Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sprinta 70 klusjes

Sprinta 70 klusjes 21 nov 2020 13:45 #1229867

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
Rob86 schreef :
A. Boven waterlijn
- De boot ziet er in principe nog goed uit boven de waterlijn, op enkele grote krassen/verkleuringen na. Deze krassen lijken niet diep.
Wat zou hier de beste oplossing voor zijn? Moet ik hiervoor de hele boot schuren en schilderen, of kan ik dit er ook uitpoetsen/polijsten oid?

Dat zou ik zeker proberen. Je kan zelf met heel fijn schuurpapier veel krassen weghalen.

zorgvuldig in steeds fijnere stappen schuurpapier, dan polijsten met grove pasta en dan fijne.
Ik heb op de romp van de listo wel eens beschadigingen weggepolijst die je echt heel goed kon voelen. Nu zie je daar bijna niets meer van (behalve de eigenaar, maar die weet waar ze zitten)

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 21 nov 2020 16:14 #1229914

  • Rob86
  • Rob86's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
De romp is inderdaad al geschilderd door de vorige eigenaar. Vandaag de rest van de romp gepoetst, al een wereld van verschil. Die ga ik proberen te polijsten.

Verf dek: schuren en nieuwe lak.

Antislip: schoonmaken, opruwen en dun laagje Antislipverf dus? Ben benieuwd of het "patroon" dan zichtbaar blijft (en of dit nodig is). Ga het eens uitproberen op een klein stukje.

Dank voor de adviezen so far!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 21 nov 2020 17:36 #1229949

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7648
Patroon blijft zichtbaar. Althans bij ons. Gebruikte Interdeck. Dit had een fijne korrel, werkte goed en was mat.

Als je lak gaat schilderen: over 1K hoort geen 2K. Even nakijken door prop ontvetter op bestaande verf te houden (weinig zichtbare plek). Lost de verf op = 1K.

Je weet nooit wat de vorige eigenaar werkelijk gesmeerd heeft. Aan het loskomen van de verf te zien, waren de voorbereidingen niet altijd even zorgvuldig.
Laatst bewerkt: 21 nov 2020 17:39 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 21 nov 2020 17:41 #1229951

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ilex schreef :
Patroon blijft zichtbaar. Althans bij ons. Gebruikte Interdeck. Dit had een fijne korrel, werkte goed en was mat.

Als je lak gaat schilderen: over 1K hoort geen 2K. Even nakijken door prop ontvetter op bestaande verf te houden (weinig zichtbare plek). Lost de verf op = 1K.

Je weet nooit wat de vorige eigenaar werkelijk gesmeerd heeft. Aan het loskomen van de verf te zien, waren de voorbereidingen niet altijd even zorgvuldig.

Precies dat.
Veel succes met je project!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 26 nov 2020 19:43 #1231678

Rob86, de vraag ligt nog open bij het Een tegen de Ander draadje, hoe lang duurt het om je zwaard op te draaien bij de Sprinta? Ook 12 minuten zonder schroefmachine? Kan je in dat draadje nog iets anders kwijt?
zeilersforum.nl/index.php/foru...8-een-tegen-de-ander
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 26 nov 2020 20:20 #1231689

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Die 12 minuten neem je toch niet serieus of wel? Een etap kiel is wel even draaien, maar het is echt wel te doen hoor. Niet iets wat je op een kort rakje in je eentje even tussen twee keer overstag doet, maar echt wel bruikbaar. Omhoog voor het wantij, weer omlaag aan de andere kant, prima te doen.

Niet met hoog tempo mee aan de grond lopen, 't moet niet stuk gaan en komt niet vanzelf omhoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 26 nov 2020 21:14 #1231713

  • Rob86
  • Rob86's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Haha bij de Sprinta is het een touwtje aantrekken, dus enkele seconden. Ik zal eens even kijken ik het andere topic of ik iets kan bijdragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 26 nov 2020 22:06 #1231731

redshift schreef :
Die 12 minuten neem je toch niet serieus of wel? Een etap kiel is wel even draaien, maar het is echt wel te doen hoor. Niet iets wat je op een kort rakje in je eentje even tussen twee keer overstag doet, maar echt wel bruikbaar. Omhoog voor het wantij, weer omlaag aan de andere kant, prima te doen.

Niet met hoog tempo mee aan de grond lopen, 't moet niet stuk gaan en komt niet vanzelf omhoog.

Ha Redshift,

Ja, ik nam dat serieus, ik neem iedereen die me niet in de maling neemt serieus. Het is tenslotte een vraag. Ik denk dat het wel klopt , ik hoor vaker dat alleen met de trailer het zwaard omhoog gaat, te veel gedoe met de Etap.
Maar touwtje trekken klaar, dat lijkt me wel bruikbaar, kan je ook makkelijk even de ondiepe vaarten in.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 28 nov 2020 16:36 #1232167

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7648
Zwaardopzee schreef :
Ik denk dat het wel klopt , ik hoor vaker dat alleen met de trailer het zwaard omhoog gaat, te veel gedoe met de Etap.

Heuse hefkiel, geen zwaard.
Accuboormachine en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 28 nov 2020 17:34 #1232188

Hefkiel hefkiel hefkiel.
Maar bij de Etap 22 door weinig gebruikers bediend, de meeste laten hem in een stand staan: beneden.

Ook een mooie mogelijkheid ondiep te varen; de Feeling. Uit vakblad Zeilen:

'De Feeling 32 DI is een ideale boot om ondiepe wateren te bezeilen en droog te vallen. De boot steekt met opgetrokken zwaard vijfenzestig centimeter en kan uitstekend droogvallen op de kielbalk, de twee kimkieltjes, die onderdeel zijn van de ijzeren grondplaat, en de twee roeren.'

Hé, hebben ze het weer over een ophaalbaar zwaard...
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 28 nov 2020 21:40 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 29 nov 2020 08:28 #1232321

Zwaardopzee schreef :
Hefkiel hefkiel hefkiel.
Maar bij de Etap 22 door weinig gebruikers bediend, de meeste laten hem in een stand staan: beneden.

Ook een mooie mogelijkheid ondiep te varen; de Feeling. Uit vakblad Zeilen:

'De Feeling 32 DI is een ideale boot om ondiepe wateren te bezeilen en droog te vallen. De boot steekt met opgetrokken zwaard vijfenzestig centimeter en kan uitstekend droogvallen op de kielbalk, de twee kimkieltjes, die onderdeel zijn van de ijzeren grondplaat, en de twee roeren.'

Hé, hebben ze het weer over een ophaalbaar zwaard...

Logisch , een Feeling 32DI heeft ook een ongeballast( afgezien van het eigen gewicht daarvan natuurlijk) zwaard en een kielstomp annex kimkielktjes en grondplaat waar de ballast in zit.
Bij een Etap bestaat de hefkiel uit de ballast.
Voordeel van de Feeling is dus dat de stabiliteit niet verandert als je het zwaard ophaald wat bij een Etap wel het geval is.Met een Feelig kun je dus rustig aan de wind zeilen bij wat meer wind zeilen ( zij het nmet meer verlijeren) maar bij een Etap met opgehaalde kiel lijkt me dat niet zo verstandig omdat de stabiliteit slechter zal zijn dan met neergelaten kiel. Vandaar dat er zovee Etap eigenaars zijn die de kiel maar zelden ophalen , vaak alleen om te kunnen traileren of droog te vallen.

Een zwaard dient alleen om de aan de wind eigenschappen te verbeteren , een kiel/balalst om de stabiliteit te waarborgen.
In feite is een Feeling dus een kielmidzwaard boot en een Etap een kielboot waarvan de kiel ophaabaar is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 29 nov 2020 09:00 #1232327

We zitten Rob zijn klusjes draadje onbedoeld een beetje te kapen.
zeilersforum.nl/index.php/foru...8-een-tegen-de-ander

:)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 29 nov 2020 09:10 #1232329

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Best een leuk bootje, zo'n Feeling 32 Di :P
Met het zwaard omhoog kan je prima hoog aan de wind, kwestie van gang houden, dan valt het verlijeren heel erg mee.
Met weinig snelheid is het dramatisch
In friesland kan je gewoon het zwaard op 120 zetten, merk je in de praktijk weinig van
Maar we dwalen af
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 29 nov 2020 09:19 #1232332

Zwaardopzee schreef :
We zitten Rob zijn klusjes draadje onbedoeld een beetje te kapen.
zeilersforum.nl/index.php/foru...8-een-tegen-de-ander

:)

Ok ok , er is dus ook een Sprinta 70 met kiel-midzwaard en niet met ophaalbare kiel :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 29 nov 2020 10:02 #1232344

Begint wat Kielmidwaaropzee te worden... :P
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 29 nov 2020 10:05 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 05 dec 2020 13:30 #1233943

  • Rob86
  • Rob86's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Zo, stelletje kapers, terug naar mijn klusjes ;)

De afgelopen dag bezig geweest met het ankerluik (leuk, dat werken met epoxy!) en houtwerk, foto's volgen als het af is.

Vandaag de romp een stukje gematteerd met flink water. Korrel 4000: krassen blijven zichtbaar. Korrel 2000: verflaag eronder werd binnen enkele seconden zichtbaar, een stukje lager dan de krassen.

Weet iemand of dit nog plaatselijk bij te werken is met verf, of moet ik de hele romp opschuren en een nieuw verfsysteem aanbrengen?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 07 dec 2020 19:38 #1234549

  • Rob86
  • Rob86's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Boot is intussen ook mooi ingepakt, zodat ik rustig de raampjes en al het beslag kan verwijderen en schoonmaken.

Heeft iemand misschien nog een tip voor de verf (zie vorige post)? Alles opschuren en nieuwe lagen verf aanbrengen lijkt me?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt: 07 dec 2020 19:43 door Rob86.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 07 dec 2020 19:49 #1234556

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Twee componenten is een verf waar je geen spijt van krijgt, echter gevoelig om te verwerken beste temp 15 graden (geen wind) ga ook in het voorjaar aan de slag met een Marieholm, ligt in het water.

Werk altijd met de Ijssel verfsytemen.

Jouw boot staat op de bok zou proberen om dan even een plekkie in de loods te versieren.
Succes
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 07 dec 2020 20:45 #1234578

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het is maar net wat je wilt.

Er zit volgens jou een 1 componenten systeem op, dat hoeft helemaal niet slecht te zijn.
Vooral de epifanes mono is best een sterke verf.

Als je wilt overstappen naar een 2 componenten systeem, zoals dat van de IJssel, of epifanes equivalent.
Dan zal je alle 1 componenten verf eraf moeten halen, dat is veel werk en gaat ook veel kosten.

Ik zou het gewoon plaatselijk opnieuw verven, en echt goed een tijdje laten uitharden en dan een keertje polijsten (niet al te grof) en dan lekker gaan zeilen, en je er niet al te druk over maken.

Leuke klussen allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 07 dec 2020 20:56 #1234581

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Sonador schreef :

Als je wilt overstappen naar een 2 componenten systeem, zoals dat van de IJssel, of epifanes equivalent.
Dan zal je alle 1 componenten verf eraf moeten halen, dat is veel werk en gaat ook veel kosten.

Klopt als er al 1 component op zit zou je daar op door kunnen borduren, deze verf is ook buiten te verwerken. Wil je toch 2 comp. lees dan dit draadje zeilersforum.nl/index.php/foru...over-1-component-lak

Succes
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 07 dec 2020 22:50 #1234612

  • Rob86
  • Rob86's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Dank Jaap en Sonador.

Loods vind ik nu wat overdreven voor mijn bootje. Ik zal Sonadors advies opvolgen, dan heb ik mijn polijst machine ook niet voor niks gekocht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 08 dec 2020 04:25 #1234622

De IJssel DD kan prima over Epiphanes mono urthane aangebracht worden. Heel vaak gaat het wel goed om een twee component over een 1 component aan te brengen. De juiste manier om het te testen is om een paar druppels harder van de twee component op je 1 component verf te laten vallen. Laat dat enkele uren reageren, als de 1 component verf niet oplost dan kun je veilig overschilderen met twee componenten verf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 08 dec 2020 09:25 #1234661

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hier heb je een mooie vraag en antwoord: www.harjonpolyester.nl/dd-lak-...est-gestelde-vragen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 26 dec 2020 10:37 #1239649

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Je kan zowel met eencomponent als met tweecomponent hele mooie resultaten halen. De eencomponent is wat makkelijker verwerkbaar en daar kun je kiezen uit lakkwast of lakroller voor verwerking ik heb lang geleden als jong volwassene wel eens een bootje met een langharige kwast met eencomponent (toen Sikkens Super Gloss bestaat niet meer) geschilderd die werd schitterend. Tweecomponent verwerk je best met een roller (en een kwastje bij de hand voor hoekjes waar de roller niet komt als onder de voetlijst). Beide verwerk je best bij 18 a 20 graden vooral bij tweecomponent is die temperatuur belangrijk bij eencomponent ook maar iets minder kritisch, de rest van de dag mag het gerust warmer zijn. Dus als er op een dag 30 graden word en het is in de ochtend nog 18 a 20 is, kan je dan in een uur tijd de boot rollen. Als je alleen de plek gaat bijhelpen moet je eigenlijk het kleurnummer van de opgebrachte epifanes mono weten anders is het kansloos/kom je nooit bij dezelfde kleur, en dan is het minder moeite de hele boot van een laagje extra te voorzien met een mooi eindresultaat als gevolg. De eencomponent is en blijft wat zachter dan de tweecomponent dat is een nadeeltje je kan de boot beste een tijdje (paar weken) uit laten harden bij die verf voor je haar weer gaat gebruiken terwijl dat bij tweecomponent minder nodig is. De tweecomponent is als totaal systeem duurder zeker indien je je hele verf wilt vervangen maar gaat ook erg lang mee (10 jaar is geen uitzondering) Met tweecomponent over eencomponent heb ik geen ervaring. Indien het elkaar verdraagt vraag ik me wat af wat de meerwaarde dan is vanwege de zachtere eencomponent eronder. Tenslotte is het bij dd lak indien mogelijk slim binnen de 24 u de volgende laag aan te brengen je zit dan in de tijd voor chemische hechting. Indien dat niet lukt heel zorgvuldig schuren om hechtingsproblemen te voorkomen. En uiteraard beter een minuut te lang geroerd dan te kort zeker bij dd lak.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 11:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sprinta 70 klusjes 26 dec 2020 10:55 #1239653

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
freek1970 schreef :
Je kan zowel met eencomponent als met tweecomponent hele mooie resultaten halen. De eencomponent is wat makkelijker verwerkbaar en daar kun je kiezen uit lakkwast of lakroller voor verwerking ik heb lang geleden wel eens een bootje met een langharige kwast met eencomponent (toen Sikkens Super Gloss bestaat niet meer) geschilderd die werd schitterend. Tweecomponent verwerk je best met een roller (en een kwastje bij de hand voor hoekjes waar de roller niet komt als onder de voetlijst). Beide verwerk je best bij 18 a 20 graden vooral bij tweecomponent is die temperatuur belangrijk bij eencomponent ook maar iets minder kritisch, de rest van de dag mag het gerust warmer zijn. Dus als er op een dag 30 graden word en het is in de ochtend nog 18 a 20 is, kan je dan in een uur tijd de boot rollen. Als je alleen de plek gaat bijhelpen moet je eigenlijk het kleurnummer van de opgebrachte epifanes mono weten anders is het kansloos/kom je nooit bij dezelfde kleur, en dan is het minder moeite de hele boot van een laagje extra te voorzien met een mooi eindresultaat als gevolg. De eencomponent is en blijft wat zachter dan de tweecomponent dat is een nadeeltje je kan de boot beste een tijdje (paar weken) uit laten harden bij die verf voor je haar weer gaat gebruiken terwijl dat bij tweecomponent minder nodig is. De tweecomponent is als totaal systeem duurder zeker indien je je hele verf wilt vervangen maar gaat ook erg lang mee (10 jaar is geen uitzondering) Met tweecomponent over eencomponent heb ik geen ervaring. Indien het elkaar verdraagt vraag ik me wat af wat de meerwaarde dan is vanwege de zachtere eencomponent eronder. Tenslotte is het bij dd lak indien mogelijk slim binnen de 24 u de volgende laag aan te brengen je zit dan in de tijd voor chemische hechting. Indien dat niet lukt heel zorgvuldig schuren om hechtingsproblemen te voorkomen. En uiteraard beter een minuut te lang geroerd dan te kort zeker bij dd lak.

Freek
Sikkens supergloss is vervangen door international en heet geloof ik ook weer supergloss.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl