Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel?

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 00:04 #1177399

Dag Zeilfanaten,

Heb laatst voor een prikkie deze houten schakel, nr. 2481 gekocht, vrijdag opgehaald en zaterdag schoongeboend.
Was bij elkaar inclusief de trailer 250,-

Maar ben eigenlijk benieuwd wat er aan moet gebeuren, heb een aantal foto's bijgevoegd met dingen die eruit zien als probleemgebieden, bijv. spijkers die omhoogkomen, gaten en scheuren in verf/lakwerk, en nog een foto van de boot zelf. Zeilen, mast, giek e.d. zijn aanwezig. Verder heeft ie ook twee jaar op het droge gestaan...

Wat ook niet op de foto's staat is dat er nog een zaling op de Elvstrom mast kromgebogen is.

Heb ik een klus-je-doodboot ;-)
gekocht?
.
Bijlagen:
Tot de bodem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 05:32 #1177413

Beste

welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe boot! Kan je leuk mee zeilen. Het is wat lastig meedenken en voor mij ook lastig beoordelen hoe goed/ slecht de boot echt is. wat omhoog komende spijkertjes zijn de kop wel in te drukken, de vintage craquele look (van de bodem denk ik?) kan ik wat moeilijker beoordelen maar ziet er niet helemaal vertrouwenwekkend uit. Kreeg beetje de indruk dat de boot even snel geverfd is om m wat verkoopbaarder te maken, maar geen idee of dat ook zo is.
Heeft de boot de afgelopen 2 jaar overdekt gestaan/ is hij goed droog? dan zou je nu de kans kunnen pakken de bodem kaal te halen en aan te pakken. Daar zou ik naar neigen. Maar je kan ook denken - ik heb een boot om te zeilen, ik buig die zaling recht en ga er mee het water op , en zie dan varender weg wel wat ik aan wil pakken. Spaar je een klussenlijst (en budget ;-) voor de winter en pak je het dan op. en blijkt er toch wat met spoed te moeten gebeuren , dan heb je m zo het water uit. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 06:33 #1177425

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Volledig kaalmaken om hout te kunnen inspecteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 06:48 #1177429

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Ilex schreef :
Volledig kaalmaken om hout te kunnen inspecteren.
Is ook mijn advies. Gebruik een electrische föhn en een verfkrabber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 07:43 #1177453

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik zou beginnen met afkloppen om er achter te komen of je een of meer rotte/zwakke plekken ontdekt.
De bruine vlek op foto 603 in het vlak bij de zelflozer vind ik er verdacht uitzien.

Zie ik op foto 16 een vloerplaat of het vlak? Ik denk dat het ongebruikelijk is dat ook het vlak dekkend geschilderd is; dat kan natuurlijk gebeurd zijn omdat een vorige eigenaar kekke kleuren wilde, maar een dekkend verfsysteem kan ook slecht hout verbergen (daarom het advies afkloppen en kaalhalen).

Op foto 16 komen spijkerkoppen door de verflaag omhoog. Ik neem aan dat dat komt omdat ze zijn gaan roesten. Dan niet dieper erin slaan maar eruit halen, gat boren en hardhouten deuvel inlijmen.

Klop vooral ook de Zwaardkast goed af.
Ik heb ooit een Schakel gehad waar uiteindelijk lokaal rot gedelamineerd hout zat in de boeg bij de waterlijn, bij een zelflozer in het vlak en vooral in de zwaardkast. De zwaardkast was van binnen uit doorgerot en had een deel van de binnenkielbalk ook aangetast.
Omdat die zwaardkast rot was, kwam er altijd wat water in de boot te staan. Niet veel, maar een boot van multiplex moet waterdicht zijn.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 07:44 #1177454

Mijn advies:
niet te veel aan deze boot doen. Waar nodig dichtplakken of een schroefje of spijkertje er in. Hoosvaatje mee en lekker zeilen met dat ding.
Als blijkt dat hij niet direct uit elkaar valt, kun je de verf een beetje gladschuren (ziet er uit alsof-ie met een blokwitter is ingesopt, valt nog mee dat er geen rauhfaser behang opzit) en dan mooi glanzend schilderen in een flitsend kleurtje.
Voor die 250 euro kun je een hoop lol hebben met dit versleten ding.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 08:35 #1177468

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Helemaal kaal halen , goed laten drogen, slechte stukken vervangen en dan weer in een goed verfsysteem zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 10:51 #1177523

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Er zijn hier duidelijk twee verschillende meningen te vinden:

1) Helemaal kaal halen, en helemaal restaureren.
2) Niets meer dan strikt noodzakelijk aan doen, en lekker gaan varen.

De vraag is dan wat jouw bedoeling er mee is. Wil je een boot waar je jaren mee verder kan, of wil je lekker varen en zien of dat je bevalt en dan een boot zoeken die helemaal naar je wens is. Als je die vraag beantwoord hebt dan heb je ook je antwoord op wat je moet gaan doen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 11:04 #1177529

en bij optie 1: vraag je af of je juist deze wil restaureren... Ik restaureer de fiets van mijn opa omdat die van mijn opa was.. Je kan een oude gazelle opa fiets ook voor een paar tientjes kopen... Voor mij niet hetzelfde maar voor ieder ander wel wsschl. Besef je dat je bij serieuze restauratie er echt veel tijd en wellicht ook geld in moet steken om haar goed en mooi te krijgen.

De spareader rechtbuigen, epoxy en een matje op de rotte plekken maakt dat je snel blijft drijven en wanneer je bedacht hebt dat een schakel voor jou de boot is.. koop je een goede voor een beetje meer (en ook daar is wsschl voldoende aan te klussen)..
Enjoy Sailing!!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 17:28 #1177659

Wat zou hier dan strikt noodzakelijk zijn?
In ieder geval de zaling las ik al eerder...
Tot de bodem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet er gebeuren aan deze houten schakel? 23 juni 2020 20:21 #1177723

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Wat is strikt noodzakelijk om over een week of zo te zeilen?
Ik ga er van uit dat er niets zo rot is dat je erdoor trapt.
Ik zou in ieder geval hout wat nu droog is droog willen houden, dus onderwaterschip schoonmaken, los zittende verf afschrapen, schuren, evt plamuren met epoxyplamuur en in een redelijke eencomponentenverf zetten.
Zaling in orde maken, anders staat je mast niet goed.
Voldoende luchtzakken monteren, bij voorkeur drie onder de gangboorden en een zak onder het voordek. De boot moet blijven drijven als je omgaat (en dat kan zomaar gebeuren). Neem voor dat geval een flinke puts mee en een hoosblikje.
Belangrijke spullen in een waterdicht tonnetje.
Peddel en evt vaarboom mee.
Banden en verlichting trailer nakijken.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl