I am Roaring schreef :
Orange Sunset schreef :
Bij een setup met een hydraulisch stuursysteem zoals als die van jou zou ik gekozen hebben voor een hydraulische pomp voor de stuurautomaat. Deze plaats je met wat leidingwerk gemakkelijk tussen de bestaande hydrauliek. Je elektrische solenoid voor de bypass werkt dan ook voor de autopiloot, en dus slechts een kleine kans om iets kapot te krijgen.
Onze vorige boot had z’n stuurinstallatie en autopiloot. Werkte super! Alleen niet vergeten de stuurautomaat standby te zetten voor je het stuurwiel gaat gebruiken.
Zeker een goede oplossing, maar dit was wat we kochten van de vorige eigenaar. De lineaire drive is dus een gegeven. Wellicht in de toekomst nog een hydraulische pomp als back up. Maar we zijn erg tevreden over de drive. Kan ik met een relais op de clutch de bypassklep bedienen?
In theorie zou dat moeten kunnen, maar de drive zit er ook op neem ik aan, maar ik zou wel even controleren welke vermogens je het over hebt. Echter zou ik hier niet zomaar op vertrouwen uit veiligheidsoverwegingen.
Ik weet niet hoe snel de solenoid schakelt, maar het liefst zou je de solenoid eerder willen schakelen dan de clutch van de drive om te garanderen dat de drive het roer kan bewegen zonder iets te slopen.
Als de solenoid een controle uitgang heeft om te zien in welke stand deze staat, dan zou je die misschien kunnen gebruiken om de clutch op de drive te schakelen?
Maar de clutch van de drive mag alleen schakelen als de solenoid in open stand staat EN clutch van de autopiloot ingeschakeld is (dus autopiloot ingeschakeld). Dus door ze in serie te schakelen zou je de clutch uitgang van de autopiloot kunnen gebruiken om de solenoid te openen.
Bij uitschakelen zou het omgekeerde moeten gebeuren, eerst clutch los en dan solenoid dicht zetten indien binnensturing actief was.
Enkele scenario’s:
- Binnensturen actief: Solenoid dicht -> autopiloot aan betekent eerst solenoid openen en daarna clutch inschakelen
- Binnensturen actief: Solenoid dicht -> autopiloot uit betekent eerst clutch uitschakelen dan solenoid sluiten
- Buitensturing actief: Solenoid open -> autopiloot aan betekent solenoid open laten en clutch inschakelen
- Buitensturing actief: Solenoid open -> autopiloot uit betekent clutch uitschakelen en solenoid open laten
Dat verschil in uitschakelen na gebruik van de autopiloot zou bij een NO solenoid betekenen dat dat je ergens het signaal van de clutch aan (= solenoid uit = open) moet omdraaien of je solenoid vervangen door een NC model.
Maar ik blijf erbij dat ik het een complexe en niet gangbare en potentiële onveilige installatie vindt die je wilt maken, ik zou de drive te koop zetten en een hydraulische aanschaffen. Dan kun je zonder waarschijnlijk ook solenoid aan de clutch uitgang aansluiten (check handleiding autopiloot computer!). Ook als er problemen zijn met de solenoid loop je geen risico dat de autopiloot je roerinstallatie of zichzelf vernield (draait immers het roer niet in open stand).
Enige nadeel is dat je geen 4e mogelijkheid tot sturen hebt als de hydrauliek, stuurstand buiten en noodhelmstok zouden falen