Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Schokker td2 vrouwe Catharina 1882

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 25 aug 2022 19:15 #1418037

Hoi iedereen 

Even voorstellen 
Wij zijn patty en Dennis brok 
We hebben begin dit jaar de torpedisten schokker td2 gekocht
Met als doel deze te verbouwen tot volwaardig zeilend schip 
Na vele jaren van verwaarlozing heeft deze ouwe dame uit 1882 wel wat liefde nodig 
Zo zit er geen tuigage meer bij en heeft het schip geen mast geen zwaarden en geen zeilen meer
Eigenlijk is ze gewoon helemaal casco 
Nu zijn we veel van plan met de ouwe dame 
Natuurlijk willen we weer dat ze kan zeilen 
Maar ook moet er alles nog aan gebeuren om haar weer helemaal terug te brengen naar een varend pareltje
De ouwe diesel uit 1961 gaat er uit en zal vervangen worden door een 100% elektrische motor 
Ook komt er een 100 kWh accu in de boot met omvormers zonnenpanelen en alles wat daar bij komt kijken 
Nieuwe mast zwaarden tuigage lieren stuurwiel en ga zo maar door 

We leggen alles vast op ons YouTube kanaal brok in de branding youtube.com/channel/UCvhfQnQwnXybB9aB8BV8RLQ

Nu eerst zorgen dat ze weer mooi in de verf staat en waterdicht is van zowel boven als onder

Volg ons kanaal als je dit een leuk project lijkt 

We hebben pas een paar video’s online staan en zijn druk bezig om de kwaliteit van de video’s te verbeteren 

Groetjes 

Dennis en patty
Bijlagen:
bezig met het opknappen van een schokker uit 1882
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 25 aug 2022 20:55 #1418081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
Dag Dennis
Ik heb in 1981 en 1987 op de KL26 Nooitgedacht gevaren, ook wel op de MD3 Grijze zeehond en de Witte Olifant. Allemaal als charterschip.
Ik zie dat je de blauwdrukken al Hebt.
Ik denk, dat jij de laatst gevonden hebt die als werkschip bij een aannemer in Nijmegen lag. Begin 90er jaren door Ruurd opgehaald en het ijzerwerk gedaa. Daarna falliet en heeft het schip jaren in Schraard gelegen.

Er zat mogelijk een daf in?
Het schip is ongeveer 51 ton en van 10mm puddelijzer rondspant.

Er is bij de diverse oude eigenaren nog veel kennis, maar je moet niet te lang wachten.
Ik kan je wel aan contact gegevens helpen, maar internet hebben ze niet of nauwelijks en sommigd zelfs geen email.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 20:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 25 aug 2022 21:36 #1418100

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
Trouwens elektrisch varen is zwaar besmet, hoeveel natuurlijke bronnen wil je nog verkloten voor de productie van batterijen.

Je kan beter gaan varen op HVO100 in je oude diesel.

Renewable Diesel kan worden aangeduid als HVO100 of HVO diesel. De afkorting HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet.

Ik vaar nu, na bijna 10 jaar GTL, op HVO 100

www.neste.nl/neste-my-renewable-...wat-is-HVO

www.neste.nl/releases-and-news/r...-rotterdam

Het schijnt niet het nadeel te hebben dat de pakkingen niet uitzetten en lekt dus niet. GTL wil op den duur wel eens door pakkingen lekken.

HVO100 ruik je niet, rookt vrijwel niet en enorm minder uitstoot.
Oude motoren lopen er prima op, Daf's, Werkspoor etc.
Geen ver-van-je-bed milieu belasting.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 21:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 27 aug 2022 16:18 #1418568

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Trouwens elektrisch varen is zwaar besmet, hoeveel natuurlijke bronnen wil je nog verkloten voor de productie van batterijen.

Je kan beter gaan varen op HVO100 in je oude diesel.

Renewable Diesel kan worden aangeduid als HVO100 of HVO diesel. De afkorting HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet.

Zo lang zon boot niet vijf dagen per week vaart ben ik het hiermee eens. Wat ik bedoel te zeggen dat een elektrische auto waar ook zo een accu pakket in ligt vaak nut heeft die gebruik je veel en je verdient de vervuiling veroorzaakt door de productie van de accu door die vele km ruimschoots terug. Aan end of life auto wordt het een huisbatterij of recycling naar nieuwe accu.Boten varen meestal niet zo veel. Je verdient die productie vervuiling niet terug.Wanneer je 200 liter HVO in die schuit tankt en je blijkt daar het hele jaar lekker mee varen ben je beter bezig dan met zon accu pakket. Varen op zon accu pakket geeft indien goed aangepakt wel gemak. Geen beurtje voor de motor meer nodig en je ruikt geen diesel. Maar wat is er nou leuker 20 x per jaar van je Sabb dieseltje te genieten het milieu doe je er geen kwaad mee tov elektrisch varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 aug 2022 16:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 27 aug 2022 22:15 #1418622

Ze zal zeker niet 5 dagen in de week gaan varen
En ik snap de diesel tegen Electra ombouw prijs
Voor de kosten van de ombouw kunnen we ons hele leven varen
Al gaat het ons daar niet om
De diesel geur en de herrie van de motor
Maar vooral het helemaal groen nooit meer tanken en de uitdaging om voor Electra te gaan
Het is dus niet voor de diesel of de kosten maar gewoon omdat we het een mooi project vinden
bezig met het opknappen van een schokker uit 1882
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 27 aug 2022 22:55 #1418625

TD Tietjerksteradeel Friesland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 14:52 #1418726

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
de grebbe schreef :
TD Tietjerksteradeel Friesland




Hr.Ms Torpedodienst 3 (Schokker)
De schokkers een boeibord achter op het schip met de Letters T.D. gevolgd door een cijfer .


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 15:02 #1418728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 15:06 #1418729

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
DennisVrouwecatharina schreef :
1 De diesel geur en
2 de herrie van de motor
3 Maar vooral het helemaal groen nooit meer tanken en de uitdaging om voor Electra te gaan

1 - busted
2 - klopt, het is maar wat je gewend bent
3 - busted, elektra uit een potje is even vervuilend als op diesel varen, alleen op een andere plek. productie van batterijen is niet groen.

Ik beschouw het meer als een modieuze maatschappelijke hype.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 aug 2022 15:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 16:05 #1418743

Calidris schreef :
DennisVrouwecatharina schreef :
1 De diesel geur en
2 de herrie van de motor
3 Maar vooral het helemaal groen nooit meer tanken en de uitdaging om voor Electra te gaan

1 - busted
2 - klopt, het is maar wat je gewend bent
3 - busted, elektra uit een potje is even vervuilend als op diesel varen, alleen op een andere plek. productie van batterijen is niet groen.

Ik beschouw het meer als een modieuze maatschappelijke hype.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Productie van dieselmotoren is niet groen, productie van diesel is niet groen...

Jugo, je bent gewoon jaloers.

En die alternatieven voor diesel stinken alleen wat anders. (Verflucht)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 aug 2022 16:06 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 16:20 #1418750

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
1
- busted
2 - klopt, het is maar wat je gewend bent
3 - busted, elektra uit een potje is even vervuilend als op diesel varen, alleen op een andere plek. productie van batterijen is niet groen.


In de gemiddelde boot die vijfentwintig a vijftig keer per jaar vaart, is het naar mijn idee, niet groen te noemen hooguit gemakkelijk. Geen verstopt carburateurtje meer bij een torqueedo, geen dieselbacterie. In auto’s wel daar pak je het terug. Ik laat zelf ook een 90Ah lifepo4 achter straks die maar een paar honderd keer van de tweeduizend keer dat zon ding opgeladen kan is…Nu is er wel een dingetje ten gunste van een boot, die kan makkelijker wat meer gewicht dragen dan een auto. Het is daardoor mogelijk lifepo4 te pakken. Ik schat in dat lifepo4 wat minder exotische materialen nodig heeft dan de accupakketten gebruikt in fietsen laptops en auto’s. Toch door de bank genomen elke goed werkende buitenboordmotor of diesel die blijft hangen of staan in prive boten die maar zon vijftig keer per jaar varen is een zegen voor het milieu.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 aug 2022 16:53 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 18:06 #1418786

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3224
Calidris schreef :
Mooi plaatje. De vaarboom netjes onder de huik om kuilen te voorkomen.
Waar zou die schuine plaat op het boeisel voor de zwaardkop voor gediend hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 18:08 #1418787

De planning is idd lifepo4 op 155 volt 48 x 300 amp in een 2 s dus 600 ampere 93 kWh
Accu pack en electro motor samen zijn nog steeds lichter dan de huidige 6 cylinder Scania ui 1961 en de 800 liter diesel tank
Accu’s komen op de plek van de diesel tank en de motor een NetGain HyPer9 HV met 120 pk (meer als de Scania) is ongeveer net zo groot als nu de keerkoppeling
Hierdoor houden we veel ruimte over in de machine kamer en kunnen we deze ruimte gebruiken voor de omvormers wtw lucht systeem airco/verwarming met warmtepomp
Warm water enz.
Door micro inverters op de zonnenpanelen te gebruiken kunnen we de accu’s daar mee opladen en met een omvormer terug naar 12 volt en een omvormer van 155 naar 230 kunnen we van de hoof accu alles draaien omvormer zijn 2 x 10 kw Victron multiplus

Ik snap dat mensen dit mega overkill vinden en dat de accu’s nooit helemaal gebruikt zullen gaan worden maar de lofepo4 gaat zeer lang mee en wie weet wat er over 15 jaar op de markt is om te upgraden
bezig met het opknappen van een schokker uit 1882
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 19:41 #1418823

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 706
Vlieter1 schreef :
Calidris schreef :
Mooi plaatje. De vaarboom netjes onder de huik om kuilen te voorkomen.
Waar zou die schuine plaat op het boeisel voor de zwaardkop voor gediend hebben?

Mogelijk om gemakkelijker de netten te bergen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 28 aug 2022 19:51 #1418828

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3224
Dat lijkt me niet waarschijnlijk; deze torpedistenschokker heeft nooit gevist en op andere zeilende vissersschepen heb ik het nooit gezien.
Bij zeilende visschersschepen werden de netten vanuit de kuip gehaald.
Laatst bewerkt: 28 aug 2022 19:58 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 29 aug 2022 04:09 #1418882

Een plekje om de puts te legen?
Blijft het niet op de rand liggen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 29 aug 2022 05:00 #1418885

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Ze zijn gebouwd om mijnen te leggen, misschien heeft het daar iets mee van doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 29 aug 2022 05:55 #1418890

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6657
Ik zag een plaatje voorbij komen met een aantal boeien op dek. Om een ton overboord te zetten lijkt die plaat me wel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 29 aug 2022 06:02 #1418893

DennisVrouwecatharina schreef :
De planning is idd lifepo4 op 155 volt 48 x 300 amp in een 2 s dus 600 ampere 93 kWh
Accu pack en electro motor samen zijn nog steeds lichter dan de huidige 6 cylinder Scania ui 1961 en de 800 liter diesel tank
Accu’s komen op de plek van de diesel tank en de motor een NetGain HyPer9 HV met 120 pk (meer als de Scania) is ongeveer net zo groot als nu de keerkoppeling
Hierdoor houden we veel ruimte over in de machine kamer en kunnen we deze ruimte gebruiken voor de omvormers wtw lucht systeem airco/verwarming met warmtepomp
Warm water enz.
Door micro inverters op de zonnenpanelen te gebruiken kunnen we de accu’s daar mee opladen en met een omvormer terug naar 12 volt en een omvormer van 155 naar 230 kunnen we van de hoof accu alles draaien omvormer zijn 2 x 10 kw Victron multiplus

Ik snap dat mensen dit mega overkill vinden en dat de accu’s nooit helemaal gebruikt zullen gaan worden maar de lofepo4 gaat zeer lang mee en wie weet wat er over 15 jaar op de markt is om te upgraden

Neu, dat overkill valt wel mee hoor 93kWh op 50 ton is nou ook weer niet zoveel.
Met die motor, ga je dan voor direct drive, of zet je er nog een reductie tussen? (Lijkt me wel een uitdaging met die krachten)

Een koppel van 233 Nm is best veel, maar je toerental zal ook laag zijn.
Mooi project!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 29 aug 2022 08:28 #1418943

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
escapade schreef :
Vlieter1 schreef :
Calidris schreef :
Mooi plaatje. De vaarboom netjes onder de huik om kuilen te voorkomen.
Waar zou die schuine plaat op het boeisel voor de zwaardkop voor gediend hebben?

Mogelijk om gemakkelijker de netten te bergen.

Dit is nog als torpedisten schokker, niet als vissersschip. Daarbij ziin ze alle 3 in de ankerkuilvisserij gekomen, daar haal je geen netten over het boord heen. Dat is gewoon een korboom die je met net en al aan dek hijst.
Op de KL26 zit de stalen ring (30cm diam) nog op het boeisel gesmeed, waar de korboom in stond.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 29 aug 2022 08:33 #1418946

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 31 aug 2022 06:20 #1419493

Wat een pracht plaatjes
bezig met het opknappen van een schokker uit 1882
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 31 aug 2022 08:58 #1419518

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Weliswaar met een waalschokker (die wezenlijk anders is) maar toch een leuk voorbeeld van ankerkuilvisserij.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schokker td2 vrouwe Catharina 1882 31 aug 2022 09:48 #1419528

swblom schreef :
Weliswaar met een waalschokker (die wezenlijk anders is) maar toch een leuk voorbeeld van ankerkuilvisserij.

Hier nog wat beelden over hoe het verder met deze schokker is gegaan



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl