Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: vd Stadt Tasman 48 Afbouwen

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 27 juni 2022 19:05 #1402935

Gewicht is 1 ding, maar lateraal oppervlak is ook belangrijk, het is immers de drift beperker en een te kleine kiel zorgt voor veel meer verlijeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 28 juni 2022 08:13 #1403059

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Erikdejong schreef :
Gewicht is 1 ding, maar lateraal oppervlak is ook belangrijk, het is immers de drift beperker en een te kleine kiel zorgt voor veel meer verlijeren.

Inderdaad, het ontwerp heeft 4 kiel opties 240, 220 ,200 en 180 cm diepgang, lengte van de kiel neemt in geval van minder diepgang toe, oppervlak is bij de ondiepere kiel iets groter.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 06:11 #1404117

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
En met die van 240 diep loopt ie hoogstwaarschijnlijk het lekkerst aan de wind.
Als je een liftkiel kunt maken ideaal maar zal ook heel moeilijk zijn ik zou daarvoor advies van een goede ontwerper inhuren die zijn er. Ik denk daarbij bijv. aan Arthur Peltzer of Erik de Jong van hier.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 juli 2022 06:13 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 07:20 #1404120

Voor een lift kiel zal er sowieso een waterdichte doos in de boot gebouwd moeten worden.
De vraag is natuurlijk of je dat zou willen en of het mogelijk is.
Verder zijn er natuurlijk wel een aantal voorbeelden zoals bijvoorbeeld de etap’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 07:44 #1404126

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik denk dat je duidelijk moet kiezen. Of je neemt een vaste kiel of een optrekbare waarmee je droog kunt vallen. Al het andere is veel omhaal voor weinig.
Droogvallen is wel top hoor, je hebt er veel lol van, veel gemak met onderhoud maar het bespaart ook het nodige aan havengeld.
48 voet is een ruimtewonder dus je hoeft niet perse vaak in een haven.
Eerlijk gezegd zou een droogvaller mijn grote voorkeur hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 10:05 #1404151

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Holtere schreef
Ik denk dat je duidelijk moet kiezen. Of je neemt een vaste kiel of een optrekbare waarmee je droog kunt vallen. Al het andere is veel omhaal voor weinig.
Droogvallen is wel top hoor, je hebt er veel lol van, veel gemak met onderhoud maar het bespaart ook het nodige aan havengeld.
48 voet is een ruimtewonder dus je hoeft niet perse vaak in een haven.
Eerlijk gezegd zou een droogvaller mijn grote voorkeur hebben.

Ik denk dat je voor droogvallen een kiel van 2,40 al 1,40 op moet kunnen draaien zodat je 1 meter overhoud achter sta je op de dubbele roeren…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 10:09 #1404152

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Kijk eens hoe Ovni dat oplost, of Garcia, of Boreal en nog vele anderen.
Een hefdoos voor een rechte kiel moet al tot aan het kajuitdak, dat is geen oplossing voor zoiets m.i.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 10:24 #1404154

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 11:23 #1404164

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Je hebt het dan wel over midzwaarden ipv hefkielen. Dus dan moet er ook binnenballast komen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 11:50 #1404172

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Dat neem ik aan maar hoe dan ook, zo'n feature of hef of midzwaard zal geld en moeite kosten en een goede begeleiding ook :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 17:26 #1404214

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
Bij alle suggesties voor de ombouw naar een midzwaard of hefkiel lees ik nergens de suggestie om contact op te nemen met vdStadt, het ontwerpbureau van dit schip. Raadselachtig, want die hebben de oplossing waarschijnlijk gewoon in de la liggen!

Overigens -en helemaal nergens op gebaseerd behalve dan op mijn persoonlijke mening- zou ik geen hefkielconstructie willen hebben in een composiet gebouwd schip. Daarvoor zou ik een stalen of aluminium schuit prefereren of minimaal een volglas gelamineerd onderwaterschip. Ook wat droogvallen betreft. Een beetje puntbelasting door een steen oid. drukt dwars door het laminaat als daar een ton of 16 op rust…

Gewoon een vaste kiel onder dit schip en gaan genieten!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 juli 2022 18:31 #1404225

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Dat zijn idd wel punten die je overweging moet nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 14:30 #1404716

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Effe druk geweest, dus geen tijd gehad voor reacties...

Ik heb uiteraard vd Stad, Cees van Tongeren gesproken, er zijn nog niet eerder woodcore casco's getekent met een hefkiel, twinkiel of ander soortige kielen, 4 opties 2,4 / 2,2 2 en 1,8

Een en ander moet dus worden uitgewerkt en afgewogen of het het extra werk en geld waard zal zijn.

Alle beschreven punten zijn al zaken die ik in overweging neem, het valt niet mee om 6 ton in een swingkiel te stoppen en niet dieper te steken dan 2,4 meter en een diepte onder de 1,4 meter te krijgen zonder ingrijpende aanpassingen aan het vlak waar de kiel dan deels of geheel in verdwijnt.

to be continued in time.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 15:13 #1404727

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Ik lees: 48 voet, grote reizen, diepgang.
Mijn ervaring met onze 50 voet, grote reizen en vaste dooskiel van 1.80 meter:
Slechts een enkele keer pas je met 50 voet in een haventje waar door geringe diepte je toch niet in kan. We liggen nu op Rugen, nou daar kunnen wij dus meestal niet in een haven, want te druk, te vol, te klein om te manouvreren. Diepgang is bij de meeste niet direct het probleem.
Op ankerplaatsen vinden wij meestal nog wel een plekje dichter bij de kust dan andere durven.
Belangrijk aspect in onze ogen: het is onvermijdelijk dat er ergens op je grote reizen "grondberoering" optreedt, hoe voorzichtig je ook bent. Dan ben je blij met je fixed keel.
Tot slot: er zijn zoveel mooie plekjes op aarde die je met grote diepgang kan bereiken, dat je meerdere levens nodig hebt om die allemaal te bezoeken. Die paar waar je dan niet kan komen, ala, die ga je echt niet missen.
Ik zou niet rustig kunnen slapen met een wiebelkiel. Zou hij nog goed vastzitten?-syndroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 15:16 #1404728

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Een nadeel van de ondiepe vaste dooskiel is het niet optimaal zijn van de zeileigenschappen vooral aan de wind. Maar ja, grote reizen en aan de wind sluiten elkaar uit tenzij je Eriks pad volgt in noordelijke streken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 16:47 #1404758

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
@Ronaldl: Bedankt voor het delen van je ervaring, hoog aan de wind varen is niet de prioriteit, prima trade off voor bulletproof kiel en redelijke diepgang.
Met 180 cm diepgang is de dooskiel 100 - 110 cm hoog en 4 meter lang. Bij aanvaring kan daar naar mijn idee weinig misgaan zeker met de massief mahonie spanten van 40cm hoog om de 50 cm.

Schade aan de beweegbare kiel op afgelegen plekken is absoluut een van de grootste min punten van een hefkiel, swingkiel is dan misschien iets minder schade gevoelig, echter lekke hydrauliek zorgt al voor problemen met het ophalen of blokkeren van de kiel.

schijnt ook dat de grootste schade van een swingkiel komt als ie weer terug klapt in de uitgeklapte stand, daar moet dus een hydrodemper zitten die de kiel langzaam laat terug zakken met een dubbel werking voor een lock mechanisme, alles hangt dan af van langdurig goede hydrauliek :unsure:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 17:06 #1404766

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6728
Als ik van plan was om een grote reis te maken zou ik kiezen voor een langkieler. Stabiel in de golven en op koers, daarbij een extra verzwaring van het onderschip. Wat vindt Van de Stadt daar van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 18:00 #1404788

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Een langkieler....Dat vindt ie al helemaal niets :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 18:55 #1404811

jerry schreef :
Als ik van plan was om een grote reis te maken zou ik kiezen voor een langkieler. Stabiel in de golven en op koers, daarbij een extra verzwaring van het onderschip. Wat vindt Van de Stadt daar van?

mwah, mijn boot is ook zeer stabiel op koers, hangt meer van je stuurautomaat af dan van je kiel. Stabiel in de golven? Dat voordeel geldt eigenlijk alleen upwind....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 20:08 #1404846

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
jerry schreef :
Als ik van plan was om een grote reis te maken zou ik kiezen voor een langkieler. Stabiel in de golven en op koers, daarbij een extra verzwaring van het onderschip. Wat vindt Van de Stadt daar van?

Is 1 van de kielopties, kan er zo onder.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 04 juli 2022 20:29 #1404856

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Géén langkieler.
Het is waar dat een langkieler koersstabiel kan zijn. Maar dat is ook gelijk het nadeel. Als je toch van koers komt (ik las namelijk lange reizen, dus neem ik ook aan oceaan oversteken en dan zijn de golven maatgevend voor alles. Rollers schuin van achter drukken je altijd van koers), dan komt een langkieler dus ook niet meer terug op koers.
Bij een goed ontworpen boot (kom er maar in Erik) is het zo dat de volume verdeling tussen voorschip en achterschip zo is, dat een golf die het achterschip wegduwt even later het voorschip weer net zo terug duwt tot de zelfde koers. In de praktijk blijft er altijd een verschil over, dus dan ben je van koers af. Probeer die langkieler dan maar weer eens op koers terug te krijgen.
Geef mij maar een lange slanke boot met vooral zo lang mogelijke waterlijn, die zijn door de rompvorm op snelheid al koersstabiel met een korte kiel, die daardoor juist wendbaar is.
Hoe dit bij de tasman 48 uitpakt, dat weet de ontwerper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 05 juli 2022 08:42 #1404930

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721

Begrijp ik het goed dat je ook naar dubbele roeren toe wilt? Wat dat betreft wil ik je dan mijn ervaring met mijn vdStadt Madeira met je delen. De Zeehaen is een geweldig varend schip en in grote lijnen vergelijkbaar met jouw Tasman. Mijn boot heeft een vaste kiel met 2 meter diepgang en een enkel spaderoer. De Zeehaen draait daarmee vooruitvarend ‘op een postzegel’ zogezegd. Maar achteruitvarend is dat een geheel ander verhaal! De roerwerking is groot en omdat het relatief zware schepen zijn met een vrij brede kont hebben ze ook even de tijd nodig om achterwaarts op gang te komen en goed bestuurbaar te zijn; heel wat anders dan een plastic Hanse of Bavaria van dezelfde lengte en de helft van het gewicht bijvoorbeeld! Met dubbele roeren heb je geen profijt meer van de stuwdruk van je schroef op het roerblad in zijn vooruit en wordt de draaicirkel bij lage snelheden daardoor behoorlijk wat groter wat in havens niet altijd even prettig is (m.i.)
Dubbele roeren op een Tasman? Ik zou er nog eens goed over nadenken…
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 05 juli 2022 08:42 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 05 juli 2022 09:29 #1404942

Dan ook maar twee motoren, toch? (Elektrisch, of course)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 05 juli 2022 09:30 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 05 juli 2022 09:50 #1404946

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Niet alleen bij het achteruit varen! Ook zijn dubbele roeren met langzaam vooruitvaren/manouvreren een dingetje.
Je kunt niks zolang er geen aanstroming is door vaart en alle truukjes die voor handen zijn om even de kont weg te zetten ontbreken.
Laatst bewerkt: 05 juli 2022 09:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 05 juli 2022 09:50 #1404947

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
2 motoren als in boeg en hekschroef, gaat wel werken :lol:

Alternatief is ook een hulproertje achter de schroef, toegepast bij veel dubbel configuraties

Ik heb eens alle kiel opties in de tekening geschetst om een helder beeld te creeren.

de 240 / 220 in zwart
200 in blauw
180 in flour en een alternatief in potlood met een bulb ipv standaard box profiel

Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 05 juli 2022 10:00 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl