Dank voor je meedenken. Foto's kan ik vanmiddag pas maken.
Er lekt(e) inderdaad waterdoor een flink roestgat in het dek onder de mastvoet naar binnen. IK heb dat tijdelijk verholpen met kneedstaal.
(Het heeft me overigens vorig jaar twee dagen gekost om dit uit vinden omdat het water via de binnenkant van plafond onzichtbaar naar de andere van schip liep en zich onder de vloer van de langkeuken verzamelde. Ik zat even op het verkeerde spoor, heb een keertje potverdrie gezegd en ben vrolijk verder gegaan)
De mast is van alu en die staat vastgeschroefd op de 'bovenste verdieping' van de stalen mastvoet. Ongeveer 15 cm naar beneden zit nog zo´n dwarsplaat in de mastvoet. Daar zit ook een roestgat en die zit weer boven het roestlek in het staal van het dek.
Ik ken de geschiedenis van mijn boot helaas niet, maar zo zien was de nieuwe mast ooit net te breed voor de mastvoet.Daarom denk ik, is er een bredere plaat over de mastvoet gelegd.
Mijn mast is strijkbaar dmv een scharnier verbinding. De mast zelf staat dus op een soort alu scharnier die weer vast geschroefd is op de stalen mastvoet. In de alu scharnier onder de mast staat altijd regenwater van de mast. Dat ijkt mij de boosdoener.
De schroeven waarmee de mast is vastgezet hebben geen contramoeren, maar steken puntig uit. Dat zouden dus zelftappers kunnen zijn, maar waarschijnlijker lijkt het mij dat de schroeven ook aan het wegroesten zijn en dat het water via de schroeven met de kracht van de eeuwige druppel uiteindelijk twee lagen staal heeft kapotgevreten.
IK hoop inderdaad zoals jij zegt dat de mastvoet er niet helemaal af hoeft, maar dat ik het kan oplossen door er bv een nieuwe stalen tegen aan te schroeven, zoals Gerard opperde.
Om het goed te zien ga ik de mast platleggen. De originele maststrijkinstallatie is niet meer, dus ben ik nu bezig om er eentje te laten maken bij een bevriende relatie met een staalbedrijf.
Nogmaals ik ben als kantoormannetje heel blij met jullie tips.