112206

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Maak je niet te druk over die dubbeltjes op je kiel. Dat is geen osmose. Dat zijn plekjes waar wat vocht tussen gelcoat en laminaat is getrokken, ws door een luchtbelletje tijdens de bouw. Geen spookverhalen gaan lezen (of schrijven). Precies zoals je van plan was: open frezen, schoon spoelen, drogen, plamuren. Klaar.

Onder helling en golfslag lekt er wel vaker wat. Beslag er af en opnieuw kitten zal zeker helpen. Maar blijft lastig om zokn oude boot helemaal dicht te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 24 dec 2019 22:24 #1112211

peter1 schreef :
Op plekken waar het kan lekken proppen keukenpapier plaatsen.
desnoods alles wat eventueel kan lekken.

alles wordt je verteld door de propjes, bedenken waar de lekkage vandaan komt is niet altijd kloppend

Veel plezier met je boot, lijkt mij een leuke boot.

Talkpoy kan ook helpen om lekkage op te sporen
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 07:15 #1112228

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Het kan inderdaad behoefte aan nieuwe kit onder beslag zijn.
Mijn ouders hadden vroeger een oranje 700 en die lekte op de romp dek verbinding. Dan ben je verder van huis, maar je kan het ook een seizoen aankijken door je stootlast opnieuw vast te kitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 08:52 #1112236

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Osmose is het laatste van je problemen. Eerst alle lekkage vinden en verhelpen.

Inderdaad vaart een Hurley vrij snel schuin. Dus, dat je het gangboord door t water sleurt is vrij normaal. De dek-romp verbinding moet echt goed dicht zijn. Maar dat is me nogal een ingreep. Overigens zijn de wandputtingen de eerste verdachten.

Hoe is de mastondersteuning? Dat is origineel bij vrijwl alle H700 slecht.
Laatst bewerkt: 25 dec 2019 09:06 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 09:06 #1112238

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Een paar bobbeltjes op de kiel lijkt me geen osmose, mogelijk alleen verkeerd gelamineerd. Blaasjes openhalen en alleen die plekjes behandelen. Niet gehele kiel. Als je die blaasjes openmaakt zal het stinken (rotte eierenlucht).
De inwatering kan ook van de skepterpotten of raamrubbers komen, voor de de skepterpotten de onderzijde bekijken en zonodig wat verstevigen. Raamrubbers vernieuwen of alleen de bovenzijde kitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 09:20 #1112240

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6991
Mijn Victoire25 uit 1973 ligt nu op de wal en lekt ook na een regenbui. Het water verzamelt zich in de bilge. Onlangs ontdekte ik dat het van boven komt, waarschijnlijk via de constructie van het schuifluik. Zo te zien is dat nog nooit los geweest. Binnenkort maar eens losnemen en opnieuw kitten. Misschien zit de afvoer wel vol met vuil. Kan dat bij de Hurley ook het geval zijn of heb je geen regen gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 11:09 #1112274

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Bedankt voor alle reacties zo ver!
Ik ben vanmorgen even naar de boot gegaan, er staat een 500w kacheltje op stand laag in te draaien. Dat gaat prima, er was vannacht veel regen en er is in ieder geval geen water bij gekomen.
Dat sterkt mij iets in mijn theorie dat de hoofddader ¨schuin¨ zeilen was.

- bilges en luiken droog, vloer droog, wanden iets condens (klam)

Ik heb tapijt in een kast verwijderd, dat was onderop nat, daarachter aan de onderzijde was het echt nat en dat lekte door naar de kussen.
Bij verder onderzoek aan stuurboordzijde een natte wandputting aangetroffen.

Het betreft de 3e stuurboordputting (3 stagen st/bboord, 1 x voorstag en achterstag) gerekend vanaf de boeg aan stuurboord, zie foto.
Deze is erg nat. Aan dek staat ie op het oog prima in de kit, maar het berghout aan de romp op die plek heeft a) een lasnaad zonder goede kit, is zompig. Ik zie geen scheuren of problemen in de verbinding dek/romp zo snel.
Aan dek zit ook een bobbel cq gelcoatbeschadiging die ook op de daderlijst staat,

Voor nu: Ik heb industriële ducttape en heb eea aan dek ontvet en er ducttape omgedaan, het is McGuyver style maar het is ook Kerst dus de verplichtingen roepen)

Verder naar achter wordt de dek/romp overgang droger, het dek loopt daar ook weer iets omhoog, zodat ik niet denk dat het daarvandaan komt.

De bakboordzijde wordt lastiger, dan moet ik kastjes en keukenblok verwijderen maar de inwatering is daar gering, maar ook daar verdenk ik een putting.

Voordat ik een plan ga maken ga ik rustig speuren naar de lekken met tips van hier: propjes papier, kleurstof, analyse van overgangen en zaken die door het dek heen geboord zijn zoals lieren etc etc,

Foto 1: - wandputting 3 stuurboord
Foto 2: - sturrboord, ong 30 a 40 cm achter de 3e putting richting de kont van de boot. Dit is het gangboord vd onderzijde en overgang romp.
Laatst bewerkt: 25 dec 2019 11:20 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 11:12 #1112276

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
foto´s
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 25 dec 2019 11:18 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 11:21 #1112280

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
jerry schreef :
Mijn Victoire25 uit 1973 ligt nu op de wal en lekt ook na een regenbui. Het water verzamelt zich in de bilge. Onlangs ontdekte ik dat het van boven komt, waarschijnlijk via de constructie van het schuifluik. Zo te zien is dat nog nooit los geweest. Binnenkort maar eens losnemen en opnieuw kitten. Misschien zit de afvoer wel vol met vuil. Kan dat bij de Hurley ook het geval zijn of heb je geen regen gehad?

Jerry, bakken met regen, en buiswater. Plafond en alles boven de wandkastjes, kastjes zelf kurkdroog. Dat is het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 11:25 #1112282

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Joop66 schreef :
Osmose is het laatste van je problemen. Eerst alle lekkage vinden en verhelpen.

Inderdaad vaart een Hurley vrij snel schuin. Dus, dat je het gangboord door t water sleurt is vrij normaal. De dek-romp verbinding moet echt goed dicht zijn. Maar dat is me nogal een ingreep. Overigens zijn de wandputtingen de eerste verdachten.

Hoe is de mastondersteuning? Dat is origineel bij vrijwl alle H700 slecht.

- zie mijn verhaal over de wandputting, 1e verdachte, Joop dank voor de tip!
- de 2e foto is van de overgang gangboord / romp. Zwart polyester maar ik denk dat dit van de putting afkomt. Maar nader onderzoek nodig, het kan van het berghout komen. Het voelt wel droog i.t.t de wandputting die erg nat voelt.
- de mast is ondersteund dmv een RVS balk, het hout onder de mast kurkdroog, plafond droog. Die valt af als schuldige.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 11:32 #1112284

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
TomS schreef :
Een paar bobbeltjes op de kiel lijkt me geen osmose, mogelijk alleen verkeerd gelamineerd. Blaasjes openhalen en alleen die plekjes behandelen. Niet gehele kiel. Als je die blaasjes openmaakt zal het stinken (rotte eierenlucht).
De inwatering kan ook van de skepterpotten of raamrubbers komen, voor de de skepterpotten de onderzijde bekijken en zonodig wat verstevigen. Raamrubbers vernieuwen of alleen de bovenzijde kitten.

Ws is het wel osmose, er kwam een zuur luchtje af. Maar heb de boot gekocht met de osmose, ik ben daar niet zo bevreesd voor en dat knap ik wel op.
- De ramen zijn echt goed dicht, onder de rubbers geen spat vocht.
- Skepterpotten staan op de verdachtenlijst. Er staat precies een skepterpot op het laagste punt van de boot aan het gangboord (boeg en kont zijn hoogste punt, en vandaar loopt het naar het midden, precies halverwege de boot), regenwater blijft daar staan en de pot was groen van de alg, hij staat na regen (en er valt wat!) steeds in bijna 1/2 cm water staan, de pot staat dus steeds in het regenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 21:01 #1112346

Misschien een overbodige opmerking, maar lekt je watertank of waterzak?
Ik heb bij een vorige boot eens uren gezocht naar lekkage na een zeiltocht met veel tumult. Achteraf zinloze actie, de slangen van de (te volle) waterzak lekten iets; water gaat dan bij flinke helling echt overal naartoe.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 25 dec 2019 21:01 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 21:04 #1112347

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Overweeg eens om er een luchtontvochtiger in te zetten ipv een kacheltje. Evenveel stroomverbruik in vergelijking met je 500 Watt kacheltje. Alle ventilatie dicht, anders ben je het heelal aan het drogen.
Dan onttrek je echt vocht. Je hele interieur, inclusief houtwerk droogt dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 25 dec 2019 23:47 #1112375

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Precies, als je het echt droog wilt hebben alle openingen naar buiten dichtmaken en er een luchtdroger in zetten. Met de Meaco DD8L (-ION) adsorptiedroger hebben veel forummers, waaronder ikzelf, erg goede ervaringen. Alleen een adsorptiedroger werkt ook bij lage temperaturen, dus let vooral op het type als je toch een ander dan de DD8L wilt kopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 dec 2019 23:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 26 dec 2019 12:39 #1112493

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Hoi Gertjan1,
Leuk dat je een Hurley700 hebt gekocht!
Ik ben benieuwd welk model want er zijn veel verschillende.
goudkleurige mast of gewoon alu kleur bijvoorbeeld. ook het interieur verschilt.

Met wat meer foto's is beter te bepalen waar of wat het precies is.

Ik heb er ook een en een met een hoop problemen, en leer ze al zagend, schurend, en slijpend steeds beter kennen:))

Omdat de interieurplaat aan de romp gelamineerd is. loopt water van boven door je kussen eventueel en dan nog mogelijk een bak in voor het in de bilge zou komen.
Een halve liter in de bilge vind ik veel.
Helemaal achterin het achteronder zitten bij de aanhechting skeg en bij de roerpakking mogelijk bakjes. Gewoon een kuilvorm van het laminaat waar water in kan komen te staan.
Door lekkage van de roerpakkingen, of het staal van het roer dat een condenspunt is. Als je dan schuin vaart loopt het water uit die bakjes de bilgeruimte in.

De bouten van de genuarail kan je zo uit mijn hoofd nog net allemaal bereiken en los halen.
De vraag is waarom de gelcoat daar gebarsten is. Immers is laminaat wel meer flexibel dan gelcoat, maar de dekcontructie zijn 2 lagen laminaat met balsa ertussen.
Als het bovenste laminaat zo veert dat de gelcoat breekt, is mogelijk de core/balsa ook aangetast.

je zou dat kunnen testen als je het niet kan zien of met prikken niet goed kan vaststellen, door na verwijderen rail, er de bout zonder rail in te zetten en goed vast te draaien. buigt binnen of buitenzijde, dan is de core niet meer hard en zal je daar iets aan moeten doen.

De putting is lastiger. Die zit, tenminste bij mij net voor 80% bereikbaar achter het ingelamineerde schot, en is totaal ingekapseld ingelamineerd. Bij latere modellen ook nog met een stukje ingelamineerd hout eronder, om de draaing te voorkomen.
Als die lekt, zal je kastjes en schot moeten loshalen.

Ik weet niet helemaal hoe het dek op de romp vast gemaakt zit. gekit of gelamineerd. Het lijkt doorgebout met de vele bouten van de schuurlijst.

Mijn ervaring met zwart laminaat aan de binnenzijde is dat dit niet perse slecht hoeft te zijn maar gewoon schimmelvorming van condens.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 26 dec 2019 15:14 #1112527

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
scope schreef :
Hoi Gertjan1,
Leuk dat je een Hurley700 hebt gekocht!
Ik ben benieuwd welk model want er zijn veel verschillende.
goudkleurige mast of gewoon alu kleur bijvoorbeeld. ook het interieur verschilt.

Met wat meer foto's is beter te bepalen waar of wat het precies is.

Het is er eentje uit 1980, met alu mast. Met in het interieur kastjes met klepjes wat het vrij bijzonder maakt. Dan de bekende ¨boog¨ naar de punt, met onder het bed de watertank (leeg) en een bun waar de WC zat.

Ik heb er ook een en een met een hoop problemen, en leer ze al zagend, schurend, en slijpend steeds beter kennen:))

Omdat de interieurplaat aan de romp gelamineerd is. loopt water van boven door je kussen eventueel en dan nog mogelijk een bak in voor het in de bilge zou komen.
Ja, water van de wanden komt eerst in de banken (de bakken van de banken) en de bilge is vooral gevuld met regenwater (veel het luik open en de buiskap neer), water van de natte pakken en schoenen, condens etc. Ik zeg een halve liter maar hoe schat je dat? De bilgepomp draaide 20 sec, mijn vrouw zag een oudemannen straaltje water en toen was het weg. Hij is nu weer kurkdroog, geen water meer er bij. Wat si veel, andere zeilers vinden het vrij normaal, gelet op het jaargetijde. 22 december zeilen is een natte affaire.
Een halve liter in de bilge vind ik veel.
Helemaal achterin het achteronder zitten bij de aanhechting skeg en bij de roerpakking mogelijk bakjes. Gewoon een kuilvorm van het laminaat waar water in kan komen te staan.
Door lekkage van de roerpakkingen, of het staal van het roer dat een condenspunt is. Als je dan schuin vaart loopt het water uit die bakjes de bilgeruimte in.
Dit is een hele goede, ik heb dit nu niet kunnen bekijken want er ligt nogal wat in de ruimte onder de kuip aan spullen, die moeten er eerst uit. Dan kruip ik er wel in, ik pas net, ondanks 2 Kerstdagen. Sowieso gaat de boot er uit en dan kunnen de pakkingen beoordeeld worden en misschien vervangen, geen idee hoe dat moet overigens.

De bouten van de genuarail kan je zo uit mijn hoofd nog net allemaal bereiken en los halen.
De vraag is waarom de gelcoat daar gebarsten is. Immers is laminaat wel meer flexibel dan gelcoat, maar de dekcontructie zijn 2 lagen laminaat met balsa ertussen.
Als het bovenste laminaat zo veert dat de gelcoat breekt, is mogelijk de core/balsa ook aangetast.
Nee, het dek veert absoluut niet, iets waar ik zeker op gelet heb. Ik denk dat er te veel kracht op de rail heeft gestaan en dat 40 jaren lang. Dit bootje heeft ook vaak de oversteek gemaakt naar de UK. De rail is ook gemonteerd op een verhoging van laminaat dus echt stevig, desondanks toch scheuren. Mijn broer heeft dit op zijn boot ook (Gibsea) en we hebben inmiddels hier wel ervaring mee, reden dat ik dat ook voor lief nam bij de koop. Zie de fot mbt de verhoging en de scheuren, deze zitten aan bak- en stuurboord. Onder de genuarail kan eventueel nog een strook watervast hechthout komen om de trekkracht te verdelen en om inwatering te beperken.

je zou dat kunnen testen als je het niet kan zien of met prikken niet goed kan vaststellen, door na verwijderen rail, er de bout zonder rail in te zetten en goed vast te draaien. buigt binnen of buitenzijde, dan is de core niet meer hard en zal je daar iets aan moeten doen.

De putting is lastiger. Die zit, tenminste bij mij net voor 80% bereikbaar achter het ingelamineerde schot, en is totaal ingekapseld ingelamineerd. Bij latere modellen ook nog met een stukje ingelamineerd hout eronder, om de draaing te voorkomen.
Als die lekt, zal je kastjes en schot moeten loshalen.
Ja, dat latere type heb ik, dit deel van het hout is ws bakboord en stuurboord ingewaterd. Het idee is nu om de oude kit weg te halen. Goed schuren en dan een opbouw van epoxy maken om de stalen putting heen (een soort terp) gelijk aan de opstaande rand. De gangboorden krijgen een nieuwe laag verf om daarna het geheel goed af kitten met 3M 5200. Dan zit het dicht en muurvast.
Deze 3e bak- en stuurboordputting staat namelijk altijd in een plas water en de opstaande rand belemmert de waterafvoer. het zijn juist deze twee die lekken.
Op de overgang van dek naar onderdeks zal altijd speling zijn bij het zeilen. Deze constructie is af fabriek niet goed maar kan m.i. wel verbetert.
Suggesties hier zijn welkom!
Onderdeks ga ik het ingelamineerde deel injecteren met epoxy, het hout zal wel te lijden hebben. Dan een nieuwe laag polyester en afschilderen. Alle kastjes moeten er af, kombuisje moet los en een deel van het vinyl moet er af. Dan kan ik er wel bij.


Ik weet niet helemaal hoe het dek op de romp vast gemaakt zit. gekit of gelamineerd. Het lijkt doorgebout met de vele bouten van de schuurlijst.
Die lijst moet er dan af. De naad tussen romp en dek dan goed reinigen, licht opschuren, en zien wat er uit komt. Ik verwacht geen lekkage. Namelijk, waar ik nu bij kan, is van binnenuit gezien de overgang gangboord/dek naar romp droog, netjes en heel.
Ik denk wel dat ik desondanks deze rand af ga kitten met 3M 5200. Ik lees hele goede dingen over deze permanente sealer.
De vorige eigenaar heeft de houten lijsten er wel af gehad, gekit en de alles staat goed in de kit. Eigenlijk denk ik dat dit wel goed zit, buiten dat de houten lijsten droog moeten en na goed opschuren in lagen lak. Misschien vervangen door nieuw hout, of rubber of kunststof maar dat is erg lelijk en een ¨last resort¨.
Dan heb ik de dek/romp overgang dicht, het berghout er weer op de juiste wijze op en dan moet het toch goed zijn....


Mijn ervaring met zwart laminaat aan de binnenzijde is dat dit niet perse slecht hoeft te zijn maar gewoon schimmelvorming van condens.

Succes!
Dank je, waardevolle info van iemand die de boot goed kent!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 22:16 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 26 dec 2019 15:29 #1112528

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
ilCigno schreef :
Precies, als je het echt droog wilt hebben alle openingen naar buiten dichtmaken en er een luchtdroger in zetten. Met de Meaco DD8L (-ION) adsorptiedroger hebben veel forummers, waaronder ikzelf, erg goede ervaringen. Alleen een adsorptiedroger werkt ook bij lage temperaturen, dus let vooral op het type als je toch een ander dan de DD8L wilt kopen.

Tja, om dat nu weer aan te schaffen. Het droogt super met de kachel en een sleuf open moet ik zeggen! Maar het loopt qua verbruik wel aardig op, zo´n 4 euro per dag en groen is het niet echt. Ik ga er wel even een timer tussen zetten. ´s Ochtends even 3 uurtjes aan totdat de boot er 3e week maart uit kan en de condens weg is. Het is nm zo dat de boot stilliggend geen of nauwelijks water lijkt in te nemen.
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 15:30 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 26 dec 2019 15:35 #1112530

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
bertilbeumer schreef :
Misschien een overbodige opmerking, maar lekt je watertank of waterzak?
Ik heb bij een vorige boot eens uren gezocht naar lekkage na een zeiltocht met veel tumult. Achteraf zinloze actie, de slangen van de (te volle) waterzak lekten iets; water gaat dan bij flinke helling echt overal naartoe.

Nee, de tank was helemaal leeg. Wel ontbreken er 2 schroeven in de tankdop op het voordek. Regenwater en buiswater kan via die gaatjes langs de vulopening langs de vulslang lekken naar de tank onder het bed, weer de bilge in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 28 dec 2019 08:56 #1112847

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Stand vrijdag 27 december:
De boot is dankzij het 500w kacheltje op de laagste stand inmiddels droog.
-wandputting is droog
-laminaat wat nat is geworden droog
-geen vocht meer in de banken, voorste bilge etc

Er is in de voorpunt iets condens aan de wand, verder hangen er in de ruimte onder de kuip dikke dauwdruppels aan de onderkant die af en toe in de achterste deel van de bilge druppelen.
(zie foto met de blauwe omvormer, links boven zie je de druppels)
Dat deel is direct onder de kuipvloer en erg koud.

Hier lag een klein laagje oud, vies water wat niet meer door en over het schotje de voorste bilge in kon, veel te weinig voor de pomp (rood.wit,blauwe pompje op de foto).
Dus met dweiltjes droog gemaakt.
Dit water beschouw ik als normaal gezien de condens maar ik moet ook weten of het niet via de roerpakking komt!

De volgende stap is dus nu het bekijken van de roerpakking, als die lek is heb ik wel een uitdaging. Er is wel info te vinden maar het is een lastige klus.

Verder lijkt het laminaat achterin netjes, oud maar geen schimmel o.i.d.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 dec 2019 09:01 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 28 dec 2019 15:02 #1112929

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Hier een foto van de roerpakking, de ruimte rondom is droog inclusief stof en deze is m.i. dus prima. Speling 0%. Geen inwatering in de bilge, er is in deze ruimte wel condens maar binnen is het 15 grd en buiten nu 3 grd. Tijd om de kachel af te stellen, gaat nu alleen maar aan van 22u tm 8u.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 31 dec 2019 10:21 #1113641

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
UPDATE

Er is in de voorpunt iets condens aan de wand, verder hangen er in de ruimte onder de kuip dikke dauwdruppels aan de onderkant die af en toe in de achterste deel van de bilge druppelen.
(zie foto met de blauwe omvormer, links boven zie je de druppels)
Dat deel is direct onder de kuipvloer en erg koud.

Hier lag een klein laagje oud, vies water wat niet meer door en over het schotje de voorste bilge in kon, veel te weinig voor de pomp (rood.wit,blauwe pompje op de foto).
Dus met dweiltjes droog gemaakt.
Dit water beschouw ik als normaal gezien de condens maar ik moet ook weten of het niet via de roerpakking komt!

Update: De bilgepomp zit met een eenvoudige waterslang aan de huiddoorvoer vast en er is geen kogelkraan noch keerklep. Het is dus mogelijk dat bij golfslag, schuin gaan etc water via de bilgeuitlaat terugvloeit, via de slang en pomp de bilge in. De uitgang zit ong 60cm boven de waterlijn.
Zou een eenvoudige terugslagklep (foto) met een openingsdruk(verschil) van 0,2 bar
en een werkdruk van 0,2-6 bar volstaan?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 31 dec 2019 10:22 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage pas aangeschafte Hurley 700 31 dec 2019 12:24 #1113714

Bij een electrische bilgepomp gaat dat een forse verlaging van de capaciteit opleveren . De meeste bilgepompen leveren niet veel meer druk dan 2 , hooguit 3 meter waterkolom oftewel 0,2-0,3 bar. Daar gaat dan nog het hoogteverschil tussen bilge en rompdorovoer vanaf.
Dan mag je blij zijn als zo'n pomp überhaupt nog wat doet.
Een betere ( en durudere) bilgepomp is een membraanpomp maar die heeft zelf al twee terugslagkleppen net als een handbilgepomp.
In ieder geval zou je een niet veerbelaste terugslagklep moeten monteren zoals zoiets:
www.georgekniest.nl/artikel/62...lagklep-25-38mm.html
Daar zit alleen een rubber flap in die makkelijk zonder veel drukverlies opengedrukt kan worden door een bilgepomp .
Of zoiets op de rompdoorvoer monteren : www.georgekniest.nl/artikel/95...t-terugslagklep.html ( alleen de flap daarvan dus) .
Ad
Laatst bewerkt: 31 dec 2019 12:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl