Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Multiplex

Multiplex 02 sept 2020 09:31 #1202184

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Beste leden,
Even voorstellen: Mijn naam is Edwin en sinds kort in het bezit van een stalen Succes motorkruiser uit 1983. Deze heb ik aangeschaft ivm pensionering. Deze boot wil ik helemaal opknappen (binnen & buiten)
Het eerste euvel waar ik mee zit is het volgende: Het dak van de kajuit heeft een overhangende rand van zo’n 20 centimeter. De rand is aan een kant eraf afgeslepen (waarschijnlijk te veel roest) nu wil ik de rest van de randen/kanten er ook af slijpen, tot precies aan de kajuit. Bedoeling is dat er een nieuw dak op komt ;,dit wil ik van 22mm watervast multiplex omdat een staal dak teveel werk wordt. Het dak moet 275 x 200 worden en zal worden bevestigd (na meerdere lagen primer) met en door met bouten en moeren.
Nu het probleem! De standaard maten van multiplex is 250 x 122, dus helaas zal ik het dak moeten maken uit drie delen (als ik mij niet vergis) Nu de vraag wat is de beste manier om deze drie platen tegen elkaar te lijmen? Door de platen op het dak te bevestigen, liggen de platen stevig tegen elkaar.
Heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt
Edwin
Succes Motorkruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 10:25 #1202200

Goede kwaliteit multiplex! Er is veel onderling verschil ook binnen zelfde houtsoort. Ik zou niet bouten want dat geeft risico tot inwatering, maar de platen met een kit op het stalen dak zetten. Ook een ril aan de uiterste kanten. Want dat is je bedoeling lees ik. Onderling met D4 PU lijm, of epoxylijm en de zijkanten heel goed dichtsmeren. Is ook erg inwateringsgevoelig.
Maar er zijn hier ook jachtbouw hout experts, aan hen het woord.
Waar zoek je naar? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 10:29 #1202201

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 8858
3 dunnere platen van 6 mm op elkaar lijmen. Kun je er ook nog een prebend aan geven voor de afwatering.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 11:36 #1202216

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Ps wat is een prebend?
Succes Motorkruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 11:42 #1202221

Vayreda schreef :
Ps wat is een prebend?

pre=vooraf, bend = buiging
Dus een plaat die vooraf al mooi gebogen is en er zonder verder te moeten buigen op past.
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 11:43 #1202222

voorbuiging..
door ze gebogen op elkaar te lijmen behouden ze die bolle vorm na droging...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 12:29 #1202236

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Ok bedankt
Succes Motorkruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 13:40 #1202252

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Dit begrijp ik nu, maar drie dunnere platen van 6 mm die zijn volgens mij met de afmetingen die ik nodig heb (275 x 200) niet te krijgen of zijn ze er wel?
Succes Motorkruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 13:46 #1202253

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 8858
Nee maar dat hoeft ook niet. Wel verspringend verlijmen tot de juiste maat.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 15:28 #1202283

Als je stalen dak al hellend is, hoef je die buiging in je multiplex niet te maken. Kan je aan de slag met 18 of 22 mm platen.
Waar zoek je naar? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 15:46 #1202292

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
22 mm is wel erg dik en zwaar. Eerste vraag: is het dak gebogen? Krijg je met 22 mm multiplex niet voor elkaar. Beter is dan 3x6 mm kruiselings overlappend gelijmd met epoxy.
Is het dak vlak? Dan de platen met elkaar verbinden met een veer. Dat is een strookje multiplex van 6 mm dat in groeven in beide platen valt. Moet je wel kunnen frezen of laten doen. Een dikte van 18 mm lijkt mij overigens voldoende voor een dak.
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 15:47 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 15:50 #1202294

Er bestaan ook grotere platen triplex/multiplex.
Een van de grotere standaardmaten is 1,53 x 3,10 meter.
Verkrijgbaar bij de professionele houthandelaren.

Vergeet niet om de randen rondom met lijm of latten af te sluiten, tegen inwatering.

Het is lastig om twee platen over de lengte duurzaam aan elkaar te lijmen, ook al gebruik je veren, domino's of andere koppel-dingen. In de praktijk blijkt het toch vaak los te komen doordat het hout blijft werken (zon, regen, kou, hitte, trillingen).
Het kan verstandig zijn om de platen naast elkaar te bevestigen met een minimaal 1 cm brede opening. Deze kier kan (natuurlijk na zeer zorgvuldig primer aanbrengen) worden volgekit met een uitstekende kit, die alle bewegingen perfect opvangt.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 16:47 #1202320

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5082
Laatst platen verwerkt van 315 x 150.
Even rondhoren, zijn te verkrijgen.
I have finally discovered what's wrong with my brain:
on the left side there is nothing right,
and on the right side there is nothing left!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 16:54 #1202327

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3969
Zwaardopzee schreef :
Als je stalen dak al hellend is, hoef je die buiging in je multiplex niet te maken. Kan je aan de slag met 18 of 22 mm platen.

Een beetje bolling in het dak geeft natuurlijk wel een veel luxere uitstraling, en ook wat extra stijfheid. 12mm is genoeg als er balkjes onder zitten, iets dikker is fijner als je er vaak overheen loopt. Laagje glas er over en de gaatjes en doorvoeren ruimen en terugvullen en het kan zo een leven lang mee.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 17:01 #1202333

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 608
Mag ik vragen waarom je het stalen dak wil vervangen? Waarom je dat wilt, is mij niet duidelijk.
Waarom maak je het niet kaal en laat er eventueel vervangende stukken in lassen als er wat doorgeroest mocht zijn. Als je het weer origineel wilt hebben, kun je het verwijderde deel ook eraan laten lassen. Vervolgens een goede verflaag, net zoals op de rest van de boot.

22 mm lijkt me overigens nergens voor nodig. Op (houten) Waarschepen heb je het over 10 mm bijvoorbeeld. Er moet uiteraard wel een structuur van balkjes onder, maar dat zal bij een stalen dak ook zo zijn.
Versterking erbovenop door er dubbelingen op te lijmen kan ook.
Bij een houten dek is het gebruikelijk de naad tussen platen te laten lopen op een van die balkjes.
Als je multiplex neemt, zou ik het impregneren met epoxy en ook daarmee vastlijmen op de balkjes, als die van hout zijn.
Geen multiplex van de hobby-bouwmarkt, maar voor marine omstandigheden geschikt garantiemultiplex zonder holtes van een fijnhouthandel gebruiken (okoumé of mahonie).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 18:21 #1202368

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Ik wil het dak niet vervangen, alleen de randen eraf slijpen omdat dit al is gebeurd aan een kant. Ik dacht dan kan ik de multiplex op/aan het dak bevestigen zodat er niet hoeft te worden gelast wat volgens mij meer werk is. Ik probeer er twee foto aan toe te voegen. Een van een schip met een dak van multiplex en een van mijn schip (inzoomen en dan ziet je de afgeslepen rand)
Ik zie dat de foto’s niet te zien zijn l?! Weet niet hoe dat komt
Succes Motorkruiser
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 18:25 door Vayreda.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 20:05 #1202406

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 14745
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 20:12 #1202412

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2241
Noballast schreef
3 dunnere platen van 6 mm op elkaar lijmen. Kun je er ook nog een prebend aan geven voor de afwatering.

Dit kan heel mooi werken! Je kan dan een heel mooi dak maken op deze manier je krijgt meerdere platen ook goed aan elkaar vast zo en je kan een gebogen dak maken dat goed afwatert zoals Noballast ook al aangeeft. Ik heb dit een keer op een kolibri gedaan waarvan het dak verrot was. Epoxy met vuller is ideaal om dit te lijmen. Om de platen op elkaar te persen kun je bakstenen gebruiken. Bovenkant van het nieuwe dak werk je ook weer af met epoxy en als laatste een dd lak met antislip.

Freek
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 20:13 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 20:33 #1202433

ik wacht even op je foto
Als ouwe auto schade monteur kan ik even kijken hoe en wat.
Als foto heb van buiten en van binnen .

Lassen is niet moeilijk trouwens het is zelfs heel simpel als je weet hoe.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 02 sept 2020 20:39 #1202435

Als pre-bend niet zo nodig zou zijn kan er ook gewerkt worden met dikkere platen en een ‘glassed butt-joint’. Hierbij worden de uiteinden aan elkaar gelijmd met epoxy en over de naad paar laagjes glasmat met overlap. Eventueel in te freesen zodat de glasstroken mooi flush met het omliggende materiaal komt te liggen.

Filmpje ter illustratie:


Iets eerder in datzelfde filmpje wordt ook een manier besproken en getoond om een multiplex plaat te ‘buigen’.

Gezien deze platen voor het dak worden gebruikt is het waarschijnlijk verstandig om de volledige platen in te pakken in glasvezel. Primeren, plamuren en aflakken (ligt beetje aan gebruikte lak).
Dehler Delanta 80 AK - Orange Sunset
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 20:42 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 03 sept 2020 06:34 #1202470

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Zal as zaterdag een paar gedetailleerde foto’s plaatsen
Bedankt
Succes Motorkruiser
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 06:56 door Vayreda.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 03 sept 2020 06:39 #1202473

  • Vayreda
  • Vayreda's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Orange Sunset schreef :
Als pre-bend niet zo nodig zou zijn kan er ook gewerkt worden met dikkere platen en een ‘glassed butt-joint’. Hierbij worden de uiteinden aan elkaar gelijmd met epoxy en over de naad paar laagjes glasmat met overlap. Eventueel in te freesen zodat de glasstroken mooi flush met het omliggende materiaal komt te liggen.

Filmpje ter illustratie:


Iets eerder in datzelfde filmpje wordt ook een manier besproken en getoond om een multiplex plaat te ‘buigen’.

Gezien deze platen voor het dak worden gebruikt is het waarschijnlijk verstandig om de volledige platen in te pakken in glasvezel. Primeren, plamuren en aflakken (ligt beetje aan gebruikte lak).
Bedankt voor dit leerzame filmpje.
Succes Motorkruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 03 sept 2020 07:04 #1202479

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12259
Het eerste wat ik zou doen als ik een stalen boot had: een dikke vette lascursus doen. Niet een middagje bakken bij de smid, maar eentje met wat meer theoretische ondergrond en zo.

Hout op staal: waarom zou je dat willen? Geeft allerlei andere uitdagingen en geklooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 03 sept 2020 10:06 #1202551

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Zonder foto's lastig te beoordelen. Hout op staal is niet echt een gelukkig huwelijk Omdat het heel lastig is om het hout helemaal lucht vrij op het staal te verlijmen. ALs je het oude stalen dak wilt laten zitten kan je het dan niet aan 2 kanten gelijk maken en netjes afslijpen en met aan de hoek een radius? Wel even kijken hoe ea aan elkaar gelast is. zodat je niet de las compleet weg slijpt. Als je serieus las werk gaat uitvoeren dan zal de binnen betimmering op die plekken verwijderd moeten worden. Wat een behoorlijke klus kan zijn. Een ander optie is om een verwijderbaar houten dak te maken zodat het er netjes uit ziet en je toch beide delen goed kan conserveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplex 03 sept 2020 10:18 #1202559

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
Ik zou gewoon een lasser inhuren of iemand in de kennissenkring met wat las ervaring.
Staal is niet heel duur, en de rest van de boot is er al van gemaakt. Verschillende soorten materialen op elkaar geeft vaak ellende. En het dak lijkt me nou net niet de plaats om extra gewicht aan te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl