Het is een leuke sportieve boot, die wat TLC nodig heeft (tender love & care
). Is wat verwaarloosd door de vorige eigenaar, maar die achterstand gaan we snel inhalen; daarnaast wat aanpassingen om de boot geschikt te maken voor solo varen, en meer wedstrijd zeilen. Kortom: er is wat 'werk aan de winkel'.
Waarom een Kelt 8m? Ik zocht een sportievere boot dan de vorige (hoewel dat de mooiste boot om te zien was die ik ooit gehad heb.. (German Frers 3/4 tonner) gelukkig heeft ze sympathieke nieuwe eigenaren, dat verzacht de pijn), maar ondanks dat sportiever wel meer hoofdruimte moest hebben dan mijn FF95 destijds (wel erg leuke boot, maar alles gebukt dan wel zittend moeten doen werd ik minder blij van). Na wat speurwerk en een aantal boten bekijken ben ik op deze Kelt 8m gekomen. Planeert niet, dat is jammer, maar de boot reageert op elke trimaanpassing/gewichtsverplaatsing etc, en ik heb gemerkt dat ik dat toch fijner vindt dan pure stabiliteit.
Een ander ding dat ik geleerd heb is dat je boot op 2uur(+) enkele reis van huis in de praktijk te onhandig is, dus toch weer dichterbij gaan kijken. Dat is Lelystad-Haven geworden, waar ik al vaker heb gelegen. Gezellige haven, actieve WA cup (en andere events), en: met diverse leuke mensen die ik al goed ken. Even kijken hie het loopt met de nieuwe eigenaars van de haven, anders naar de WVL toe (gunstiger qua kosten, liggen ook meerdere leuke mensen die ik goed ken, maar ik ben iets minder 'fan' van de Houtrib (invaart/vrachtvaart etc) als havenkom zeg maar).
De romp is al aangepakt gelukkig door de eigenaar voor de vorige eigenaar (foto's van ook; onderwaterschip in 7 lagen epoxy), als ook nieuwe luiken er in (1 voor voorpunt en 1 boven de WC (die er standaard niet altijd in zit)), maar het dek heeft nog een paar slechte plekken (ivm balsa dek en niet zorgvuldig gaten maken..), daar ben ik al mee begonnen.
De giek is stuk, daar is inmiddels een nieuwe voor besteld, die komt volgende week woensdag binnen.
Ook het lopend wand is niet top, dus alles vallen (en andere lijnen) zijn inmiddels in Dyneema besteld.
Omdat ik er meer wil wedstrijd zeilen gaat de Facnor rolreef er af, en komt er nieuwe voorstag in komende woensdag (alle stagen worden deze winter vervangen door nieuwe dyform), zodat er weer met leuver zeilen gevaren kan worden.
Er zit een zgan G4 bij, en de HA staat inmiddels in bestelling bij ONE sails. Deze winter bekijken wat ik qua genua ga doen (paar offertes opgevraagd).
Grootzeil lijkt nog goed, maar dat gaan we met de nieuwe giek er op binnenkort pas echt ondervinden.
Ook het interieur ga ik aanpakken, want de vorige eigenaar was mij iets te groot fa van aluminium...
En daarbij pak ik meteen de gewichtsverdeling aan: zo komen bijvoorbeeld de accu's komen boven op de kiel te staan, gaat de dieseltank die nu helemaal achterin de boot zit naar de midscheeps etc.
Afgelopen zondag had ik de boot net opgehaald, en daarmee de eerste wintercup wedstrijd gemist (Lelystad-Haven), maar de komende (12 December) verwacht ik mee te kunnen doen! Nu al zin in