Toen ik de boot kocht stonden in gasbun gasbun twee Camping Gaz tankjes gemonteerd met een beugels die in de bodem waren geschroefd.
Ben op een gegeven moment overgegaan op grotere propaan gasflessen, en wonder boven wonder stonden die meteen schraag met 1 Camping Gaz tankje als opvulling!
Dat wil zeggen.... De langswanden zijn niet horizontaal dus geen perfecte passing, en na mijn ontdekking dat toen het afgassingsgaatje van de bun verstopt zat en ik de gasflessen drijven en klotsend in de gasbun aantrof toch niet zo'n goed idee.
Bovendien mag je officieel maar 2 gasflessen in de bun hebben, en stond de Camping Gaz alleen maar voor de sier (en het opvullen van een gat) weg te roesten.
Tijd voor een goede duurzame en universele oplossing: die had ik zelf bedacht hetgeen niet meteen werkte zoals ik had gehoopt..
Ik had voor proefnemingen nog een 12mm POM plaat met gaten aan de randen liggen: de gaten er net afgezaagd met de FESTOOL cirkelzaag op de FESTOOL zaagbank. (wat moet een mens hier zonder??) en in 4 gelijk strippen gezaagd.
Fraaie RVS 316 beugels gekocht en dito M4 * 16 boutjes. De hartafstand van de beugeltjes heb ik met behulp van mijn freesbankje vastgesteld op 18.55 mm: wat moet een mens zonder freesbank?? (hartafstand is belangrijk omdat het om verzonken koppen gaat die zich natuurlijk willen centreren)
Natuurlijk de gaten in de POM getapt met mijn taparm nadat ik ze had voorgeboord op 0.01 mm nauwkeurig op de freesbank: je wilt tenslotte niet dat je een verschil ziet van 0,1 mm.
Maar nu: hoe deze te bevestigen? Via ZF al gelezen dat schroeven in glasvezel versterkt polyester niet goed houdt.
Dam maar lijmen. Dure tube SIKA 262i gekocht, kwam ik er later achter dat POM een bitch is om te lijmen en dat voor POM een speciale voorbewerking nodig zou zijn...
SIKA weer retour gestuurd, dat loonde wel ondanks verzendkosten, en verder op zoek naar een oplossing. Ik kwam bij MESA lijmen in Almelo terecht die via de mail zeer snel op al mijn vragen reageerde, en na een aantal heen en weer een speciale 2k lijm gekocht met lijmspuit en ontvetter.
Geprobeerd met een winkelhaak liggend in het gangboord, reikend in de "kelder" onder me, geprobeerd de zaak zo goed mogelijk af te tekenen en daarna de strippen in te lijmen.
Speciaal van deze lijm is dat je licht moet aandrukken. Ik heb de strips die eigenlijk al meteen op zijn plek bleven zitten met tape vastgezet, nadat ik natuurlijk de periferie goed had ontvet voor goede grip...
Nu was het idee om rubber plaat onder de gasflessen te lijmen en aan de wand waar de gasfles tegenaan drukt door middel van spanbanden met gesp door de beugels.
Getest: damn! Zijwaartste druk laat de gasflessen nog steeds bewegen! Spanbanden met een ratel zie ik niet zitten vanwege roest en vanwege mogelijk te grote kracht op de verlijmde strippen.
Ondertussen "Black Cyano" lijm gekocht bij genoemd bedrijf. Daarmee op de bodem de twee op vorm geknipte 3mm rubber plaat gelijmd. De Cyano bleek een waterig dunne lijm te zijn hetgeen een smeerboel opleverde. Vervolgens lijmoplosser gekocht en een anderhalf uur bezig geweest de zaak weer netjes te krijgen.
Het volgende bezoek aan de boot ander rubber meegenomen van 2mm dik die net wat soepeler was en meer wrijving had: was al beter, zeker met 2 stukken ertussen.
Hmm.. bedacht dat 10mm wel optimaal zou zijn. Besteld aan een prijs die ik hier niet durf te noemen en 2 stukken van 40cm bij 15cm gesneden en getest: bleek ook niet 100% optimaal.
Ik moet zo een drie kwartier rijden van en naar de boot, die ik vaak gebruik om na te denken over oplossingen en in welke volgorde ik welke stappen neem.
Helder idee: hoe krijg ik een wigvorm in het 10mm rubber?
Zag geen enkele mogelijkheid. Bovendien was vanwege de waterdunne lijm het niet aantrekkelijk om rubber plaat verticaal te verlijmen...
Uiteindelijk bedacht dat ik de 12.5 mm dikke hapa plaat zou kunnen gebruiken en daar op een of andere manier een wig in zien te frezen en daarop het 2mm rubber lijmen.
Heb mijn hoofd gebroken over hoe ik deze vorm erin zou kunnen krijgen.
De oplossing die ik had gevonden was om in de Y richting te frezen. Eerst een sleuf van 12mm breed en daarna aan beide kanten met een 40mm diameter vlakfrees in 12 graden de zijkanten. (Zie foto's) Het was nogal een bitch omdat ik net de helft "travel" had en dus het werkstuk steeds opnieuw moest inspannen, waarbij ik elke keer moest uitklokken en met de kantenvoeler de digitale uitlezing eiken.
Bedacht me dat ik het rubber absoluut thuis zou moeten lijmen en niet op de boot, dus speciaal alleen om de lijm op te halen op de boot op en neer gereden...
Ook het lijmen in twee stappen met aandrukken vroeg de nodige creativiteit en was weer een smeerboel: goed dat ik het onder optimale omstandigheden thuis heb gedaan.
Naar de boot met de nieuw bestelde 2 componenten lijm voor hapa aan gelcoat, een veel goedkopere lijm dan de speciale lijm voor POM aan gelcoat. Bleek dat de plunjer voor deze lijm niet in het lijmpistool paste wat ik voor de 2k lijm had gekocht.
Gereclameerd, en de volgende dag had ik gratis een nieuw lijmpistool met extra plunjer in huis.
Eerst op de FESTOOL zaagbank plankjes gezaagd en een balk op precies de juiste afmetingen, de balk op de FESTOOL onderfreesbank afgerond aan de hoeken en naar de boot waar ik uiteindelijk de hapa met rubber balken heb ingelijmd. Straalkacheltje die ik vaker heb gebruikt om het chemische proces lekker te laten verlopen.
Enige, wat ik nog vandaag ga doen wat nodig is, is de aandruk constructie verwijderen en de gasflessen met spanbanden bevestigen KLAAR!!!