Onze Compromis 888 'il Cigno' is af werf voorzien van een mooie zwemtrap. Drie stevige treden op de spiegel en een neerklapbaar deel met drie treden onder water zodat je ook weer gemakkelijk uit het water kunt klimmen.
Het enige nadeel is dat de treden bestaan uit platgeknepen buis. Dat is te smal om er met blote voeten prettig op te staan. Nu kan je mooie teakhouten treden kopen om er op te schroeven maar die wil ik niet. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik voorzie dat hout dat zo dicht bij het water zit al heel snel vies, groen en glibberig wordt. Daarnaast koop ik liever geen nieuw teakhout en probeer ik juist om het hout aan de buitenkant van de boot te verminderen om zo het onderhoud te vergemakkelijken.
Maar mijn kuipbekleding is van nepteak en zo bedacht ik dat het misschien wel mogelijk zou zijn om van ditzelfde materiaal ook traptreden te maken. Daarom eerst maar eens wat maten opgenomen:
Het vinden van de juiste profielen viel nog niet mee en wát ik vond was peperduur. Maar uiteindelijk had ik mazzel, op een steenworp afstand van mijn huis vond ik een bedrijfje dat dit soort dekken op motorboten legt en nog wat reststukken had liggen die ik voor een prikkie kon meenemen. Precies wat ik nodig had. Soms rij je terug met zó'n geluksgevoel!
Je kunt dit spul gewoon als hout bewerken dus op de zaagtafel eerst maar op maat gezaagd.
Daarna met mijn low-tech freestafeltje de holte aan de onderkant eruit gefreesd. Dat gaat prima, zolang je maar in kleine stapjes freest en de frees zo langzaam mogelijk laat draaien zodat het kunststof niet smelt.
Ook de randen aan de bovenkant rondgefreesd. Helemaal strak werd dit niet omdat de stukken die ik gekocht had lang opgerold hadden gelegen. Ook is het kunststof profiel in zijn ruwe vorm licht gegolfd en dus niet mooi recht langs de frees te leiden. Maar dit is helemaal geen probleem zo bleek bij de volgende stap.
Nu kwam het magische moment. Tot nu toe ziet het materiaal er vreselijk 'plastic' uit en is de kleur ook veel donkerder dan wat ik graag wil zien (en zoals het in de kuip ligt). Maar zodra je het gaat bewerken met een rasp / grove houtvijl verandert de structuur ineens in 'licht hout'. Ik liet het zien aan mijn vrouw en vroeg "wat voor materiaal denk je dat dit is?" en haar eerste reactie was "hardhout waarschijnlijk". Door er 'nerf' in te raspen en wat na te bewerken met grof schuurpapier kan je, zeker op afstand, er overtuigend 'hout' van maken maken. Heel bijzonder vond ik.
Het bewerken van dit materiaal met een rasp gaat gemakkelijk, alsof je met zacht hout bezig bent. Voor het klemmen in de bankschroef moest ik de rubber beschermers op de bekken zetten om te voorkomen dat er afdrukken van het staal in het kunststof achterbleven.
Ter vergelijk voor en na:
De treden heb ik vastgezet met zwarte Simson MSR constructie kit en van onderaf twee lenskop RVS schroefjes. Vooraf heb ik het RVS ontvet en de benodigde gaatjes geboord met een 3,5 mm kobaltboortje. Bij de eerste trede had ik nog afplaktape gebruikt, maar dat bleek geen meerwaarde te hebben en bij de overige treden liet ik dat achterwege. De overtollige zwarte smurrie moet je toch weghalen met veel keukenpapier en veel oude lappen met thinner.
Met blote voeten op de trap staan is nu een stuk prettiger. Ook zijn de treden door de 'houtnerf' prima anti-slip, net zoals dat in de kuip het geval is. Héél dichtbij zie je dat het geen echt hout is, maar je moet best goed kijken. En ach, de rest van de boot is ook van plastic. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Een klusje dat goed zelf te doen is, alleen het vinden van het juiste materiaal is lastig.