Ha,
Druk met klussen en ook nog een nieuwe baan (nou ja, freelance opdracht) gevonden, dat hield me even bezig.
Inmiddels staat de boot sinds vrijdag op de kant en zat ik nagelbijtend thuis te wachten op droog weer afgelopen dagen: vandaag en morgen ziet het er beter uit en kan ik verder gaan met de kuip schuren.
Ik hoop zo dat ik het goed doe, maar probeer ook te leren om perfectionisme los te laten en gewoon maar te doen, te accepteren dat ik wel eens iets fout doe en daarvan te leren en het dan maar weer overnieuw te doen. It comes with the job, volgens mij.
- schuren 180/240 (opschuren en barstjes/plekjes zoveel mogelijk uitschuren)
- polyesterhoudende primer
- en dan iets gebroken wit polyurethaan (dat kon ipv gelcoat wat ik dacht dat er op moest zei de meneer vd winkel? Is harder en duurzamer, wat is voordeel van gelcoat dan?)
- bouwmarktzeil erover voor de buien
Ik heb besloten om alleen de kuip van binnen opnieuw te schilderen, en het bovendek en de zijkant-boven-stootrand zo te laten. Het kleurverschil accepteer ik maar. Het zal niet de laatste keer zijn dat ik de kuip schilder, vermoed ik (en dan bv volgend jaar het bovendek en dan 2 jaar later alles)
Tijdens het schilderen ben ik op het zwakste punt van mijn vlondertje gesprongen en dat is nu kaduuk. Wat te doen?
- Nieuw plankje maken
- welke houtsoort?
- of kan ik beter bv een 5mm multiplex plankje pakken en dat in een paar laagjes epoxy of polyester erop lamineren?
- Vlondertje op basis van frame (maar het past nu echt net langs de uitstekende bakskistluikjes dus mag niet te dik worden of ik moet het iets smaller maken dan gaat het wellicht schuiven?
- bestaande plankje repareren door er iets achter te schroeven en overheen te smeren, maar als er iets achter kan blijven haken/teen aan stoten etc dan is dat eigenlijk nogal lame
Wat zouden jullie doen? Voor de duidelijkheid, het betreft het vlondertje op de kuipvloer, dus dat moet heel wat kunnen hebben qua springende schipper/bemanning.
Ik had de helmstok losgeschroefd, en het zwakste punt waar je dan heel voor de hand liggend op gaat staan zit normaal 'beschermd' onder de helmstok/roerkoning als het ware.
Tot slot is mijn antifouling (zachte bordeauxrode zelfslijpende Epifanes copper coat) nog best goed, maar begint nu toch ook een paar slijtage/dunne plekken te vertonen. Ik denk dat als ik het dit jaar bijwerk, het zomaar 1 of 2 jaar langer mee kan gaan.
Antifouling bijwerken:
- ik weet niet 100% zeker of het Epifanes copper coat is (90% zeker) maar het is duidelijk zacht: ik zal eerst een proefstukje schilderen, hoe weet ik of het goed gaat?
- aangroei (hier en daar een helemaal rood en dood zeepokje op een naad) verwijderen
- niet opschuren maar schoon en vetvrij maken met een doek en wasbenzine
- plekken bijwerken en potje opschilderen, evt 2 lagen waar het echt dun is geweest/beschadigingetjes
Is dat wat?