De éénhandel-motorbediening, ook wel morsehandel genoemd, van de il Cigno (een Compromis 888 uit 1997) begon er wat sleets uit te zien na 25 jaar trouwe dienst. Hoewel hij mechanisch nog in orde leek heb ik besloten om zowel de bediening als de kabels preventief te vervangen.
Het aardige is dat ondanks dat het model dus al tientallen jaren oud is je nog steeds exact hetzelfde model kunt kopen. Vroeger werd dit type (B80S) gemaakt en verkocht door Teleflex, maar werd op een gegeven moment overgenomen door ‘SeaStar Solutions’ en weer wat later doorverkocht aan ‘Dometic’. Maar alleen de naam is veranderd, niet het model. Dit krijg je als je hem besteld:
Het mechaniek is even simpel als ingenieus. Het zorgt ervoor dat de keerkoppeling eerst schakelt (vooruit – neutraal – achteruit) en er vervolgens gas gegeven kan worden. Het is een tamelijk universeel systeem, vrijwel alle motoren en keerkoppelingen (in mijn geval een saildrive) kunnen hiermee bediend worden.
Op zich is vervangen niet moeilijk, omdat alles één op één hetzelfde is. De meeste moeite gaf nog het verwijderen van de oude bedieningshandel. Die zit op een getande as (spline) en wordt geborgd door een inbusboutje. Door corrosie zat hij echter muurvast maar dankzij veel WD40 en een soort breekijzertje dat ik leende van een havengenoot kon ik toch genoeg overtuigingskracht uitoefenen. Daarna kan je de kunststof kap lostrekken, die zit gewoon geklemd met vier pennen.
Om de kabels los te maken moet je achtereenvolgens het borgmoertje losdraaien, de splitpen verwijderen die het messing busje borgt, het busje van de kabel schroeven, de borgclip van de gaskabel verwijderen en de zwarte kunststof afdekkapjes er af schuiven terwijl je de kabel naar onderen er uit trekt. Omdat de kabels er hetzelfde uitzien is het misschien handig om ze even te labelen.
In de handleiding lijkt het nu alsof je het geheel na losdraaien van de schroeven in één keer kunt verwijderen.
Maar dat is wat optimistisch bleek, het gat is daarvoor te klein. Maar je kunt de onderdelen vrij eenvoudig losmaken door het verwijderen van twee boutjes en dan past het wel.
Het monteren van de nieuwe handel gaat in de omgekeerde volgorde. Ik heb de lengte van de gas- en schakelkabel gewoon hetzelfde gehouden als in de oude situatie. Dit wijkt iets af van wat de handleiding voorschrijft, maar het werkte voorheen goed en nu weer dus dan ga ik niet experimenteren. De handleiding schrijft voor om de as waar de handel over schuift licht in te vetten, ik vermoed dat dit in 1997 niet gedaan was en dat daarom de boel zo vast was gaan zitten.
Na het monteren van de bedieningshandel moest ik nog wel even de frictie instellen, zodat hij in alle standen blijft staan en niet terugzakt. Dat doe je met een klein inbusboutje.
Wat raadselachtig is de O-ring die in de verpakking was meegeleverd. Ik kon nergens in de handleiding vinden waar die voor bedoeld is. Omdat hij qua maat precies over de centrale as past heb ik hem daar maar opgeschoven, maar echt functioneel is hij daar niet. Ik raak hem in ieder geval niet kwijt mocht iemand nog eens uitvinden waar hij voor is.
Als laatste kon het kenmerkende rode knopje op zijn plaats gedrukt worden en heeft de il Cigno voor de volgende 25 jaar weer een prima morsehandel.
Heb je belangstelling voor de oude morsehandel, zie de te koop sectie.