Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: opknappen klipper 23,50 1909

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 15:51 #1403173

  • quintv
  • quintv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5


wij zijn al een tijdje bezig met het opknappen van onze zeil klikker uit 1909
het schip is 23,50 lang
het vlak en de spanten worden nu vervangen in leiden
ook doen we daar al het andere ijzerwerk zoals het vervangen van het boeisel berghout de bolders en het verlagen van het dek.
hier wat fotos van de voortgang
het schip wordt hierna gestraald en daarna gaan we beginnen met de intimmeren
de klipper wordt volledig elektrisch omgebouwd dus ook de voortstuwing
je kan ons ook volgen op instagram klipper.viking









bezig met restauratie klipper 1909
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 16:31 #1403181

Ziet er wel uit als ‘een Project’ (met hoofdletter P dus B) )…
Mooi dat er mensen zijn zoals jullie die zoiets aanpakken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 17:56 #1403213

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6723
Mooi project. Het is toch wel een zeilklipper hè :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 18:35 #1403220

Goed werk mannen!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 19:00 #1403230

Stoer project! De periode waarin je voor bestaande schepen gebruik kon maken van de overgangsregeling om het CvO te krijgen is beëindigd; is het haalbaar aan nieuwbouweissen te voldoen? Hoe gaan jullie daarmee om?
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 04:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 19:19 #1403237

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Prachtig dat zo’n fijn schip weer up to date in de vaart wordt gebracht met veel ellebogenstoom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 21:09 #1403283

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Nachtvlinder schreef :
Stoer project! De periode waarin je voor bestaande schepen gebruik kon maken van de overgangsregeling om het CvO te krijgen is beëndigd; is het haalbaar aan nieuwbouweissen te voldoen? Hoe gaan jullie daarmee om?

Spannende vraag.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 28 juni 2022 21:19 #1403289

3,51 meter inkorten ;-)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 07:53 #1403348

  • quintv
  • quintv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Klopt! Het is zeker haalbaar om aan die eisen te voldoen omdat we pleziervaart zijn en het scheelt ook dat we elektrisch gaan varen
Hierdoor hoeven we aan een stuk minder eisen te voldoen
bezig met restauratie klipper 1909
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 10:45 #1403431

Mooi! Bij zo’n grondige verbouwing heb je vast ook veel vrijheid!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 11:28 #1403445

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
quintv schreef :
Klopt! Het is zeker haalbaar om aan die eisen te voldoen omdat we pleziervaart zijn en het scheelt ook dat we elektrisch gaan varen
Hierdoor hoeven we aan een stuk minder eisen te voldoen

Ben erg geinteresseerd in kW v motor en kWh vd beoogde batterijbank, welke motor en lader en generatiemogelijkheden jullie aan denken? Weet je al welke richting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 12:08 #1403451

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
CBB i.p.v. CVO
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 12:16 #1403453

  • quintv
  • quintv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
We gaan voor een motor met 42.5kw nominaal en 73.5 piek
100kwh lifepo4 accu pakket alleen voor aandrijving
Het blijft natuurlijk een zeilboot
bezig met restauratie klipper 1909
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 12:24 #1403455

quintv schreef :
We gaan voor een motor met 42.5kw nominaal en 73.5 piek
100kwh lifepo4 accu pakket alleen voor aandrijving
Het blijft natuurlijk een zeilboot

Mooi project! Ja elektrisch is de toekomst!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 13:01 #1403467

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Wat wordt het beoogd gebruik?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 14:40 #1403480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
quintv schreef :
We gaan voor een motor met 42.5kw nominaal en 73.5 piek
100kwh lifepo4 accu pakket alleen voor aandrijving
Het blijft natuurlijk een zeilboot

Ik weet niet of je er nog een mast opgaat zetten met zeiltuig, maar 40-70Kw is niet overdreven veel met stroom of veel wind.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 15:06 #1403492

Mijn tjalk was even groot. Daf615.
Als ik rustig voer, 6 liter per uur.
Als ik stevig de gang erin zette, dan 10 liter per uur. Dat laatste stemt overeen met effectief 50 pk, dus 40 kW.
Echt volgas (2100 toeren) nam het 20 liter per uur, maar dat heb ik maar 1 keer gedaan om het uit te proberen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 15:23 #1403497

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Dapper. Eh... En ook vooral om hem uit te rusten met een accubank die in 2 uur leeg hebt!

En, vast weer een hele stomme vraag: heb je in havens voldoende stroom om hem weer op te laden?
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 15:23 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 15:40 #1403500

Joop66 schreef :
Dapper. Eh... En ook vooral om hem uit te rusten met een accubank die in 2 uur leeg hebt!

En, vast weer een hele stomme vraag: heb je in havens voldoende stroom om hem weer op te laden?

Wat Wim zegt: je gebruikt meestal veel minder vermogen.
Met mijn praktijkervaring vind ik deze waardes ook heel redelijk.
Ja een heel enkele keer vergt het wat aanpassing van de planning.
Ben net terug van een week of vier naar Engeland:
Je gebruikt erg weinig, alleen toen we van Ipswitch (haven uit op motor) en bij Harwich een stukje vanwege weinig wind, via Snape Maltings (heel erg meanderende rivier dus af en toe motoren) en op de motor van Abraham's Bosum de Ore uit tegen 5 Bft en beetje stroom tegen, en de oversteek naar Nederland waarbij we een TSS over zijn gemotord en wat motoren bij Den Helder vanwege windstilte, en de haven van Oudeschild in, zaten we op 56% over.


Ja dat laden gaat in de toekomst wel een dingetje worden in de havens. Maar met een 3-fasen 25 ampere, moet dat nog wel redelijk vlot gaan.
Ik laad nu bij met 1.37 kW secundair, dus zal wel iets van 1.5 kW primair zijn.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 17:36 #1403532

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zon groot schip kan onderweg ook nog eens flink bijladen met zonnepanelen op de dekluiken?

Fredk
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 17:38 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 17:59 #1403544

ja, maar ze hebben ook flink veel meer accu´s. Alleen met zonnepanelen ga je het niet redden.

Maar het is een kwestie van aanpassen. Ik vaar met mijn elektrische motor met twee knoop de haven in. Anderen fossiele vaarders moeten dan bij de havenmond met hun diesel met 6 knoop perse om me heen om me nog in te halen.
Nou dan zitten ze echt 60 seconden eerder aan de witte wijn dan ik. Gefeliciteerd!
zo lang je nog in die modus zit moet je niet naar elektrisch.

En ja, mocht ik een keer op dik lagerwal een onverwachte 9 BFT tegen krijgen, ja dan heb ik een probleem. Dan kan ik niet wegmotoren.Dat zie ik dan wel weer.

Bovendien had ik dan met mn janmar vast ook een probleem gehad. Maar dat realiseer je je dan niet. Want het is een diesel.
Plus: ik kan nu geen onverwachte lege dieseltank meer hebben, wat me ok vaak genoeg overkomen is. :unsure:
In feite is het nu veiliger op de Tapas!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 18:00 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 29 juni 2022 18:13 #1403549

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
:laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 01 juli 2022 16:59 #1404050

  • quintv
  • quintv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Het is inderdaad een kwestie van aanpassen
er stond een daf575 in en gemiddeld verbuik was 5liter per uur dus ongeveer 20kw
het is en blijft natuurlijk een zeilboot
Thuishaven is in monnickendam dus we moeten alleen een kleinstukje naar het ijselmeer :laugh:
we zouden dus zonder bijladen rustig 5 uur moeten kunnen varen.
zodra het mogelijk is komt er een waterstofcel in de machinekamer ook kijken we naar zonnepanelen voor in de zeilen
het is een lang schip dus wij lagen meestal ook in havens waar er krachtstroom aanwezig was
dat komt wel goed uit voor het laden van de accus
bezig met restauratie klipper 1909
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 01 juli 2022 17:23 #1404055

Leuke en voor dit soort boten unieke oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opknappen klipper 23,50 1909 01 juli 2022 18:54 #1404076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Berghout-2 schreef :
Mijn tjalk was even groot. Daf615.
Als ik rustig voer, 6 liter per uur.
Als ik stevig de gang erin zette, dan 10 liter per uur. Dat laatste stemt overeen met effectief 50 pk, dus 40 kW.
Echt volgas (2100 toeren) nam het 20 liter per uur, maar dat heb ik maar 1 keer gedaan om het uit te proberen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die daf geeft het vermogen af op de as, de elektromotor neemt het vermogen op.
10 liter diesel is ongeveer 97KWH wat overeen komt met 132.15PK/H, terwijl je motor in dat uur 50PK/H afgeeft op de as.
Voor zover je die vergelijking mag maken.

42.5KW = 57.9 PK x rendement? =
72,5KW = 99.46 PK x rendement? =

Valt dus achteraf wel mee, kan prima. Maar wat Joop66 schrijft is wel een dingetje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 juli 2022 18:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl