In 2018 heb ik zonnepanelen geplaatst, 250 WP totaal, tussen bakstagen.
Dat voldoet in principe prima maar de constructie begint wat tekenen van verval te vertonen.
Ik speel al geruime tijd met de gedacht om het allemaal wat definitiever en constructie technisch beter te maken.
Ook de situatie met de kuipbanken achter de stuurwielen in combinatie met de bakstagen en het “armen en benen werk” van de Bimini is niet ideaal. Zit in de weg met afmeren en ertegenaan zitten is ook niet ideaal.
Aan de positie van de bakstagen kan ik weinig doen, ik zou ze meer naar het midden kunnen verplaatsen maar dan loop ik er mogelijk met m’n hoofd tegenaan als ik naar het stuur wiel loop. Ik ben tenslotte de kortste niet…
In eerste instantie wilde ik een zonnepaneel beugel, of “Arch”, laten maken. Maar we zaten aan het begin van het corona tijdperk en een gemaakte afspraak werd afgezegd daardoor.
Ik liep ook al langer te denken om het allemaal zelf te gaan doen. Nu is dit niet iets wat je even doet, je hebt tenslotte las apparatuur en allerlei andere zaken nodig.
Maar na veel “youtubes” de stoute schoenen aangetrokken en het e.e.a. aangeschaft.
Bij het plaatselijk RVS bedrijf kon ik een greep doen in hun RVS afvalbak en ik ben aan het oefenen geslagen.
En achteraf viel dat niet tegen, na velen uren oefenen is het resultaat nog niet perfect maar alleszins aanvaardbaar.
Dus het nodige aan RVS buizen besteld, 42mm voor de hoofd constructie en 25mm voor wat er op en aan komt.
Mijn inspiratie voor de Arch heb ik van het reisverslag van Ryan & Sophie op youtube.
Zij hebben ook een Oceanis 40 en hebben een arch laten plaatsen die mooi geïntegreerd is. Dus geen extra buizen maar de Arch in de plaats van.
Op de Arch komen 2 zonnepanelen van elk 405 Wp en de mogelijkheid om de bijboot op te hangen.
Nu zul je misschien denken wat moet je met zoveel Wp aan zonnepanelen?
Dit is eigenlijk de start van een veel groter project.
Via de inkoopactie heb ik nu Life4P0 cellen staan die ingebouwd gaan worden, totaal 912 Ah zo’n goeie 11 kW.
Het is nl de bedoeling om elektrisch te gaan koken (inductie).
Dit heeft als voordeel dat dan de gasbun eruit kan waardoor ik aan bakboord een grote bakskist bijkrijg.
Dan kan daar al het gereedschap en reserve onderdelen in, dan hoef ik niet meer de halve salon te slopen als ik weer iets nodig heb.
Al het bovenstaande is ook ingegeven omdat de kapiteinse en ikzelf het leuk vinden om te ankeren en we zodoende wat onafhankelijker worden van de wal.
Ik ben ondertussen begonnen met bouwen.
De Arch wordt op z’n breedst 3,46 en 2 mtr hoog, dat is op dezelfde hoogte als de giek.
Het hoofdframe staat intussen. De eerste 25cm is recht vanaf de voet.
Vanaf hier heb ik de buis gezaagd en weer op elkaar gelast zodat het geheel onder een hoek van 20 graden naar achteren gaat.
Over de voet komt een afdekplaat.
Zoals gezegd het basis frame staat.
De bouw vordert gestaag, ik hou jullie op de hoogte.