Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: E-Distribution Solution

E-Distribution Solution 06 apr 2022 16:56 #1382040

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.
Gasbun eruit waardoor ik een grote bakskist erbij krijg.
Daarvoor dus nieuwe lithium accu's aangeschaft.
Een Arch bouwen voor oa. grote zonnepanelen, zie dit draadje

De elektrische installatie op en rond de hoofdschakelaars, 0V, 12V engine en 12 V service, is mij al jaren een doorn in het oog.
Neem de accu's er gaan en komen kabels aan op beide zijden van deze accu, dat is niet zoals het hoort.
Ik heb het destijds met het plaatsen van de nieuwe accu's zo gelaten met in het achterhoofd "dat moet ik nog eens aanpakken".
Bovendien zit er een hoop extra lengte in de kabels die niet nodig is.



Met de aanschaf van 12 304 Ah EVE lithium cells via de inkoopactie op dit forum moet de boel zowiezo omgebouwd worden, een mooie gelegenheid dus.

Ook een goede gelegenheid om het schakelpaneel zelf aan te pakken, als ik nu uit m'n mandje stap gebeurt het nogal eens dat ik per ongeluk tegen zo'n schakelaar aankom en deze ongewild uitzet.
Bovendien zijn de bestaande hoofdschakelaars niet geschikt voor >300A.



Deze 12 Lithium cells worden opgebouwd tot 3 x 4 cellen. 3 aparte 12v accu dus met ieder zijn eigen BMS en zekering. Iets afwijkend dus van wat gangbaar is, 8 of 16 cellen samengebouwd tot 1 pakket.
Maar met 3 aparte accu heb ik wat meer redundantie.

De start accu (AGM) blijft gewoon zitten. Er komt een DC/DC 1600TS bij te hangen voor het laden van de lithium accu's tijdens het motoren.
De boegschroef accus (2x75 AH AGM blijven ook gewoon zitten die worden in de nieuwe opzet geladen met een Orion smart DC/DC 18A.

Dit gaat de komende 2 wkn allemaal ingebouwd worden.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 06 apr 2022 17:51 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 06 apr 2022 18:52 #1382078

Ik ben benieuwd :)

Waarom heb je niet gekozen voor een 36 V systeem, aangezien je mee gaat koken? Dat scheelt aanzienlijke investeringen kabeldiameter, je BMSsen, SoC monitoring en schakelcomplexiteit lijkt mij. Wel heb je een aangepaste MPPT regelaar nodig. Je zult hier over nagedacht hebben; ben benieuwd naar je redenatie.
Laatst bewerkt: 06 apr 2022 18:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 07 apr 2022 19:00 #1382267

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
36V was natuurlijk een mogelijkheid geweest.
Maar alles moet dan weer terug naar 12v...
SOC monitoring zie ik niet als probleem met 3 accu's parallel.
Kabeldiamater; ja, maar het zijn korte lengtes.
BMS'en; dat ontloopt elkaar niet vwb prijs, 500A BMS ~400 E 3 x 150A BMS 360 E.

Voordeel, vind ik, met de opzet die ik voor ogen heb is meer redundantie, als 1 accu om wat voor reden dan ook problemen geeft heb ik er nog 2 over.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 07 apr 2022 19:22 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 17 apr 2022 21:03 #1384451

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Afgelopen week weer een stukje verder gekomen met de ombouw.
De oude accu's verwijderd (73kg per stuk, oef...) Ter vergelijking oude situatie 2x260Ah = 146 kg nieuwe situatie wordt 3x302Ah = 66kg

Tevens alle overtollige kabels verwijderd.
Dat leverde een aardig hoopje koper op...

en ruimte
Voor;


na;


In de nieuwe situatie komt er een nieuw frontpaneel, zie ontwerp hieronder.



De nieuwe hoofdschakelaars worden remote bediend en zijn bi stabiel. ze kunnen overigens ook direct op de schakelaar zelf bediend worden.



De hoofdzekeringen voor de accu's zijn van de 187 serie 200A van Blue Sea systems.



Voorde bus-bars heb ik 20x10mm koper rail (500A) aangeschaft. Daar M8,M6 en M5 draad ingetapt. Voordeel van zelf maken is hier vooral dat het precies op maat kan en het is bovendien goedkoper dan een kant en klaar exemplaar.
Om het met "kale" koper te beschermen heb ik de rail vernikkeld.
Ik heb daar kant en klare nikkelelektrolyt voor gekocht (Dr Galva) met nikkel elektrode.
De koperen rail (-) met de nikkelelektrode (+) hang je in de nikkelelektrolyt, zet er 5,5 Volt op bij 0,3 tot 0,5 A voor ongeveer een half uur en je krijgt er een vernikkelde rail voor terug.



Linkerhelft voor behandeling, rechterhelft na behandeling.

Tot zover weer even, komende week het vervolg.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 07:54 #1384477

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Goed werk! we volgen het.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 08:50 #1384486

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1848
Solution schreef :
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.
Gasbun eruit
Goed plan! Ik kookte al jaren electrisch voor ik aan boord ging wonen. Het eerste wat ik zo'n 15 jaar geleden deed, was het gas van boord en weer electrisch gaan koken, maar deze keer inductie. Heb via m'n VictronQuattro-omvormer altijd 230V dus kopen en aansluiten was een makkie en het bevalt me nog steeds uitstekend.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 08:55 #1384489

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1848
Solution schreef :
In de nieuwe situatie komt er een nieuw frontpaneel, zie ontwerp hieronder.

Aannemende dat dat een eigen ontwerp is, waarom dan niet gewoon Nederlandse teksten?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 18 apr 2022 08:57 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 09:05 #1384490

@ Solution ik vond je plaat een mooi stukje werk, ik zou ook nog zoiets willen gaan doen. Ik kijk daar door met veel aandacht daar door viel het mij op dat je start accu geen redundantie heeft. Maar bij wijze van spreken je lier uccu wel. Is dit vergeten of verwacht je gewoon bewust nooit problemen met de start accu.
Of heb je een motor met handstart mogelijkheid? Of sla ik ergens de plank mis?


Groet mark.





Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 11:03 #1384507

Gerard schreef :
Solution schreef :
In de nieuwe situatie komt er een nieuw frontpaneel, zie ontwerp hieronder.

Aannemende dat dat een eigen ontwerp is, waarom dan niet gewoon Nederlandse teksten?

Engels is veel mooier.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 01 mei 2022 20:57 #1387996

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Was even stil maar ondertussen niet stilgezeten...

Het accupack, 3 x 12V, ingebouwd.
Bovenop een perspex paalt van 8mm waar de BMS'en opgeschroefd zitten.



Alle sensordraden voor het meten van de afzonderlijke cellen zitten aangesloten op terminals op de zijkant.
Hierop zitten de meetdraden van de BMS aangesloten en ook de meetdraden van de aparte Heltec balancers.



Deze extra balancers heb ik erop gezet omdat de Daly BMS met zeer lage stroom, <150mA, balanceert. De Heltec balanceert met engine amperes. Indien nodig kan ik de Heltec aanzetten met een knop op het paneel.



Ook de "0" distributie is klaar.



Het kleine distributie kastje ervoor heb ik erbij gezet omdat de Cerbo, Shunt en de Webasto zogenaamde ïn line" zekeringen hebben. dat werkt naturrlijk wel maar in geval van een storing moet je tussen de dradenbundels gaan zoeken naar deze zekering(en). Op deze manier in het mooi overzichtelijk.

OOk de + distributie is klaar, zit mooi ver (tegenover) verwijderd van de "0". dus per ongeluk sluiting maken met een schroevendraaier oid is niet mogelijk.



De DC DC converter is ook gemonteerd op het enige plekje wat nog over was...



Daar vlakbij zit een temperatuur sensor gemonteerd en een 2e sensor op de dynamo, deze temperaturen kan ik uitlezen op het Cerbo display.



Dit heb ik gedaan om vooral de temp. van de dynamo in de gaten te houden bij stationair toerental omdat de dynamo dan de minste koeling heeft.
De DC DC converter (TS1600) heb ik vooralsnog ingesteld op een max. output van 25 ampere.
Als de temp. van de dynamo het toelaat kan ik het amperage langzaam verhogen.

Tot zover weer even.
Volgende stap zal de test zijn met stationair toerental en de temperatuur van de dynamo.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 02 mei 2022 08:36 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 02 mei 2022 08:09 #1388066

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 02 mei 2022 08:23 #1388074

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
Dit alles roept bij mij een ongezonde dosis jaloezie op :dry:
Erg mooi gemaakt allemaal.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 02 mei 2022 08:35 #1388081

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Calidris schreef :
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.

Goed punt, maar daar heb ik over nagedacht.

Waar komt de overmatige hitte vandaag?
Mogelijk flinke brand dan ben ik als het goed is al van boord.
Sluiting in een of meerdere accu cellen, dat zou kunnen maar ook dan is het probleem al erg groot.

Overigens schijnt er een brandblusser speciaal voor lithium accu's te zijn.(?)
Het is de bedoeling dat er een aan boord komt naast de schuimblusser die al aan boord is.
Moet ik mij nog even in verdiepen.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 25 sept 2022 15:51 #1425644

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 404
Solution schreef :
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.

Vraagje: Neem je een 2 of 4 pits inductie kookplaat en wat voor omvormer moet daar dan bij?
Ik ben geen ster met elektra maar dat wordt dan toch wel een zware (dure) omvormer.
Een 2 pits inductiekookplaat is al vlug 3200-3500 watt?

Ziet er trouwens keurig uit de installatie die je hebt aangelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 25 sept 2022 18:50 #1425671

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13476
Solution schreef :
Calidris schreef :
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.

Goed punt, maar daar heb ik over nagedacht.

Waar komt de overmatige hitte vandaag?
Mogelijk flinke brand dan ben ik als het goed is al van boord.
Sluiting in een of meerdere accu cellen, dat zou kunnen maar ook dan is het probleem al erg groot.

Overigens schijnt er een brandblusser speciaal voor lithium accu's te zijn.(?)
Het is de bedoeling dat er een aan boord komt naast de schuimblusser die al aan boord is.
Moet ik mij nog even in verdiepen.

zoek op; F500 blusser
NB professioneel veel mee van doen
recycle bedrijven en dan Lion batterijen in de E-waste
horror story..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 25 sept 2022 19:21 #1425679

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
sy helios schreef :
Solution schreef :
Calidris schreef :
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.

Goed punt, maar daar heb ik over nagedacht.

Waar komt de overmatige hitte vandaag?
Mogelijk flinke brand dan ben ik als het goed is al van boord.
Sluiting in een of meerdere accu cellen, dat zou kunnen maar ook dan is het probleem al erg groot.

Overigens schijnt er een brandblusser speciaal voor lithium accu's te zijn.(?)
Het is de bedoeling dat er een aan boord komt naast de schuimblusser die al aan boord is.
Moet ik mij nog even in verdiepen.

zoek op; F500 blusser
NB professioneel veel mee van doen
recycle bedrijven en dan Lion batterijen in de E-waste
horror story..

Bedankt voor de tip!
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 26 sept 2022 07:44 #1425722

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1606
Gerard schreef :
Solution schreef :
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.
Gasbun eruit
Goed plan! Ik kookte al jaren electrisch voor ik aan boord ging wonen. Het eerste wat ik zo'n 15 jaar geleden deed, was het gas van boord en weer electrisch gaan koken, maar deze keer inductie. Heb via m'n VictronQuattro-omvormer altijd 230V dus kopen en aansluiten was een makkie en het bevalt me nog steeds uitstekend.

Wat moet je aan verbruik tellen voor inductie, op basis van wat getallen van energie vergelijkingsites kom ik uit op 500wh per dag voor gemiddeld gebruik van inductie kookplaat (op basis van jaarverbruikcijfers) klopt dat naar jouw idee ook?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 26 sept 2022 07:54 #1425727

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14664
fer2nand schreef :
Gerard schreef :
Solution schreef :
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.
Gasbun eruit
Goed plan! Ik kookte al jaren electrisch voor ik aan boord ging wonen. Het eerste wat ik zo'n 15 jaar geleden deed, was het gas van boord en weer electrisch gaan koken, maar deze keer inductie. Heb via m'n VictronQuattro-omvormer altijd 230V dus kopen en aansluiten was een makkie en het bevalt me nog steeds uitstekend.

Wat moet je aan verbruik tellen voor inductie, op basis van wat getallen van energie vergelijkingsites kom ik uit op 500wh per dag voor gemiddeld gebruik van inductie kookplaat (op basis van jaarverbruikcijfers) klopt dat naar jouw idee ook?

Wij koken nu drie jaar elektrisch aan boord. Zie link.
Reken op 600-650Wh/dag.
Inductie kookplaten zijn op een omvormer vrij onbetrouwbaar gebleken. Vooral goedkope modellen hebben een heel beroerde power factor. Ze vormen nogal een inductieve last.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 sept 2022 07:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 26 sept 2022 08:02 #1425729

sy helios schreef :
Solution schreef :
Calidris schreef :
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.

Goed punt, maar daar heb ik over nagedacht.

Waar komt de overmatige hitte vandaag?
Mogelijk flinke brand dan ben ik als het goed is al van boord.
Sluiting in een of meerdere accu cellen, dat zou kunnen maar ook dan is het probleem al erg groot.

Overigens schijnt er een brandblusser speciaal voor lithium accu's te zijn.(?)
Het is de bedoeling dat er een aan boord komt naast de schuimblusser die al aan boord is.
Moet ik mij nog even in verdiepen.

zoek op; F500 blusser
NB professioneel veel mee van doen
recycle bedrijven en dan Lion batterijen in de E-waste
horror story..

Da's voor Li-ion, de meesten van ons hebben LiFePO4.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 26 sept 2022 08:39 #1425739

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16631
Wat een fraai uitgevoerde installatie, ga je plezier van hebben!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de temperatuurmetingen op je dynamo in relatie tot je laadcapaciteit.
We houden de temp van de dynamo in de gaten en sturen eventueel bij door de dcdc converter (TC800) aan of te zetten. Die is ook beveiligd met een tempschakelaar met relais.
Het laadvermogen van de converter is zo ook perfect in te stellen. Wordt de dynamo wat warm, dan iets minder laadvermogen!

Zo zetten we meestal ook de lader uit voordat we de waterkoker aanzetten. Het kan wel, de dynamotemp blijft dan net binnen de grenzen maar tien minuten niet laden is ook geen probleem natuurlijk.
Laatst bewerkt: 26 sept 2022 08:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 26 sept 2022 08:48 #1425740

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
fer2nand schreef :

Wat moet je aan verbruik tellen voor inductie, op basis van wat getallen van energie vergelijkingsites kom ik uit op 500wh per dag voor gemiddeld gebruik van inductie kookplaat (op basis van jaarverbruikcijfers) klopt dat naar jouw idee ook?
Voor thuis klopt dat aardig bij ons. Tussen mei en nu zat ik op gemiddeld 0,580 kwh per dag met de huidige kookplaat.
Echter de periode er voor zat op 1,07 kwh met een andere (onzuinigere?) kookplaat. Maar misschien had winter (met babies dus veel kruikjes en wellicht ook meer thee) ook invloed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 26 sept 2022 20:31 #1425939

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Naar aanleiding van de vraag van Serus;
"Vraagje: Neem je een 2 of 4 pits inductie kookplaat en wat voor omvormer moet daar dan bij?
Ik ben geen ster met elektra maar dat wordt dan toch wel een zware (dure) omvormer.
Een 2 pits inductiekookplaat is al vlug 3200-3500 watt?"

Een update.

Voor de Inverter, die alleen voor de inductieplaat en de oven wordt gebruikt, heb ik gekozen voor een Chinese variant de Xija 5kW piekvermogen 10kW.
En Victron inverter met vergelijkbaar vermogen wordt inderdaad erg kostbaar en bovendien heb ik daar geen ruimte voor.
Ik had al een Multiplus (12/1600/70) aan boord. Deze voedt alle wandcontactdozen aan boord en de waterkoker (0,6L).





De inductieplaat is de Zannusi ZITN323K (voor: 2300/3700W/210mm, achter: 1400W/2500/145mm)




En de oven is de Sage Smart Oven Air Fryer RVS (2400W)geworden.



Voor de inductieplaat en de oven heb ik een nieuwe behuizing gemaakt.
De basis is, 2 maal, een rechthoekig frame van 12 mm RVS buis met 4 90graden bochten. De buizen en bochten zijn aan elkaar gelijmd met RVS lijm.



Daartussen heb ik 2 U vormige rvs platen van 1,5mm dik gelast met bovenin de uitsparing voor de inductieplaat. De achterzijde is open.
Voor de Gimbal functie heb ik 2 lagers gebruikt met een gat diameter van 12 mm die in een aluminium behuizing zitten. Deze lagers zijn weerszijden op de bestaande "wand" gemonteerd.
In de behuizing zelf heb ik M12 moeren gelast waar weer M12 inbusbouten gedraaid worden die dus in de aan de zijkant gemonteerde lagers "vallen".





De Xija Inverter is aan de 12V zijde met 500A gezekerd.
Aan de secundaire zijde, 230V, gaat de uitgang via een hoofautomaat (32A) en een aardlekschakelaar naar groep automaten van 16A. 1 voor de inductieplaat en 1 voor de Oven.
Er werd een afstandsbediening paneeltje bijgeleverd welke ik onder het hoofd schakelpaneel gemonteerd heb. Als de inductieplaat of oven gebruikt wordt schakel ik hiermee de inverter in.

De Xija Inverter, inductieplaat en Oven heb ik in Mei gemonteerd en aangesloten.
Sindsdien kook ik dus elektrisch aan boord, de gasbun heb ik verwijderd waardoor ik aan bakboord nu ook een diepe bakskist tot mijn beschikking heb.

Ook is het zo dat, mede door de vele zonuren afgelopen zomer de Walspannings kabel werkeloos in de bakskist hangt.
Al met al ben ik heel tevreden met de huidige installatie.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 26 sept 2022 20:32 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 27 sept 2022 06:55 #1425964

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4510
Dank voor dit uitgebreide verslag. Duidelijke foto's ook. Fijn dat je ook laag weten hoe het is afgelopen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 27 sept 2022 10:20 #1426022

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 404
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord, is voor bij mij aan boord en wat ik ermee doe "iets" teveel van het goede.
Ik snap wel dat je een aparte omvormer hebt voor de kook/bak/braadapparatuur.
Je zal het waarschijnlijk niet allemaal tegelijk aanzetten maar het vraagt nogal wat vermogen.
Ziet er wel allemaal keurig en vakkundig gebouwd uit, complimenten daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl