Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een mast voor Fram.

Een mast voor Fram. 22 feb 2022 18:02 #1371170

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Die Epoxydus is wel een erg mooie boot.
Wat is het voor merk of type eigenlijk?
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 18:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 feb 2022 18:05 #1371172

holtere schreef :
Die Epoxydus is wel een erg mooie boot.
Wat is het voor merk of type eigenlijk?

Van de Stadt Agari.

Agari liftkeel 41 ft

Prachtige cruiser/racer! Dé formule 1 zeilboot van het IJsselmeer. Dit jacht is zo gebouwd om ook op het Wad goed uit de voeten te kunnen. Op aanraden van Van de Stadt yacht design is het ontwerp gebaseerd op de Agari waar alleen de waterlijnen van gebruikt zijn. De rest is ontworpen door de gebroeders Arends in samenwerking met Johan Vels jachtbouw. Voor de bouwwijze is gekozen voor woodcore /epoxy /glasweefsel omdat dat een lichte en solide romp garandeert, mits goed gebouwd. Het casco is daarom bij Johan Vels jachtbouw gebouwd, bij uitstek specialist op dit gebied. Dit schip heeft een bewezen uitmuntende duurzaamheid en heeft zich ontpopt als een alleskunner. Vele reizen zijn gemaakt naar o.a. Engeland en Denemarken. Ook zijn er veel wedstrijden mee gevaren waarbij de resultaten voor zich spraken. Het schip is in eigen beheer onderhouden en is elke winter op eigen werf droog gezet. Kortom: veelzijdig prachtig jacht om zo mee weg te varen.

Epoxydus,
lengte 12,60 m, breedte 4,00 m, diepte 2,10 m/0.70, bouwjaar 1993, bouwnummer 2, werfgebouwd door Vels Yachtbouw, afbouw casco Vels/Arends, ontwerp Van de Stadt /Arends, rondspant, ophaalbare vinkiel rvs, bouwmateriaal sandwich/epoxy, materiaal kajuitopbouw marine multiplex, uitvoering dek marine multiplex/glas/ep, waterverplaatsing 5300 kg, ballast lood, 8 (6 vast/2 extra) slaapplaatsen, 2 hutten, stahoogte salon 1,90 m, bedlengte loodskooien 2x 1.90 m., bedlengte langsbank 2x 1.90, en bedlengte achter 2.05 m. besturing helmstok, anker Fortress, ankerlijn 40, betimmering binnen mahonie/esdoorn, buiskap, winterdekzeil, materiaal ramen hardglas, zwemtrap uitklapbaar, 2 x brandblussers, reddingsboei, 1 x handmatige lenspomp.
Hydraulisch ophaalbare roestvrij stalen vinkiel en een ophaalbaar roer wat een variabele diepgang oplevert van 0.7 m tot 2.15. De kielvin heeft een NACA profiel en is vervaardigd van RVS 316 L, 10mm dik met een loden bulb. In de zijden zijn 2 waterballast tanks geïntegreerd met een inhoud van 750 liter welke d.m.v. een overstroom leiding verplaatst kan worden wat het zeilen onder zware omstandigheden een stuk plezieriger maakt.
Motor:
Yanmar 3 GM 30/ 27 PK, bouwjaar 1993, diesel, verbruik 2,5 liter/uur, schroef autoprop, epoxy dieseltank 120 liter en een brandstofniveaumeter.
Tuigage:
Doorvaarhoogte 19 meter, tuigage type sloop, materiaal rondhouten carbon/aluminium, grootzeil 50,2 m2, rolfok, genua 53m2 , High Aspect 30 m2, spinnaker 96 m2, materiaal verstaging Dyform,7 lieren (7 selftailing).
Navigatie en apparatuur:
2 x accus , 12 V, walstroom, acculader, zonnepaneel, ampèremeter, kompas, dieptemeter, log, windset, gps, kaartplotter, marifoon, navtex, stuurautomaat en navigatieverlichting.
Gas en water:
Epoxy watertanks 120 liter, elektrisch waterdruksysteem, 1x handmatig toilet, koelkast 40 liter, 2 pits kooktoestel gas, oven, gasbun met afvoer, verwarming, brandstof verwarming petroleum.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 18:12 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 feb 2022 18:33 #1371178

“Yana” nog beter gezelschap ;)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 feb 2022 18:39 #1371181

On-topic maar weer. Het is te koud (10gr.) voor de LG plamuur. Dus maar gewone epoxy met snelle harder met microballoons gebruikt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 feb 2022 20:35 #1371223

redshift schreef :
Hij is in bijzonder goed gezelschap...



wow, wat een beauty. Dit soort design vind ik nog steeds het mooiste
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 20:36 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 24 feb 2022 17:51 #1371635

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Noballast schreef :
holtere schreef :
Die Epoxydus is wel een erg mooie boot.
Wat is het voor merk of type eigenlijk?

Van de Stadt Agari.

Agari liftkeel 41 ft

Prachtige cruiser/racer! Dé formule 1 zeilboot van het IJsselmeer. Dit jacht is zo gebouwd om ook op het Wad goed uit de voeten te kunnen. Op aanraden van Van de Stadt yacht design is het ontwerp gebaseerd op de Agari waar alleen de waterlijnen van gebruikt zijn. De rest is ontworpen door de gebroeders Arends in samenwerking met Johan Vels jachtbouw. Voor de bouwwijze is gekozen voor woodcore /epoxy /glasweefsel omdat dat een lichte en solide romp garandeert, mits goed gebouwd. Het casco is daarom bij Johan Vels jachtbouw gebouwd, bij uitstek specialist op dit gebied. Dit schip heeft een bewezen uitmuntende duurzaamheid en heeft zich ontpopt als een alleskunner. Vele reizen zijn gemaakt naar o.a. Engeland en Denemarken. Ook zijn er veel wedstrijden mee gevaren waarbij de resultaten voor zich spraken. Het schip is in eigen beheer onderhouden en is elke winter op eigen werf droog gezet. Kortom: veelzijdig prachtig jacht om zo mee weg te varen.

Epoxydus,
lengte 12,60 m, breedte 4,00 m, diepte 2,10 m/0.70, bouwjaar 1993, bouwnummer 2, werfgebouwd door Vels Yachtbouw, afbouw casco Vels/Arends, ontwerp Van de Stadt /Arends, rondspant, ophaalbare vinkiel rvs, bouwmateriaal sandwich/epoxy, materiaal kajuitopbouw marine multiplex, uitvoering dek marine multiplex/glas/ep, waterverplaatsing 5300 kg, ballast lood, 8 (6 vast/2 extra)

Knip

Hydraulisch ophaalbare roestvrij stalen vinkiel en een ophaalbaar roer wat een variabele diepgang oplevert van 0.7 m tot 2.15. De kielvin heeft een NACA profiel en is vervaardigd van RVS 316 L, 10mm dik met een loden bulb. In de zijden zijn 2 waterballast tanks geïntegreerd met een inhoud van 750 liter welke d.m.v. een

Hier zou ik wel eens de details van constructie van de kiel willen weten

Iemand wat details ter beschikking of wie de huidige eigenaar is?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 feb 2022 05:13 #1371704

er zijn er twee gebouwd. De Epoxydus en de Ulysses. De Agari zoals ontworpen door vd Stadt is wat korter en heeft een rechte spiegel met spade roer en vaste kiel. Twee broers (Ik zal de namen hier niet noemen) hebben het ontwerp zelf aangepast en zijn toen naar Johan Vels (toen nog in Nieuwe niedorp) gestapt om de twee identieke boten de laten bouwen.

De kiel heeft een reguliere kast met een U-profiel van metaal aan zowel de voor als de achterkant. De voorkant van de kielfin heeft een extra driehoek op de bovenkant zodat de Leading Edge langer is om de krachten te reduceren als de boot aan de grond loopt. Onder aan de kiel hangt een bulb die groter is als de kielkast. Die blijft dus altijd onder de romp uitsteken.

Later heeft Johan Vels op zijn eigen boot (De Windshift) een vrijwel dezelfde kiel toegapst, maar slechts met een halve kielkast die door de salontafel gaat. Er zit een seal en een scharnierende deksel in het tafelblad. Met de kiel naar beneden (en een beetje omhoog) heb je een normale salon tafel. Met de kiel ohoog gaat deze er helemaal doorheen en dan is de kiel zichtbaar in het interieur.

De Epoxydus is als ik het goed heb vrij recent verkocht. Wie de boot gekaocht heeft weet ik niet. De Ulysses is voor zover ik weet nog in handen van de eerste eigenaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 feb 2022 20:11 #1372503

Overgenomen uit het Zalinglicht draadje.
.JRomkes schreef :
Waarom schuim in je zalingen?

Het voorstel van de ontwerper Ian Farrier met alu buisjes.



Dat gaat bij mij niet passen i.v.m. het al reeds aanwezige zaling beslag. Voor de extra zaling heb ik dit beslag gekopieerd. In feite een rondlopend U-profiel dat aan de mast gepopt zit. Ook is er in het midden een ronde dwarspijp aanwezig gevuld met een 40mm. massieve alu staf.

Het zalingbeslag bepaald dus de vorm van de zaling t.p.v. de mast aansluiting. I.p.v. alu buisjes gebruik ik carbon buisjes. Met het schuim maak ik er a.h.w. één geheel van als basis voor het koolstof wat er nog een keer helemaal omheen gaat. De carbon buisjes hebben een wanddikte van 1,5mm en ga ik met UD nog verder opdikken naar ca. 3mm.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 feb 2022 20:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 feb 2022 20:23 #1372506

Glaslaminaat als isolatie tussen carbon en aluminium LFR.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 feb 2022 20:24 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 feb 2022 20:58 #1372515

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Mooi uitgewerkt plan zeg voor die zalingen!
Die ronde pijpjes als basis met die lfr ringen. Mooi B)

Voorste ronde pijpje idd misschien wat dikker maken dat ziet er wat snittiger uit :kiss:

Geen ronde gaten in boren.....zonde of zijn dat de deklichtjes?
Laatst bewerkt: 28 feb 2022 21:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 20 mrt 2022 12:58 #1377470

Makkie schreef :
Hij wordt steeds mooier Sunday.
Hoe staat t met de feitelijke mastvoet ondertussen?

Zowel dekmastvoet als mastvoet zijn gereed. Moeten alleen nog geanodiseerd worden. Daar wacht ik ff mee totdst alle te anodiseren onderdelen klaar zijn. De mastdekvoet is inmiddels ook gestraald.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 mrt 2022 15:16 #1378069

Ondertussen op de mastenzolder is de 1e laag HB coating er opgezet.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 mrt 2022 15:20 #1378070

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Handig, zo'n mastenzolder :)
Goed bezig daar!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 06 apr 2022 11:34 #1381944

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 06 apr 2022 18:00 #1382062

Rinus schreef :
Ah dat is leuk. Bedankt voor de link.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 06 apr 2022 18:34 #1382075

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ook een filmpje:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 mei 2022 06:36 #1392920

Gisteren de boot min of meer vaarklaar gemaakt en de vers geschilderde mast(en) opgehaald. Vanwege de stevige wind en de onervarenheid met de boot vond ik dat best nog wel een beetje spannend, eigenlijk. Maar met hulp van forummers Sunday en Alweereengijp is het allemaal toch nog soepeltjes verlopen. Vanwege de voor Fram te smalle Noordersluis heb ik de stuurboord drijver opgeklapt om er in te kunnen passen. Dat hield trouwens nog niet over maar het ging. Kwam er achter dat met deze wind achteruitdraaien over stuurboord niet gaat vanwege de wielwerking van de schroef. Leermomentje weer, draaiend achteruit over bakboord gaat prima en om de as als het moet zoals ik ontdekte bij terugkomst in de thuishaven. Al met al niet tegen gevallen. Voorlopig is dit de laatste actie gezien ik de komende 4 maanden ga zeilen met Norna Biron. De verhalen volgen wel in het Norna Biron draadje :)

Zomaar wat foto’s.









Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 06:51 door Noballast. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 mei 2022 18:46 #1393108

gaaf om de boot nu varend te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 22 mei 2022 18:52 #1393111

Ik zag jullie binnenkomen (lig in Deko)
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 okt 2022 12:42 #1432631

De basis voor 4 stuks zalingen is inmiddels klaar. 20 en 30mm. carbon buisjes heb ik met carbon UD opgedikt tot een wanddikte van een millimeter of drie. Dat was nog best lastig wikkelen om het UD gestrekt in de langsrichting van het buisje te houden en tegelijk strak te krijgen. Het maken van het carbon plaatje aan de einden is daarentegen een makkelijk klusje. Ik heb alleen nog 300gr. carbon UD op voorraad als overblijfsel van het beam project.



Om en om 5 lagen in de 0 richting en 5 lagen haaks daarop geeft een mooi carbon plaatje met een dikte van bijna 4 mm. Twee op elkaar gelijmd geeft dan bijna 8 mm. dik en dat zijn de plaatjes geworden aan de einden van de carbon buisjes.



Op een plaat MDF heb ik het bovenaanzicht van de mast met zaling getekend op schaal 1:1 zodat ik de basis voor de zaling daar precies op kan positioneren en vervolgens dat vasthechten met wat dikke epoxy. Na uitharding daarvan ook de andere zijde vastgelijmd. In het buisje heb ik nog een opgerold stukje neopreen band gepropt zodat het holle gedeelte aan weerszijden van het carbon plaatje afgevuld kan worden met dikke epoxy.



E.e.a. gaat nog wel een vermageringskuur krijgen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 12:45 door Noballast. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 okt 2022 13:10 #1432634

Covid gedoe en leveranciers perikelen bij Colligo hebben gezorgd voor een flinke vertraging in de voortgang van de mast bouw. Maar na ruim een half jaar werden dan gisteren toch de langverwachte onderdelen bij mij thuis afgeleverd. Jammer van de vertraging maar de kwaliteit van het geleverde maakt het wel weer goed :)



De dubbele zgn. "Cheekytang" is voor het dyneema hoofdwant en de voorstag, de twee enkele Cheekytangs voor de dyneema diamantverstaging. De doorgaande bout is voorzien van een G10 buisje van 40 resp. 32 mm. Die van 40mm. past daarmee precies in de reeds aanwezige aluminium pijp die op de positie van het hoofdwant en voorstag in de mast is gelast (origineel).
Links op bovenstaande foto de zgn. "Terminators" die de verbinding met de wantspanners vormen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 13:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 okt 2022 13:26 #1432636



De dyneema voorstag wordt met een open gat Terminator en via een dyneema loop aan de dubbele Cheekytang bevestigd. Zodoende een flexibele bevestiging vormend die de rotatie van de mast kan volgen.

Aan onderzijde van de voorstag een spanner bestaande uit een "Chainplate distributor" met Terminator waardoorheen een dyneema spanlijntje voor de voorspanning gaat zorgen.

Sorry voor de Engelse benamingen, in goed Nederlands heten het volgens mij "Jufferblokken" (maar de varianten zijn maar beter in het Engels te benoemen). Het blank geanodiseerde exemplaar heb ik al bij het begin van de bouw gekocht voor de maatvoering van de carbon puttingen waar die in gaat. Fabrikaat is Precourt, de voorganger van Colligo die helaas failliet is gegaan. Niet zo gek als je bedenkt dat de huidige Colligo jufferblokken het vijfvoudige kosten van de oorspronkelijke Precourt blokken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 13:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 okt 2022 13:30 #1432638



Ook het hoofdwant wordt aangespannen met jufferblokken, wederom die van Precourt. Hij noemde ze "Deadeyes". Toen ik hoorde dat Precourt failliet was heb ik de nog resterende voorraad bij de Nederlandse importeur opgekocht :)
(Overigens failliet gegaan op de bouw van een paar F39 trimarans en dat snap ik helemaal .....)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 13:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 okt 2022 13:38 #1432641

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Mooi spul hoor, en ook nette zalingen. Hoe ga je de bevestiging van de zalingen aan de mast doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 25 okt 2022 14:20 #1432651

HotSnail schreef :
Mooi spul hoor, en ook nette zalingen. Hoe ga je de bevestiging van de zalingen aan de mast doen?

Tja dat was eigenlijk het eerste dilemma waar ik bij deze mast tegenaan liep. De mast heeft origineel één stel zalingen in een voor mij te grote maat, lees te lang. Voor mijn tuigage te weinig dus moest er een tweede stel zalingen bij komen. En vier nieuwe zalingen.
Nu had ik de keus de oude bevestigingskraag voor de oorspronkelijke zaling te vervangen door iets nieuws of deze laten zitten en er een kopie van maken voor het tweede stel.
Dat laatste heb ik dus gedaan en een extra kraag naar oorspronkelijk model laten maken. Dat was voor mij de eenvoudigste oplossing.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl