Ik ben het in Nederland nog niet tegen gekomen, niemand kent het, en kon er ook niets hier op het forum over vinden.
Terwijl hier slangenklemmen toch wel een hot topic zijn.
Een zak vol met maten klemmen maar nooit de juiste op juiste moment? (brr klinkt als een commercial haha, maar ik ben wel enthousiast)
Met een tool en een klos draad de meeste slangenklemmen problemen oplossen lijkt mij in NL met auto of boot al top, maar voor meer daagse zeilers en vertrekkers helemaal.
Naast dat je er zoveel andere zaken mee kan repareren.
Ik zag een man aan een vliegtuigmotor sleutelen op Youtube en deze maakte een brandstofleiding die lekte weer even vast met dit tooltje.
Huh, google google en het heet de Clamp Tite.
Hoewel in de US de prijzen ook al hoog, zijn ze in de EU exorbitant. 109,- ex verzending.
Dat is mooi want heel Youtube staat vol met DIY versies:)
Dus genoeg voor ieder om zijn eigen keuze en DIY project te maken.
DIY is een breed begrip, maar mijn projectje is op de een markttafel en spulletjes uit een dorps doe het zelf zaakje gemaakt.
Dus als je een oude open spanner hebt liggen ben je al een eind op weg.
Dit is die van mij geworden.
Een flink versie die ik ook voor hekwerk kan gebruiken.
Hoe het werkt?
In dit geval een tuinslag fix.
1 mm gegalvaniseerd draad.
Je buigt een lengte draad in twee gelijke delen
(lengte is afhankelijk van diameter en gemaakt tooltje.)
Steek en draai de draad twee keer door de lus.
Vorm alles al een beetje zodat de draden mooi naast elkaar liggen.
Je draaid het werkstuje om (in dit geval ivm foto's) en zet de punt met groefje op de lus.
De twee uiteinden draai je om de uitstekende delen en draai je achter nog om elkaar heen.
Dan draai je en zetje spanning erop.
Zoveel dat de drasd het rubber/platic indeukt.
Met een tsng kan je de draden mooi naast elkaar vormen.
Dan komt het punt dat je de tool omklapt en met deze beweging komt er nog eens extra spanning op.
En buigt de draden om de lus.
Dan kan je de tool ontspannen en de draden eraf halen.
Afknippen, platslaan zodat de puntjes je handen heel laten en klaar.
Mijn buurman, wakker geworden door het slijpen:) had al een eerste klusje. Of ik er zijn hoge drukspuit mee kon fixen.
Geen idee maar proberen. En ja hoor het zit vast.
Overwegingen:
-Er zijn ontwerpjes die door oprollen de draad op spanning brengen.
Ik heb daar niet voor gekozen.
Een slag om een 8 mm is veel groter dan de spoed van schroefdraad.
En dus is de krachtoverbrenging met een schroefdraad groter.
-Veel ontwerpen maken gebruik van een draadspanner. Echter daarbij is het blokje waar de draden om gaan ook al halverwege. En verbruikt onnodig veel draad.
Zeilersvoordeel... een stagspanner die goed open is. (goedkope) met een M8 draad kan deze de kortere vervangen.
- Opties: je kan het trekblokje vast op draadeind maken en de schroef bovenop zorgt voor de spanning.
Als origineel Clamp Tite.
Of net als die van mij het trekblokje draad heeft en de handel enkel hoeft te draaien.
- Het groefje in de punt moet (meest ideaal de halve diameter zijn van de draad, anders snijdt deze in het rubber/plastic bij het kantelend.
-Omdat je veel moet draaien, leek mij overpakken niet handig.
Een oogbout kan maar verwacht weer een extra schroevendraaier als meer kracht nodig is.
Deze handel vorm bevalt goed. Makkelijk op/neer te draaien met de hand, en mocht het nodig zijn kan elke staafvorm helpen.
Materiaal dat ik gebruikte.
4mm x 2mm x 1 meter staal strip
8 mm draadeind
6mm staf (voor handel en spanblokje uitsteeksels op verlengbout gelast)
1 st 8 mm moer. (voor in de top) en is uitgeboord tot 8 mm
2 st verlengmoer 8 mm (1 voor het spanblokje, 1 voor de onderste draadeindhouder/punthouder combinatie. Zo is de punt verwisselbaar.
4 st 3mm x 16mm boutjes. (Onderin het draadeind zit een sleuf. Daar houden twee 3mm schroefjes deze op zijn plaats en kan er niet uitvallen.
Een ander 3 mm zit in de handelkop, en de laatste houdt zonder kop als stelschroefje de punt vast.
Gebruikt gereedschap:
- zo'n oud elektrisch lasapparaat van 120 amo.
- laselektroden
- boormachine en boren
- 3mm tap
- 8mm tap (enkel om na het lassen het spanboutje (verlengbout) even na te draaien.
- haakse slijper, met dunne doorslijpschijf, afbraamschijf, lamellenschijf
- hamer
- iets om een punt te zetten in metaal dat boor niet wegglijdt.
- driehoek sleutelvijlte, voor groefje in punt
- grip tangen en bankschroef
- stift
- aardige buren, als je buiten gaat slijpen:))
Lastig is een goed adres voor rvs binddraad van 1 mm.
Of wil je uitlaatslang vast zetten is 1,5mm ook nuttig.
Mocht iemand een goed adres weten dan hoor ik het heel graag.
Dank en succes!