Beste lezers,
Hieronder neem ik jullie mee op avontuur, het avontuur van een zeilboot kopen, zeilen, en onderhouden.
Begin:
In juni 2021 heb ik een prachtige oude Sturgeon Class 22 (feet) uit 1972 gekocht, nummer: 291.
Gekocht van een ouder stel uit Den-Haag die deze zeilboot 36 jaar heeft gehad!
Het is een van de eerste reeks voorzien van afgeschermd toilet, wasbak, 150L watertank onder het bed in de boeg.
De aanschaf:
Deze zeilboot heb ik eigenlijk zonder enige zeil-kennis aangeschaft, ik ben enigsinds technisch onderlegd met een goeie portie gezond verstand. Via facetime heb ik een boten-vriend mee laten kijken naar de staat, we zijn samen 1uur lang door de gehele boot 'gewandeld'. Van A tot Z, motortje, luiken, elektra, alles was netjes
2 belangrijke tips heb ik meegekregen :
1) Mijn vriend zegt: "Trek de planken van de bodem eens omhoog, zodat je richting de kiel kijkt. Als het een goede boot is, staat hier nog wat water in, dan weetje namelijk zeker dat de boot niet lek is! Anders was het allang weggelopen."
> Verdomd, daar stond nog een klein laagje water in.
2) Osmose, als je een polyester boot gaat kopen, moet je super goed opletten dat er geen 'ROT (lees roest)' inzit. Osmose is killing, dus goed de gehele body bekijken van binnen en buiten.
De aflevering, 3 uur later:silly: :
Kort na het uur bezichtigen, kwamen we tot een deal, mijn bod inclusief voorwaarden vanaflevering in de Jachthaven Naarden is geaccepteert. Ik heb moeten vertrouwen op deze 'handelaar' dat de boot 'nagenoeg compleet' was, dat is natuurlijk een ruim begrip! Maar op vertrouwen en een portie geluk de zeilboot in de kraan laten hangen. De haven heeft een mast service, dus daar hebben we later ook gebruik van gemaakt.
De aankomst:
De aankomst:
De Sturgeon voor 't eerst sinds 2019 weer in het water!
De mast servcie van de jachthaven:
De heren waren uitermate te spreken over de staat van de boot, en ja, na kort inventariseren was er 1 onderdeel niet in orde:
Het vlaggetje bovenin de mast.
Ook hebben de heren het rolfok gecontroleerd en netjes geplaatst. Nogmaals, lof voor deze mannen met de kennis:
Daarna was het aan ons, de profs moesten door naar de volgende klus, en dan heb je opeens een zeilboot in het water! WAT NU?!
> We hebben direct de zeilen getest!
Kort daarna, een hele blije partner!
Nu ik deze zomer voor het eerst heb leren zeilen, en de zeilboot goed heb leren kennen, wil ik de zeilboot deze winter onderhanden nemen.
Vrij recent is er op zeilwereld.nl een ontzettend leuk stukje geschreven over de boot:
www.zeilwereld.nl/toerzeilen/c...mers-in-de-spotlight
Ik heb 'n lijst samengesteld wat ik graag qua onderhoud wil uitvoeren deze winter, daarin zal ik ook weer foto's maken en jullie updaten met de gang van zaken:
- De blankelak laat los op het aanwezige houtwerk.
- Voordat ik de 8PK aanslingerde heb ik 'm uitvoerig gecontroleerd, het laatste beurtje dateert uit 2019, olie was netjes,
De impellor werkte goed, carburatie stotterde wat, na een korte spoeling deed deze het weer beter.
Deze winter neem ik het motortje geheel onderhanden.
- De houten luiken (tevens zittingen) gaan worden voorzien van nieuwe blanke bootlak
- De houten lijsten om de gehele zeilboot gaan voor 't eerst in de lak
- De antifouling ga ik compleet opschuren en vernieuwen
- De witte lak op de romp ga ik opnieuw aanbrengen, de vorie eigenaar heeft toch wat oneffenheden achtergelaten.
- Mogelijk het volledige dek opnieuw witten > geen prior.
- Wellicht nog wat ledverlichting in de kajuit plaatsen, boegbed is erg donker s'avonds.
- Anker lichtrepareren boven op de mast. (Draden lopen al door de mast)
- Als 'r nog budget over is wil ik graag een inklapbare motorsteun, want mijne is 'star' en in de service stand sleept de motor toch nog door het water, tijdens het zeilen.
Ik ben recent begonnen aan de houten lijsten:
De rest gaat binnenkort volgen, de boot gaat 6 maandjes op de kant staan waarin ik rustig aan alles onderhanden ga nemen (voor zover het budget reikt).
Dit was 'm dan! Tot snel.
Cyriel