Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie S-spant 1960

Restauratie S-spant 1960 09 jan 2022 13:01 #1357599

  • AVE92
  • AVE92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dag allemaal (ik ben nieuw op dit forum),

Al enkele maanden ben ik bezig met de restauratie van een stalen S-spant uit 1960 gebouwd bij de inmiddels opgedoekte werf Westhaven N.V.' te Zaandam, mogelijks een Baron Van Hoëvell(?). Ik ben zeer benieuwd naar de geschiedenis van deze boot (oude foto's, verhalen etc.), maar kom overal op een dood spoor uit. Ik heb al geprobeerd bij het nationaal scheepvaartmuseum en het stedelijk archief van Zaandam.

Misschien is er iemand op dit forum die de boot herkend?
Ik heb documentatie die teruggaat tot 1979 en vind daar het volgende terug (de namen van vorige eigenaars ga ik hier niet plaatsen, uiteraard):

Vorige namen:
-"Theomarie"
-"No Sa" ("no se"?)
-"30+"
-"Baron"

Gekende vorige ligplaatsen:
-Wolphaartsdijk
-Nieuwpoort
-Zaandam

Het is een serieuze klus, met werk boven en onder de waterlijn, veel corosiebehandeling, kleine motorproblemen, maar met veel plezier gedaan. Ik voeg wat foto's e.d. toe.

Herkent iemand deze boot?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 jan 2022 13:10 door AVE92.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 09 jan 2022 13:11 #1357605

Mooi scheepje, succes met het (uitzoek)werk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 09 jan 2022 13:59 #1357626

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Probeer nog eens het archief vanHet Fries Scheepvaart Museum. Daar bewaren ze vaak originele bouw- en ontwerptekeningen. Mooi scheepje overigens , veel plezier er mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 09 jan 2022 14:19 #1357627

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Tjeez... Ik schrijf gewoon maar wat ik al van plan was (ook al gingen me 2 voor)
Mooi scheepje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 09 jan 2022 16:20 #1357655

Lijkt op een Dutch Dandy MK II
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 10:10 #1358682

Geweldig, wat een project zeg. Ik heb zelf een Sturgeon Class 22 met S-spant uit 1976, tweede reeks.
Ik hoop dat je kunt vinden waar je naar zoekt. Om informatie op te doen uit die tijd, is er een flink google doc beschikbaar over de Sturgeon: sites.google.com/site/sturgeon22info/sturgeon-22

Misschien helpt 't, want er staan ook oude folders etc. Nu is dit niet het merk & type wat je zoekt, maar wellicht wel een beetje body over die 'tijd'

Veel succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 12:22 #1358729

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Mijn vader had ongeveer tussen '92 en '98 zo'n vd Hoevell S-Spant, heette de Robbedoes.
Hij kocht dat schip van een professor in Klundert bij Jachthaven Noordschans. Er stond toen een Albin 2 cilinder zij-klepper benzinemotor in.
Hij heeft er een Bukh DV-10 ingebouwd en de kuipbanken opnieuw gemaakt uit hardhout.

De Robbedoes lag eerst langszij Luxe Motor 'Gouwestroom' in Werkhaven Hitland in Capelle a/d IJssel en later bij Jachthaven de Lunenburg in Wijk bij Duurstede (waar ik geboren ben, maar helaas niet aan boord).

De nieuwe eigenaar(en) kennen we niet. Ik denk niet dat jouw schip de Robbedoes is eerlijk gezegd. Maar mocht je de Robbedoes ooit tegenkomen, dan zou ik dat leuk vinden om te weten!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 14:35 #1358773

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639



Hoi Welkom op het leerzame forum.
IK heb al 12 jaar een Baron van der Hövell stalen S-spant in bezit en heb er veel en ver mee gevaren, vaak solo naar koude streken.
Zeer zeewaardig en heel comfortabel in golven.
Er zit een Sabb 1 cilindermotor in met keerschroef, die nog nooit meer dan 1 omwenteling nodig had om te starten. Wel heel lastig om mee te manoeuvreren, zeker achteruit.
Mijn ""Grijze Baron" is ca 9 meter met 80cm boegspriet. en 155 cm diepgang.
Volgens overlevering zijn er 5 van gebouwd bij Muller in .......\
Ik heb de originele werkplaats tekeningen nog (ergens)
Succes met de opknapbeurt!

Zoek de verschillen !
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 14:37 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 16:16 #1358809

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2533
Mooie boten hoor. Ik kijk inderdaad vaak met plezier naar de boot van spieboom.
Ik had voorheen ook een s-spant. Een delta s spant van van der torre uit brielle.

Welkom op t forum
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 18:12 #1358846

  • AVE92
  • AVE92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Goedenavond allen,

Bedankt voor de hulp, via het forum ben ik in contact gekomen met een (zéér behulpzame) vorige eigenaar.

Er is al heel wat werk in gekropen, voor zij die het interesseert:
    voortstuwing
  • Vetus M3.10
  • sterk vervuild brandstofsysteem
  • Nieuwe opvoerpomp en leidingen
  • Nieuwe filters, riem, impeller en vloeistoffen (motorolie, koelvloeistof, keerkoppeling)
  • diverse sensoren herbekabeld (zaten zeer hoge weerstanden op door corrosie, o.a. op de oliedruk)
  • koppeling watergesmeerde schroefas onderhouden
    CASCO
  • onderwaterschip gezandstraald en gelast waar nodig
  • potdeksel binnen en buitenboord gezandstraald, gelast en volledig in nieuwe epoxy gelegd
  • teakwerk en mast geschuurd en behandeld
  • Nieuwe afwatering bovendeks ingelast
  • Nieuwe bilgepompen
  • nieuwe zeewaterkranen waar nodig
    Elektra
  • nieuwe oplader en batterijen
  • nieuwe galvanische scheider op de walvoeding
  • Cyrix laadstroomverdeler op de alternator
  • grote stukken herbekabeld
  • alle verlichtingen vervangen door LED, in de originele armaturen waar mogelijk
  • Mast volledig herbekabeld
    Elektronica
  • nieuwe dieptemeter en speedlog (Raymarine i40)
  • nieuwe gever windsnelheid
  • VHF Sailor RT144-C vermaakt (eindtrappen waren doorgeblazen)
  • Tweedehands GPS (Furuno GP-30)
  • Nieuw fluxcompass stuurautomaat (Autohelm ST4000)

Ik heb nog heel wat te doen voor we terug zeewaardig zijn, maar het gaat toch aardig vooruit.


constructieve commentaar, bedenkingen en vragen zijn meer dan welkom!

Ik voeg nog wat foto's toe voor de geïnteresseerden.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 18:15 door AVE92.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 18:14 #1358848

  • AVE92
  • AVE92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 18:14 door AVE92.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie S-spant 1960 12 jan 2022 18:48 #1358869

  • AVE92
  • AVE92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Spieboom schreef :



Hoi Welkom op het leerzame forum.
IK heb al 12 jaar een Baron van der Hövell stalen S-spant in bezit en heb er veel en ver mee gevaren, vaak solo naar koude streken.
Zeer zeewaardig en heel comfortabel in golven.
Er zit een Sabb 1 cilindermotor in met keerschroef, die nog nooit meer dan 1 omwenteling nodig had om te starten. Wel heel lastig om mee te manoeuvreren, zeker achteruit.
Mijn ""Grijze Baron" is ca 9 meter met 80cm boegspriet. en 155 cm diepgang.
Volgens overlevering zijn er 5 van gebouwd bij Muller in .......\
Ik heb de originele werkplaats tekeningen nog (ergens)
Succes met de opknapbeurt!

Zoek de verschillen !

zeer gelijklopend, mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl