Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Marieholm IF aanpassen

Marieholm IF aanpassen 17 aug 2020 09:08 #1196396

Beetje een merkwaardige fenomeen dat tafelpoten nu ongelijke hoogte hebben. Is inherent aan de 'one off' motorisatie van de grotendeels originele IF-E uit 1984. Inclusief de opzettafel. Binnen kan de tafel goed en recht opgezet worden. Helaas staat hij buiten nogal scheef. Dat heeft behalve het onpraktische nog twee nadelen; het ziet er niet uit en door het niet haaks staan klemmen de twee zwarte schroefdoppen nogal snel muurvast aan het tafelblad.

Het komt omdat een vorige Zweedse eigenaar het is gelukt om er een MD7 Volvo Penta in te lepelen. Daarover heeft hij het motorluik moeten verhogen met een paar cm (met zelfs een uitsparing voor het oliedop in het luik) om het passend te krijgen. Leuk van die motor maar minder praktisch voor de tafel.

Een poot staat buiten in de pot in het motorluik en de andere een paar cm lager op de originele hoogte van het achterste deel.

Een mogelijkheid zou zijn om een 3e tafelpoot zien te bemachtigen en deze iets in te korten (of er een zelf te maken als je al aan parts zou kunnen komen) en ruimte heb je al niet teveel.

Alternatief is het achterste potje iets hoger te monteren. Das nogal een gedoe omdat dan ook het vlonder aangepast moet worden.

Chique oplossing zou zijn om verloopring te maken (onder of boven ?) die het het verschil zou kunnen opheffen.

Of een andere oplossing. Iemand ervaring of het een standaard draad is wat in de vloer of aan de kant van de tafel zit. Vrees namelijk van niet?




Nu we het toch over de IF tafel hebben. Waar berg je dat ding op? Het is nogal een sta in de weg. mooi zou zijn als je het blad echt kon dubbel klappen of id. Iemand ervaring daarmee.
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 13:39 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 17 aug 2020 13:29 #1196502

In mijn IF-E kon ik het tafelblad in de hondekooi links van de kajuitingang nét kwijt onder het ‘plafond’, dwarslatje achterin, daar op schuiven en andere kant dwarslatje met draaiklem. Stond op van die rare gebogen pootjes, zowel binnen als buiten.

Wel knap dat de vorige eigenaar er een M7 ingekregen heeft. Veel inwatering door het motorluik, of valt met mee?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 13:31 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 17 aug 2020 13:35 #1196505

denk dat ik het begrijp maar daar zit nog het uitschuifbare 'keuken' blokje. Zal aan de andere kant eens kijken of dat en optie is

Het hele deel van het dek inclusief motorluik is hoger geplaatst. Rubbers zijn zo dik en breed gemaakt dat ik echt flink m'n best moet doen om de afsluiting los te krijgen voor oliepeil en vetpers bij te draaien.
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 13:41 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 18 sept 2020 10:55 #1207619

Een beetje een gewetensvraag in het verlengde van de toch wat gammele tafel is wat te doen met het uitschuifbare keukenblokje. Of maar beter een ander topic voor openen.

Pro om hem hem te skippen:
Vers water kraan werkt (nog niet) maar zouden we ook nooit gebruiken. Kan ik de 3 hoekige tank als ijskast promoveren
Afwasbak idem
Formica snijplankje ziet er door tig diepe snijwonden niet meer uit.
Zeewater kraan ook niet
Afvoer idem afwas gaat in een grote teil mee naar het clubhuis (wel steeds minder plek waar dat kan overigens?)
Koken doen we nooit. Opwarmen op een klein gasplaatje


Tegen
Boot was zo goed als origineel en wil het eigenlijk zo houden.
Boot was zo goed als origineel en wil het eigenlijk zo houden.
Boot was zo goed als origineel en wil het eigenlijk zo houden.
Ideaal dumpster voor telefoons, bestek en wat pannetjes en de gas plaatje
Maar zoveel andere vakjes dat het daar ook prima in zou kunnen.
Een keer van boord gaat ie een eigen leven leiden en dat raken ze voorgoed uit elkaar.
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 11:00 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 21 sept 2020 19:15 #1208785

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Een paar foto's zouden wel helpen...

Algemeen zonder dat ik de situatie ken: Een zeilboot -zelfs een Marieholm IF- is geen drijvend museum. Integendeel, het primaire doel is dat je er prettig op kunt zeilen en verblijven. Juist deze boot verdient het om gebruikt te worden. In de wereld van Industrial Design geldt vaak het adagio 'vorm volgt functie' en dat is hier denk ik ook een goed uitgangspunt. Als iets niet goed functioneert en je kunt het niet aanpassen, van boord ermee. Voor de tafel kan je een Lagun overwegen: erg handig en zeer compact weg te bergen. Het keukenblok is na vele jaren toe aan een grondige renovatie zo te lezen. Je kunt dat prima aanpassen zonder dat je de uitgangspunten van de ontwerper geweld aandoet. De behoeftes van nu zijn nu eenmaal anders dan vroeger en wat niet (meer) goed werkt moet je veranderen. En voortaan gewoon een losse snijplank gebruiken van de HEMA. Of je moet een museumboot willen hebben natuurlijk. Met kettingen aan de wal en kaartverkoop voor bezoekers. Maar ik schat je anders in.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 22 sept 2020 13:59 #1209137

Ben voor deze boot niet voor een museumboot. Wat ik nog minder zie zitten is om er een lipstick on a pig bak van maken. Dan denk ik aan de geprutste gennaker boompjes en te pas en te onpas carbon ed monteren en dan krijg je zoiets als die verpauperde honda civic hieronder. Maar dan de interieur variant die ik zo snel niet kon vinden.

Reed even met een 280SEL maar wel een nieuwe airco en een goeie gasinstallatie maar ook eindeloos gezocht naar een periode correcte becker stereo. Meer die kant moet het voor mij op.



Lopend & staand wand moeten okay zijn. Electra voor navi, verlichting en starten lopen voor de motor en dan heb je het wel ongeveer gehad. Vaar ook met een andere nieuwe boot en daar gaan we voor zo minimalistisch maar wel 'alles vom Feinsten'dus de nieuwe meuk wensen factor ligt laag. Ding is meer voor erbij als het allemaal niet regatta moet maar even relaxed het water op.


De lijst (en dat daarover gestelde vragen zijn voor mij deels de lifeline van dit forum, als het tenminste over onderhouden en varen van bootjes blijft gaan) groeit niet meer en this is it (ongeveer).
  • Log dispaly is beyond repair ***
  • tafel gammel / staat buiten scheef **
  • keukenblokje niet meer geheel operationeel (water 2x werkt niet, alcohol fornhuis absolete)**
  • afsluiters achter in motor Luik zitten vast *
  • ratel mastlier kaduk *
  • bekleding plafond vastzetten *
  • 'bmw motor 12v' aansluiting vervangen voor normaal *
  • lierhandel zoeken k
  • vallen vervangen k
  • kastjes kleppen gaan onderweg spontaan open[- nieuwe sluitingen k/strike]

* pitstop dit najaar winter
** winter 20/21
*** later
k kopen/zoeken
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 15:52 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tafelpoten marieholm IF aanpassen 21 jan 2021 16:35 #1246434

Deze items had ik een tijd geleden al op DE lijst staan... en ging ik 'even' naar de boot.

Sorry voor de lap maar misschien heeft een ander er wat aan.

noggeentweerechterhanden schreef :

  • keukenblokje niet meer geheel operationeel (water pomp 2x werkt niet zowel, alcohol fornhuis absolete)**
  • afsluiters o.a. die onderaan bij het motorluik voor de zitten met die lange assen achteraan de kuip zitten vast *

* pitstop dit najaar winter
** winter 20/21
*** later
k kopen/zoeken


'Even' de boot controleren
Voor de nieuwe lockdown+ van kracht zou worden en voor de storm van vandaag ging ik gisteren nog 'even' naar onze youngtimer die wel de hele winter blijft liggen. Lijntjes controleren, bilge even checken etc. Volle accu mee om de motor even warm laten draaien en wellicht nog ff een rondje. Temperatuur binnen is de laatste weken ook niet onder nul geweest weet ik van m'n app. Begreep later ook waarom.

Kom aan boord en sluit de accu achter aan. Kom binnen en zie dat er toch wel heel veel water in de bilge staat. Tot net onder de vloerdelen. Ahh vandaar dat die temp zo constant bleef en niet snel steeg en daalde. Verwijt me zelf dat ik niet eerder ben gegaan. Trof vorige jaar ook wel wat water aan in de bilge maar dat was helder regenwater terwijl de boot de afgelopen zomer steeds kurk droog is gebleven. De veenkleur bevalt me ook totaal niet. Pomp het er op de hand uit maar als ik in de BB kastjes kijk staat onder de bank ook water! Komt dat van het schuin waaien met meer wind? Voelt echt niet goed dit. Zo kan ik hem niet achterlaten met alleen maar een dompelpompje met een schakelaar die ik heb meegenomen.

Vetlager lek?
Trek het motorluik open of het vetkoord van het schroefaslager misschien water doorlaat. het water dat er staat van de kuip gescheiden motorbilge staat veel lager. Geef de (met dank aan ZF tips gevulde) vetpomp nog een kwartslag zet de motor in de vooruit en laat hem even warm draaien. Maar voor en na geen druppels uit de as. Die retro techniek doet het nog prima. Daar kan het water van het kastje ook niet vandaan komen. Dat ligt veel hoger. Is misschien kitrand ergens flink lek en heeft het water daarvan zich ergens achterin opgehoopt. Maar dan zou kleur anders moeten zijn!

Ondertussen
Als ik even buiten ben geweest om de reserve accu naar de bijboot til staat 5 min later het kastje alweer vol (!) en sijpelt er alweer water onder de klepjes uit...mhhh. Ik schuif het (originele) keukenblokje naar voren om er achter te kunnen kijken op zoek naar het euvel...en dan gaat alles heel snel.. geluiden en water om me heen alsof je in de koudwaterval van de wellness zit en het water golft de openstaande kastjes uit. Ik doe intinctief nog dicht :blink: (te veel netlfixfilms gezien?) en in de hoop dat het iets helpt ram ik de spiboom er dwars voor en ga snel naar buiten en probeer te pompen wat ik kan. Maar ik kan het op de hand bij lange na niet bijhouden. Hou de gelukkige gescheiden motor bilge nog wel even leeg, maar in de kuip stijgt het snel.

Lig in een box van achteraan ca 1.80 diep dus als ik niks doe staat deze langkiel youngtimer in no time tot aan het dek op de bodem van de haven. Hoog vastknopen aan de meerpalen zal wel een beetje werken maar wie weet staat de motorruimte waarschijnlijk toch nog helemaal onder. Dat zou knap zonde zijn. En dat knopen is ook wel even werk. Lijkt me met deze maat meerpalen ook niet echt werken en daarvoor ontbreekt de tijd.

Trossen Los
Kijk om me heen voor een alternatief en aarzel geen moment en gooi alle landvasten los. Pomp ondertussen als een gek om de motor zo lang mogelijk boven water te laten draaien. Anders wordt het een late nieuwjaarsduik. Geef vol gas en vaar naar de hoek van de haven waarvan ik weet dat het naast de langsteiger van de jollensteiger eigenlijk net te ondiep is. Perfect voor wat ik van plan ben. Het is is ca 50m meter varen en dan stranden.

Ik neem de gok. Vaar op het laatste stukje de boot rustig en voel hem de modder in schuiven. Als ik dat voel geef ik nog even volgas om hem zo klem mogelijk te varen. Motor maakt ondertussen geluiden als een radarboot op de Mississippi van het vliegwiel dat door het al tot halverwege het vliegwiel gestegen bilgewater draait. Ding ligt muurvast dus dat is goed! Ook voor het eerst en het laatst (hoop ik) dat ik dat zeg. Zet de motor snel uit zodat de spetters niet het luchtfilter van de motor inzuigen. Stom, ik had het motorluikje terug moeten zetten. Dan had ik de motorbilge veel langer & gemakkelijker droog kunnen houden.

Boot aan de grond zetten
Heb de boot op een halve meter van de kant vastliggen en maakt goed vast. Water stijgt ondertussen nog wel wat door en stopt op 10cm onder de zittingen ...pff. Vallen zet ik op afstand van de boot (overbodig denk ik later, zo'n langkieler zal niet snel achterover wegzakken) en het achterste compartiment loopt als allerlaatste vol. Zet de achterstag niet te veel door in de hoop dat de verstaging het spul overeind kan houden en de zware achterkant niet achterover wegzakt. Dat gebeurd ook niet. Water blijft nog wel een tijdje binnenstromen maar al steeds minder krachtig. Minuut of wat later stopt stopt het.


ONGEWAPENDE SLANG !!! 1
Ik demonteer ondertussen met kouwe vingers de onmogelijke gemonteerde voorkant van de slede van het keukenblok. Kan als ik het kussen er onder weghaal maar net m'n arm er achter wurmen. Kom niet in de buurt van de afsluiter. << Ik kan de door het verschuiven van het keukenblokje ineens afgescheurde flexibele ONGEWAPENDE slang zo optillen (zie foto) en het water stopt met binnenstromen. De Zweedse hästar idiot die dat zo dat heeft gefixed moeten ze aan z'n bollar ophangen. Ik bind hem heeeel voorzicht zo hoog mogelijk vast (de slang hé) en ga op zoek in m'n pluggenzakje en hoe kom ik aan een grote pomp. Maar ik heb geen 40mm plug in het pakket. Das op dit scheepje maatje binnenschip. Gelukkig heb ik nog een champagne kurk van een mooie zomeravond in de wasbak laten liggen en daar er wat nieuw schuim voor het motorluik omheen en daarmee mc guyver ik een passend maatje plug en stop hem in het restje slang. Dat voldoet tot ik straks een betere fix voor de afsluiter heb. Nu er geen water meer bijkomt kan ik op zoek naar een goeie pomp.

Kabouter zekering
Gelukkig heeft de club de stroom er niet af gegooid deze winter. Ik fix bij een boer in de buurt een dompel pomp te leen en als ik de goeie pomp heb gevonden is de boot binnen een kwartier de boel weer leeg en drijft ze weer. Van de grootste dompelpomp van de hulpvaardige boer klappen meteen de kabouter zekeringen van de net nieuw aangelegde walstroom er uit. Hydrofoor waar ie water mee voor beesten pompt is wat lichter en blijft het gelukkig wel doen. Maar die had de boot met zo'n 40mm gat nooit boven water gehouden.


(Zelf)verwijten!
Kan de Zweedse ex-eigenaar prutser wel verwijten dat ie camper/caravan slang heeft gebruikt. Levensgevaarlijk. Maar dat is inherent aan het risico van youngtimers die je leuk voor d'r bij koopt en dus ook niet 100% TLC aandacht heeft gekregen.

Had zelf natuurlijk afsluiters die het niet meer open of dicht kunnen niet moeten uitstellen en meteen moeten fixen. Ook ongewapende slang moet je direct aanpakken. Ook gewapende slang heeft trouwens niet het eeuwige leven.
Op een andere boot hebben we afsluiters die in de romp terugtrekken. Geen kogels ed. Die moet je er uitduwen om afvoer te kunnen gebruiken. Staan std altijd dicht en kun je in de winter van boven wat anti-vries in gooien, hebben geen bewegende metalen delen die kapotvriezen naar het schijnt.

Ook het staaltje ellendige nordic ergonomie dat je plat op je buik in het gangpad moet liggen om met je rechterhand helemaal te rekken om bij de (muurvaste) afsluiter helpt natuurlijk ook niet. Helemaal als je dat quasi onder water in het frisse januari water moet doen.

Optische controle volstaat overigens meestal ook niet weet ik uit ervaring. Ik heb te veel prima ogende spullen uit elkaar zien gaan. Slang ziet/ zag er van buiten nog prima uit zet zoals iedereen die hier wel eens over afsluiters e.d meeleest ook wel weet.

Schade
Kastjes zijn nat geworden, daar kunnen ze wel een keer tegen. Electronica zit er vrijwel niet in, das deel van de fun. En wat er in zit ter hoogte van de vensters of aan het plafond. Alles goed rustig laten drogen en we kunnen straks weer. Dus hoop gedoe en even actie in de tent maar schade aan lijf lede en ego is beperkt.

Wat heb ik er van opgestoken
Wat wel goed is te beseffen is dat als je in een haven ligt en je wil aan een onwillige afsluiter los probeert te krijgen of slangen ter controle gaan trekken.. Bedenk dan vooraf wat je doet als de poep aan de propellor gaat plakken.

* Je moet de bron asap kunnen stoppen. Aan de grond zetten is een paardenmiddel en lukte hier gelukkig wel op een hollandse plas maar vergeet het op zee of midden op het ijsselmeer.
* Had geen koevoet of gereedschap om het keukblokje er uit te rammen. Wel doen als betonschaar aan boord hebt.
* Werkt /start de motor voor plan B. of zo'n rescue actie.
* Heb ik de de PASSENDE pluggen voor alle afsluiters en maten slang met een touwtje er aan vast geknoopt
* Zorg dat afsluiters goed bereikbaar niet achter decor materiaal weggewerkt of achter dit soort onpraktische keukentjes zitten of in propvolle kastjes of dat je op de grond onder water moet liggen om er bij te kunnen.
* Weet je of er een dompelpomp op de haven is?
* én kan je walstroom die gevraagde power ook leveren?
* slangen in de winter als ze extra stug zijn is meer risico dat het mis gaat.
* 40mm!! slang is heel veel water. Lekker dik als afvoer maar voor de afvoer van een handpompje?


Voor vertrek alle afsluiters dicht. Kan dat niet => FIXEN

Gooi niks weg wat je ooit nog goed kunt gebruiken.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 jan 2021 20:37 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 21 jan 2021 17:25 #1246448

Pv3 dat is schrikken, maar kordaat aangepast, chapeau
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 21 jan 2021 17:50 #1246455

thnxs N. Txl

+1 mods voor aanpassen titel!
Laatst bewerkt: 21 jan 2021 17:50 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 21 jan 2021 19:31 #1246488

Toen ik het las dacht ik een lange tijd dat het zou eindigen als een slechte droom! Maar echt gebeurd dus! Als je nu niet toevallig langs was geweest, was de boot gezonken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 21 jan 2021 22:16 #1246545

Fantastisch gehandeld!
Superspannend opgeschreven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 21 jan 2021 23:35 #1246555

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Het leest als een spannend verhaal! Maar dat is het niet natuurlijk, het is realiteit. Dit soort dunwandige en ongewapende slangen horen niet op boten. Of ze nu nieuw zijn of niet. Je ervaring is angstaanjagend en dat moet het ook zijn voor iedereen die meent dat hij of zij het vervangen van dit soort slangen (of kapotte/messing afsluiters) nog wel even uit kan stellen. Dank voor het delen en complimenten voor je doortastende actie!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 22 jan 2021 22:41 #1246747

Goed verhaal!
Ik ken vele die dom hadden staan kijken hoe het bootje naar de kelder was verdwenen. Mogelijk ikzelf ook wel. Geen idee wat ik zelf in zo'n situatie gedaan zou hebben. Ik vind het geweldig dat je de tegenwoordigheid van geest had om te doen wat je gedaan hebt. Mooie oplossing!
Jammer voor je dat het gebeurt is wel weer een mooi verhaal.
Laatst bewerkt: 22 jan 2021 22:41 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marieholm IF aanpassen 22 jan 2021 22:44 #1246748

Erg spannend verhaal. Goed en pakkend geschreven, gelukkig was je op tijd. Gefeliciteerd!!
Laatst bewerkt: 22 jan 2021 22:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF aanpassen 10 juni 2021 20:44 #1294276

:side: tussenprojectje & nodig om wat meer ervaring met het onderhoud van hout op te doen de helmstok, vaarboom(!) weer strak in de lak zien te krijgen.

Om dat goed te krijgen alles helemaal kaal moeten halen De beschadigde en daarom verder teruggeschuurde stukken zijn anders veel donkerder dan en dat ziet er niet uit. In de tuinhuis een lakstraatje gemaakt. Morgen laag 3. Top weer er voor.

Het hout van het luik moet nog een lakbeurtje krijgen.

Vraag: Maar wat is wijsheid. geleiders L+R en dorpel Laten zitten en met de festool zuiger er op en iets van bende aan boord accepteren of kun je dat gemakkelijk loshalen en demonteren en thuis schilderen? In de haven krijgen ze wel al rode vlekken als je met een karcher in de weer gaat. Afijn.

Iemand nog een tip over die Zweedse ergonomie: hoe je de schroef rechtsachter van het geleideblok weer in het keukenbliokje vast krijgt. Mijn arm komt vast te zitten in opening van de lade. M'n wederhelft heeft d'r arm niet lang genoeg.

Ondertussen wel lekker varen met de andere projecten.


Startmotor revisie - nu
Hout helmstok / vaarboom / luik - nu

tafel - staat buiten scheef **
afsluiters achter in motor Luik zitten vast *
ratel mastlier kapot *
'bmw motor 12v' aansluiting vervangen voor normaal *
lierhandel zoeken k
vallen vervangen - liggen aan boord nu nog er in

Log dispaly / beyond repair ***

Nieuwe gewapende slang afvoer
keukenblokje weer operationeel (water 2x werkt niet, alcohol fornhuis absolete)**

bekleding plafond vastzetten *
kastjes kleppen gaan onderweg spontaan open[- nieuwe sluitingen k/strike]

* pitstop dit najaar winter
** winter 20/21
*** later
k kopen/zoeken
Laatst bewerkt: 10 juni 2021 21:10 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl