Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sun Fast 32 Accelerate

Sun Fast 32 Accelerate 05 sept 2025 09:26 #1647864

AndreAzuree schreef :
Lekker veel gevaren dit seizoen! Maar wat is nou precies die open hart operatie?

veel mensen weten al wat ik afgelopen winter heb uitgespookt en zeker nu ik zeker weet dat het een zeer geslaagde operatie is kan ik het ook wel hier delen.

Ik bemerkte wat flex in de boot tijdens grote golfslag / kruisrakken, voelde niet lekker/ trefzeker.
daarnaast zakte de boot iets over de kiel bij opbokken en kraakte op golfslag het schot van de kaartentafel en keuken wat.
bij wat proefgaatjes in 2 wrangen boren bij het kielvlak werd tevens duidelijk dat het hout in deze wrangen nat was. in het verleden zijn er enkele lekkages geweest die blijkbaar voor inwatering in 2 wrangen heeft gezorgd. (de afwateringsgaten in de wrangen om lekwater naar de bilge te laten lopen bleken af fabriek niet waterdicht afgewerkt)
al met al voelde het niet degelijk meer en moest natuurlijk een verbetering ondergaan.

hier heb ik wel wat jaartjes over zitten dubben, wakker gelegen en voorbereiden om met een goed plan van aanpak te komen, verbetering van de ''constructie'' van de boot is immers niet niks en betekent ook een boel werk.

afgelopen winter heb ik dan toch de tanden op elkaar gezet en deze klus uitgevoerd. en een boel werk was het zeg, tsjongejonge.... ik heb mij helemaal suf geklust om de boot weer op tijd af te krijgen voor de tewaterlating, maar het is gelukt.

resultaat:
2 hele wrangen vervangen, 8 langs ribben vervangen, 2 langsschotten van de banken vervangen/ingelamineerd en 2 schotten (opnieuw) ingelamineerd. (en de rest wat hier dus allemaal aan vast zit....)

boot is weer stijf, zakt niet meer over de kiel heen en de 2 schotten kraken niet meer, en alles is zo gemaakt dat eventuele inwatering nooit meer kan gebeuren.
(daarnaast heb ik jaren geleden de steekmastafdichting geoptimaliseerd én 2 jaar geleden een uitgebreide waterdichtingsronde gedaan van veel geschroefd en gebout beslag.)

belangrijkste nog, de bilge is weer helemaal als nieuw en droog, en het voelt weer lekker vertrouwd stevig tijdens het varen.
Laatst bewerkt: 05 sept 2025 09:27 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 05 sept 2025 11:15 #1647884

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18153
Dappere en goede actie, compliment daarvoor!

Zou je daar niet eens een verslagje over willen schrijven als je een keer tijd over hebt?
Het is voor velen een reparatie die ze niet aan de grote klok willen hangen of gewoon niet doen omdat ze er huiverig voor zijn.
Zou voor velen leerzaam en interessant zijn!
Laatst bewerkt: 05 sept 2025 11:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 05 sept 2025 12:34 #1647903

Wat ontzettend knap dat je dat zelf hebt gedaan! Respect. Moest je veel van het interieur slopen?

(de afwateringsgaten in de wrangen om lekwater naar de bilge te laten lopen bleken af fabriek niet waterdicht afgewerkt)

Bovenstaande defect hoorde ik ook van een bekende bij een Sunfast 32. Die heeft die operatie (die jij zelf hebt gedaan) uitbesteed. Bleek bij hem erg veel werk, is wel weer in orde gekomen.
Laatst bewerkt: 05 sept 2025 12:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 05 sept 2025 12:47 #1647904

AndreAzuree schreef :
Wat ontzettend knap dat je dat zelf hebt gedaan! Respect. Moest je veel van het interieur slopen?

(de afwateringsgaten in de wrangen om lekwater naar de bilge te laten lopen bleken af fabriek niet waterdicht afgewerkt)

Bovenstaande defect hoorde ik ook van een bekende bij een Sunfast 32. Die heeft die operatie (die jij zelf hebt gedaan) uitbesteed. Bleek bij hem erg veel werk, is wel weer in orde gekomen.

ik ken die boot ook. ''grijze waterlijn'' :whistle:
ook daar komt deels de inspiratie vandaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 05 sept 2025 12:55 #1647905

ah ok, ligt bij mij aan de steiger. Fijn dat je boot weer sterk en stijf is!
Laatst bewerkt: 05 sept 2025 12:55 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 19:57 #1648100

Als je onderdelen uit de boot gaat slopen, wordt alles slapper, daarom was het belangrijk om de boot goed en stabiel op te bokken voordat ik met de klus ging beginnen.
Behalve dat de boot dus op zijn nogmale bok (met 4 steunen) stond heb ik de romp nog extra ondersteund met verplaatsbare bokken en stempels.

Romp was gelijkmatig afgesteund op 11 steunpunten.

Ook het sloopwerk heb ik tactisch en gefaseerd aangepakt.
De 2 kajuitbanken en de tafel moesten wijken om bij de wrangen te komen. Daarna 1 wrang en 2 ribben verwijderd, de rest heb ik laten zitten om stevigheid en vorm in de romp te behouden.
Pas nadat het schot van de kaartentafel en van de keuken en 1 wrang weer terug vast gelamineerd waren, ben ik gestart met het vervangen van het 2e wrang.

Naast het sloopwerk moest ook een goede hechting van nieuw lamineerwerk kunnen plaatsvinden. Hiervoor heb ik alle coating op het originele laminaat verwijderd, dit was echt een monster klus.
Alles onder het stof, hoe goed je ook afzuigt en zaken afschermt.

Laatst bewerkt: 06 sept 2025 22:14 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 20:09 #1648104

1e Wrang slopen was niet moeilijk, zaag erin en gaan.
Originele multiplex was zeiknat, zacht en een soort bladerdeeg.

Als vervanging heb ik gekozen voor eiken, daarnaast zijn alle benodigde gaten en doorvoeren behandeld met epoxy Buisjes.

Het lamineerwerk is uitgevoerd met carbon en glasvezel
Eerst een groot hechtvlak gemaakt op het bestaande laminaat van de romp, daarop is het eiken wrang gelijmd en zijn fillets aangebracht voor een nette radius in het lamineerwerk.







Laatst bewerkt: 06 sept 2025 20:10 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 20:18 #1648105

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18153
Vraagje, heb je niet overwogen om de klus in het water te doen i.v.m de ondersteuning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 20:21 #1648106

Naast het lamineren van wrang 1 heb ik ook direct de 2 schotten 2-zijdig gelamineerd.

Het originele laminaat en lamineerwerk was grof en slordig, met vele luchtbellen in de hoeken. Rovingmat 600 2 laags was alles....
Alles wat ik tijdens deze werkzaamheden heb uitgevoerd heb ik sterker en/of met betere materialen gedaan.




Laatst bewerkt: 06 sept 2025 20:24 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 20:44 #1648107

Als ik niet op de boot aan het klussen was, was er thuis wel wat voor te bereiden.
Alle ribben prefab voorbereiden bijvoorbeeld, of alvast de nieuwe planken voor het zitvlak van de banken maken.
Ook moest alles natuurlijk in de injecteer, de epoxy en/of in de lak.

Zoals eerder aangegeven heb ik in alle doorvoeren glasvezel buisjes ingelijmd, grotere doorvoeren heb ik afgelamineerd.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 20:48 #1648108

Klasse!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 20:57 #1648110

De 2e wrang was wat gecompliceerder om te vervangen, deze loopt namelijk een stuk door waar ook de wantputings op aangrijpen. In plaats van deze in het geheel wegzagen heb ik hier gekozen voor het deels behouden van het laminaat. De deksel heb ik eraf gezaagd om al het hout (nouja, compost) weg te halen. Gezien de vorm was ik genoodzaakt deze net als origineel wel weer in multiplex uit te voeren. Met karton kun je mooi mallen maken, waardoor je thuis alles kan voorbereiden, en dan alleen nog aan boord het detailwerk pas moet maken.
Toen alles droog paste en alles goed in de injecteer is gezet heb ik de hele puzzel met epoxy in het bestaande wrang gelijmd.









Laatst bewerkt: 06 sept 2025 21:37 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 21:27 #1648111

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Indrukwekkend!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 21:34 #1648112

Absoluut! Alle lof en waardering! Getuigt ook van lef!
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2025 21:37 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 21:46 #1648113

Vakwerk, en alle arbeid beloond met de hoofdprijs.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 06 sept 2025 22:02 #1648114

Toen dat hout bij de 2e wrang erin zat, was eigenlijk de kern van deze hele klus aangepakt, maar er was nog een lange weg te gaan voordat het ook echt allemaal af was....

Eerst natuurlijk nog lamineren, ook hier een combinatie van carbon en glasvezel toegepast. Hiermee was ook deze wrang af.



Daarna was het tijd om de schotten van de bank aan te brengen, ook dit is 2-zijdig gelamineerd. Dit zorgt al voor lekker wat stijfheid in de langsrichting.


Daaropvolgend waren de ribben aan de beurt. Origineel zijn dit er 4 rondom de kiel en de halve hoogte, maar ik trek de ribben door op het hele vlak van de boot voor stijfheid in de langsrichting. Ook zijn de ribben even hoog gemaakt als de wrangen. Ik had nog een beetje carbon over, dus dat is hierin ook verwerkt waarna de rest van het lamineerwerk in glasvezel is uitgevoerd.

Hiermee was de kern van het hele grid af! Dit voelt weer lekker solide aan.
Laatst bewerkt: 06 sept 2025 22:12 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 05:33 #1648120

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15954
Echt indrukwekkend Mark! Wat zul je blij zijn deze klus te hebben gedaan. Niet alleen omdat je boot nu weer echt sterk is, maar ook omdat je nu weet dat je zulke grote reparaties zelf aan kan pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 06:05 #1648123

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Heel grondig!
Kon je aan de buitenkant van de onderdeken zien dat er iets mis was?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 06:14 #1648127

Perfect gedaan en erg netjes hoor! Op deze wijze heb je een bodem met een prachtig stijf webframe. :)
Je ziet er na afloop niets meer van maar het resultaat en het gevoel is top!
Zo te zien heb je een garage of grote berging thuis om alles voor te bereiden. Dat scheelt ook.
Laatst bewerkt: 07 sept 2025 11:47 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 07:12 #1648132

  • Vindo50
  • Vindo50's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Klasse en vooral….. netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 07:20 #1648133

Nu het frame er weer in zat werd het tijd voor details.
Vloertje maken waar de koelkastmotor op rust, backingplates kielbouten aanbrengen en aflamineren.



(origineel zijn de kielbouten volledig ingepakt bij deze serie jeanneau. De kielbouten, backingplates en moeren zijn dan ook niet van RVS. Hiermee kun je de bouten niet zien, maar kunnen ze ook nooit nat worden en/of roesten)
voordat ik ging slopen had ik ze zelf dus ook nog nooit gezien, maar alle 8 waren onaangetast en als nieuw. Gezien dit inpakken best een prima bescherming is, heb ik dit weer zo gedaan.



De wantputings moesten weer aangebracht worden, het boren van de gaten op de juiste plek voor goede Uitlijning was nog wel even een werkje.



Daarnaast heb ik een steekmast die zo goed als waterdicht is inmiddels, maar voor die enkele druppels die toch lekken zit een gootje rondom de mastvoet om dit op te vangen in een bakje. Dit heb ik al jaren, maar kon nu ook meteen worden geoptimaliseerd door een mooi buisje in te lamineren en een vakje te maken zodat het bakje op zijn plek blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 07:34 #1648134

Wanneer vele details zoals afwateringsdoorvoeren openingen en plamuur werk was verricht was het tijd om te coaten.
Nadat de bilgecoat was uitgehard was het tijd om de slangen van het watersysteem en bilge weer aan te brengen, evenals de koelkastmotor, accu, omvormer, elektra en dieptesensor.
Ook kon het keukenkastje en ladenkastje onder de kaartentafel weer ingebouwd worden.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 07:42 #1648136

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
Mooi verslag en wat een perfectie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 07:47 #1648138

Daarna konden de bankplanken worden aangebracht, ook deze zijn volledig verlijmd en aan de romp gelamineerd. Deze werkt namelijk ook mee in de stijfheid op horizontaal vlak. Een extra vaste verbinding tussen de romp, het hoofdschot en schot van kaartentafel en keuken.



Daarnaast kon de vloer er weer in, wat is dat fijn om weer op een vlakke ondergrond te kunnen lopen!



Ook heb ik weer de wandbekleding aangebracht die origineel achter de banken in de opbergruimte zit.



Samen met het laatste montagewerk, terugplaatsen van de tafel en het plaatsen van de kussens is het weer een boot en zie je niks meer terug van deze operatie, alhoewel, het ziet en ruikt behoorlijk "nieuw" als je een luikje open doet :laugh:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 07 sept 2025 08:02 #1648139

Heel fraai gedaan!
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl