Deze items had ik een tijd geleden al op DE lijst staan... en ging ik 'even' naar de boot.
Sorry voor de lap maar misschien heeft een ander er wat aan.
noggeentweerechterhanden schreef :
- keukenblokje niet meer geheel operationeel (water pomp 2x werkt niet zowel, alcohol fornhuis absolete)**
- afsluiters o.a. die onderaan bij het motorluik voor de zitten met die lange assen achteraan de kuip zitten vast *
* pitstop dit najaar winter
** winter 20/21
*** later
k kopen/zoeken
'Even' de boot controleren
Voor de nieuwe lockdown+ van kracht zou worden en voor de storm van vandaag ging ik gisteren nog 'even' naar onze youngtimer die wel de hele winter blijft liggen. Lijntjes controleren, bilge even checken etc. Volle accu mee om de motor even warm laten draaien en wellicht nog ff een rondje. Temperatuur binnen is de laatste weken ook niet onder nul geweest weet ik van m'n app. Begreep later ook waarom.
Kom aan boord en sluit de accu achter aan. Kom binnen en zie dat er toch wel heel veel water in de bilge staat. Tot net onder de vloerdelen. Ahh vandaar dat die temp zo constant bleef en niet snel steeg en daalde. Verwijt me zelf dat ik niet eerder ben gegaan. Trof vorige jaar ook wel wat water aan in de bilge maar dat was helder regenwater terwijl de boot de afgelopen zomer steeds kurk droog is gebleven. De veenkleur bevalt me ook totaal niet. Pomp het er op de hand uit maar als ik in de BB kastjes kijk staat onder de bank ook water! Komt dat van het schuin waaien met meer wind? Voelt echt niet goed dit. Zo kan ik hem niet achterlaten met alleen maar een dompelpompje met een schakelaar die ik heb meegenomen.
Vetlager lek?
Trek het motorluik open of het vetkoord van het schroefaslager misschien water doorlaat. het water dat er staat van de kuip gescheiden motorbilge staat veel lager. Geef de (met dank aan ZF tips gevulde) vetpomp nog een kwartslag zet de motor in de vooruit en laat hem even warm draaien. Maar voor en na geen druppels uit de as. Die retro techniek doet het nog prima. Daar kan het water van het kastje ook niet vandaan komen. Dat ligt veel hoger. Is misschien kitrand ergens flink lek en heeft het water daarvan zich ergens achterin opgehoopt. Maar dan zou kleur anders moeten zijn!
Ondertussen
Als ik even buiten ben geweest om de reserve accu naar de bijboot til staat 5 min later het kastje alweer vol (!) en sijpelt er alweer water onder de klepjes uit...mhhh. Ik schuif het (originele) keukenblokje naar voren om er achter te kunnen kijken op zoek naar het euvel...en dan gaat alles heel snel.. geluiden en water om me heen alsof je in de koudwaterval van de wellness zit en het water golft de openstaande kastjes uit. Ik doe intinctief nog dicht

(te veel netlfixfilms gezien?) en in de hoop dat het iets helpt ram ik de spiboom er dwars voor en ga snel naar buiten en probeer te pompen wat ik kan. Maar ik kan het op de hand bij lange na niet bijhouden. Hou de gelukkige gescheiden motor bilge nog wel even leeg, maar in de kuip stijgt het snel.
Lig in een box van achteraan ca 1.80 diep dus als ik niks doe staat deze langkiel youngtimer in no time tot aan het dek op de bodem van de haven. Hoog vastknopen aan de meerpalen zal wel een beetje werken maar wie weet staat de motorruimte waarschijnlijk toch nog helemaal onder. Dat zou knap zonde zijn. En dat knopen is ook wel even werk. Lijkt me met deze maat meerpalen ook niet echt werken en daarvoor ontbreekt de tijd.
Trossen Los
Kijk om me heen voor een alternatief en aarzel geen moment en gooi alle landvasten los. Pomp ondertussen als een gek om de motor zo lang mogelijk boven water te laten draaien. Anders wordt het een late nieuwjaarsduik. Geef vol gas en vaar naar de hoek van de haven waarvan ik weet dat het naast de langsteiger van de jollensteiger eigenlijk net te ondiep is. Perfect voor wat ik van plan ben. Het is is ca 50m meter varen en dan stranden.
Ik neem de gok. Vaar op het laatste stukje de boot rustig en voel hem de modder in schuiven. Als ik dat voel geef ik nog even volgas om hem zo klem mogelijk te varen. Motor maakt ondertussen geluiden als een radarboot op de Mississippi van het vliegwiel dat door het al tot halverwege het vliegwiel gestegen bilgewater draait. Ding ligt muurvast dus dat is goed! Ook voor het eerst en het laatst (hoop ik) dat ik dat zeg. Zet de motor snel uit zodat de spetters niet het luchtfilter van de motor inzuigen. Stom, ik had het motorluikje terug moeten zetten. Dan had ik de motorbilge veel langer & gemakkelijker droog kunnen houden.
Boot aan de grond zetten
Heb de boot op een halve meter van de kant vastliggen en maakt goed vast. Water stijgt ondertussen nog wel wat door en stopt op 10cm onder de zittingen ...pff. Vallen zet ik op afstand van de boot (overbodig denk ik later, zo'n langkieler zal niet snel achterover wegzakken) en het achterste compartiment loopt als allerlaatste vol. Zet de achterstag niet te veel door in de hoop dat de verstaging het spul overeind kan houden en de zware achterkant niet achterover wegzakt. Dat gebeurd ook niet. Water blijft nog wel een tijdje binnenstromen maar al steeds minder krachtig. Minuut of wat later stopt stopt het.
ONGEWAPENDE SLANG !!! 1
Ik demonteer ondertussen met kouwe vingers de onmogelijke gemonteerde voorkant van de slede van het keukenblok. Kan als ik het kussen er onder weghaal maar net m'n arm er achter wurmen. Kom niet in de buurt van de afsluiter. << Ik kan de door het verschuiven van het keukenblokje ineens afgescheurde flexibele ONGEWAPENDE slang zo optillen (zie foto) en het water stopt met binnenstromen. De Zweedse hästar idiot die dat zo dat heeft gefixed moeten ze aan z'n bollar ophangen. Ik bind hem heeeel voorzicht zo hoog mogelijk vast (de slang hé) en ga op zoek in m'n pluggenzakje en hoe kom ik aan een grote pomp. Maar ik heb geen 40mm plug in het pakket. Das op dit scheepje maatje binnenschip. Gelukkig heb ik nog een champagne kurk van een mooie zomeravond in de wasbak laten liggen en daar er wat nieuw schuim voor het motorluik omheen en daarmee mc guyver ik een passend maatje plug en stop hem in het restje slang. Dat voldoet tot ik straks een betere fix voor de afsluiter heb. Nu er geen water meer bijkomt kan ik op zoek naar een goeie pomp.
Kabouter zekering
Gelukkig heeft de club de stroom er niet af gegooid deze winter. Ik fix bij een boer in de buurt een dompel pomp te leen en als ik de goeie pomp heb gevonden is de boot binnen een kwartier de boel weer leeg en drijft ze weer. Van de grootste dompelpomp van de hulpvaardige boer klappen meteen de kabouter zekeringen van de net nieuw aangelegde walstroom er uit. Hydrofoor waar ie water mee voor beesten pompt is wat lichter en blijft het gelukkig wel doen. Maar die had de boot met zo'n 40mm gat nooit boven water gehouden.
(Zelf)verwijten!
Kan de Zweedse ex-eigenaar
prutser wel verwijten dat ie camper/caravan slang heeft gebruikt. Levensgevaarlijk. Maar dat is inherent aan het risico van youngtimers die je leuk voor d'r bij koopt en dus ook niet 100% TLC aandacht heeft gekregen.
Had zelf natuurlijk afsluiters die het niet meer open of dicht kunnen niet moeten uitstellen en meteen moeten fixen. Ook ongewapende slang moet je direct aanpakken. Ook gewapende slang heeft trouwens niet het eeuwige leven.
Op een andere boot hebben we afsluiters die in de romp terugtrekken. Geen kogels ed. Die moet je er uitduwen om afvoer te kunnen gebruiken. Staan std altijd dicht en kun je in de winter van boven wat anti-vries in gooien, hebben geen bewegende metalen delen die kapotvriezen naar het schijnt.
Ook het staaltje ellendige nordic ergonomie dat je plat op je buik in het gangpad moet liggen om met je rechterhand helemaal te rekken om bij de (muurvaste) afsluiter helpt natuurlijk ook niet. Helemaal als je dat quasi onder water in het frisse januari water moet doen.
Optische controle volstaat overigens meestal ook niet weet ik uit ervaring. Ik heb te veel prima ogende spullen uit elkaar zien gaan. Slang ziet/ zag er van buiten nog prima uit zet zoals iedereen die hier wel eens over afsluiters e.d meeleest ook wel weet.
Schade
Kastjes zijn nat geworden, daar kunnen ze wel een keer tegen. Electronica zit er vrijwel niet in, das deel van de fun. En wat er in zit ter hoogte van de vensters of aan het plafond. Alles goed rustig laten drogen en we kunnen straks weer. Dus hoop gedoe en even actie in de tent maar schade aan lijf lede en ego is beperkt.
Wat heb ik er van opgestoken
Wat wel goed is te beseffen is dat als je in een haven ligt en je wil aan een onwillige afsluiter los probeert te krijgen of slangen ter controle gaan trekken.. Bedenk dan vooraf wat je doet als de poep aan de propellor gaat plakken.
* Je moet de bron asap kunnen stoppen. Aan de grond zetten is een paardenmiddel en lukte hier gelukkig wel op een hollandse plas maar vergeet het op zee of midden op het ijsselmeer.
* Had geen koevoet of gereedschap om het keukblokje er uit te rammen. Wel doen als betonschaar aan boord hebt.
* Werkt /start de motor voor plan B. of zo'n rescue actie.
* Heb ik de de PASSENDE pluggen voor alle afsluiters en maten slang met een touwtje er aan vast geknoopt
* Zorg dat afsluiters goed bereikbaar niet achter decor materiaal weggewerkt of achter dit soort onpraktische keukentjes zitten of in propvolle kastjes of dat je op de grond onder water moet liggen om er bij te kunnen.
* Weet je of er een dompelpomp op de haven is?
* én kan je walstroom die gevraagde power ook leveren?
* slangen in de winter als ze extra stug zijn is meer risico dat het mis gaat.
* 40mm!! slang is heel veel water. Lekker dik als afvoer maar voor de afvoer van een handpompje?
Voor vertrek alle afsluiters dicht. Kan dat niet => FIXEN
Gooi niks weg wat je ooit nog goed kunt gebruiken.