mithras schreef :
Omdat ik niet bijzonder goed kan sturen/roeren ga ik ook een stootlijst plaatsen. 1 van nep teak omdat teak niet echt meer kan. Nu de vraag hoeveel meter per kant staat nog mooi. Opzich is de lijst alleen rond de buik van het schip nodig maar te weinig gaat er akward uit zien denk ik. Zou 7.5m op mijn scheepje 8.80 werken? (wordt verkocht per 5m wil de kosten drukken
Met alle respect, leer gewoon hoe je moet manoeuvreren met je prachtige schip.
Een langkieler stuurt gewoon niet als een dinghy of een lichtgewicht jacht.
Probeer op een windstille dag op wat ruimer water wat zaken uit.
Vaar met het roer in het midden eens hard achteruit, je zult zien dat de kont
een bepaalde kant op gaat, dat heet schroefwerking. Kan je gebruiken als hulpmiddel
in lastige situaties. Ik maak zelf een pijl met tape op de achterkant van de kuip
waar de kont heengaat bij bootjes die ik weg moet brengen.
Bij lastige situaties kijk je achteruit en je weet waar de kont heengaat als je
vol achteruit slaat. Dat bepaald je keuze qua oplossing van die situatie.
Bepaal de remweg van je schip. Zoek op diezelfde windstille dag een boei uit en
vaar daar eens volle kracht op af. Bepaal dan hoeveel meter je nodig hebt om tot
stilstand te komen en de boei te "kussen"met je boegbeslag.
Herhaal dit in de achteruit en je zult zien hoe de schroefwerking je kan helpen.
Langkielers hebben best wel wat energie nodig om op gang te komen en te stoppen
dus schroom niet om flink wat gas te geven.
Gooi op datzelfde windstille water eens onverwacht een stootwil overboord en probeer
deze zo snel mogelijk langszij te hebben. Herhaal deze oefening met wat wind.
Het is oefenen, oefenen etc etc. Maar neem daar de broodnodige tijd voor.
Langkielers hebben een groot voordeel ten opzichte van het polyester jacht,
ze verwaaien veel minder met wat wind. Zoek daarom met het wachten voor een
sluis of brug altijd de hogerwal op en laat jezelf drijven met een slagje vooruit
en achteruit op de motor. Erg rustgevend met al het gedoe om je heen.
Tenslotte, raak niet in paniek. Kom je er niet uit in een bepaalde situatie, leg dan
je schip stil en drijf naar het onvermijdlijke obstakel, dat scheelt een hoop schade.
Pff, dit alles om te voorkomen dat je je mooie Trintella vol gaat hangen met stootranden,
kabelaring en andere troep. Dat verdiend het ontwerp niet.
A