Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 03 jan 2022 14:55 #1355479

Beste Forumleden,

Op onze boot hebben we een drital stuursystemen:
- Kabelbesturing op het stuurwiel buiten
- Hydraulische besturing op het stuurwiel binnen
- RM autopilot middels een lineaire drive op het kwadrant.

Op de hydraulische stuurinrichting zat een handmatige bypass om binnen te kunnen sturen (deze staat open om buiten te kunnen sturen, en moet dicht om binnen te kunnen sturen). Deze bypass heb ik elektrisch gemaakt met een schakelaar bij de binnenstuurstand. Deze klep is normaal geopend, dus met spanning erop gaat ie dicht.





Met handmatig sturen is dit prima, maar we kunnen binnen ook de stuurautomaat bedienen (ACU 400, van Raymarine, middels Axiom scherm). En wanneer de stuurautomaat aangaat moet eerst de hydraulische bypassklep uit (open gezet worden). Dit om te voorkomen dat de RM drive tegen de hydaulische cilinder staat in te drukken. Dan gaat er iets stuk.
Nu denk ik daar via de ACU de clutch aansluiting voor te kunnen gebruiken met een NC relais ertussen.






Kan dit op de clutch schakeling? Er wordt in de handleiding van de ACU 400 nog gesproken over een slaap schakelaar, maar ik heb niet gevonden wat dat precies is... Mijn interpretatie is dat ik dit als verbreekcontact kan zetten op de handmatige bypass schakelaar (als de schakelaar bedient is, werkt de automaat niet). Ik heb liever de werkzaamheid andersom, dus als de stuurautomaat werkt, is de bypassklep spanningsloos (dus open). Vandaar het idee van de clutch aansluiting.
Of heeft een van jullie nog een passende of andere oplossing / opmerking?
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 15:00 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 03 jan 2022 15:45 #1355498

Bij een setup met een hydraulisch stuursysteem zoals als die van jou zou ik gekozen hebben voor een hydraulische pomp voor de stuurautomaat. Deze plaats je met wat leidingwerk gemakkelijk tussen de bestaande hydrauliek. Je elektrische solenoid voor de bypass werkt dan ook voor de autopiloot, en dus slechts een kleine kans om iets kapot te krijgen.

Onze vorige boot had z’n stuurinstallatie en autopiloot. Werkte super! Alleen niet vergeten de stuurautomaat standby te zetten voor je het stuurwiel gaat gebruiken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 15:46 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 03 jan 2022 21:09 #1355591

Orange Sunset schreef :
Bij een setup met een hydraulisch stuursysteem zoals als die van jou zou ik gekozen hebben voor een hydraulische pomp voor de stuurautomaat. Deze plaats je met wat leidingwerk gemakkelijk tussen de bestaande hydrauliek. Je elektrische solenoid voor de bypass werkt dan ook voor de autopiloot, en dus slechts een kleine kans om iets kapot te krijgen.

Onze vorige boot had z’n stuurinstallatie en autopiloot. Werkte super! Alleen niet vergeten de stuurautomaat standby te zetten voor je het stuurwiel gaat gebruiken.

Zeker een goede oplossing, maar dit was wat we kochten van de vorige eigenaar. De lineaire drive is dus een gegeven. Wellicht in de toekomst nog een hydraulische pomp als back up. Maar we zijn erg tevreden over de drive. Kan ik met een relais op de clutch de bypassklep bedienen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 03 jan 2022 21:59 #1355605

I am Roaring schreef :
Orange Sunset schreef :
Bij een setup met een hydraulisch stuursysteem zoals als die van jou zou ik gekozen hebben voor een hydraulische pomp voor de stuurautomaat. Deze plaats je met wat leidingwerk gemakkelijk tussen de bestaande hydrauliek. Je elektrische solenoid voor de bypass werkt dan ook voor de autopiloot, en dus slechts een kleine kans om iets kapot te krijgen.

Onze vorige boot had z’n stuurinstallatie en autopiloot. Werkte super! Alleen niet vergeten de stuurautomaat standby te zetten voor je het stuurwiel gaat gebruiken.

Zeker een goede oplossing, maar dit was wat we kochten van de vorige eigenaar. De lineaire drive is dus een gegeven. Wellicht in de toekomst nog een hydraulische pomp als back up. Maar we zijn erg tevreden over de drive. Kan ik met een relais op de clutch de bypassklep bedienen?

In theorie zou dat moeten kunnen, maar de drive zit er ook op neem ik aan, maar ik zou wel even controleren welke vermogens je het over hebt. Echter zou ik hier niet zomaar op vertrouwen uit veiligheidsoverwegingen.

Ik weet niet hoe snel de solenoid schakelt, maar het liefst zou je de solenoid eerder willen schakelen dan de clutch van de drive om te garanderen dat de drive het roer kan bewegen zonder iets te slopen.

Als de solenoid een controle uitgang heeft om te zien in welke stand deze staat, dan zou je die misschien kunnen gebruiken om de clutch op de drive te schakelen?

Maar de clutch van de drive mag alleen schakelen als de solenoid in open stand staat EN clutch van de autopiloot ingeschakeld is (dus autopiloot ingeschakeld). Dus door ze in serie te schakelen zou je de clutch uitgang van de autopiloot kunnen gebruiken om de solenoid te openen.

Bij uitschakelen zou het omgekeerde moeten gebeuren, eerst clutch los en dan solenoid dicht zetten indien binnensturing actief was.

Enkele scenario’s:
  • Binnensturen actief: Solenoid dicht -> autopiloot aan betekent eerst solenoid openen en daarna clutch inschakelen
  • Binnensturen actief: Solenoid dicht -> autopiloot uit betekent eerst clutch uitschakelen dan solenoid sluiten
  • Buitensturing actief: Solenoid open -> autopiloot aan betekent solenoid open laten en clutch inschakelen
  • Buitensturing actief: Solenoid open -> autopiloot uit betekent clutch uitschakelen en solenoid open laten

Dat verschil in uitschakelen na gebruik van de autopiloot zou bij een NO solenoid betekenen dat dat je ergens het signaal van de clutch aan (= solenoid uit = open) moet omdraaien of je solenoid vervangen door een NC model.

Maar ik blijf erbij dat ik het een complexe en niet gangbare en potentiële onveilige installatie vindt die je wilt maken, ik zou de drive te koop zetten en een hydraulische aanschaffen. Dan kun je zonder waarschijnlijk ook solenoid aan de clutch uitgang aansluiten (check handleiding autopiloot computer!). Ook als er problemen zijn met de solenoid loop je geen risico dat de autopiloot je roerinstallatie of zichzelf vernield (draait immers het roer niet in open stand).

Enige nadeel is dat je geen 4e mogelijkheid tot sturen hebt als de hydrauliek, stuurstand buiten en noodhelmstok zouden falen ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 04 jan 2022 07:35 #1355649

Orange Sunset schreef :
In theorie zou dat moeten kunnen, maar de drive zit er ook op neem ik aan, maar ik zou wel even controleren welke vermogens je het over hebt. Echter zou ik hier niet zomaar op vertrouwen uit veiligheidsoverwegingen.

Ik weet niet hoe snel de solenoid schakelt, maar het liefst zou je de solenoid eerder willen schakelen dan de clutch van de drive om te garanderen dat de drive het roer kan bewegen zonder iets te slopen.

Als de solenoid een controle uitgang heeft om te zien in welke stand deze staat, dan zou je die misschien kunnen gebruiken om de clutch op de drive te schakelen?

Maar de clutch van de drive mag alleen schakelen als de solenoid in open stand staat EN clutch van de autopiloot ingeschakeld is (dus autopiloot ingeschakeld). Dus door ze in serie te schakelen zou je de clutch uitgang van de autopiloot kunnen gebruiken om de solenoid te openen.

Bij uitschakelen zou het omgekeerde moeten gebeuren, eerst clutch los en dan solenoid dicht zetten indien binnensturing actief was.

Enkele scenario’s:
  • Binnensturen actief: Solenoid dicht -> autopiloot aan betekent eerst solenoid openen en daarna clutch inschakelen
  • Binnensturen actief: Solenoid dicht -> autopiloot uit betekent eerst clutch uitschakelen dan solenoid sluiten
  • Buitensturing actief: Solenoid open -> autopiloot aan betekent solenoid open laten en clutch inschakelen
  • Buitensturing actief: Solenoid open -> autopiloot uit betekent clutch uitschakelen en solenoid open laten

Dat verschil in uitschakelen na gebruik van de autopiloot zou bij een NO solenoid betekenen dat dat je ergens het signaal van de clutch aan (= solenoid uit = open) moet omdraaien of je solenoid vervangen door een NC model.

Maar ik blijf erbij dat ik het een complexe en niet gangbare en potentiële onveilige installatie vindt die je wilt maken, ik zou de drive te koop zetten en een hydraulische aanschaffen. Dan kun je zonder waarschijnlijk ook solenoid aan de clutch uitgang aansluiten (check handleiding autopiloot computer!). Ook als er problemen zijn met de solenoid loop je geen risico dat de autopiloot je roerinstallatie of zichzelf vernield (draait immers het roer niet in open stand).

Enige nadeel is dat je geen 4e mogelijkheid tot sturen hebt als de hydrauliek, stuurstand buiten en noodhelmstok zouden falen ;)

Dank voor het meedenken. In de basis is tussen binnen en buiten sturen altijd een handschakeling vereist bij de binnenstuurstand (een wisselschakelaar met een led voor aan/uit). Dus als we binnen willen sturen moeten we het hydrauliek systeem activeren (de bypassklep solenoid activeren).
Ik volg je dat het fool proof moet zijn, dus hieronder een aanpassing in het E-systeem. Als hier het relais niet werkt kan er niets stuk gaan, dan blijft de situatie "as is".



De clutch aansluiting op de ACU heeft een max. output van 4A, prima voor een 4-P 12V industrie relaistje (van Finder) denk ik? Behalve dat jij een hydraulische pomp zou installeren, zie je anders nog bottlenecks?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 04 jan 2022 08:00 #1355655

ik zou gaan voor alles hydrauliek met een terugslagklep.
Stuurpompen met geintergreerde terugslagkleppen zijn er die je op meerdere punten naast elkaar kan plaatsen, stuurautomaat pomp in je leiding en een cilinder op je kwadrant.
Door afsluiters in je leiding te monteren kun je delen afsluiten zodat je altijd een werkende stuur over houd.. Ik heb dan 1 stuurwiel dus als backup een 3/2 kraan in de leiding zodat bij uitval een bypass ontstaat en de nood helmstok het kan overnemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 04 jan 2022 08:04 #1355657

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
De clutch van RM wordt zeer snel geactiveerd zodra je de AP inschakelt. De situatie dat de AP al drukt zonder dat de by-pass open staat lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Wel zou ik zelf de aansturing van het relais voor de by-pass parallel schakelen aan de clutch. Dat voorkomt dat wanneer er iets mis gaat in het relais (los contact, doorgebrande spoel) de clutch niet meer geactiveerd kan worden.

Wat je in alle gevallen moet beschouwen is dat je nog opties hebt wanneer alle stroomvoorziening is uitgevallen. Je kunt ook overwegen om een bi-stabiel relais toe te passen om het stroomverbruik iets lager te krijgen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 jan 2022 08:05 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 04 jan 2022 09:17 #1355691

ilCigno schreef :
De clutch van RM wordt zeer snel geactiveerd zodra je de AP inschakelt. De situatie dat de AP al drukt zonder dat de by-pass open staat lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Wel zou ik zelf de aansturing van het relais voor de by-pass parallel schakelen aan de clutch. Dat voorkomt dat wanneer er iets mis gaat in het relais (los contact, doorgebrande spoel) de clutch niet meer geactiveerd kan worden.

Wat je in alle gevallen moet beschouwen is dat je nog opties hebt wanneer alle stroomvoorziening is uitgevallen. Je kunt ook overwegen om een bi-stabiel relais toe te passen om het stroomverbruik iets lager te krijgen.

Dank Il Cigno, is het E-schema als getekend dan toereikend? Wat zou het stroomverbruik zijn van een dergelijk relais, in de specs staat 1,5 VA, dat is 125 mA?

FIN 56.32.8 12V
Leistungs-Steckrelais
2 Wechsler für 12 A / 250 V AC,
Kontaktmaterial AgNi
Spulendaten 12 V AC, 1.5 VA, 50 Ohm
blockierbare/tastende Handbetätigung und mechanische Anzeige
Relaisschutzart: RT I

De stuurautomaat werkt dan ook, deze trekt zo'n 6-8 Ah.
Ik moet erbij zeggen dat ik nog een kogelkraan naast de hydraulische bypassklep (solenoid) heb zitten, mocht ik geen elektra hebben en wil ik binnen sturen, kan ik altijd de kogelkraan dichtzetten om de bypass te sluiten (staat niet in het schemaatje). Als de elektra niet beschikbaar is, doet de autopilot het niet en kan de clutch niet inschakelen. Als de stuurautomaat defect is blijft het contact voor de solenoid dicht (NC) en het contact voor de clutch open (NO).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 04 jan 2022 22:41 #1355998

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het schema kan ik niet helemaal volgen, omdat er geen verbinding meer lijkt te zijn tussen de ACU-400 en de clutch van de drive. Wat ik zou doen is vanuit de clutch aansluiting van de ACU een tweede paar draden, dus compleet naast de aansturing van de clutch, naar het relais. Zo wordt de werking van de AP nooit beïnvloed door het relais. Voor de ACU zal de kleine extra belasting geen enkel probleem zijn. Ik verwacht ook niet dat de werking van de clutch beïnvloed wordt door de kleine verlaging van het voltage.

Of het stroomverbruik van het relais een probleem is moet je zelf beschouwen, maar 0,2A levert over 10 uur toch weer een additionele 2 Ah belasting voor je accu’s op. Misschien niet veel, maar vele kleintjes tellen natuurlijk ook op.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 05 jan 2022 10:28 #1356085

ilCigno schreef :
Het schema kan ik niet helemaal volgen, omdat er geen verbinding meer lijkt te zijn tussen de ACU-400 en de clutch van de drive. Wat ik zou doen is vanuit de clutch aansluiting van de ACU een tweede paar draden, dus compleet naast de aansturing van de clutch, naar het relais. Zo wordt de werking van de AP nooit beïnvloed door het relais. Voor de ACU zal de kleine extra belasting geen enkel probleem zijn. Ik verwacht ook niet dat de werking van de clutch beïnvloed wordt door de kleine verlaging van het voltage.

Of het stroomverbruik van het relais een probleem is moet je zelf beschouwen, maar 0,2A levert over 10 uur toch weer een additionele 2 Ah belasting voor je accu’s op. Misschien niet veel, maar vele kleintjes tellen natuurlijk ook op.

Ik begrijp wat je bedoeld. K1 is het relais. De ACU bekrachtigt K1 en dan schakelt K1 de NO en NC contacten voor de clutch en de bypass. (in het schema staat "K1" bij de relais schakelingen en bij de bekrachtiging). Dit om te voorkomen dat als het relais defect is de clutch geschakeld kan worden zonder dat de bypass is gedeactiveerd.
Laatst bewerkt: 05 jan 2022 10:28 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische-, kabel-, en auto stuur inrichting 05 jan 2022 23:46 #1356428

I am Roaring schreef :
ilCigno schreef :
Het schema kan ik niet helemaal volgen, omdat er geen verbinding meer lijkt te zijn tussen de ACU-400 en de clutch van de drive. Wat ik zou doen is vanuit de clutch aansluiting van de ACU een tweede paar draden, dus compleet naast de aansturing van de clutch, naar het relais. Zo wordt de werking van de AP nooit beïnvloed door het relais. Voor de ACU zal de kleine extra belasting geen enkel probleem zijn. Ik verwacht ook niet dat de werking van de clutch beïnvloed wordt door de kleine verlaging van het voltage.

Of het stroomverbruik van het relais een probleem is moet je zelf beschouwen, maar 0,2A levert over 10 uur toch weer een additionele 2 Ah belasting voor je accu’s op. Misschien niet veel, maar vele kleintjes tellen natuurlijk ook op.

Ik begrijp wat je bedoeld. K1 is het relais. De ACU bekrachtigt K1 en dan schakelt K1 de NO en NC contacten voor de clutch en de bypass. (in het schema staat "K1" bij de relais schakelingen en bij de bekrachtiging). Dit om te voorkomen dat als het relais defect is de clutch geschakeld kan worden zonder dat de bypass is gedeactiveerd.

Schakeling ziet er m.i. prima uit. Mits de solenoid snel genoeg opent.

- K1 is dan een DPDT relais. Alleen even op stroomgebruik letten, hoewel tov de autopiloot zal dat wel weer in het niet vallen.
- De solenoid is een NO, dus ik ga er van uit dat als deze ooit kapot zou gaan dat deze dan open gaat staan en kan het roer vrij bewegen. En dat is gewenst in deze situatie.
- Gaat het relais K1 kapot, dan schakelt de clutch en de solenoid niet in. En ook dat is prima gezien het roer vrij kan draaien.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl