Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Ontward

Refit Ontward 24 aug 2022 14:22 #1417653

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Numero dos: bij het te water gaan liep er langs de voorste kielbout wat water naar binnen. Na een uurtje was dat lekken gestopt, maar ja... geen idee in hoeverre het multiplex op die plek nat / rot is. Dat kan ik niet zien, omdat er zowel aan de buiten- als de binnenzijde een mahonielat van 20mm dik zit. Erg gelukkig was ik er niet mee.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 24 aug 2022 14:27 #1417655

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
En tenslotte nummero tres.

Mijn vrouw had al eens gezegd dat ik eens naar een houten blokje dat aan de binnenzijde op de romp en een stringer is gemonteerd en als steuntje dient voor een lat die het bed ondersteund moest kijken.

Lang verhaal. In elk geval: ik voel aan dat blokje... en dat zat los en maakte een krakend geluid.

Ai.

Tja, als het dan toch los zit: dan er maar vanaf. Dat ging zonder enige moeite. Met mijn blote handen kon ik tot 5 fineerlagen diep het rotte hout dat erachter schuil ging en volstrekt onzichtbaar was weggraven. Een ander woord heb ik er niet voor. Met behulp van krabber, beitel en schuurmachien heb ik alles wat slecht was weggehaald, voor zover dat kon. Let wel... dit was een dag voor de geplande vertrekdatum!

Het ontstane gat is zo'n 5 mm diep, 50 cm breed en 20 cm hoog:


Bijlagen:
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 24 aug 2022 15:24 #1417673

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Ook dit gat gevuld met 25 (!) laagjes keperweefsel. Dag later geschuurd. Vakantie kon beginnen. Mijn hemel. Ik moet zeggen dat het vertrouwen in het bootje voor langere tochten (Small Ships Race etc.) een behoorlijke deuk heeft gekregen. Op de Kaag is vast prima zo, maar ja... dat was niet de bedoeling.

Ik moet nu in elk geval het helmstokbeslag (het deel dat op de roerkoning zit) vervangen zodat ik de geleende helmstok weer kan teruggeven. De grote vraag die nu in mijn hoofd zit: what to do?

De opties die ik nu zie zijn:
  1. de boot nu zo laten en er een paar jaar mee varen en maar bezien of deze reparaties stand houden
  2. de delaminaties op de koninklijke man repareren (uitzagen en nieuw multiplex erin)
  3. de boot verkopen
  4. de boot demonteren, alle onderdelen los verkopen, het hout naar de vuilstort en bezinnen wat er hierna komt

Ik zit er even mee in de maag.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 24 aug 2022 15:27 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 24 aug 2022 16:23 #1417690

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 24 aug 2022 17:43 #1417707

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Optie 2.
Gezien je klus kunsten tot nu toe kan je dat prima aan. Advies weet jij volgens mij prima te verkrijgen.

(Been there, done that. Helaas geen T-shirt:-P )

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 24 aug 2022 19:41 #1417744

Zolang je de boot alleen verkoopt en geen nieuwe koopt, dan zit je gebeiteld.
Maar, neem van mij aan, ook een ‘jonge ‘nieuwe’ boot’ is geen garantie voor probleem vrij varen.
Klussen en varen gaan duidelijk hand in hand.

Enige vraag is of je het vertrouwen op korte termijn terug denkt te krijgen.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 08:35 #1417820

zelfs een splinternieuwe boot is geen garantie dat je niks hoeft te doen ;)
Maar goed: klinkt toch niet alsof het een hopeloos project is, als ik het zo hier lees?
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 08:36 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 13:50 #1417917

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Hopeloos is natuurlijk niets in dit leven, tenzij je op je sterfbed ligt.

Ik moet me echt even goed beraden wat ik ga doen, hoeveel centen en hoeveel tijd ik er nog in wil steken. Niet in de sunk-cost-fallacy trappen, maar ook niet vergeten dat een andere boot ook altijd werk en kosten met zich mee brengt.

Zowiezo vaar ik dit seizoen uit: clubkampioenschap Waarschippersvereniging, 8 uurs van de Kaag en nog wat weekenden. Misschien zelfs wel de winterwedstrijden op De Kaag. De single handed en de 200 myls sluit ik uit, net als de Small Ships van 2023. Ook een 24 uurs met deze boot durf ik niet meer. Ik vertrouw de boot daar niet voldoende voor. Beetje op De kaag en in Friesland, tot 4 bft. Daarboven... hmmmm, ik weet het niet.

De boot is aan de buitenkant op en top. Nul lekkages, netjes in de lak en anti-slip, mooie vallen en schoten, heerlijke overloop met windward-kar, main-fine als grootschoot, allemaal prima de luxe. Harken ST15 genua-lieren, Andersen 10 liertjes op de kajuit, XAS valstoppers en wat PXR-klemmetjes. Marifoon, AIS, wifi-multiplexer aan boord. Zelf een schakelpaneeltje gemaakt. Een paar maanden geleden een mooie zeilenset (grootzeil, Genua 2 en HA) kunnen overnemen van een onfortuinlijke clubgenoot wiens boot in een afgebrande stalling in Den Haag stond. Leuk project met LiFePo-accu gedaan, nieuwe roerkoning en roer gemaakt. Ze zeilt als een malle. Heb al een concept-deal met een mede-Waarschipper gemaakt om de 100 cm kiel te ruilen voor een 125 cm kiel.

En dan dit. Echt helemaal kakkerdekak, excusez-le-mot.

En nu weer rustig worden. Zennnnn.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 14:41 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 14:06 #1417923

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
De delaminaties zitten allemaal in het diepste deel van het schip, op de plekken waar lekwater zich op de laagste punten verzamelt.

Er zijn vier probleemgebieden, in aflopende volgorde van de mate waarin ze mij stress bezorgen:

1. Zandstroken
De onderste gangen, de zandstroken, zijn aan weerszijden van de kiellat aan de binnenzijde ondiep gedelamineerd (1, soms 2 fineerlagen). Dit zo'n beetje over de lengte van de kiel, ruwweg 2 meter en zo'n 3 tot max 10 cm breed. Niets eens op alle plekken. Deze plekken heb ik schoon gemaakt en weer opgevuld met glas/epoxy.

Omdat bij de tewaterlating een lekkage ontstond rondom de voorste kielbout vraag ik me af in hoeverre je daar doorweekt en rottend multiplex tussen de binnenste en buitenste kiellat door krijgt. De kiel zal er niet afvallen, maar een plotseling gat in je zandstrook staat wel gelijk met snel afborrelen.

FIX
De grondgangen vervangen, is een monsterklus. Kiel eraf, buitenste kiellat verwijderen, multiplex verwijderen en weer vervangen. Als je pech hebt mag ook de binnsten kiellat vervangen worden. Veel werk, heel veel werk. Daar kijk ik enorm tegen op.

2. Vierde gang
Aan SB een gigantische delaminatie van 5 mm diep, ruwweg 50 x 20 cm. Ook opgevuld met glas / epoxy.

Op precies dezelfde plek aan BB, rondom zo'n zelfde houten steunblokje al eerder een diepe, maar heel kleine (5 x 10 cm ofzo) delaminatie opgevuld met glas/epoxy. Omdat ik later aan SB op deze plek een enorme delaminatie hebt gevonden vraag ik me ernstig af of ik de BB-kant wel goed heb gefixt en of daar niet ook tot nu toe onzichtbare problemen zitten.

FIX
Het vervangen van deze vierde gang over de lengte van de delaminatie, hoewel het geen klein klusje is, durf ik zonder enig probleem aan. Jawel, kost best wat tijd, maar het is redelijk rechttoe-rechtaan. Bovendien zijn de gangen een stuk kleiner dan de grondgangen.


3. Tweede gang
Zowel aan BB als aan SB zit hier over een lengte van pak-m-beet 1 meter een delaminatie van tussen de 2 en 15 cm. Op een klein stukje van een paar cm 3 mm diep, de rest max. 2 mm. Ook hier opgevuld met glas/epoxy.

FIX
De uitgevoerde reparatie is voor mij goed genoeg. En mocht hier ooit een probleem ontstaan, dan vervang ik ook hier een deel van deze gangen. Zier voorgaande punt.

4. Derde gang
Zowel aan BB als aan SB zit hier over een lengte van pak-m-beet 50 cm delaminaties van max 10 cm breed. Op een klein stukje van een paar cm 2 mm diep, de rest max. 1 mm. Ook hier opgevuld met glas/epoxy.

FIX
Idem als 2.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 16:53 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 14:23 #1417929

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Grappig hoe het me helpt als ik zit te tikken.

De zandstroken en de lekkage op de kielbout baren me duidelijk de meeste zorgen, zowel voor de veiligheid als voor de hoeveelheid werk die erin gaat zitten. Een deel van een van de andere gangen vervangen is wel vervelend, maar te overzien.

Er komt dan nog bij dat de boot, nadat we er bijna drie weken mee op pad zijn geweest, voor een langere vakantie echt wel te klein is voor drie personen. Laat staan dat onze dochter nog een vriendinnetje wil meenemen. Best schattig, op je knieën koken, maar ik was het na drie weken wel zat dat je geen, al is het maar "soort van", sta-hoogte hebt. Altijd maar gebogen staan of op je knieën zitten. Dat dus.

Food for thought. Maar eerst de 24 uurs varen! (Met een gehuurde Winner 1010)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 16:53 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 14:35 #1417932

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Er staat een mooie 28LD op marktplaats.
Echt een hele mooie.
Niet de mijne trouwens.
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 14:36 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 14:42 #1417933

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6988
Makkie schreef :
Er staat een mooie 28LD op marktplaats.
Echt een hele mooie.
Niet de mijne trouwens.
Heb je ook de vraagprijs gezien? :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 14:44 #1417935

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Ik zal een ruil voorstellen. :laugh:
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 14:48 #1417937

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Is wel wat aan de prijs denk ik.
Als ik dat voor doe van mij kan vangen ga ik over verkoop nadenken.
Maar ja dan heb ik geld maar geen boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 15:08 #1417945

  • hydraat
  • hydraat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Wat dacht je van een andere romp kopen? Kwartonners genoeg te koop en je weet waar je op moet lekket qua delaminatie etc...

Dan alles overzetten...
Flits > Vaurien > Waarschip 725 > Waarschip 900+
en veel windsurfboards..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 25 aug 2022 15:16 #1417949

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
DeBommel schreef :
Beetje op De kaag en in Friesland, tot 4 bft. Daarboven... hmmmm, ik weet het niet.

Ik heb een aantal jaren geleden ook een oude 725 gehad waar ik heel wat aan vertimmerd heb, nieuwe stukken in de romp gezet, de kajuit vervangen op het dak na, de hennegatskoker er anders ingezet. En dat was tegelijk een leerproces, dus ik was me ervan bewust dat het vast niet allemaal even vakkundig zat. Toen ik vervolgens met een koufrontje in de nek met 11 kn SOG door de Vliestroom denderde, dacht ik wel even bij mezelf: Nu maar even niets hards raken, gelukkig is het diep genoeg hier. Achteraf bleek dat een goede gedachte, er zat nog veel meer narigheid in het hout dan ik toen doorhad.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 09:00 #1438810

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Het is zover: ik ga afscheid nemen van Ontward.

Financieel gezien is er maar één optie: de zaag erin en alles in losse onderdelen verkopen, dat levert by far het meeste op.

Er staan op dit moment landelijk zo'n 5 of 6 van deze boten te koop voor bedragen die ver onder de opbrengst bij onderdelenverkoop ligt. En dat is dan nog de vraagprijs. I'm gonna cut my losses.

Hou de verkoopsectie en/of Marktplaats in de gaten: de komende tijd komen daar allerlei mooie en veelal zeer jonge onderdelen te koop:
  • Kalf dubbelassertrailer uit 2010
  • Mercury SailPower 5 pk (2021)
  • AIS Transponder 5W EM-Trak met interne splitter
  • Zeilenset uit 2014 (Grootzeil, High Aspect, Genua)
  • Spinnakerset 36 m2 (geel, knispert nog)
  • Origo-fornuisje
  • LiFePo4-accu (304 Ah, met Electrodacus BMS en andere toebehoren)
  • Roosmux met afstandbediening
  • Koellade Dometic CD30
  • Marifoon SH GW1800
  • Autonnic Windmeter
  • Aqua Signal 34 toplicht (driekleur & anker, zwart)
  • Neutmast mast & giek (7,80 hoog, gieklengte 2,50)
  • Valstoppers, ST-lieren, Andersen 10-liertjes, valgeleiders etc etc.
  • en nog veel meer.
.

Op zoek naar wat anders. Daar komt vast een nieuw draadje over. Afgelopen 24 uurs gecharmeerd geraakt van een Winner 1010 of 950.

Ontward uit
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 12:24 #1438865

Oh, da’s toch wel even een dingetje, toch?
Moedige beslissing.

Ik zou zaken als ais vasthouden tot je de nieuwe boot scherp hebt. Dat soort zaken zit er niet altijd op.

En Winner. Da’s leuk :whistle:
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 12:37 #1438866

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1688
Als ik heel eerlijk ben en ik ben al ruim 50 jaar geïnteresseerd in de watersport:
Ik ben nog nooit een Waarschip tegen gekomen waar niet iets mee aan de hand was.
Steeds verbaasde het me weer dat de overigens prachtige scheepjes van enthousiaste watersporters waarvan de scheepjes ook strak ik lak stonden en met alle liefde en inzet werden onderhouden, steeds weer iets nieuws tegen kwamen van inwatering en/of houtrot e.d. Zelfs onder de strakke lak. Ook een prachtige 730 in onze haven waar dan weer stalen schroefjes waren gebruikt i.p.v. messing, wat een ellende. De laatste jaren is natuurlijk epoxy een toverwoord en wanneer je er op tijd bij ben is het vaak nog wel eenvoudig te repareren. Voor mij heeft het doen besluiten om nooit een Waarschip en sowieso geen houten schip te kopen. Polyester is zeker niet heilig maar daar heb ik dan veel meer vertrouwen in.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 19 nov 2022 12:37 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 13:00 #1438872

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Jammer dat je afscheid moet nemen maar rationeel gezien het meest verstandig als je het zo uitlegt.
Groeten vanuit de kuip van mijn waarschip halftonner. Ik snap je wel, ben zelf net klaar met een behoorlijke refit. Nu hoef ik komende winter niets te doen, da's best een apart gevoel:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 14:06 #1438882

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
Jammer maar een dapper besluit! Zou het niet verstandig zijn de onderdelen die je ook op de nieuwe boot kan gebruiken (toplicht, AIS, ....) vast te houden tot je de volgende boot hebt en dan te kijken wat je nodig hebt? Zou zonde zijn om nu te verkopen en dan weer te moeten kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 16:09 #1438909

Goed dat je dat besluit hebt durven nemen. Je voorgaande verslagen gaven er al wel enig aanleiding toe maar dan nog blijft het pijnlijk om al het eigen werk dat er toch inzet compleet af te voeren.
Het is al gezegd beter nu wat selectiever met het verkopen van de onderdelen. Met name de electronica is niet op elk schip dat te koop ligt even solide uitgevoerd terwijl het schip verder wel in redelijk conditie is. Soms heeft de verkoper de oude spullen teruggeplaatst juist omdat hij of zij zelf de recente spullen wil meenemen. Bij oudere eigenaren is de electronica meestal helemaal niet geupdated. Zo bleek een paar jaar geleden het packman schermpje het radarscherm te zijn op en winner 950 die ik bekeek en op mijn huidige schip moest ik het met een niet werkende Philip ~Navigator doen en een oudere Navman waarvan de kaarten niet meer konden worden geupdate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 19 nov 2022 16:48 #1438916

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Ik hou de overplaatsbare zaken vooralsnog achter inderdaad. Nu goedkoop verkopen en straks duur opnieuw kopen is niet handig. (Alles opnoemen in mijn bericht helpt me om het psychisch te verwerken.) ;-)

Zoals dat dan gaat bij zo'n sterfgeval heb ik in de tussentijd meerdere berichten ontvangen met de vraag wat e.e.a. moet kosten. Ik ga niet iedereen persoonlijk antwoorden: er is as-we-speak nog niks te koop, behalve de zeilenset, de spinnaker en de Mercury Sail Power 5pk uit 2021.

Zodra ik klaar ben voor verkoop en ik weet wat ik wil behouden komt het vanzelf langs in de verkoopsectie en op Marktplaats.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 21 nov 2022 09:50 #1439224

Jammer na alle tijd die je erin gestopt hebt maar wel begrijpelijk en beste oplossing waarschijnlijk. Boot zoeken is sowieso een leuke periode dus maak daar het beste van. Er komt deze winter vast wel eea interessants voorbij. In de UK staat ook veel leuk spul, alleen jammer dat dit nu zo lastig is VAT etc. Frankrijk heeft ook veel leuk aanbod. Die trailer zou ik nog even aanhouden tot je zekerheid hebt over de volgende maat. Met inflatie houdt het sowieso minimaal de huidige waarde (geldt voor alle onderdelen waarschijnlijk)
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 09:51 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 21 nov 2022 18:20 #1439342

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Erg jammer, je begon zo voortvarend. Maar het houd ergens op natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl