Erikdejong schreef :
Mooi en grondig aangepakt.
Glasvezel en carbon zijn over het algemeen geen goede vrienden vanwege het verschil in elastischiteit. Het carbon neemt daardoor in de meeste gevallen 100% van de belasting op en als er niet genoeg in zit dan begeeft de koolstof laag het waarna het glas alles op zich moet nemen. Het is een veel gemaakte fout om te denken dat een laagje carbon een glas boot sterker kan maken. In de meeste gevallen werkt het namelijk niet. Dat is iets wat zorgvuldig uitgerekend en afgewogen moet worden. Hoe heb jij dat aangepakt?
Uitgangspunt was de bestaande situatie. uitgezocht welk materiaal toegepast en hoeveel en daarmee teruggehaald wat de minimale sterkte van het laminaat oorspronkelijk diende te zijn.
vaak ben je te bang (ik wel in ieder geval) dus de sterkte en kwaliteit is met ca. 50 - 70% over gedimensioneerd t.o.v. origineel.
Er zit in beide wrangen alleen al meer carbon verwerkt dan de originele situatie verlangde en zal dus zeker niet boven de grenswaarde van 100% uitkomen.
origineel zijn er 4 ribben aanwezig t.p.v. de kiel, deze lopen niet door in het vlak vooruit en aan de achterzijde. naast dat de ribben nu 2x zo hoog zijn dan origineel is het frame ook over de lengte doorgezet. 8 ribben dus.
de ribben zijn dus meer dan 100% over gedimensioneerd t.o.v. origineel.
oorspronkelijk zaten de langsschotten van de bank 1 zijdig gelamieerd, evenals de schotten bij de keuken en kaartentafel, dit is allemaal 2-zijdig uitgevoerd.
het hele grid is ca. 2x zo sterk als origineel, daarmee blijven de krachten in het grid dus ruim onder de grenswaarden en zal het dus echt niet begeven. (ja misschien als ik de boot vol gas op een rotspartij parkeer, maar dan is er ook een ander probleem vrees ik)
omdat het grid zo veel stijver is dan origineel heb ik ook de lijmvlakken extreem groot uitgevoerd, voor een uitstekende en uitgebreide krachtverdeling op de romp.