Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Volvo Penta MD6a start slecht

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 09:18 #1237947

De VP MD6a aan boord start slecht.
Als ie eenmaal loopt doet hij het als een zonnetje.
De motor heeft compressie
Nieuwe brandstoffilters, opvoerpomp, verstuivers afgeperst, etc.
Het rare fenomeen doet zich voor dat het brandstoffilter op de motor gedeeltelijk leeg loopt. Na een dag niet gebruikt te zijn moet ik met de opvoerpomp het filter weer volpompen/ontluchten.
Na ontluchten start de motor weer. De brandstofslangen zijn volgens mij goed, ik kan geen lekkage ontdekken. Het olieniveau in de motor stijgt ook niet dus daar lekt de brandstof ook niet heen.
De brandstoftank zelf staat hoger als de motor dus zou de brandstof niet terug naar de tank kunnen lopen.
Heeft iemand dezelfde ervaring of een idee waar ik verder naar moet zoeken?
De boot is een Contest 28 uit 78.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 09:27 #1237949

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als het wat kouder is, starten deze motoren niet heel fijn.
Vaak hebben ze ook last van een plakkende governor.
Als hij eenmaal start, dan pokkelt het even heel lang langzaam totdat er een beetje warmte in komt.
En dan begint hij sneller te draaien.

Maar als er lucht in het systeem komt, heb je zeer waarschijnlijk een lekkage.
Ze willen graag lekken op een o-ring bij de pomp, zeg maar de fitting waar de ledigingen aan vast zitten.
Goed kijken en speuren naar lekkages.

Als je echt geen lekkages hebt, dan zou ik nog eens kijken of je nergens een blokkade hebt.
Dus dat er meer diesel verbruikt word, dan dat er aangevoerd word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 09:36 #1237951

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ik zou ook de brandstof opvoerpomp eens controleren en schoonmaken en tegelijk de ringen van de banjo bouten vernieuwen. Worden soms ook te vast aangedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 09:38 #1237953

Heb je een kijkglas in het brandstoffilter op je motor dan? Hoe weet je dat die half leegloopt?
Wel vreemd, hoor.
Je zou zeggen dat er ergens lucht naar binnen lekt dan, maar als de tank hoger zit dan dan motor, zou dat niet moeten kunnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 09:56 #1237955

Als het om het (fjn)filter gaat wat om de motor zelf zit kan zoiets gebeuren als er een hele kleine luchtbelletjs ergens binnen komen . Eigenlijk kan dat alleen in de aanzuig van de opvoerpomp want daarna staat alles onder druk.
Als het maar heel kleine luchtbelletjes zijn worden die onder de hoge druk na de HD pomp verwaarloosbaar klein en gaan die we mee naar de verstuiver en worden deels de motor in gespoten en deels verdwijnen ze via de lekleiding van de verstuiver en van de hogedrukpomp waar de geen hoge druk meer hebben en dus weer groter worden. En daar zit hem de crux. Bij deze motoren gaat de lekdiesel niet terug naar de tank maar naar het fijnflter en blijft dus in het systeem en zamelt zich langzaam op in dat filter met precies het gevolg wat TS beschrijft.Zie schema www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-23-13643.aspx.
Ik zou de slang tussen groffilter en opvoerpomp eens tijdelijk( is niet lang bestendig tegen diesel) vervangen dor een doorzichtige slang en kijken of de diesel helemaal helder blijft. Zo niet , dan zitten er heel kleine luchtbelletjes in en moet je gaan zoeken aan de gefiletrde kant van het rgoffilter en de aansluitinegn op dat filter , de slang en de aansluiting op de opvoerpomp . Ook de pomp zef zou een heel klein beetje lucht kunnen lekken langs de afdichtingen van het pomphuis. Ook moet je in ieder egval het filter regelmatig weer vullen en ontluchten want er komt altijd wel een heel verwaarlosbaar klein beetje fijn verdelde lucht mee met de diesel wat dus echter wel opzameld in het filterhuis.
Definitieve oplossing is het verleggen van de retourleiding naar de tank . dat kan in dit geval probleemloos omdat de tank hoger staat dn de motor. De retour dan wel met een dippijp in de tank invoeren tot een paar cm van de bodem en ver genoeg af van de aanvoerleiding naar de motor.
In feite de constructie zoals alle motoren tegenwoordig hebben.
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2020 10:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 10:09 #1237958

Bedankt voor alle antwoorden zover.
Die o-ring op de brandstofpomp, waar zit die? Ik heb wel eens gelezen dat die in het regelmechanisme zit (Gashandel) maar kan hem op tekening nergens vinden??

Overige: Er zit geen kijkglas op het filter. Ontluchting open schroeven en opvoerpomp met de hand bedienen. Dan moet ik toch wel zo'n 30 slagen pompen om er weer niet schuimende brandstof uit te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 12:04 #1237998

DrijfSijs schreef :
Bedankt voor alle antwoorden zover.
Die o-ring op de brandstofpomp, waar zit die? Ik heb wel eens gelezen dat die in het regelmechanisme zit (Gashandel) maar kan hem op tekening nergens vinden??

Overige: Er zit geen kijkglas op het filter. Ontluchting open schroeven en opvoerpomp met de hand bedienen. Dan moet ik toch wel zo'n 30 slagen pompen om er weer niet schuimende brandstof uit te krijgen.

Als je de opvoerpomp bedoeld zou het nummer 7 hier kunnen zijn: www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-23-13648.aspx
Het egelmechansme zit op de hogedrukpomp en daar zitten legio afdichtingen , ook ringen ( "ring" in de lijst): www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-23-13645.aspx
Alleen kan daar eigenlijk nooit lucht binnen lekken want daar staat alles onder druk , de invoer onder de opvoerdruk van de opvoerpomp van max. ca. o,5 Bar en de afvoer onder de heel hoge inspuitdruk.
Enige waar wel lucht kan binnen lekken , maar alleen als de motor stil staat zou ergens in de retourleiding zijn tussen de verstuiver en het filter , dus alle aansluitingen van leiding nummer 36 hier: .www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-23-13643.aspx
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 12:38 #1238004

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
Kan ook door een versleten verstuiver zelf zijn.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 13:36 #1238016

Jutter schreef :
Kan ook door een versleten verstuiver zelf zijn.

ja ,dat kan op zich wel maar dan denk ik niet dat de motor nog "als een zonnetje" zal lopen als hij eenmaal loopt.

Overigens is het startgedrag van al die oude MD motoren sowieso niet bepaald geweldig als het koud is .
Paarr seconden en lopen is er niet bij behalve als ze warm zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD6a start slecht 20 dec 2020 23:35 #1238168

Kan het zijn dat je inspuitpomp intern wat lekt?
Mijn Mercedes had daar last van daar liep het via de zuigers van de pomp in het cartertje van de pomp.
De overloop daarvan was door de vorige eigenaar om die reden aangesloten op de buis van de pijlstok en zo kon je dus niet zien dat hij vol liep.
Daar moest ook regelmatig met de handpomp bijgepompt worden.
Hoe dan ook er moet ergens een lek zijn anders kan dit niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl