ReneK schreef :
Toch maar zekeringen gaan maken op de individuele cellen
1) set heeft 5 jaar goed gewerkt
2) boot van bok gevallen
3) reparatie en refit vd boot
4) tijdens delivery gebeurde dit
[horror.jpg]
Dat ziet er echt niet goed uit. Hij schrijft van een interne kortsluiting. Ik sluit niet uit dat dat gebeurd is... maar enkele zaken roepen bij mij toch wat vragen op.
Wat ik niet goed snap is hoe er zo veel warmte ontwikkeld kan zijn als de accu klaarblijkelijk leeg was. Hij schrijft (zijn post hieronder in quote) dat eerst zijn navigatielichten aan het dimmen
waren en pas een uur later de accu oververhitte. Als de accu dermate leeg was dat zijn navigatielichten aan het dimmen waren, dan moet deze behoorlijk leeg geweest zijn, zou ik denken. Alleszins, één cel was leeg. Lijkt mij dat er dan niet voldoende energie over is om dan voldoende warmte te ontwikkelen:
LFP accu's kunnen een 150 Wh/kg aan energie opslaan. Of 540 kJ/kg (1 Wh = 3.6 kJ). Ik vind voor de warmtecapaciteit een minimum van 825 J/kg K (
core.ac.uk/download/pdf/144147357.pdf). Voor de getoonde schade schat ik dat er toch minstens een temperatuurstijging nodig is van 120 °C. Daarvoor heb je dus 120 / (540 / 825) = 18 % SOC voor nodig. Celspanning voor 18 % SOC is een 3.23 V, voor vier in serie dus 12.9 V (veronderstelling alles in balans). Die 18 % veronderstelt dat de energie van één cel gebruikt wordt om één cel te verhitten. Bij dat pakket staan er twee cellen in parallel, maar aan de hoeveelheid schade te zien lijkt het erop dat ook meerdere cellen erg warm zijn geworden, dus dat middelt enigszins uit.
Ik begrijp dat een uur voor dat er iets van temperatuur te zien was, hij 11.3 V mat. Zodus, veronderstellende dat alles in balans was, waren z'n cellen op 2.825 en is er onvoldoende energie om veel warmte te ontwikkelen. Of, ze waren stevig uit balans. Maar dan moet juist het cellenpaar dat is intern kortgesloten een veel hogere spanning gehad hebben (zodat er voldoende energie was om te verhitten)? Dat lijkt mij eerder onwaarschijnlijk.
Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Was zijn pakket in balans? Had de BMS correct geplaatste temperatuursensoren? Daarnaast tel ik maar liefst vier positieve draden. Hoofdzekering? Disconnect relais? Waar is de BMS überhaupt?
Ik kan mij vergissen, wat denken jullie?
www.facebook.com/groups/778704...nk/1571767509685613/
Bryse Austin Bliss (deel van post op FB) schreef :
An hour in shut her down and had to heave to in order to leave the helm for the few moments to go below decks. At this time the voltmeter had dropped to 11.3 and showed no hope of charging.
With worries the alternator was failing I simply was relying on sails at this point.
No smell of electrical fire and battery temps shown normal. An hour after that I realize my navigational lights are dimming..... so I worked forward and lashed flashlights to be visible. Of course there was no one around but still. Good measures.
An hour later I began to smell a horrible smell. One I hope none of you desk captains smell.
I run down to see my battery temps screaming with nothing drawing or charging.