Onze Compromis 888 heeft onder de kajuittrap twee ruimtes. De onderin zit de motorruimte, daarboven zit onder het brugdek nog een hele grote functionele bergruimte. Daar kom je bij door het bovenste deel van de trap naar boven open te klappen.
Bij ons zit in deze kast naast de solar controller en de externe regelaar van de alternator onder andere het gereedschap, reserveonderdelen, onderhoudsartikelen, een bak met lijnen en dergelijke. Kortom, ik moet er nogal eens in zijn. Om die reden heb ik er al eerder LED verlichting in gemaakt die aangaat zodra je de trap openklapt. Nu zit op het bewegende deel een sluitinkje om hem in de open stand te borgen. Maar ondanks dat het nog nooit gefaald heeft zit dat mechanisch niet zo lekker vast. Er is altijd de sluimerende angst dat het slotje het begeeft of niet goed vast zit en dat de zware trap met een klap op mijn hoofd of vingers dichtvalt.
Gasveren zijn in zulke situaties een uitkomst. De gasveer die ik ooit op onze zware bakskistdeksel maakte werkt perfect en heeft naar mijn stellige overtuiging eraan bijgedragen dat onze kinderen nog steeds over tien vingers beschikken. En dan maar niet te spreken van het afschrikwekkende verhaal van de zeiler die op een wintermiddag in zijn bakskist zat voor een klusje toen het deksel dichtviel. Niet van binnenuit te openen en in de verlaten haven hoorde niemand zijn hulpgeroep. Hij werd de volgende ochtend, verkrampt en verkleumd, gelukkig wel gevonden...
Kortom, ook op mijn trap moest een gasveer komen. De vraag is dan welke. Een te lichte gasveer houdt de klep niet omhoog, een te zware is lastig in bedwang te houden en belast de scharnieren te veel. En het moet ook passen qua maten uiteraard. Gelukkig kan je online tegenwoordig interactief laten uitrekenen welke gasveer je nodig hebt. Ik maakte gebruik van de site van Gasveerwinkel, maar er zijn er meer die deze service bieden. Tevoren moet je wat maten opnemen en het gewicht van het te bewegen luik meten. Ik deed dat met een kleine kofferunster.
Op de site kan je die gegevens vervolgens invullen en kies je de manier van bevestigen van de gasveer. De maten voor de montage krijg je ook meteen te zien.
De gasveer die daar uit kwam koste mij inclusief de bevestigingen ongeveer €52. Meer kosten had ik niet. Eenmaal op de boot was het monteren niet moeilijk. Vanwege de sponning van de trapkast moest er onderin een afstandsblokje komen. Om de maten en montage te checken heb ik dat eerst even van een stukje afvalhout gezaagd.
Daarna heb ik van wat restjes hardhout een definitieve versie gemaakt en in de olie gezet.
Daarmee kon ook de gasveer definitief bevestig worden. Deze wordt op de scharnierasjes geborgd door twee circlips. Een circliptang (ook wel borgcliptang of seegerringtang genoemd) komt dan van pas, al is dat voor de montage niet echt noodzakelijk. Bij demonteren is hij echter erg handig.
De berekeningen bleken erg goed te kloppen. Het onderste stukje trekt de gasveer de trap stevig dicht. Verder open wordt hij opgetild en blijft in de open stand staan. Sluitinkje is niet meer nodig en kan er af. Erg handig en veel veiliger!