Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Efsix renovatie(s?)

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 08:46 #1542118

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 313
De stand van het roer heb ik wat meer naar achteren gezet, dat vond ik fijner sturen.
En het roerbeslag heb ik uitgebreid met twee bredere RVS platen, die ik aan de binnen- en buitenkant heb geschroefd en in de bijpassende kleuren heb geschilderd.
Niet origineel, maar toen ik bij de EKON met mijn opgeknapte boot aankwam, kreeg ik alleen maar complimenten. :)







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 08:49 #1542119

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 313
En gewoon voor de leuk doe ik er wat foto's bij van vakanties in Frankrijk.

Hartelijke groeten, Nick





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:02 #1584047

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
(Ik had je foto's gezien Nick, ook hard gewerkt! Tilburg is hierin de buurt.)

Kleine update na een lange tijd stilte :whistle:

Neem van mij aan dat ik het graag sneller had gedaan, maar de boot is hobby. Geen zin of tijd, is geen probleem. Liever meer tijd kwijt, dan op kwaliteit inleveren. Ook is dit een eerste keer dat ik zelf een boot opknap. Een goede leerschool voor het volgende project :dry:


De gelcoat op de romp bleef vochtig, de garage onder glasvezel en op het werk was het druk (adviseur duurzaamheid gebouwinstallaties en iets met de netcongestie...). genoeg redenen om het project even stil te leggen. Maar in het halve jaar is toch zeker veel gebeurd.

Na meerdere weken bleef de gelcoat dus nog vochtig. donkere vlekjes bleven opduiken. uiteindelijk was het de vochtmeter die mij tot het idee bracht om een luchtdroger in te zetten. Dit blijkt de sleutel tot succes bij een natte huid. Ik heb een (relatief kleine) luchtdroger op marktplaats gekocht en gelijk aangezet. Het begon met 3-5 liter per dag (ook uit de schuur zelf natuurlijk), tot 1 liter per dag waarbij de luchtvochtigheid net onder de 30% stabiliseerde. De boot zo droog als een cracker, mooi mat van kleur ook.

Na al het afbouwen dan toch eindelijk tijd om op te bouwen. Ik heb de vloer gevuld met expoxy lijm met constructiepoeder en zo met wat gewichten de vloer verstevigd. Waar de gaten zaten alles goed schoongemaakt en opnieuw vol geschuimd met 2 componenten schuim. Daarna de hele binnenzijde in de epoxy impregneer gezet. Dit goedje is zo dun als water, werkt lekker. Ik had het goedje met een roller aangebracht. Een volgende keer zou ik met een rubber het overtollige materiaal weghalen. Nu had ik wat meer schuurwerk. Lang leven de nieuwe blauwe excentrische schuurmachine van die ene voordelige gereedschappenwinkel ;)

De gaten in het dek en bij de zelflozer heb ik opgevuld met hard schuim ingetaped in alu-folie. Hierop heb ik alle gaten opgevuld met expoxy.... naja, ik had de impregneer geprobeerd.. niet slim. Door de hoge mate van verdunningsmiddel en de beperkte mogelijkheid om te verdampen bleef dit vloeibaar... balen! Alles eruit en opnieuw gevuld met normale hars met constructiepoeder. Dat ging beter.

De vloer heb ik met glasweefsel belegd. Eerst op maat maken, dan aanbrengen. lastig klusje omdat je niet kan lopen over je werk. Uiteindelijk een peelply erop en dan het plastic. Het vacuum wilde niet echt lukken, maar voldoende om een mooi resultaat te verkrijgen.

De overloop en de barberhauler railtjes heb ik nieuw besteld, Harken omdat ik dat wel verdiende na al die uren ploeteren... De kleine rails moest gebogen worden. Hier heb ik echt teveel over nagedacht. Uiteindelijk heb ik met een paar blokjes hout en een bankschroef een heel mooi resultaat gekregen. Was echt niet meer dan een uurtje werk... :silly:

Gaatjes in het dek overmaats geboord, gevuld met hars, na zeg 10 minuten het plakbankje eraf en leeg laten lopen. Deze gaatjes zal ik nog mooi afschuinen zodat er een mooie kit afdichting gemaakt kan worden.

De grootschoot overloop heb ik met boutjes ingewerkt. Om te voorkomen dat de epoxy aan de boutjes hecht heb ik alles ingetaped met teflon-tape. Was veel werk maar wel de moeite waard. Volgende keer zou ik wel kijken naar vleugelmoeren, die meer oppervlakte hebben. Uiteindelijk zal ik de rvs
boutjes koppen in de teflon zetten om te voorkomen dat deze aan de (gecoate) aluminium harkenrail corroderen.

Inmiddels ben ik bezig met de grondverf. Eindelijk, afscheid nemen van 50 tinten geel, haha. Heerlijk om meters te kunnen maken. Nu is de binnenzijde zover dat hij bijna afgelakt kan worden.

De verf voor de romp en dek staat klaar, een speciale moderne kleur uitgezocht omdat het baby blauw toch wat flets leek te worden. Commode blauw, begreep ik van de Efsix vrienden :laugh:

Natuurlijk bij alle werkzaamheden netjes een masker opgezet, zó belangrijk! Koop echt een heerlijk masker, dan gebruik je hem ook echt.

Een paar foto's want het zijn er echt teveel voor een post, als er specifieke vragen zijn kan ik die beantwoorden natuurlijk.

Ik verwacht binnenkort de boot om te draaien. Dan nog een maandje werk en is de boot weer in ere hersteld en waterdicht.

Daarbij... Ik kan echt NIET wachten om de boot buiten te kunnen zetten! Er komt een nieuw en heel groot (zeil)avontuur aan en daar heb ik de garage hard voor nodig. De Efsix blijft, maar krijgt even wat minder aandacht.

Hint 1: Van de Wetering komt haar binnenkort met de vrachtwagen brengen! :woohoo:
Hint 2: De boot is bekend en eigendom geweest van een actief zeilersforum lid :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:08 #1584048

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De kuipvloer. Overal waar gaten zitten, zat vochtig boorsel. Door het vocht was ook de huid los van het schuim.


Een foto van het dek, waarbij de ruimte tussen de twee schalen is opgevuld.



De overloop met boutjes. Volgende keer vleugelmoertjes gebruiken, die houden beter. Nu draaiden enkele dol door ophopen teflon-tape (en geen geduld om de epoxy helemaal uit te laten harden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:14 #1584054

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Het geheel onder het vacuüm. Oorspronkelijk wilde ik met vacuüm de epoxy erdoorheen trekken, maar vond dat te spannend. Dit was achteraf beter geweest omdat het aanbrengen veel te lang duurde. Eerst maar eens wat testen voordat ik veel herstel werk heb.

Laatst bewerkt: 08 sept 2024 19:48 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:51 #1584064

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Sneak peak :)


Laatste foto voor vandaag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 16 sept 2024 05:22 #1585407

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De eerste laag DD zit erop, shiny !! :woohoo:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl