Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Carbon helmstok

Carbon helmstok 17 jan 2020 16:30 #1118832

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Gaat je lukken B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 06:25 #1118983

Frederik65 schreef :
Vergeet niet het stuk dicht bij de roerkoning echt serieus sterk te maken. Daar komen door de hefboomwerking echt grote krachten op. Zeker als er iemand op valt. Je wilt niet diegene zijn die de knrm moet bellen omdat ie zelf een helmstok heeft geknutseld. Dat heb ik al eens van dichtbij gezien en dat is niet leuk.

Gaaf project! Ben heel benieuwd hoe het wordt. :)

Accelerate schreef :
ook wilde ik van dat enorme RVS blok om de roerkoning af. :whistle:
Dat zit er niet voor niets he, komen giga krachten op. Ik kijk met bewondering naar je bouwsel maar inspecteer wel af en toe de bevestiging aan de roerkoning.

De bevestiging bij de roer koning is 8mm dik full carbon. Als dat niet sterk genoeg is... :silly:



Ook stuurt de boot extreem licht nadat alle lagers vervangen zijn voor jefa naaldlagers, ook onder zware omstandigheden.
Maargoed, ik ga het zien tijdens het seizoen of mijn verwachting voldoende is. Ik ben benieuwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 09:50 #1119020

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nice! Maar de carbon huisvlijt die ik vaak voorbij zie komen wordt volgens mij de oven (infusion) of ook de vacuüm overgeslagen, wat blijft er dan over van de sterkte? Bij een wc bril of een sierstrip zou ik mij daar niet zo druk om maken, maar spullen waar serieus krachten op komen is dan toch een gok ?
Gebruiken jullie prepegs icm ovens en vacuüm of alleen carbon matjes met epoxy ?
Laatst bewerkt: 18 jan 2020 09:52 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 10:00 #1119025

Ah, dat ziet er wel stevig uit, ja!

Vaak als mensen met koolstof composiet gaan werken herinneren ze zich maar al te graag dat het laminaat sterker is dan staal. Dat is ook zo, maar slechts in de vezelrichting en niet voor schokbelasting. Als je gaat kijken naar de schokbelasting met de vezels op +/- 45 graden begint RVS net aan te buigen/vloeien tegen de tijd dat je carbon al breekt. En dan heb je bij RVS nog wel even. Dat spul is taai!

Happy building. :)
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 10:05 #1119030

nardus schreef :
Nice! Maar de carbon huisvlijt die ik vaak voorbij zie komen wordt volgens mij de oven (infusion) of ook de vacuüm overgeslagen, wat blijft er dan over van de sterkte? Bij een wc bril of een sierstrip zou ik mij daar niet zo druk om maken, maar spullen waar serieus krachten op komen is dan toch een gok ?
Gebruiken jullie prepegs icm ovens en vacuüm of alleen carbon matjes met epoxy ?
Het verschil tussen de hand layup thuis en het gebeuren met vacuüm en ovens enzo zit hem in de hars, niet in de vezels. De vezels blijven even sterk. De hars wordt sterker in de oven. Het vacuüm zorgt ervoor dat overtollig hars wordt weggezogen zodat je werkstuk lichter wordt.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 10:07 #1119031

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Sterkte gebeurd weinig mee, de koolstof blijft even sterk(tenzij je met high modulus vezels gaat knoeien, maar die hebben ook beperkte toepassingen). De hars is vaak van iets mindere kwaliteit, maar dat is voornamelijk gezondheid en temperatuursbestendigheid. Hand layup geeft vaak wel iets meer void content, iets meer lucht in het laminaat wat de stijfheid doet afnemen, maar dat is met iets meer dikte (wat je zonder vacuum toch al hebt) of dimensioneren wel op te vangen.
Wel is het zo dat professionele high end koolstof producten in autoclaven onder druk gebakken worden. Dit om alle lucht er uit te persen, het laminaat goed aan te drukken(meer koolstof in het zelfde volume) en het laatste beetje overtollige hars er uit te persen. Al is dat laatste minimaal, de koolstof wordt in de fabriek al vrij precies geïmpregneerd. En door het bakken op hogere temperaturen gaat ook de kwaliteit/stijfheid van de epoxy omhoog.
Infusie gebeurt meestal onder atmosferische druk, maar heeft ook vrijwel geen void content. En met een goede hars en postcure kan dat wel aardig op tegen prepregs die onder atmosferische druk worden afgebakken. Alleen krijg je de vezels nooit zo netjes in je mal, en heb je vaak spuitlijm nodig, wat toch altijd afbreuk doet aan de kwaliteit. Wet layup, al dan niet met vacuum baggen is dan de laagste kwaliteit. Maar ook dat proces kan met een goede kwaliteit hars en een postcure wel aardige kwaliteit opleveren. Zwaarder en minder stijf, dat wel, maar evengoed blijft koolstof stijver dan glas.
Laatst bewerkt: 18 jan 2020 10:08 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 10:32 #1119034

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Even uit de losse pols:
met een goede handlayup haal je zo'n beetje 35-65% verhouding vezel/hars.
Met een mooie vacuum behandeling kom je in de buurt van 50-50% verhouding en met behulp van speelgoed als de autoclaaf nog wat hoger.
Ik zeg het ook nog maar een keer dat gewoon glas ook al verschrikkelijk sterk is mits het op dezelfde wijze behandeld wordt als dat je met carbon zou doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 10:38 #1119036

holtere schreef :
Ik zeg het ook nog maar een keer dat gewoon glas ook al verschrikkelijk sterk is mits het op dezelfde wijze behandeld wordt als dat je met carbon zou doen.

Yess, glas is ook vooral heel taai! Probeer maar eens hamertje tik op een stuk glaslaminaat en daarna op een stuk carbon laminaat. Dat is gauw duidelijk. Maar (met name) in high performance toepassingen is de stijfheid van je materiaal meestal de beperkende factor waar je tegenaan ontwerpt. En dan komt koolstof gunstig uit de bus. Mits je de centen hebt.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 10:42 #1119038

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Maar hoe sterk is dat dan ? Rekenen we ons te rijk?
Kunnen we de handlayup zonder vacuüm tegenover b.v. aluminium zetten ? Volgens mij is niet het glas de zwakste schakel, maar de hars ? Zal ook aanliggen aan de verhouding hars/vezel maar kan me voorstellen dat er een stuk meer hars ingaat zonder vacuüm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 11:08 #1119045

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ja, wat ik al zei 15 % of tel 20% voor de soppers onder ons :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 12:09 #1119072

holtere schreef :
Even uit de losse pols:
met een goede handlayup haal je zo'n beetje 35-65% verhouding vezel/hars.
Met een mooie vacuum behandeling kom je in de buurt van 50-50% verhouding en met behulp van speelgoed als de autoclaaf nog wat hoger.
Ik zeg het ook nog maar een keer dat gewoon glas ook al verschrikkelijk sterk is mits het op dezelfde wijze behandeld wordt als dat je met carbon zou doen.

Ik reken met 65/35 vezel/hars met vacuum infusie op glas legsel
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 12:19 #1119077

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Dat valt best tegen nog dan, ik had een hoger vezelaandeel verwacht?

Oeps, ik zie dat je 65% vezel hebt.....Das mooi maar ook hoog lijkt me?
Laatst bewerkt: 18 jan 2020 12:20 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 18 jan 2020 12:26 #1119082

Inderdaad. Wat dan weer wel tegenvalt is dat het schuim veel hars opneemt onder vacuum. Meer dan hand-lay-up. Bij dunne laminaatjes verpest dat het gewichtsvoordeel weer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 24 jan 2020 14:07 #1121163

@ nachtvlinder, gewoon uit nieuwsgierigheid, wanneer begin je met je mal/print?

heb je inmiddels al een plan hoe je het lamineren gaat aanpakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon helmstok 24 jan 2020 14:17 #1121166

Net de eerste proefjes met de printer aan het doen. Het meegeleverde kubusje gaat goed - nog geen spaghetti ;) Die mal wordt sowiezo best complex om te printen; dat deel wil ik ook wat ervaring mee opdoen.



Qua helmstok ben er nog niet helemaal uit: ben tekening qua vorm aan het aanpassen, plan waar te splitsen is ook nog niet uitgekristalliseerd in m’n hoofd.

Een negatieve, half open, holle mal zou ook nog een optie kunnen zijn...

Wanneer het concreet wordt of nieuwe vragen naar boven komen, zal ik mij melden :)
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 14:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl