Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu)

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 05 juli 2022 21:23 #1405185

Corrosie probleem
Op ons alu bootje hebben we op een aantal plaatsjes corrosie. (De boot staat op de kant.) 90% vd corrosie is bij:
a. de thru-hulls/huiddoorvoeren of
b. de aanhechting van het stalen gedeele van de kiel aan de aluminium romp.

Het laatste (b) is gekomen doordat de barriere tussen romp en kiel niet meer sluitend is.

Het eerste (a) bevreemdt mij. Voor zover ik kan zien, zijn de thru-hulls/huiddoorvoeren of van kunsstof, of van aluminium (vast in aan de romp) en zitten daarboven kunsstof leidingen.

Algemene aanpak
De eerste aanpak is om op dit moment de corrosie plekjes aan te pakken. De tweede aanpak is om in de herfst/winter de elektra grondig aan te pakken, zodat er nergens stroom "lekt/kan lekken." Dat tweede is op dit moment even voor later (als het minder weer is).
(Ik zat eerst nog te denken om schroefdraden te laten lassen voor anodes, maar aangezien de koopmans zonder kwam en de corrosie oppervlakkig lijkt te zijn, zie ik er vanaf.)

Vraag 1:
Hoe ga ik de corrosie plekjes in het algemeen aanpakken?
-Ik denk om er ZF primer op te doen, met een aantal lagen HB coating. Maar dan vraag ik me af, moet er alvorens de ZF primer niet eerst een etsende metaalprimer op? Zo ja, zijn er suggesties? *)

Vraag 2:
Wat zal ik doen om de barriere tussen de alu-romp en de stalen kiel weer op te lossen? Er zit nu een soort taai spul tussen dat op sommige plaatsen cementachtig lijkt. Wat is dat?
-Ik denk nu, om met een haakse slijper eerst de oude zooi weg te halen, dan ZF primer, HB coating, en dan een sikaflex kit? (Welke, weet ik nog niet). Hoe klinkt deze aanpak?

Hoor graag jullie ideeen; alu kennis schijnt een vak apart te zijn.

Bij voorbaat dank

*) over etsende metaalprimer op alu, staat hier iets, in een andere context: zeilersforum.nl/index.php/foru...sie-rvs-alu-oplossen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 05 juli 2022 21:33 #1405187

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 05 juli 2022 21:53 #1405193

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 05 juli 2022 22:16 #1405200

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Als je er lang vanaf wilt zijn zeg ik kiel eraf en alles stralen en dik conserveren. Dat is de enige manier waarop je het blijvend kunt aanpakken
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 06:17 #1405220

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
HET probleem van alu is stilstaand water tussen bv verf of plastic enerzijds en het alu anderzijds. Door een chemische reactie wordt dat water zuur en dat tast vervolgens het alu aan.
Een klein gaatje in verf wordt zo een grote plek om het gaatje doordat het zuur zich onder de verflaag doorvreet. Het alu vertoont dan putjes met witte corrossie.
Dit is dus geen galvanische corrossie en is niet op te lossen met anodes of beter electra systeem.

Het is alleen te voorkomen door:
-niet verven, blank alu laten
Of
-compleet afschermen en afgeschermd houden (geen gaatjes en geen diffusie van waterdamp of water).

Laat in ieder geval het hele onderwaterschip kaalhalen door stralen en vervolgens opnieuw in de epoxy zetten, bijvoorbeeld door Hooghiemstra of een ander profi.
Zelf prutsen geloof ik niet in, maar dat is slechts mijn mening.

Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor de kielconstructie: er is water gediffundeerd in de naad met hetzelfde gevolg. Dus eerst stalen deel eraf, stralen en epoxy, dan met kit of cement weer monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 07:45 #1405264

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Ook met kunstof afsluiters en leidingen kan je nog steeds galvanische corrosie krijgen. Als b.v de kunstof leiding doorgaat naar de motor (koelwaterpomp) en deze pomp is elektrisch verbonden met de romp dan is het nog steeds bingo.
Voor de kiel geld dit ook. Als de kielbouten ergens elektrisch geleidend aan de romp zitten krijg je galvanische corrosie.
Wat Ronald schrijft kan ook! Herkenbaar aan een wit poeder. (Wat helaas onderwater gelijk wegspoeld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 08:09 #1405279

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Waarom wachten met het loskoppelen van het elektrisch systeem van het aluminium?
Loskoppelen kan niet veel tijd kosten. Het in orde maken en her-aanleggen kan dan later zonder dat er nu verdere schade ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 09:55 #1405333

Waarom wachten met het loskoppelen van het elektrisch systeem van het aluminium?
Loskoppelen kan niet veel tijd kosten. Het in orde maken en her-aanleggen kan dan later zonder dat er nu verdere schade ontstaat.
dat loskoppelen is al gebeurd. staat geen elektra op sinds ie op het droge staat. Accu is ook uitgezet (mbv switches)
Laatst bewerkt: 06 juli 2022 10:01 door pseudophilo. Reden: quote
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 09:57 #1405335

Ook met kunstof afsluiters en leidingen kan je nog steeds galvanische corrosie krijgen. Als b.v de kunstof leiding doorgaat naar de motor (koelwaterpomp) en deze pomp is elektrisch verbonden met de romp dan is het nog steeds bingo.
Voor de kiel geld dit ook. Als de kielbouten ergens elektrisch geleidend aan de romp zitten krijg je galvanische corrosie.
Wat Ronald schrijft kan ook! Herkenbaar aan een wit poeder. (Wat helaas onderwater gelijk wegspoeld)
Ja, ik heb inderdaad wit poeder gevonden. Op sommige plaatsen droog, andere plaatsen nog een smurrie (water was waarschijnlijk niet weggelopen)
-->Dus dat bevestigd dat het stilstaand water was?
Laatst bewerkt: 06 juli 2022 10:01 door pseudophilo. Reden: quote
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 09:59 #1405336

Laat in ieder geval het hele onderwaterschip kaalhalen door stralen en vervolgens opnieuw in de epoxy zetten, bijvoorbeeld door Hooghiemstra of een ander profi.
Zelf prutsen geloof ik niet in, maar dat is slechts mijn mening.
Ik heb al heeeel wat uurtjes aan die romp lopen krabben/schuren e.d. (iig meer dan een week voltijd) Ik heb idd aan Hooghiemstra gedacht. Een andere optie zou zijn, nu aanpakken, en er volgend jaar nog een keer uit, en als het niet heeft gewerkt, alsnog laten stralen.
Moet even kijken naar het kostenplaatje... ga erachteraan.
Laatst bewerkt: 06 juli 2022 10:02 door pseudophilo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 10:15 #1405340

Een klein gaatje in verf wordt zo een grote plek om het gaatje doordat het zuur zich onder de verflaag doorvreet. Het alu vertoont dan putjes met witte corrossie.
Dit is dus geen galvanische corrossie en is niet op te lossen met anodes of beter electra systeem.

Dit is een beschrijving die rijmt met wat ik zie. Krakjes in de beschermende laag kunnen zomaar makkelijker ontstaan bij een huiddoorsteek punt. Dit is de meest logische verklaring die ik tot dusver heb gehoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 10:52 #1405353

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
pseudophilo schreef :
Waarom wachten met het loskoppelen van het elektrisch systeem van het aluminium?
Loskoppelen kan niet veel tijd kosten. Het in orde maken en her-aanleggen kan dan later zonder dat er nu verdere schade ontstaat.
dat loskoppelen is al gebeurd. staat geen elektra op sinds ie op het droge staat. Accu is ook uitgezet (mbv switches)
Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 17:59 #1405472

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Wat betreft de kiel zou ik deze toch echt helemaal los maken. Anders kan je nooit controleren of de isolatie bij de kielbouten echt goed in orde is. Kan je ook de kielbouten zelf inspecteren en eventueel vervangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 18:21 #1405474

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
pseudophilo schreef :
Een klein gaatje in verf wordt zo een grote plek om het gaatje doordat het zuur zich onder de verflaag doorvreet. Het alu vertoont dan putjes met witte corrossie.
Dit is dus geen galvanische corrossie en is niet op te lossen met anodes of beter electra systeem.

Dit is een beschrijving die rijmt met wat ik zie. Krakjes in de beschermende laag kunnen zomaar makkelijker ontstaan bij een huiddoorsteek punt. Dit is de meest logische verklaring die ik tot dusver heb gehoord!
Evengoed zou ik advies vragen van een 'echte deskundige' voordat je een hoop geld/energie gaat besteden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 06 juli 2022 21:06 #1405512

rooiedirk schreef :
pseudophilo schreef :
Een klein gaatje in verf wordt zo een grote plek om het gaatje doordat het zuur zich onder de verflaag doorvreet. Het alu vertoont dan putjes met witte corrossie.
Dit is dus geen galvanische corrossie en is niet op te lossen met anodes of beter electra systeem.

Dit is een beschrijving die rijmt met wat ik zie. Krakjes in de beschermende laag kunnen zomaar makkelijker ontstaan bij een huiddoorsteek punt. Dit is de meest logische verklaring die ik tot dusver heb gehoord!
Evengoed zou ik advies vragen van een 'echte deskundige' voordat je een hoop geld/energie gaat besteden.

Tja, had ik nou maar een twin kiel; kon ik hem een paar keer per jaar afschrapen op het wad, zoals jij (weet niet welke kiel je hebt.)

Waar vind je zo'n "echte deskundige"? En wat gaat die dan doen? Met een hamer slaan? Hij is een 15 jaar geleden doorgemeten, en was 9mm dik. B) Zou het best nog wel eens door een deskundige door willen late meten. Indertijd was de kielaanhechting (dus ook de bouten) ook op orde.

Trouwens vond ik net deze mooie link: static.webshopapp.com/shops/00...luminium-jachten.pdf en lees dan Pagina 3, kopje 12:



ZF primer hoeft dus geen edge primer/etsende metaal primer vooraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 10 juli 2022 19:08 #1406293

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Een mogelijkheid voor een expert: Atlantic, harlingen. Ik maak me sterk dat zij als bouwers van alu jachten weten hoe dit moet. Wij zijn er al 2 keer prettig geholpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 11 juli 2022 16:51 #1406544

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
redshift schreef :
Een mogelijkheid voor een expert: Atlantic, harlingen. Ik maak me sterk dat zij als bouwers van alu jachten weten hoe dit moet. Wij zijn er al 2 keer prettig geholpen.


...niet weten...
?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 16 juli 2022 20:00 #1407767

redshift schreef :
Een mogelijkheid voor een expert: Atlantic, harlingen. Ik maak me sterk dat zij als bouwers van alu jachten weten hoe dit moet. Wij zijn er al 2 keer prettig geholpen.

Dank je, heb even contact opgenomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 17 juli 2022 18:18 #1407976

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Afhanklijk hoe de kiel onder de romp hangt. Als de kiel met trekstangen door de romp vast zit, zou je na losnemen en goed reinigen (schrapen met een toolbits) b.v. een 3mm neopreen schuimpakking plaat met gesloten cel tussen rompvlak en kiel kunnen plaatsen. Kiel Bouten invetten met molykote 111 en weer aantrekken.
Niet de pakkingplaat invetten!
Dan komt er nooit meer eater tussen.

Kit verliest op den duur hechting en een capillaire laag zuigt zich vol met water.

De 1e jaren bouten even na trekken.

Pakkingplaat bij DG-rubber.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 17 juli 2022 18:20 #1407977

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Ik ben wel benieuwd met welk advies een z.g. "expert" aankomt.

Als die kit noemt ben je klaar (no way dus).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 17 juli 2022 18:22 #1407978

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Een dergelijke neopreen pakking oplossing had ik tussen de kunststof vullingen op een stalen roer onder water.
Na 15 jaar geen centje roest/corrosie er tussen. Stukjes blank staal waren nog steeds blank.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 17 juli 2022 19:55 #1408001

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Wat ik onder een expert versta is iemand die kan uitzoeken wat voor aluminium soort er gebruikt is voor de bouw, en wat de specifieke eigenschappen van die aluminium legering zijn. Het ene aluminium is absoluut niet gelijk aan het andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 17 juli 2022 21:22 #1408022

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
rooiedirk schreef :
Wat ik onder een expert versta is iemand die kan uitzoeken wat voor aluminium soort er gebruikt is voor de bouw, en wat de specifieke eigenschappen van die aluminium legering zijn. Het ene aluminium is absoluut niet gelijk aan het andere.

Ik mag toch aub hopen dat er voor alu schepen EN AW-5083 mangaan aluminium legering gebruikt wordt, aka alustar van de hoogovens. Of een gelijkwaardige legering zoals 5086 of 5754.
Anders kan je beter je geld ergens anders in stoppen (denk ik).

Voor de isolatie maakt dat niet uit.

Achteraf uitzoeken welke legering het is, kan alleen met behulp van een metaal lab. dat kan een expert nooit zo zien, vermoed ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 18 juli 2022 06:26 #1408052

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Dat hoop ik ook..... Maar...

Bij een 'goede' legering kan de putjes gladschuren voldoende zijn, terwijl bij een andere je alles dik in een epoxy laag wilt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alu corrosie aanpakken (Koopmans 42-ketch-alu) 18 juli 2022 07:17 #1408057

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Je kunt toch het putje wat uitslijpen en vol laten lassen.

Op youtube zijn diverse filmpjes hoe dit gedaan kan worden.

Het is wel belangrijk om dezelfde kwaliteit aluminium hiervoor te gebruiken.

Maar dat is veel dezelfde legerig bij de meeste jachtbouwers.

De omgeving moet goed warm gestookt worden om te snelle afkoeling te voorkomen.

Inde filmpjs maken ze gebruikt van fluxpoeder bij het lassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl