Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Pai-Provements

Pai-Provements 22 okt 2021 11:12 #1334364

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
We zijn sinds een aantal jaar eigenaar van een Spækhugger uit 1977. Indertijd naar Nederland gehaald als wedstrijdschip onder de toen geldende meting. De eerste eigenaar er een custom kiel onder gezet, we varen dus niet meer als eenheidsklasse.
Wij hebben het schip van de tweede eigenaar gekocht die er een jaar of 30 mee gevaren werd, maar door leeftijd moest de boot uiteindelijk weg. De laatste jaren hadden ze er weinig mee gevaren, dus hier en daar wat groen maar verder, zeker gezien de leeftijd, in OK staat.

Een van de eerste klussen die we gedaan hebben is een naamsverandering, inclusief de bijbehorende ceremonie.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Daar komt de naam van dit draadje ook weg, de nieuwe naam is Paikea, liefkozend Pai en de klussenlijst zijn Pai-provements , ofwel verbeteringen aan Pai geworden.

In volgende posts komen een aantal van de klussen aan bod, als ik zin en tijd heb natuurlijk ;) Kunnen klussen in het verleden zijn, of terwijl ik ze uitvoer, geen idee hoe het gaat lopen. Is is in ieder geval in het verleden al genoeg gedaan (en er moet ook nog genoeg gedaan worden....)

Laatst bewerkt: 22 okt 2021 11:13 door HotSnail. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 11:30 #1334367

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Floating Jib

De verstelling van de fok ging zoals gebruikelijk met een genusslede op een vrij lange 25mm rail in het gangboord.



Op zich werkt dit prima, maar het gangboord is op de Family versie al vrij smal en dan maart een rail die er redelijk middendoor loopt de gang naar voren niet veel eenvoudiger. Onder belasting natuurlijk ook niet verstelbaar, en zonder aanpassing moesten we voor verstelling ook de kuip uit.

Besloten om de fok geleiding met een barberhauler uit te voeren. Een vast blok achter aan de kajuit, en een stukje achter de verstaging een barberhauler om de positie van het likoog aan te kunnen passen. Eerst een seizoen geëxpirimeerd om de goed positie te vinden waarbij ik de oude slede als montagepunt gebruikt heb. begin deze herfst was het dan eindelijk tijd om het geheel definitief te maken. Als eerste de oude rail verwijderd wat een lange rij gaten in het dek opleverde.
Alle gaten van onder uitgeboord en gevuld met epoxy.



Tijdens het boren ook meteen het montagegat voor de Allen Pad-Tii geboord en de binnenste bus van de Pad-Tii ook met epoxy verlijmd aan de binnenkant van de opbouwwand. Binnen hebben we nu ineens wat meer hoogte bij de ingang van de legplanken achter de banken omdat alle dopmoeren daar weg zijn. Er is nu alleen een zwart schijfje zichtbaar.



Thuis had ik de dynema verstelling voor de barberhauler al voorbereid in die kon ik de volgende dag monteren



En dat geeft dan het volgende voorlopige eindresultaat. De verstelling voor BB en SB gaat gelijktijdig met een totale vertraging van 1:4 wat vooralsnog genoeg lijkt om het ook onder spanning te verstellen



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 11:44 #1334373

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Barberhauler met rubber beschermrand

Tijdens het testvaren met de fokverstelling bleek meteen dat een aluminium LFR aan de fokkeschoot vervaarlijk heen en weer kan slaan, ook al wordt hij aan een elastiek omhoog gehouden. Na wat denkwerk over mogelijke oplossing, variërend van rubber ringen tot lederen gestikte beschermingen, uiteindelijk gegaan voor een om de LFR gegoten rubber beschermrand van PU gietrubber. Vooral de voorbereiding en het denkwerk hiervan was een klusje, de uitvoering viel uiteindelijk best mee.

Om te beginnen een 3D model van de LFR gemaakt met hie de bescherming er uit moest komen te zien. Aan de hand van dit model een mal getekend en die op mijn werk geprint (noem het secundaire arbeidsvoorwaarden, of testen van de aanwezige materialen :woohoo: )
Aan de LFR een dynema ophangstrop gemaakt waar het elastiek aan vast gemaakt kan worden en de mal voorbereid met lossingsmiddel





De hoeveelheid hars aan gemaakt die ik nodig dacht te hebben en die met een injectiespuit langzaam in de mal gespoten. En toen was het wachten tot de 24uur droogtijd er op zat

Gelukkig was het goed gegaan met het losmiddel en was de mal goed te verwijderen en het resultaat voel me niks tegen!



Als eindafwerking de gietrandjes en de ontluchtings- en vulpilaar er af gesneden en het geheel gewassen om het losmiddel er af te krijgen. De lus waar het elastiek aan vast komt heb ik afgewerkt met een stuk krimpkous om los klapperen van de splits (een locksplice) te voorkomen





Verbeterpunt voor de volgende keer zou zijn om de hars voorzichtiger te mengen, er zitten nu wat hele kleine luchtbellen in die ik er door de injectiespuit uit te trekken niet uit kreeg. Met een vacuüm pomp zou dat denk ik wel lukken maar die heb ik niet staan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 12:01 #1334377

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Mooi gemaakt met dat rubber bandje! Geen zorgen over die luchtbellen, dat maakt het nu een luchtband, nog beter. Maar krijg je nu niet heel veel belasting op één klein punt in je opbouw?
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 22 okt 2021 12:05 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 12:13 #1334379

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Ik denk dat dat goed gaat, anders kan ik er altijd nog een verstevigingsplaat achter maken. Al dan niet ingelamineerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 12:46 #1334385

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Mooie oplossing zeg! Top gedaan B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 14:13 #1334404

Innovatief bezig HotSnail!
Je idee voor dyneema lusje ipv rvs oog ga ik ook uitproberen. Ik wil op mijn gangpad niet de tenenstoter hebben. ;)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 16:53 #1334470

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Howto voor de lussen had ik al elders gepost, voor de volledigheid hier een copy van dat bericht
HotSnail schreef :
Ik heb er even een schetsje bij gemaakt, dat maakt de beschrijving denk ik wat duidelijker. Werkvolgorde in stappen hieronder
  1. Een plaat gelamineerd (op een vlakke plaat en folie) uit twee lagen triax met licht weefsel als toplaag afgedekt met peelply
  2. Na uitharding een schijf met een diameter van ong. 70mm uit deze plaat gezaagd. Rest van de plaat in opslag om stukken voor dubbelingen, meer lussen, ?? uit te zagen
  3. Een lus van de gewenste lengte gemaakt van dynema door het ene uiteind door het andere te steken zodat er een lus is en één stuk dubbel gevlochten dynema. Dan had ik een mooi enkel deel wat door het gat loopt en dat leek me beter qua belasting
  4. Deze lus door het centert middenin de glas-epoxu plaat gestoken en gefixeerd door er tape zo strak mogelijk omheen te wikkelen. Hierdoor is het stuk in elkaar gestoken dynema ook zo goed mogelijk gecomprimeerd waardoor er minder epoxy in kan trekken.
  5. Vervolgens het uiteind van de lus uit elkaar geplozen tot losse strengen en die zo gelijkmatig mogelijk verdeeld over het oppervlak van de schijf. De strengen netjes recht gespannen en doordrenkt met epoxy. Dit is aan de kant van de schijf waar de peelply zat, dus een goed hechtend oppervlak
  6. Na goed impregneren van het dynema twee schijfjes triax glas bovenop het dynema gelamineerd (nat in nat)
  7. Het geheel uit laten harden en vervolgens het buiten de oorspronkelijke schijf uitstekende dynema en glas weg geslepen en het geheel afgewerkt
  8. De gaten in dek geboord en met een vlinderboor van onder groter geboord (24mm) Ik heb hiervoor een tweede vlinderboor glad geslepen, normaliter is de snijkant scheef of met puntjes, ik heb de snijkant haaks gemaakt zodat ik de onderkant van het dek daar mee schoon kan maken.
  9. Gaten van onderaf opgevuld met ingedikte epoxy en uit laten harden. Voor dekbeslag wat geschroefd wordt zou ik hier aan de onderkant nog twee lagen glas over gelamineerd hebben, dat heb ik in dit geval niet gedaan.
  10. Het gat in het midden opnieuw geboord na uitharding en zowel de bovenkant als de onderkant een flinke afschuining gegeven met een verzinkboor
  11. De bovenkant van de epoxi schijf met de dynema lus ingesmeerd met kit
  12. Lus van onderaf door het gat getrokken (met een dun hulplijntje, passing is vrij strak) en rustig omhoog getrokken.
  13. Met een val op spanning gehouden terwijl de kit droogt. na een half uurtje de spanning iets verhoogd totdat er wat kit uit rond de lus door het gat omhoog kwam.
  14. Aan onderkant overtollige kit weggesneden na uitharding en klaar is Klara :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 18:37 #1334490

Pretty nice sir!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 19:37 #1334505

Leuke tweaks aan deze bijzondere boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 22 okt 2021 20:10 #1334519

Top. Leuke post.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 23 okt 2021 17:53 #1334701

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Nieuwe Fokkeschoten



Omdat de oude fokkenschoot toch wel aan vervanging toe begon te geraken en de nieuwe ringen wat aan de krappe kant zijn voor de oude 14mm schoot moest hier ook maar een nieuwe voor komen. Makkelijke oplossing zou zijn geweest om de schoot weer met een paalsteek of zo aan de fok te zetten maar makkelijk is ook maar zo saai...
Daarom maar een avondje splitsen met als beginpunt een stuk lijn met polyester mantel en dynema kern.



Als eerste een oog met Brummel lock in de dynema kern gemaakt en daarna de kern op 30cm van het eind door de mantel gehaald. rond de 1,8m kern door de mantel naar buiten getrokken en de mantel hier weer netjes verjongd in teruggestoken en met een doorgestikte takeling afgewerkt.
Hierdoor is de eerste 1,8m kaal dynema en dunner, deels gewichtsbesparing aan de schootshoek, maar vooral omdat Dynema volgens mij wat gladder is en dus beter door de barberhauler loopt. Daarnaast ziet het er natuurlijk sexy uit en past het goed bij het kale dynema wat verder ook overal op Pai rondslingert..
Aan het andere eind zit nu een lege mantel, die heb ik er aan laten zitten om als de fok opgerold is wat meer lengte over te hebben om te kunnen beleggen. Dat was met de oude schoot heel krap, en om daar nu ook dynema voor te gebruiken....
De overgang van hol naar kern afgewerkt met een doorgestikte takeling om verschuiven van de kern tegen te gaan.
En omdat het kon aan het eind een Vlaams oog gesplitst, kunnen we de schoten aan ophangen als we ze niet gebruiken. En ik wilde graag eens een Vlaams oog maken :silly:
En dan heb je dit als eindresultaat

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 23 okt 2021 21:22 #1334736

Heb jij de splitscursus bij Jan Willem Polman gedaan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 24 okt 2021 11:31 #1334811

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Ik denk het niet, jaren geleden bij de WSV een workshop van de Lijnenspecislist gedaan, verder uit een boekje (van dezelfde toko) en het grote boze internet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 24 okt 2021 20:56 #1334884

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
HotSnail schreef :
Ik denk het niet, jaren geleden bij de WSV een workshop van de Lijnenspecislist gedaan, verder uit een boekje (van dezelfde toko) en het grote boze internet

Dat is Jan-Willem Polman :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 24 okt 2021 23:06 #1334894

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Leuk om te zien en te lezen allemaal!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 25 okt 2021 05:56 #1334897

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
redshift schreef :
HotSnail schreef :
Ik denk het niet, jaren geleden bij de WSV een workshop van de Lijnenspecislist gedaan, verder uit een boekje (van dezelfde toko) en het grote boze internet

Dat is Jan-Willem Polman :-)

Check :blush: weet nog dat ze met zijn tweeën waren, maar de namen kon ik me niet met herinneren.
Was wel een leuke workshop, al heb ik na de workshop niet een oog gemaakt in dubbel gevlochten polyester.... wel nog een aantal softshackles gemaakt, en het gereedschap wat ik toen gekocht heb flink gebruikt.
Laatst bewerkt: 25 okt 2021 05:59 door HotSnail. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pai-Provements 25 okt 2021 06:36 #1334900

Die ander was dacht ik Jeroen? Heb de online workshops gevolgd, ontzettend leuk!
Binnenkort hebben ze dacht ik weer een cursus. Mijn vallen worden nu standaard met een vlaams oog gespitst, erg makkelijk bij de winterwissel als de vallen er af gaan en goedkope lijn er in wordt gehesen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 25 okt 2021 06:37 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl